Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité,
unntatt § 10 annet ledd, som fremmes av komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti,
§ 30, som fremmes av samtlige av komiteens medlemmer unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, og § 11 tredje ledd første punktum, som
fremmes av en samlet komité unntatt medlemmene fra Høyre.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i akvakulturloven
I
I lov 17. juni 2005 nr. 79 om akvakultur gjøres følgende
endringer:
§ 2 nytt annet ledd skal lyde:
Loven gjelder også anlegg ment for akvakultur, herunder
anlegg uten akvatiske organismer.
Nåværende annet til fjerde ledd blir tredje til femte ledd.
§ 2 fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift bestemme at aktiviteter som
nevnt i første til tredje ledd ikke skal omfattes
av hele eller deler av loven.
§ 7 nytt tredje ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift bestemme hvor stor andel
av produksjonskapasiteten et foretak kan kontrollere, herunder hvilke
vilkår som skal gjelde for kontroll med en gitt andel mv.
Nåværende § 7 tredje ledd blir nytt fjerde ledd.
§ 10 annet ledd skal lyde:
Departementet kan i enkeltvedtak eller forskrift gi nærmere
bestemmelser for å sikre miljømessig forsvarlig akvakultur, herunder stille
krav til forebyggende tiltak, krav om merking av akvatiske organismer,
bruk av akvatiske organismer som ikke kan formere seg og bruk av
fremmede organismer.
§ 11 skal lyde:
§ 11 Miljøovervåking
Departementet kan i enkeltvedtak eller forskrift kreve
at den som har eller søker om akvakulturtillatelse skal foreta eller
bekoste nødvendige miljøundersøkelser for å
dokumentere miljøtilstanden innenfor lokalitetens influensområde ved
etablering, drift og avvikling av akvakultur.
Miljøundersøkelser etter denne bestemmelsen kan
blant annet omfatte undersøkelser for å klarlegge om og hvordan
akvakulturvirksomheten forårsaker, har forårsaket eller kan forårsake
påvirkning på miljøet.
Departementet kan gi forskrift om gebyr og avgift for
gjennomføring av miljøundersøkelser i regi av det offentlige. Skyldig
gebyr og avgift er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 12 skal lyde:
§ 12 Krav til vare- og tjenesteprodusenter,
innretninger, utstyr mv.
Vare- og tjenesteprodusenter til akvakulturnæringen
skal utføre sine oppdrag og tjenester på en miljømessig forsvarlig
måte. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser for
å sikre forsvarlig gjennomføring av aktiviteter utført av vare- og
tjenesteprodusenter.
Innretninger og utstyr som nyttes til aktiviteter som omfattes
av denne lov skal være forsvarlig utformet, ha forsvarlige egenskaper
og brukes med nødvendig aktsomhet.
Departementet kan gi forskrift om krav til tilvirkning,
bruk og egenskaper ved innretninger og utstyr som nevnt i annet ledd,
herunder fastsette godkjennings- og sertifiseringsordninger.
Ny § 13 a skal lyde:
§ 13 a Fellesansvar for fjerning
av rømte organismer
Innehaver av akvakulturtillatelse plikter å delta
i en sammenslutning opprettet av departementet og å betale avgift
til sammenslutningen.
Sammenslutningen skal, med de begrensninger som
er fastsatt i forskrift, dekke utgifter det offentlige eller private
har med fjerning av organismer som har rømt eller på annen uønsket
måte har spredt seg fra en lokalitet for akvakultur. Sammenslutningen
skal også dekke utgifter til fjerning av organismer som innehaver
av tillatelse er pliktig til å dekke etter § 13, dersom den ansvarlige
er ukjent. Dersom den rømte akvatiske organismen kan spores tilbake
til en innehaver av akvakulturtillatelse, kan sammenslutningen kreve
regress hos den ansvarlige.
Innehavere av akvakulturtillatelse svarer én for alle
og alle for én på objektivt grunnlag for sammenslutningens utgifter.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om sammenslutningens ikrafttreden, organisering og virksomhet, herunder
om unntak fra plikten til medlemskap, årlig avgift for deltakelse
i sammenslutningen og tilleggsinnbetalinger, begrensninger i ansvaret
etter annet og tredje ledd og utbetaling.
Manglende innbetaling av avgift for deltakelse
i sammenslutningen er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 20 fjerde ledd skal lyde:
Staten har panterett foran alle andre heftelser i tillatelsen
for krav på tvangsmulkt etter § 28, krav om dekning av utgifter
til iverksetting etter § 29, inndragning etter § 29 a og overtredelsesgebyr
etter § 30.
§ 24 nytt fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift gi bestemmelser
om at den som driver aktiviteter som omfattes av denne lov, skal
ha og bruke utstyr og programvare med bestemt funksjon for rapportering
etter denne bestemmelsen.
Ny 25 a skal lyde:
§ 25 a Utveksling av opplysninger
mellom
myndigheter
Tildelings- og tilsynsmyndigheter etter denne
loven kan uten hinder av taushetsplikt gi opplysninger til kontroll-,
politi- eller påtalemyndigheter dersom avgivelsen har sammenheng
med deres oppgaver etter loven.
Taushetsplikt for andre kontroll-, politi- eller
påtalemyndigheter hindrer ikke at disse gir tilsynsmyndigheter etter
denne loven opplysninger som har naturlig sammenheng med deres oppgaver
etter denne loven.
Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
utveksling av opplysninger etter denne bestemmelsen.
§ 26 overskriften skal lyde:
Gebyrog avgift
Kapittel 7 overskriften skal lyde:
Kapittel VII Reaksjoner og sanksjoner ved
overtredelse
§ 28 skal lyde:
§ 28 Tvangsmulkt
For å sikre at bestemmelser gitt i eller i medhold av denne
lov blir gjennomført, kan tilsynsmyndigheten fatte vedtak om løpende
tvangsmulkt overfor den ansvarlige. Det kan også vedtas tvangsmulkt
som forfaller for hver overtredelse. Tvangsmulkt kan vedtas samtidig
med pålegg etter § 27 eller senere.
Tvangsmulkten begynner å løpe dersom den ansvarlige oversitter
den frist for retting av forholdet som tilsynsmyndigheten har fastsatt
i vedtaket om tvangsmulkt, og løper så lenge det ulovlige forholdet varer. Tvangsmulkt
kan ikke fastsettes, og den løper heller ikke, så langt det på
grunn av forhold som ikke skyldes den ansvarlige, er umulig
å oppfylle eller å etterleve det pålegget som tvangsmulkten er knyttet til.
Der flere er ansvarlige etter vedtak om tvangsmulkt, hefter
de ansvarlige solidarisk for betaling av tvangsmulkten. Dersom
den ansvarlige for påløpt tvangsmulkt er et selskap som inngår i
et konsern, hefter selskapets morselskap og morselskapet i det konsern
selskapet er en del av, subsidiært for beløpet. Tvangsmulkt
er tvangsgrunnlag for utlegg. Departementet kan i særlige
tilfeller frafalle påløpt tvangsmulkt.
Departementet kan i forskrift gi nærmere
bestemmelser om tvangsmulkt, herunder tvangsmulktens størrelse og
varighet, fastsettelse av tvangsmulkt og frafall av påløpt tvangsmulkt.
Ny § 29 a skal lyde:
§ 29 a Administrativ inndagning
av utbytte
Tilsynsmyndigheten kan helt eller delvis inndra utbytte
som er oppnådd gjennom overtredelse av bestemmelser gitt i eller
i medhold av loven. Inndragning foretas overfor den som utbyttet
har tilfalt. Inndragning kan bare skje så langt dette ikke vil være klart
urimelig.
Dersom den som utbyttet har tilfalt er et selskap som
inngår i et konsern, hefter selskapets morselskap og morselskapet
i det konsern selskapet er en del av, subsidiært for beløpet.
Endelig vedtak om inndragning av utbytte er tvangsgrunnlag
for utlegg. Inndratt utbytte tilfaller statskassen.
Retten kan prøve alle sider av saken. Retten kan avsi
dom for realitet i saken, dersom den finner det hensiktsmessig og
forsvarlig.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om inndragning, herunder om standardisert eller skjønnsmessig utmåling
av utbytte og fradrag for utgifter.
§ 30 skal lyde:
§ 30 Overtredelsesgebyr
Et foretak kan ilegges overtredelsesgebyr dersom foretaket
eller noen som har handlet på foretakets vegne overtrer bestemmelser
gitt i eller i medhold av loven. Dette gjelder selv om ansvaret
for overtredelsen ikke kan rettes mot noen enkeltperson.
Ved avgjørelsen av om foretaket skal ilegges overtredelsesgebyr
og ved utmålingen av gebyret kan det særlig legges vekt på:
a) overtredelsesgebyrets preventive
virkning,
b) overtredelsens grovhet,
c) om foretaket ved internkontroll, retningslinjer, instruksjon,
opplæring eller andre tiltak kunne ha forebygget overtredelsen,
d) om overtredelsen er begått for å fremme foretakets
interesser,
e) om foretaket har hatt eller kunne oppnådd noen fordel
ved overtredelsen,
f) foretakets økonomiske evne,
g) om det foreligger gjentakelse,
h) hvilke tiltak som er iverksatt for å forebygge
eller avbøte virkningene av overtredelsen og
i) om overtredelsen innebærer fare for eller har ført
til alvorlig eller uopprettelig miljøskade.
Dersom den ansvarlige for overtredelsesgebyret er
et foretak som inngår i et konsern, hefter foretakets morselskap
og morselskapet i det konsern selskapet er en del av, subsidiært
for beløpet.
Overtredelsesgebyret forfaller til betaling 2
måneder fra vedtak er fattet. Endelig vedtak om overtredelsesgebyr
er tvangsgrunnlag for utlegg. Dersom foretaket går til søksmål mot
staten for å prøve vedtaket, suspenderes tvangskraften.
Retten kan prøve alle sider av saken. Retten kan avsi
dom for realitet i saken, dersom den finner det hensiktsmessig og
forsvarlig.
Adgangen til å ilegge overtredelsesgebyr foreldes
2 år etter at overtredelsen er opphørt. Fristen avbrytes ved at
tilsynsmyndigheten gir forhåndsvarsel eller fatter vedtak om overtredelsesgebyr.
Departementet skal i forskrift fastsette et øvre
tak for overtredelsesgebyr ilagt etter denne bestemmelsen. Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere regler om utmålingen av overtredelsesgebyr.
§ 31 skal lyde:
§ 31 Straff
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt vesentlig overtrer
bestemmelsene gitt i eller i medhold av §§ 4, 5, 10, 12, 13, 14,
17, 19, 22, 23, 24 og 25, straffes med bøter eller fengsel inntil
1 år eller begge deler, dersom forholdet ikke rammes av strengere
straffebestemmelse.
Grov overtredelse av første ledd straffes med
bot eller fengsel inntil 2 år eller begge deler, om ikke strengere
straffebestemmelse får anvendelse. Ved avgjørelsen av om
overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på om den økonomiske
eller potensielle økonomiske verdien av overtredelsen er stor, om overtredelsen
har skjedd systematisk og over tid, om overtredelsen har skjedd
som ledd i organisert virksomhet, om overtredelsen har medført eller
voldt fare for en betydelig miljøskade og om miljøskade som følge
av overtredelsen er uopprettelig.
Medvirkning og forsøk straffes på samme måte.
Departementet kan i forskrift gitt i medhold av denne
loven fastsette at overtredelse av forskriften ikke er straffbar.
Ny § 31 a skal lyde:
§ 31 a Samordning av tilsyn
og reaksjoner i saker om akvakultur
Myndighetene etter denne lov og etter lovene som er
nevnt i § 6 første ledd bokstav d skal så langt det er hensiktsmessig,
samordne tilsyn og ileggelse av reaksjoner eller sanksjoner ved
lovbrudd innen akvakulturnæringen.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om samordningen, herunder bestemmelser om varsling ved mulig reaksjons-
eller sanksjonsileggelse.
Ny § 33 a skal lyde:
§ 33 a Søksmålsfrist
Departementet kan i forskrift bestemme at parten må
reise søksmål om gyldigheten av forvaltningsvedtak med hjemmel i
denne lov eller krav om erstatning som følge av vedtaket, innen
seks måneder fra det tidspunkt da melding om endelig vedtak kom
fram til vedkommende part. Det kan gis oppfriskning for oversittelse
av fristen etter reglene i tvisteloven §§ 16-12 til 16-14.
§ 34 oppheves.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen fastsetter.
Kongen kan gi nærmere overgangsregler.