Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å åpne for rullerende gjennomsnitts-MTB for oppdrettsnæringen.
Forslag 2
§ 30 Overtredelsesgebyr skal lyde:
Et foretak kan ilegges overtredelsesgebyr dersom
foretaket eller noen som har handlet på foretakets vegne, overtrer
bestemmelser gitt i eller medhold av loven. Dette gjelder selv om
ansvaret for overtredelsen ikke kan rettes mot noen enkeltperson.
Ved avgjørelsen av om foretaket skal ilegges overtredelsesgebyr
og ved utmålingen av gebyret, kan det særlig legges vekt på:
a) overtredelsesgebyrets
preventive virkning,
b) overtredelsens grovhet,
c) om foretaket ved internkontroll, retningslinjer, instruksjon,
opplæring eller andre tiltak kunne ha forebygget overtredelsen,
d) om overtredelsen er begått for å fremme
foretakets interesser,
e) om foretaket har hatt eller kunne oppnådd noen
fordel ved overtredelsen,
f) foretakets økonomiske evne,
g) om det foreligger gjentakelse,
h) hvilke tiltak som er iverksatt for å
forebygge eller avbøte virkningene av overtredelsen og
i) om overtredelsen innebærer fare for
eller har ført til alvorlig eller uopprettelig miljøskade.
Overtredelsesgebyrets størrelse kan ikke overstige
15 ganger folketrygdens grunnbeløp (G).
Dersom den ansvarlige for overtredelsesgebyret er
et foretak som inngår i et konsern, hefter foretakets morselskap
og morselskapet i det konsern selskapet er en del av, subsidiært
for beløpet.
Overtredelsesgebyret forfaller til betaling
2 måneder fra vedtak er fattet. Endelig vedtak om overtredelsesgebyr
er tvangsgrunnlag for utlegg. Dersom foretaket går til søksmål mot
staten for å prøve vedtaket, suspenderes tvangskraften.
Retten kan prøve alle sider av saken. Retten
kan avsi dom for realitet i saken, dersom den finner det hensiktsmessig
og forsvarlig.
Adgangen til å ilegge overtredelsesgebyr foreldes
2 år etter at overtredelsen er opphørt. Fristen avbrytes ved at
tilsynsmyndigheten gir forhåndsvarsel eller fatter vedtak om overtredelsesgebyr.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om utmålingen av overtredelsesgebyr.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen medvirke til at arbeidet
med å få på plass et sporbarhetssystem med å kunne spore laks tilbake
til hvilket anlegg den har rømt ifra, blir sluttført ,og at en tar
sikte på en iverksettelse av dette systemet fra og med 1. januar
2015. Saken legges frem for Stortinget før endelig ikrafttredelse.
Forslag 4
§ 10 annet ledd skal lyde:
Departementet kan i enkeltvedtak eller forskrift gi
nærmere bestemmelser for å sikre miljømessig forsvarlig akvakultur,
herunder stille krav til forebyggende tiltak.
Forslag fra Høyre:
Forslag 5
§ 10 annet ledd skal lyde:
Departementet kan i enkeltvedtak eller forskrift gi
nærmere bestemmelser for å sikre miljømessig forsvarlig akvakultur,
herunder stille krav til forebyggende tiltak, krav om merking av
akvatiske organismer og bruk av fremmede organismer.
Forslag 6
§ 11 tredje ledd første punktum skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om gebyr og avgift
for gjennomføring av programmer for overvåking av innslaget av rømt
fisk i vassdrag.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen, på egnet måte, regulere
ansvaret for opprydding av rømt oppdrettsfisk, slik at næringsaktører
med lavere risiko for rømming også bærer et mindre ansvar for opprydding
av uidentifisert rømt oppdrettsfisk.