Utenriksdepartementet viser i proposisjonen
til avtale om opprettelse av Det globale institutt for grønn vekst
(Global Green Growth Institute (GGGI)) som ble undertegnet under
FNs konferanse om bærekraftig utvikling (Rio+20) i Rio de Janeiro
20. juni 2012.
Avtalen innebærer at GGGI, som allerede er etablert
som en uavhengig koreansk stiftelse, opprettes formelt som et selvstendig
folkerettssubjekt, slik at det på selvstendig grunnlag kan ivareta
sin funksjon som pådriver for å fremme grønn vekst i utviklingsland
og fremvoksende økonomier. Instituttet tilbyr kapasitetsbygging
og rådgivning innen utvikling og iverksetting av planer for bærekraftig
økonomisk vekst, og har allerede internasjonal erfaring gjennom bistand,
til bl.a. Brasil, Etiopia, Kambodsja og Indonesia.
GGGIs hovedmål er å sikre bærekraftig utvikling i
utviklingsland gjennom fremme av grønn vekst, definert som balansegangen
mellom økonomisk vekst og bærekraftig miljø. Et viktig bidrag er
å bygge kapasitet og kompetanse i utviklingsland og fremvoksende
økonomier for å vinne kampen mot fattigdom innenfor de rammer naturen
setter. GGGI vil bidra til utvikling av nasjonale lavutslippsstrategier
som er sentrale byggesteiner i arbeidet med nasjonale tiltak mot
klimagassutslipp, og kan gi nasjonale myndigheter et overordnet
rammeverk for ulike sektorinnsatser.
Departementet viser til at norsk engasjement
i GGGI følger av et ønske om å være en pådriver for en grønnere
utvikling og samtidig være en brobygger mellom ulike grupper av
land i internasjonale prosesser. Norge er fra før engasjert i arbeidet
med grønn økonomi bl.a. gjennom støtte til FNs miljøprogram (UNEP)
og OECDs grønnvekst-strategi.
Avtalen om opprettelse av GGGI er gjenstand
for ratifikasjon, og siden den innebærer økonomiske forpliktelser
av en viss størrelsesorden over tid er Stortingets samtykke til
ratifikasjon nødvendig. Avtalen regulerer organisasjonens formål,
gir regler for interne beslutningsprosesser i råd og sekretariat,
fastsetter rammene for organisasjonens økonomiske forhold, etablerer
kriteriene for medlemskap og definerer premissene for samarbeid
med andre aktører.
Avtalen i engelsk originaltekst med oversettelse til
norsk følger som trykt vedlegg til proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm
og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Kjell Ivar Larsen, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Prop. 139 S (2012–2013),
hvor regjeringen foreslår at Stortinget ratifiserer avtale om opprettelse
av Det globale institutt for grønn vekst (Global Green Growth Institute).
Komiteen deler departementets
ønske om at Norge skal være en pådriver for en grønnere utvikling
ikke bare i Norge, men i verden. Komiteen mener at
Norge kan være en viktig brobygger mellom ulike grupper av land
i internasjonale prosesser. Komiteen viser til at
Norge fra før av er engasjert i arbeidet med grønn økonomi bl.a.
gjennom støtte til FNs miljøprogram (UNEP) og OECDs grønnvekst- strategi.
Regjeringens klima og skoginitiativ (Energy+) bidrar
begge til bærekraftig utvikling og reduserte klimautslipp.
Komiteen vil understreke at det
følger av Klimakonvensjonen at medlemslandene bør utarbeide nasjonale
lavutslippsstrategier. Dette gjelder også utviklingsland.
Komiteen mener at Global Green
Growth Institute (GGGI) er en strategisk partner i det internasjonale
arbeidet med å fremme slike nasjonale utviklingsplaner som ivaretar
miljø- og klimahensyn. Komiteen vil peke på at Instituttet
nå etablerer seg som en internasjonal organisasjon og inviterer
stater inn som medlemmer. Norge er invitert til å tiltre som medlem
fra starten av. Andre medlemmer inkluderer Danmark, Australia, Storbritannia,
Japan, Etiopia, Kasakhstan og Mexico.
Komiteen vil videre peke på at
i land Norge samarbeider med gjennom klima- og skoginitiativet, eksempelvis
Etiopia og Indonesia, oppfattes GGGI som nyttig nasjonalt.
Komiteen mener at samarbeid mellom
utviklingsland og industriland blant annet kan bestå av at industriland
finansierer relevante klimatiltak etterspurt av utviklingsland,
samtidig som utviklingsland demonstrerer vilje til å bidra til å
påta seg forpliktelser for reduserte utslipp.
Komiteen vil peke på at det ikke
er tatt stilling til økonomisk bidrag til organisasjonen, og at
størrelse på og innretting av bidrag er frivillig og fastsettes av
det enkelte medlem. Komiteen er innforstått med at
et norsk bidrag vil dekkes innenfor gjeldende bistandsramme.
Komiteen foreslår at Stortinget
gir sitt samtykke til at Norge tiltrer Global Green Growth Institute
som medlem.
Utenriks- og forsvarskomiteen viser til energi-
og miljøkomiteens utkast til innstilling datert 30. mai 2013 vedrørende
Prop. 139 S (2012–2013) Samtykke til ratifikasjon av avtale av 20. juni
2012 om opprettelse av Det globale institutt for grønn vekst (Global Green
Growth Institute).
Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer slutter
seg til energi- og miljøkomiteens utkast til innstilling til Prop.
139 S (2012–2013) og har ingen ytterligere merknader.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i ratifikasjon av
avtale av 20. juni 2012 om opprettelse av Det globale institutt for
grønn vekst (Global Green Growth Institute).
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 4. juni 2013
Erling Sande |
Lars Egeland |
leder |
ordfører |