I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en plan om
å fullføre utbyggingen av rv. 9 med gul midtstripe, gjennom hele
Setesdal, med statlig finansiering.»
Det vises til dokumentet for nærmere grunngiving
av forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, viser til representantforslaget og til vedlagte
uttalelse, datert 23. april 2013, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser for øvrig til behandlingen av
Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023 og foreslår
at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at rv. 9 er tatt med i regjeringens kommende NTP, jf.
Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023.
Disse medlemmer har også merket
seg at Setesdal er avhengig av en effektiv og trygg rv. 9 med gul
midtstripe for å ha fundament for videre utvikling og vekst i regionen.
Det er også verdt å merke seg at regionen har vist stor vilje til
egenfinansiering ved f.eks. bruk av konsesjonskraftmidler.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet vil bygge ut rv. 9 med gul midtstripe så raskt som
mulig, slik at det ikke blir stopp i utbyggingen. Stopp i utbyggingen
vil påføre prosjektet unødvendige ekstrakostnader, men også store
ulemper for befolkningen.
Disse medlemmer viser videre
til at Setesdal regionråd sier at dersom regjeringens foreslåtte økonomiske
ramme for første planperiode blir lagt til grunn, vil dette medføre
minst to års stans i gjenstående utbygging. Rammen som er foreslått,
strekker til at det blir utbygd to parseller i første handlingsplanperiode,
mens hele sju parseller blir skjøvet ut i tid. Det tilsvarer utbygging
av 7–8 km i første periode, og utsettelse av resterende 31–33 km
til fremtiden.
Disse medlemmer ser at regjeringens
foreslåtte ramme vil forsinke fremdriften, redusere sysselsettingen
i anleggsbransjen i regionen, og det vil bli mindre effektiv prosjektgjennomføring
med stor fare for at samlet restutbygging ikke vil bli gjennomført
innen 2023.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen øke rammene for
perioden 2014–17 slik at det unngås stans i utbyggingen av rv. 9
gjennom Setesdal.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen øke rammene for perioden
2014–17 slik at det unngås stans i utbyggingen av rv. 9 gjennom
Setesdal.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument 8:49 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik,
Bård Hoksrud og Jan-Henrik Fredriksen om å fullføre utbyggingen
av rv. 9 med gul midtstripe gjennom hele Setesdalen – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 10.04.2013 vedlagt ovennevnte
Dokument 8:49 S (2012 2013). I brevet bes om uttalelse til et representantforslag
om å legge fram en plan for å fullføre utbyggingen av rv 9 med gul midtstripe,
gjennom hele Setesdal, med statlig finansiering.
Rv9 gjennom Setesdal er en viktig veg for å
sikre utvikling og bolyst i regionen. Jeg vil berømme lokale myndigheters
vilje og evne til å være konstruktive for å finne løsninger for
vegen. Jeg legger opp til at det skal være en dialog videre for
å klargjøre fremdrift og ambisjonsnivå.
Som det går fram av de detaljere prosjektlistene som
er lagt ut på Samferdselsdepartementets nettsider, er det i Meld.
St. 26 (2012-2013) Nasjonal transportplan 2014-2023 prioritert til
sammen 600 mill. kr i statlige midler til videre utbedring av rv
9 i Setesdalen, ekskl. sluttfinansiering av prosjektet Krokå – Langeid.
Midlene er fordelt med 130 mill. kr i første fireårsperiode og 470 mill.
kr i siste seksårsperiode. Departementet gjør oppmerksom på at det
dessverre er oppgitt feil statlig beløp på side 286 i meldingen (500 mill.
kr).
I tillegg til 600 mill. kr i statlige midler
er det lagt til grunn 100 mil. kr i lokale tilskudd. Videre kommer evt.
midler til tiltak innenfor programområdene og midler til tiltak
for å ta igjen forfall. Gjennom arbeidet med Statens vegvesens handlingsprogram
for perioden 2014-2017 (2023) vil det bli utarbeidet en plan for
bruken av foreslåtte midler til rv 9 i Setesdalen. Handlingsprogrammet
vil være et viktig grunnlag for prioriteringene i de årlige budsjetter.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 28. mai 2013
Knut Arild Hareide |
Anne Marit Bjørnflaten |
leder |
ordfører |