Sammendrag
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om utbygging og finansiering av siste utbyggingsetappe på E18 gjennom Vestfold, strekningen mellom Bommestad og Sky. Det legges opp til anleggsstart på strekningen høsten 2013 og åpning for trafikk i 2017. Etter dette vil det være sammenhengende firefelts veg mellom Oslo og Langangen i Telemark.
Siden utbyggingen av E18 gjennom Vestfold med dette sluttføres, presenteres også endelig finansieringsopplegg for utbyggingen av E18 på strekningene Gulli–Langåker og Bommestad–Sky–Langangen, jf. pkt. 2 i proposisjonen.
Prosjektet E18 Bommestad–Sky omfatter bygging av ny firefelts veg med vegbredde 23 meter over en strekning på 6,7 km. I prosjektet inngår bl.a. bygging av ei bru på ny E18 som delvis går over Farrisvannet, samt to tunneler på om lag 2,8 km og 1,3 km henholdsvis øst og vest for Farrisvannet. Videre inngår bygging av nytt toplanskryss ved Farriseidet. I tilknytning til krysset vil det skje en betydelig ombygging av lokalvegsystemet i området med bygging av fem brukonstruksjoner av ulik størrelse og 4,6 km gang- og sykkelveger, inkl. ombygging av dagens E18 til gang- og sykkelveg mellom Bommestad og Lovisenlund. Det legges dermed til rette for økt gang- og sykkelaktivitet i området. I tillegg vil det bli etablert en kollektivterminal. Prosjektet omfatter også betydelige landskapsarbeider ved Farriseidet. Ombygging av dagens E18 til gang- og sykkelveg og andre etterarbeider vil bli utført i løpet av en toårsperiode etter at ny E18 er åpnet for trafikk.
De største gevinstene av prosjektet er knyttet til bedre trafikksikkerhet, jevnere trafikkflyt og en forbedring av miljøet langs vegen, både for boligområder og for de viktige friluftsområdene i Bøkeskogen og langs Farrisvannet. Det er lagt til grunn skiltet hastighet på 100 km/t. Prosjektet bidrar sammen med den øvrige utbyggingen til redusert kjøretid, bedre forutsigbarhet og reduserte transportkostnader på E18 gjennom Vestfold.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet. Kvalitetssikringen har omfattet prosjektstyringsunderlag, kostnadsoverslag og trafikkgrunnlag. Omregnet til 2013-prisnivå blir styringsrammen 4 200 mill. kroner og kostnadsrammen 4 920 mill. kroner. I styringsrammen inngår 8 mill. kroner til etablering av en automatisk bomstasjon. Videre inngår allerede påløpte utgifter på om lag 200 mill. kroner til planlegging, grunnerverv og forberedende arbeider i 2010–2012.
Prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet til -2 500 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader er beregnet til -0,6.
På strekningen har dagens E18 en årsdøgntrafikk på vel 17 000 kjøretøy øst for Farriseidet og 15 000 kjøretøy vest for Farriseidet. Statens vegvesen har for proposisjonen utarbeidet et nytt og oppdatert trafikkgrunnlag, bl.a. basert på data fra en av bomstasjonene som er satt i drift.
Statens vegvesen vil følge opp trafikksituasjonen på parallellvegnettet og i samråd med lokale myndigheter eventuelt vurdere ytterligere behov for trafikkreduserende tiltak.
Tabell 4.1 i proposisjonen viser forventet årsdøgntrafikk gjennom bomstasjonssnittene i sammenligningsåret 2016, uten og med bompengeinnkreving.
Prosjektet skal finansieres ved bompenger og statlige midler.
I tråd med Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023 er det lagt til grunn 1 150 mill. kroner i statlige midler til prosjektet i perioden 2014–2023, inkl. om lag 460 mill. kroner i kompensasjon for økt merverdiavgift. I tillegg kommer 50 mill. kroner i kompensasjon for økt merverdiavgift i 2013.
Bompengeselskapet har dekket allerede påløpte utgifter på om lag 200 mill. kroner til planlegging, grunnerverv og forberedende arbeider i 2010–2012, jf. St.prp. nr. 60 (2008–2009) og Prop. 56 S (2010–2011). Videre er det ventet at bompengeselskapet vil stille til disposisjon om lag 300 mill. kroner i 2013.
Forslag til finansieringsplan er vist i tabell 6.1 i proposisjonen.
Tabell 6.1 Finansieringsplan for E18 Bommestad–Sky
Mill. 2013-kr | ||||
2010–2013 | 2014–2017 | 2018–2023 | Sum | |
Statlige midler | 50 | 900 | 250 | 1 200 |
Bompenger | 500 | 2 500 | 3 000 | |
Sum | 550 | 3 400 | 250 | 4 200 |
I brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 25. april 2013, blir det vist til en summeringsfeil i tabell 6.1 i proposisjonen. Brevet er vedlagt innstillingen.
Det skal etableres en automatisk bomstasjon i Vestmarka, og denne settes i drift når hovedprosjektet åpnes for trafikk.
Fra 2017 vil sju automatiske bomstasjoner være i drift på E18 i Vestfold, der bilistene betaler etter kjørt distanse. Dette gir bedre sammenheng mellom betaling og nytte enn tradisjonelle bompengeopplegg.
Takstnivået ligger betydelig under det lokale myndigheter har akseptert. Når siste etappe av E18 i Vestfold er ferdig utbygd og de endelige kostnadene og den reelle trafikken gjennom de sju bomstasjonene er kjent, vil departementet ta initiativ til en ny vurdering av takstnivået.
Den maksimale gjelden etter utbygging av strekningen Bommestad–Sky er beregnet til om lag 6,3 mrd. kroner. Vestfold fylkeskommune har derfor fattet vedtak om fylkeskommunal garanti på 7 mrd. 2011-kr. Garantien må godkjennes av Kommunal- og regionaldepartementet før anleggsstart. Garantistens utlegg kan dekkes gjennom en økning av realtakstene med inntil 20 pst. og en forlengelse av bompengeperioden med inntil 5 år.
Det legges til grunn at Kommunal- og regionaldepartementet godkjenner Vestfold fylkeskommunes garanti på 7 mrd. kroner før oppstart.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om finansiering og utbygging av strekningen E18 Bommestad–Sky i Vestfold, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med de forutsetninger som er lagt til grunn i proposisjonen.