Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i proposisjonen
endringer i pasient- og brukerrettighetsloven. Endringene klargjør
helse- og omsorgstjenestens adgang til å treffe vedtak om bruk av
varslings- og lokaliseringsteknologi, for eksempel GPS, som ledd
i helse- og omsorgstjenester til pasienter og brukere uten samtykkekompetanse.
Det foreslås også en snevrere regel om bruk
av lokaliseringsteknologi i tilfeller der pasienten motsetter seg
tiltaket.
Departementet foreslår i proposisjonen også
å oppheve midlertidig lov om avvikling av institusjoner og kontrakter
om privatpleie under det fylkeskommunale helsevern for psykisk utviklingshemmede.
Som bakgrunn for proposisjonen framholdes det at
det fra enkelte har vært pekt på at dagens regelverk er fragmentert
og til dels uklart og mangelfullt når det gjelder bruk av varslings-
og lokaliseringsteknologi i tjenesteytingen til pasienter og brukere
som mangler samtykkekompetanse. Dette ble bl.a. påpekt i NOU 2011:11
Innovasjon i omsorg. Også i brev av 9. mai 2011 fra Datatilsynet
til Helse- og omsorgsdepartementet er det etterlyst en klarere regulering
på området.
Som en oppfølging av NOU 2011:11 Innovasjon i
omsorg fikk Helsedirektoratet i oppdrag å utarbeide et faglig grunnlag
for implementering av velferdsteknologi i de kommunale omsorgstjenestene.
Helsedirektoratets rapport om velferdsteknologi, IS-1990, ble oversendt
Helse- og omsorgsdepartementet i juni 2012. I rapporten foreslår
Helsedirektoratet at det etableres et særskilt lovgrunnlag for bruk
av varslings- og lokaliseringsteknologi overfor personer uten samtykkekompetanse
i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Videre er det foreslått
å utvide pasient- og brukerrettighetsloven § 4A-4 til å omfatte
lokaliseringsteknologi i tilfeller av motstand.
Høringsnotat om forslag til endringer i pasient- og
brukerrettighetsloven – bruk av varslings- og lokaliseringsteknologi
i helse- og omsorgstjenesten – ble sendt på høring i oktober 2012
med høringsfrist i januar 2013. Høringsnotatet inneholdt også forslag
om oppheving av midlertidig lov om avvikling av institusjoner og kontrakter
om privatpleie under det fylkeskommunale helsevern for psykisk utviklingshemmede.
58 høringsinstanser har kommet med realitetsmerknader.
Det redegjøres for hva som menes med varslingsteknologi
og lokaliseringsteknologi.
Undersøkelser tyder på at varslings- og lokaliseringsteknologi
blir brukt i svært liten grad i den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Departementet ser at lokaliseringsteknologi
kan være et aktuelt og nyttig hjelpemiddel i tjenesteytingen til
enkelte pasienter eller brukere, for eksempel for personer som av
og til har problem med å finne veien tilbake og har et ønske om
å klare seg selv og derfor ikke ønsker følge av personell. Det framholdes
at teknologien kan gi den enkelte trygghet og bidra til å avverge
skade, og at den på sitt beste kan gi den enkelte pasient og bruker
større utfoldelsesmuligheter og livskvalitet.
Det understrekes at bruk av varslings- og lokaliseringsteknologi
må ses i sammenheng med andre trygghetstiltak, og at teknologien
må komme som et supplement til personlig hjelp, tradisjonelle hjelpemidler
og tilrettelegging av bolig, institusjon og nærmiljø.
Det framholdes at bruk av varslings- og lokaliseringsteknologi
som ledd i helse- og omsorgstjenester vil kunne innebære inngrep
overfor den enkelte. Dette krever rettslig grunnlag, enten i form
av samtykke eller særskilt lovhjemmel. Mange av dagens pasienter
og brukere mangler samtykkekompetanse helt eller delvis, særlig gjelder
dette en økende andel av personer med demens og andre med kognitiv
svikt som trenger helse- og omsorgstjenester. Dette gjør det nødvendig
med annet rettslig grunnlag enn samtykke, dvs. lovhjemmel.
I pasient- og brukerrettighetsloven § 4-6 er
det gitt regler om kompetanse og vilkår for å treffe avgjørelse
eller beslutning om helsehjelp til myndige pasienter som ikke har
samtykkekompetanse, herunder helsehjelp i form av varslings- og
lokaliseringsteknologi. Når det gjelder helsehjelp som innebærer
et alvorlig inngrep for pasienten, går det fram av § 4-6 andre ledd
at slik helsehjelp kan gis dersom det anses å være i pasientens
interesse, og det er sannsynlig at pasienten ville gitt tillatelse
til slik hjelp. Der det er mulig, skal det innhentes informasjon
fra pasientens nærmeste pårørende om hva pasienten ville ha ønsket.
Reglene i pasient- og brukerrettighetsloven
§ 4-6 gjelder ikke dersom pasienten motsetter seg helsehjelpen.
Kapittel 4 A i pasient- og brukerrettighetsloven gir regler om helsehjelp
til pasienter over 16 år uten samtykkekompetanse som motsetter seg
helsehjelpen. Det er knyttet strenge vilkår til å yte helsehjelp
som en pasient motsetter seg. Dersom lovens vilkår er oppfylt, kan
helsehjelp gjennomføres med tvang eller andre tiltak for å omgå
motstand hos pasienten, jf. § 4A-4. Loven inneholder ingen liste
over tiltak det er adgang til å iverksette. Lovgiver har imidlertid
funnet at enkelte tiltak må regnes som så inngripende at disse må
hjemles særskilt. Det framgår av § 4A-4 at pasienten blant annet
kan legges inn i helseinstitusjon og holdes tilbake der dersom det
er nødvendig for å få gjennomført helsehjelpen. Videre er det presisert
at varslingssystemer med teknisk utstyr og bevegelseshindrende tiltak
kan anvendes.
Helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9 regulerer
bruk av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning.
Tvang og makt er definert i § 9-2 som tiltak som tjenestemottakeren
motsetter seg eller tiltak som er så inngripende at de uansett motstand
må regnes som bruk av tvang eller makt. Det framgår av samme bestemmelse
at bruk av «inngripende varslingssystemer med tekniske innretninger»
alltid regnes som bruk av tvang eller makt. Bruk av lokaliseringssystemer
faller utenfor det som regnes som varslingssystemer etter § 9-2.
Bruk av slike systemer vil imidlertid etter departementets vurdering
normalt regnes som så inngripende at de uansett motstand må regnes som
bruk av tvang eller makt. Bruken må derfor fylle vilkårene i loven
og hjemles som tiltak etter helse- og omsorgstjenesteloven § 9-5.
Helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9 om bruk
av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning
gir, dersom lovens vilkår er oppfylt, adgang for kommunen til å treffe
vedtak om bruk av varslings- og lokaliseringsteknologi.
Flere menneskerettskonvensjoner har bestemmelser
som er relevante når det gjelder varslings- og lokaliseringsteknologi
i helse- og omsorgstjenesten. Sentrale konvensjoner er
FNs konvensjon om
økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (ØSK)
FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter
(SP)
Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK)
FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med
nedsatt funksjonsevne
Europarådets konvensjon om menneskerettigheter
og biomedisin
Departementet legger til grunn at vilkårene
om lovhjemmel og akseptabelt formål i EMK artikkel 8 andre ledd
er oppfylt, og mener at lovutkastet også er i samsvar med kravet
om proporsjonalitet i EMK artikkel 8 andre ledd.
Departementet mener at de foreslåtte lovreglene er
i overensstemmelse med FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker
med nedsatt funksjonsevne.
Opplysninger som genereres fra varslings- og lokaliseringsteknologi
som kan knyttes til en enkeltperson, vil være personopplysninger.
Behandlingen av personopplysninger som genereres fra varslings-
og lokaliseringsteknologi, vil falle innenfor personopplysningslovens
virkeområde. Personopplysninger må behandles i henhold til grunnkravene
i personopplysningsloven § 11.
Formålet med behandling av personopplysninger
som genereres av varslings- og lokaliseringsteknologi, er å hindre
eller begrense risiko for skade på vedkommende selv. Hensikten er
ikke å lagre vedkommendes bevegelser over tid, men å kunne lokalisere
vedkommende når det er risiko for skade. Dette innebærer at lagringen
av personopplysninger vil være kortvarig med en fortløpende sletteplikt
etter hvert som personopplysningene ikke lenger er relevante for
formålet. Det kan i tillegg være behov for å kunne lagre vedkommendes
bevegelsesmønster over en periode i en kartleggingsfase, men slike
opplysninger må slettes når formålet med kartleggingen er oppnådd.
For å skape rettslig klarhet og for å legge
bedre til rette for ny teknologi som kan gi den enkelte større mulighet
til selvstendighet, trygghet og fysisk aktivitet, foreslår departementet
en særlig lovhjemmel som gir helse- og omsorgstjenesten adgang til
å treffe vedtak om bruk av varslings- og lokaliseringsteknologi
som ledd i helse- og omsorgstjenester til myndige pasienter og brukere
som mangler samtykkekompetanse.
For Helse- og omsorgsdepartementet er det viktig
at teknologiske tiltak ikke skal erstatte menneskelig kontakt og
kompetanse, selv om teknologien kan bidra til å utnytte ressursene
bedre i møte med fremtidens omsorgsutfordringer.
Etter departementets mening er det den enkeltes behov
som bør være avgjørende for om varslings- og lokaliseringsteknologi
skal tas i bruk, ikke hvilken arena tjenestene gis på. Departementet
foreslår derfor arenauavhengige regler, dvs. regler om bruk av varslings-
og lokaliseringsteknologi som skal gjelde for hele helse- og omsorgstjenesten,
herunder både pasienter og brukere som mangler samtykkekompetanse.
Departementet foreslår at det gis en egen lovbestemmelse
om bruk av varslings- og lokaliseringsteknologi, at denne plasseres
i pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4, og at det framgår
klart at reglene gjelder hele helse- og omsorgstjenesten.
Departementet foreslår at bruk av varslings-
og lokaliseringsteknologi etter den nye bestemmelsen avgrenses til
de tilfellene og situasjonene det må antas å være i brukerens eller
pasientens interesse, og at det i denne vurderingen skal legges
vekt på om det er sannsynlig at pasienten eller brukeren ville ha
gitt tillatelse til tiltaket. Videre foreslår departementet at det
skal innhentes informasjon fra brukerens eller pasientens nærmeste
pårørende om hva pasienten eller brukeren ville ha ønsket, der dette
er mulig.
Departementet foreslår at det stilles som vilkår for
å ta i bruk varslings- og lokaliseringsteknologi at dette er nødvendig
for å hindre eller begrense risiko for skade på pasienten eller brukeren.
For å utdype og konkretisere nødvendighetsvilkåret og kravet om
at tiltaket skal være i pasientens eller brukerens interesse, foreslår departementet
at det i vurderingen blant annet skal legges vekt på om tiltaket
står i rimelig forhold til den aktuelle risikoen og om tiltaket
framstår som det minst inngripende tiltaket. Også valget av teknologi
skal være det minst inngripende.
Departementet foreslår at det presiseres i lovforslaget
at helse- og omsorgstjenesten skal treffe vedtak om bruk av varslings-
og lokaliseringsteknologi. Dette vil sikre dokumentasjon og etterprøvbarhet
av slike avgjørelser og at vilkårene etter lovhjemmelen vurderes
og begrunnes før tiltak settes i verk. Forvaltningslovens regler
om enkeltvedtak vil gjelde for vedtak etter § 4-6 a. Det må framgå
av vedtaket hvilken teknologi som er mest egnet til å ivareta brukerens
eller pasientens behov.
Etter departementets vurdering er det ikke behov for
å lovfeste at vedtaket skal være tidsavgrenset.
Departementet foreslår at den nye lovhjemmelen i
§ 4-6 a ikke kommer til anvendelse dersom pasienten eller brukeren
motsetter seg tiltaket. Dersom pasienten eller brukeren motsetter
seg bruk av slik teknologi, er det etter departementets vurdering
behov for strengere vilkår og mer omfattende saksbehandlingsregler.
For å sikre rettslig grunnlag i alle tilfeller
der bruk av lokaliseringsteknologi kan ha vesentlig betydning for
den enkelte pasient, foreslår departementet en snevrere regel om
bruk av lokaliseringsteknologi i tilfeller der pasienten motsetter
seg tiltaket. Forslaget er ment å være en sikkerhetsventil i de
tilfellene der kommunen for eksempel finner det vanskelig å avgjøre
om pasienten viser motstand eller ikke. Hjemmelen foreslås plassert
i pasient- og brukerrettighetsloven § 4A-4 hvilket vil medføre at
de strenge vilkårene og saksbehandlingsreglene i pasient- og brukerrettighetsloven
kapittel 4A må følges. Blant annet vil bruken av lokaliseringsteknologi være
avgrenset til helsehjelp.
Departementet legger til grunn at forslaget
i seg selv ikke ville innebære økonomiske eller administrative konsekvenser.
Dersom kommunene velger å benytte seg av adgangen
til å tilby varslings- og lokaliseringsteknologi, vil det imidlertid
kunne innebære noe økte kostnader knyttet til vedtak og eventuell klagebehandling
hos Fylkesmannen. Departementet antar at antall klager vil bli svært
lite. Kostnadene knyttet til klagebehandling vil derfor bli svært
begrensede og forutsettes dekket innen eksisterende budsjettrammer.
Reformen for mennesker med utviklingshemning
ble satt i verk i januar 1991 og innebar at kommunene fikk ansvaret
for bo- og tjenestetilbudet til utviklingshemmede som hadde et tilbud i
Helsevernet for psykisk utviklingshemmede (HVPU). Midlertidig lov
av 10. juni 1988 om avvikling av institusjoner og kontrakter om privatpleie
under det fylkeskommunale helsevern for psykisk utviklingshemmede,
ga det lovmessige grunnlaget for avvikling av institusjonene.
Samtlige av de tidligere institusjonene under Helsevernet
for psykisk utviklingshemmede er avviklet. De siste utskrivingsvedtakene
ble iverksatt fra 1. januar 2008.
Departementet foreslår at midlertidig lov om
avvikling av institusjoner og kontrakter om privatpleie under det
fylkeskommunale helsevern for psykisk utviklingshemmede blir opphevet.