Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Tove Karoline Knutsen, Sonja Mandt, Wenche Olsen og Anita Orlund, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Høyre, lederen Bent Høie, Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser til at representantforslaget handler om endringer i § 3-4 i lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven). Denne loven legger etter komiteens mening noen politisk bestemte rammer for tidspunkter for tillatt salg og utlevering av alkohol. Representantforslaget innebærer, slik komiteen ser det, en lovendring som innebærer at salg fra Vinmonopolet av alkoholholdig drikk som inneholder over 4,7 volumprosent alkohol vil være tillatt mellom klokken 08.30 og 18.00 alle dager.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at dette også vil kunne åpne for salg på søn- og helligdager, på 1. og 17. mai, på valgdager, og på jul-, påske-, pinse- og nyttårsaften. I tillegg vil forslaget åpne for utvidede salgstider på dager før søn- og helligdager. Flertallet mener at dette vil være en vesentlig endring av loven.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til svarbrev av 15. februar 2013 fra helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre og er enig i at alkohol ikke er en ordinær vare, og at alkoholbruk følges av en rekke skadevirkninger. Flertallet viser også til behandling og merknader i Innst. 207 S (2012–2013) til Meld. St. 30 (2011–2012) «Se meg!» der flertallet slår fast at begrenset tilgjengelighet til alkoholholdig drikk bidrar til å begrense skadeomfanget. Flertallet viser til at Vinmonopolet har stor legitimitet i befolkningen, og at majoriteten mener at ordningen er god.

Flertallet mener det er viktig med en restriktiv rusmiddelpolitikk for å begrense skader og problemer.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, merker seg at representantforslaget refererer til mediedebatten som representanter fra flere partier har deltatt i, om å endre Vinmonopolets åpningstider før helligdager og på valgdager. Flertallet viser til svarbrevet av 15. februar 2013 fra helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre og slutter seg til statsrådens vurderinger.

Flertallet viser til at reguleringer av og restriksjoner på salg og skjenking av alkohol, alkoholavgifter og vinmonopolordningen er sentrale strategier for å regulere tilgjengeligheten til alkohol. I løpet av få år har alkoholforbruket i Norge økt betraktelig. Det samlede alkoholforbruket, inkludert det uregistrerte, ble i 2010 anslått å være i overkant av 8 liter per innbygger over 15 år. Tilsvarende tall for 1995 var om lag 5,4 liter. Norske kvinners økende alkoholkonsum gir særlig grunn til bekymring. Det har vært en sammenhengende økning i kvinners alkoholkonsum siden 1970-tallet. Få land har færre avholdende kvinner enn Norge. Folkehelseinstituttet har anslått at mellom 50 000 til 150 000 barn bor sammen med foreldre med et risikofylt alkoholkonsum.

Flertallet foreslår at representantforslaget vedlegges protokollen.

Komiteen setter stor pris på Helsedirektoratets opplysningskampanjer før høytider om fornuftig alkoholbruk ut fra hensyn til barns oppvekstsvilkår.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at åpningstidene til Vinmonopolet har fungert godt for majoriteten av befolkningen i mange år. De fleste som skal ha en bedre middag, husker som regel å kjøpe inn alkohol innenfor Vinmonopolets åpningstider. Av hensyn til barn og den generelle folkehelsen gjør det heller ingenting om man feirer høytider som jul uten påvirkning av alkohol. Julen er tross alt barnas høytid fremfor noen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre registrerer at statsråden i sitt svarbrev uttrykker motstand mot det fremlagte forslaget med bakgrunn i at dette vil sørge for åpent vinmonopol alle dager. Disse medlemmer vil påpeke at dette i så fall kommer utelukkende av regjeringens egen vilje til å holde AS Vinmonopolets utsalg åpne alle dager, inkludert helligdager.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener lovverket ikke er riktig sted å detaljregulere åpningstider, og mener videre at regjeringen kan benytte seg av bestemmelsen i det som er foreslått som annet ledd: «Åpningstiden for AS Vinmonopolets utsalg fastsettes av departementet.» Disse medlemmer mener dette gir staten som eier den fullmakten som trengs for å holde Vinmonopolet stengt alle helligdager, samt øvrige dager etter ønske og behov. Det fremlagte forslaget ivaretar alle hensyn knyttet til regulering, frihet og tilgjengelighet som har fremkommet i diskusjonene omkring åpningstider, helligdager og «dagen før helligdag», og disse medlemmer fremmer derfor et forslag i tråd med det flere partier har ytret seg positivt til, nemlig å oppheve åpningsforbudet dagen før helligdag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I

I lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. skal § 3-4 første og andre ledd lyde:

Salg fra AS Vinmonopolets utsalg kan skje fra kl. 08.30 til kl. 18.00.

Åpningstiden for AS Vinmonopolets utsalg fastsettes av departementet.

II

Loven trer i kraft straks.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre vil understreke at forslaget innebærer at loven bare setter en ytre ramme for når Vinmonopolet skal holde åpent. Innenfor denne rammen skal departementet ha anledning til å gjøre ytterligere avgrensninger. I denne sammenheng vil disse medlemmer understreke at de ikke vil åpne for at Vinmonopolet skal holde åpent 1. mai, 17. mai, søn- og helligdager. Disse medlemmer vil også understreke at det skal være opp til Vinmonopolet selv om det anser det som kommersielt hensiktsmessig å utnytte det mulighetsrommet denne lovendringen gir for å utvide åpningstidene.

Disse medlemmer viser til Innst. 207 S (2012–2013) der komiteens flertall, bestående av medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, uttalte:

«Flertallet mener at Vinmonopolet er et viktig element i norsk alkoholpolitikk, som har tjent oss godt. Men flertallet vil understreke at ordningens legitimitet har vært helt avhengig av at Vinmonopolet har modernisert seg både med tanke på service og tilgang.»

Disse medlemmer viser til at de selv da også bemerket at «dette er et eksempel på at liberaliseringer har tjent en politikk som begrenser alkoholskadene i samfunnet». Dette vil disse medlemmer også i denne sammenheng understreke.

Disse medlemmer viser til Innst. 267 L (2010–2011) om endringer i lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. og lov 19. juni 1931 nr. 18 om Aktieselskapet Vinmonopolet, der komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre påpekte følgende:

«…Vinmonopolet imidlertid har salgstidsbegrensninger som oppfattes som urimelige. I motsetning til salg av gruppe 1-produkter fra dagligvarehandelen kan ikke Vinmonopolet ifølge dagens lov ha åpent jul, nyttår, påske og pinseaften. Disse medlemmer mener at disse dagene må behandles som ordinære salgsdager før søn- og helligdager, og at det må være opp til Vinmonopolet å vurdere om det ønsker å ha åpent disse dagene. Vinmonopolet kan imidlertid ikke ha åpent hvis kommunestyrene har innført salgsbegrensninger for steder med kommunal salgsbevilling.

Disse medlemmer viser til at verken salgssteder med kommunal salgsbevilling eller Vinmonopolet kan selge alkohol på stemmedager for stortingsvalg, kommunestyrevalg, fylkestingsvalg eller folkeavstemningsvalg. Dette mener disse medlemmer ikke har en alkoholpolitisk begrunnelse i dag og at det heller ikke har betydning for valgdeltakelsen.»

På denne bakgrunn fremmet disse medlemmer forslag til endringer i § 3-4 som begrenset Vinmonopolets salgsbegrensninger til søn- og helligdager, 1. og 17. mai. Disse medlemmer mener dette er fornuftige begrensninger. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«I lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. skal § 3-4 tredje ledd lyde:

Salg fra AS Vinmonopolets utsalg er forbudt på søn- og helligdager, 1. og 17. mai.»