Vedlegg 2
Jeg viser til brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen av 31. januar, der komiteen ber om svar på to spørsmål knyttet til komiteens behandling av Riksrevisjonens Dokument 1 (2012-2013) for budsjettåret 2011.
Nedenfor følger mitt svar på komiteens spørsmål:
Riksrevisjonens kontroll har avdekket et uakseptabelt høyt nivå av feil i utbetalinger av foreldrepenger. Departementet har derfor satt i gang et arbeid med forbedring og forenkling på dette området. Hva er resultatet av dette arbeidet?
Det regelverket som er vedtatt av Stortinget er tildels komplisert og detaljert.
Som komiteen viser til, har departementet satt i gang et arbeid med forbedring og forenkling av foreldrepengeordningen. Departementet sendte 20. desember 2012 på høring forslag til endringer i folketrygdlovens bestemmelser om foreldrepenger. Formålet er å få en enklere og bedre ordning som støtter opp om målet om en jevnere fordeling av foreldrepengeperioden mellom mor og far og som ivaretar hensynet til fleksibilitet for foreldrene.
Høringsfristen utløp 1. februar i år og departementet arbeider nå med oppfølging av høringen. Det er for tidlig å si når eventuelle lovendringsforslag kan fremmes for Stortinget.
Arbeids- og velferdsetaten arbeider målrettet for å bedre kapasiteten og kvaliteten i ytelsesforvaltningen. Det arbeides med et bredt knippe av tiltak. Av gjennomførte tiltak i den senere tid, kan det nevnes at det er utarbeidet saksbehandlingsstandarder bl.a. på foreldrepengeområdet. Fra 2012 er disse standardene tatt i bruk ved alle enheter som behandler foreldrepengesaker. Innføring av saksbehandlingsstandarder er en del av arbeidet med kvalitetssystemet i NAV og har som et hovedsiktemål å redusere antall feil i saksbehandlingen.
Bufetat har fått revisjonsbrev med merknader for flere forhold. Departementet har i sitt svar til Riksrevisjonen opplyst at dette vil bli tatt opp i styringsdialogen med etaten og at de vil vurdere behov for endringer i retningslinjer og embetsoppdrag. Hvordan er dette fulgt opp konkret?
I tildelingsbrevet til Bufdir for 2012 fremkommer det at der hvor Riksrevisjonen har tatt opp konkrete forhold, skal Bufdir iverksette nødvendige tiltak, slik at de forhold som påpekes blir rettet opp. Departementet skal i etatsstyringsmøtene orienteres om hvordan merknader fra Riksrevisjonen er fulgt opp. Dette er gjort i flere etatsstyringsmøter.
Når det gjelder merknaden i pkt. 2.1.2 om system for administrasjon av turnus og beregning av arbeidstimer i barneverninstitusjoner (TTA), viser jeg til departementets brev til Riksrevisjonen av 17. august 2012. I brevet vises det til en rekke oppfølgingstiltak Bufdir skulle gjennomføre i 2012. Saken ble tatt opp på etatsstyringsmøtet i oktober. Bufdir fikk deretter utsatt frist for rapportering av status for tiltakene til årsrapporten for 2012. Departementet vil, etter at årsrapporten er mottatt, vurdere om det er behov for ytterligere oppfølging av de forhold Riksrevisjonen hadde merknader til.
Vedrørende merknaden i pkt. 2.1.3 om lav kapasitetsutnyttelse i Multifunksjonell behandling i institusjon og nærmiljø, viser jeg til ovennevnte brev fra departementet til Riksrevisjonen. Bufdir ble i tildelingsbrevet for 2012 gitt i oppdrag i årsrapporten å vurdere dimensjoneringen av kapasiteten i dette behandlingstilbudet. Departementet vil, i etterkant av at årsrapporten er mottatt, vurdere om det er behov for å foreta endringer i tilbudet.
Vedrørende merknaden i pkt. 3.3.2 om svakheter i forvaltningen av tilskudd til Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis AS, viser jeg til departementets svar til Riksrevisjonen av 17. august 2012. Departementet har etter dette bedt om at Bufdir i løpet av februar orienterer departementet om utviklingen i denne saken og gir en vurdering av om praksis nå er i samsvar med oppdragsbrevet fra Bufdir til Atferdssenteret.
Riksrevisjonen har bedt departementet vurdere om embetsoppdraget til fylkesmennene og retningslinjene for tilsynet med familievernkontorene i tilstrekkelig grad bidrar til at tilsynene styres mot sentrale områder basert på risikovurderinger og barnas beste, jf. pkt. 2.1.1.
Jeg viser her til at departementet i embetsoppdraget til fylkesmennene for 2013 ber om at risikovurdering av familievernkontorets virksomhet skal ligge til grunn for valg av tema for tilsynet. Tilsynet skal rettes mot sentrale og prioriterte områder med høy risiko for mangler eller avvik. Det anbefales videre at fylkesmannens tilsyn gjennomføres som systemrettet tilsyn, herunder vurdering av familievernkontorenes arbeid med internkontroll.