Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

19. Utenriksdepartementet

Samlet utgiftsbevilgning til Utenriksdepartementet i 2011 utgjorde 34 289 mill. kroner. Inntektsbevilgningen i 2011 utgjorde 84 mill. kroner. Utenriksdepartementet har ansvaret for to virksomheter og ett særlovsselskap.

Riksrevisjonen har avgitt to revisjonsbrev uten merknad.

Riksrevisjonen anser det som kritikkverdig at risikovurderinger og risikodempende tiltak mot korrupsjon og misligheter i prosjektene i liten grad ble vurdert før avtaleinngåelse. Et gjennomgående trekk i program- og beslutningsdokumenter var at det fokuseres på eksterne risikomomenter i stedet for å identifisere interne svakheter. Vurderinger av mottakers interne kontrollrutiner, finansiell styring og evne til å forvalte tildelte midler var i liten grad dokumentert.

Riksrevisjonen merker seg at departementet har gjort endringer i maler og retningslinjer for forberedelsesfasen av tilskuddsforvaltningen. Videre registrerer Riksrevisjonen at det i nyere beslutningsdokumenter blir foretatt vurdering av internrisiko hos mottaker, og at departementet arbeider med videre utvikling av metode for risikostyring i tilskuddsforvaltningen.

Riksrevisjonen er kritisk til at departementet ikke har sikret tilstrekkelig innsyn i mottakerlandets finansiering og oppfyllelse av avtaleforpliktelser i UNDP-prosjektet General Support Programme. Riksrevisjonen registrerer at UNDP ikke har plikt til å rapportere om mottakers bidrag til programmet, og finner det uheldig at avtalefestede krav ikke framgår i finansiell rapportering.

Riksrevisjonen har påvist svakheter og utfordringer ved ambassadens samarbeid med UNDP. Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at departementet har en rammeavtale som er mangelfull når det gjelder rapportering og revisjonskrav. Riksrevisjonen registrerer at departementet planlegger å reforhandle gjeldende rammeavtale med UNDP og andre FN-organisasjoner for å foreta oppdateringer i tråd med nåværende krav og forventninger.

Av tidligere rapporterte forhold er følgende saker avsluttet:

  • bistand til Afghanistan

  • Den globale vaksinealliansen

  • tilskudd til ikke-norske frivillige organisasjoner

Komiteen viser til Riksrevisjonens revisjon og kontroll av Utenriksdepartementet og dets underliggende virksomheter. Komiteen viser videre til at Riksrevisjonen i 2011 har revidert ni utenriksstasjoner og at det ikke ble avdekket vesentlige feil eller mangler i noen av stasjonsregnskapene.

Komiteen er tilfreds med at Riksrevisjonen ikke har avgitt avsluttende revisjonsbrev med merknad i 2011.

Komiteen viser også til at den i brev av 31. januar 2013 til utviklingsministeren stilte spørsmål om reforhandling av rammeavtalen med FNs utviklingsprogram, UNDP. Statsråden svarte i brev av 11. februar 2013. Brevet følger som vedlegg til innstillingen.

Komiteen viser til at oppdaterte og godkjente tall fra OECD-DAC gir en norsk bistandsandel på 0,96 pst av BNI for 2011. Den totale norske bistanden var i 2011 på om lag 26,7 milliarder kroner.

Komiteen mener det er viktig at de ressursene som brukes til administrasjon, forvaltning, rapportering og revisjon av den norske utviklingshjelpen holdes på et nivå som muliggjør at bistanden blir strategisk og målrettet, at den kommer fram dit den skal og at korrupsjon og misligheter reduseres.

Komiteen viser til Innst. 211 S (2011–2012), jf. Dokument 1 (2011–2012) Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2010, der det ble rapportert om mangler og svakheter ved bistanden til Afghanistan, Den globale vaksinealliansen (GAVI) og tilskudd til ikke-norske frivillige organisasjoner, og merker seg at disse sakene nå er avsluttet. Komiteen mener dette er positivt.

Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen har merknader til forvaltningen av bistanden til Zambia. Riksrevisjonen har konstatert manglende risikovurderinger og mangelfullt iverksatte tiltak når det gjelder forebygging av korrupsjon og misligheter i prosjektene. Komiteen er klar over de problemene som eksisterer med hensyn til korrupsjon og økonomiske misligheter i Zambia. Komiteen vil vektlegge at nulltoleranse for korrupsjon må være retningsgivende for all norsk utviklingsbistand.

Komiteen viser videre til at Riksrevisjonen stiller spørsmål ved hvilke tiltak Utenriksdepartementet vil iverksette for å sikre tilfredsstillende forvalting før avtaleinngåelse. Komiteen vil peke på at god resultatoppnåelse er avhengig av klare mål og adekvat styring og forvaltning.

Norge har støttet viltforvaltningen i Zambia de siste 20 årene, og har siden 2004 gitt støtte til programmet «Support to the rehabilitation and development of Kafue National Park». Komiteen viser til at Riksrevisjonen stiller spørsmål ved om Utenriksdepartementet har iverksatt tilstrekkelige tiltak for å sikre at investerte midler og parkens overlevelsesevne etter utfasing av giverstøtte, er ivaretatt.

Komiteen viser videre til at Riksrevisjonen har påvist svakheter og utfordringer ved ambassaden i Lusakas samarbeid med UNDP når det gjelder avtalekrav, møtepunkter, rapportering og tilgang til revisjonsrapporter. Videre påpeker Riksrevisjonen at rammeavtalen med FN-organisasjonen framstår som upresis og mindre bindende, spesielt når det gjelder rapporterings- og revisjonskrav, enn hva som er standardkrav generelt i bilaterale avtaler. Komiteen finner det positivt at Utenriksdepartementet planlegger å reforhandle gjeldende rammeavtale med UNDP, så vel som rammeavtalene med andre FN-organisasjoner, for å foreta nødvendige oppdateringer i tråd med nåværende krav og forventninger.