Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 1

Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité har merket seg medias omtale av flere forhold knyttet til Entra Eiendom AS. Komiteen har registrert at statsråden har erklært seg inhabil i forhold til spørsmålet om tilsetting av ny administrerende direktør og understreker at komiteens henvendelse ikke dreier seg om den konkrete ansettelsen.

Det er et klart eieransvar å sikre at styrene i statlige selskaper innehar nødvendig kompetanse til å lede selskapene. Ved utnevnelse av styrer skal eier sørge for at slik kompetanse er til stede og at utvelgelse av styrets medlemmer er basert på kompetansekrav og ikke utenforliggende forhold som vennskap, kjennskap, partitilhørighet eller lignende. Den prosessen som media omtaler knyttet til rekruttering av ny administrerende direktør, mer enn antyder at styrets kompetanse ikke er tilfredsstillende.

  • 1. Hvordan vil statsråden karakterisere prosessen og styrets handlemåte i forbindelse med ansettelse av ny administrerende direktør generelt, uten hensyn til selve valget av ny administrerende direktør?

  • 2. Forholdet mellom administrerende direktør og styreleder er i de fleste selskaper svært viktig. Et fundamentalt tillitsforhold mellom styreleder og administrerende direktør er ofte en forutsetning for en forsvarlig og god samlet ledelse i et selskap. Mener statsråden, på generelt grunnlag, at det samme er viktig for statlig eide selskaper?

Det vises til Innst. 246 S (2010-2011) hvor en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité understreker følgende: «Komiteen mener at lederlønningene i statlige selskaper og selskaper med statlig eierskap skal være konkurransedyktige, men ikke lønnsledende». Dette synet sammenfaller med tidligere forutsetninger fra Stortingets side. Komiteen viser også til høring i forkant av fremleggelse av nevnte innstilling.

Komiteen viser videre til Innst. 255 S (2011-2012) hvor komiteen enstemmig understreket behovet for å gjennomføre enigheten om begrensning i lederlønnsutviklingen: «Komiteen vil understreke viktigheten av at departementet sørger for at bestemmelsene i retningslinjene for lederlønn etterleves, særlig sett i lys av fjorårets høring i komiteen om lederlønninger i staten.»

Ifølge oppslag i diverse medier har styret i Entra Eiendom AS ikke tatt hensyn hverken til Stortingets forutsetninger eller til regjeringens styringssignaler ved fastsettelsen av lønn til ny administrerende direktør. Styret skal ha tilbudt en lønnspakke som klart overgår nivået som kreves for konkurransedyktighet og fremstår som klart lønnsledende i bransjen. Spørsmålet stilles uavhengig av hvem som er tilbudt stillingen, slik at statsråden ikke anses inhabil til å besvare spørsmålet.

  • 3. På hvilken måte har statsråden sørget for at styrer han oppnevner forholder seg til den tverrpolitiske forventingen til lederlønninger i statlig eide selskaper?

  • 4. Er statsråden enig i at et styre som ikke følger opp disse klare signalene fra et samlet politisk Norge ved nyansettelse av selskapets ledelse, ikke er egnet til å styre statlige selskaper?

Komiteen er opptatt av at statlige selskapers styrer er sammensatt slik at det innehar den nødvendige kompetansen for å lede store statlige bedrifter og at det ikke skal være grunnlag for å mistenke selskapsstyrer for å ta hensyn til andre forhold, eksempelvis partitilhørighet, ved tilsetting i ledende posisjoner.

  • 5. På hvilken måte forsikrer statsråden seg om at disse forutsetningene ivaretas ved oppnevning av styrerepresentanter i hel- eller deleide statlige selskaper?