2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Anita Orlund, Helga Pedersen og Laila Thorsen, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Peter N. Myhre, Knut Tønnes Steenersen, Kari Storstrand og Torkil Åmland, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Jonni Helge Solsvik og lederen Ine M. Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, og fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, viser til at regjeringen gjennom proposisjonen legger frem forslag om endringer i bevilgninger i forsvarsbudsjettet for 2012 med det siktemål å fange opp endringer i budsjettforutsetningene i løpet av året. Komiteen viser videre til at det legges opp til omgrupperinger som totalt utgjør en økning i bevilgningene til Forsvarsdepartementet på 230,923 mill. kroner. Komiteen merker seg at regjeringen mener at omfanget av omgrupperinger bør holdes på et lavest mulig nivå, og støtter dette prinsippet.
Komiteen viser videre til spørsmål til, og svar fra departementet (vedlagt).
Komiteen viser til departementets svar på spørsmål 5A–5D, hvor det gjøres rede for omfattende omdisponeringer fra både vedtatt og planlagte investeringsportefølje til kampflyinvesteringer frem til 2021. Komiteen merker seg at justeringene i investeringsporteføljen for 2012 vil få operative konsekvenser i det lange tidsperspektiv, men ikke skal berøre de høyest prioriterte operative kapasiteter, svekke personellsikkerheten eller redusere muligheten for å nå de operative ambisjonene som er trukket opp i Prop. 73 (2011–2012). Komiteen forutsetter at Stortinget holdes grundig og løpende orientert om de operative konsekvensene av omdisponeringene på egnet vis.
Komiteen har videre merket seg at den planlagte fremtidige porteføljen på 190 materiellprosjekter er gjennomgått, og at det skal frigjøres 11,7 mrd. kroner i perioden 2013–2021, med bakgrunn i en konkret risikovurdering og prioritering av disse tilpasningene. Komiteen legger også her til grunn Forsvarsdepartementets svar om at tilpasningene, i henhold til kriteriene; konsekvenser for operative leveranser, betydning for personellets sikkerhet, forholdet til prioriterte strukturelementer, forholdet til effektivisering og gevinstpotensial, samt forholdet til NATO styrkemål og internasjonale forpliktelser, i liten grad skal påvirke den samlende operative evnen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til Forsvarsdepartementets svar om at de ovenstående tilpasningene i liten grad skal påvirke den samlende operative evnen. Flertallet vurderer en slik gjennomføring som svært krevende.
Flertallet anser det som naturlig at kampflyanskaffelsen prioriteres på materiellsiden i årene som kommer, men vil likevel uttrykke en bekymring for konsekvensene for Forsvarets øvrige struktur og operative evne i denne fasen. Flertallet vil i den forbindelse særlig vise til sine merknader i Innst. 388 S (2011–2012) til Prop. 73 (2011–2012) om at regjeringens finansieringsmodell for kampflyanskaffelsen, hvor tilleggsbevilgningene for anskaffelsene vil bli fra 9,5 til 15,5 mrd. kroner lavere enn de 37,5 mrd. kroner som forsvarssjefen forutsatte i Fagmilitært råd, får usikre og til dels bekymringsfulle konsekvenser for den øvrige forsvarsstrukturen.
Flertallet mener for øvrig at detaljnivået i saksfremstillingen, både i proposisjonen og i de skriftlige svar, ikke er på det nivået som må kunne forventes i en sak med dette økonomiske omfanget.