Forslagstillerne viser til at formålet med barnetrygden
er å bidra til å dekke utgifter til forsørgelse av barn. Alle foreldre
som har barn under 18 år boende fast hos seg, har rett til barnetrygd.
Barnetrygden betyr i dag ifølge forslagsstillerne relativt
mye for omfordelingen av inntekt slik den måles i inntektsstatistikken:
Barnetrygden innebærer en omfordeling av inntekt fra husholdninger
uten barn til husholdninger med barn. Om lag 90 pst. av menn og
kvinner i Norge får imidlertid barn i løpet av livet. Barnetrygden
kan derfor i stor grad ses på som en overføring til småbarnsfasen
fra andre livsfaser.
Selv om barnetrygden gis til alle barnefamilier, bidrar
den likevel til at færre lever under EUs lavinntektsgrense. Forslagsstillerne
mener likevel at fordelingseffekten er for svak og at den med enkle
grep kan bli sterkere.
Forslagsstillerne foreslår å øke satsen for
lavinntektsmottakerne og senke den for dem med høyere inntekt. På
den måten oppnås en fordelingseffekt uten å bruke mer statlige penger
på foreldre med høye inntekter. Nesten halvparten av norske foreldre
sparer hele eller deler av barnetrygden slik at barna kan bruke
pengene når de blir voksne. Forslagsstillerne mener dette viser at
mange barnefamilier ikke bruker barnetrygden til det den er ment
til, rett og slett fordi de ikke har behov for den.
Forslagsstillerne mener det er rettferdig at
lavinntektsmottakere av barnetrygd får noe mer utbetalt enn de med
høyere inntekt.
Forslagsstillerne mener det er fornuftig å opprettholde
barnetrygden som en universell ordning. Forslagsstillerne er derfor
opptatt av å beholde barnetrygden som en ordning som gjelder alle
barneforeldre. Alle som har barn, skal få barnetrygd. Men beløpet
kan og bør likevel variere.
Forslagsstillerne er også kjent med at barnetrygden
i dag er enkel å administrere. Forslagsstillerne kan imidlertid
ikke se at dette er et godt nok argument for å beholde dagens ordning
uendret. Med tanke på alle kontantordningene i Norge kan forslagsstillerne
vanskelig tro at det ikke er mulig å lage en svært enkel modell
med for eksempel ett eller to trappetrinn for utbetaling av barnetrygd.
Forslagsstillerne er opptatt av at grensen mellom høy
og lav takst på barnetrygden må settes så høyt at det ikke svekker
insentivene til lavinntektsfamilier til å arbeide mer.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre inntektsgradering
av barnetrygden slik at husstander med lav inntekt får høyere barnetrygd
enn husstander med høy inntekt.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov
Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til at barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter til forsørgelse
av barn, jf. lov om barnetrygd § 1. I denne saken registrerer komiteen at forslagsstillerne
ønsker å omfordele og inntektsgradere barnetrygden, samtidig som
de fortsatt mener det er fornuftig å opprettholde barnetrygden som
en universell ordning. Komiteen er enig med forslasgstillerne
i at barnetrygden er en universell ordning som skal gis til alle
familier med barn, og komiteen mener det er viktig
å opprettholde barnetrygden som en universell ordning også i fremtiden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
peker på det enorme løftet som staten har gjort for småbarnsfamiliene de
siste årene gjennom utbygging av barnehageplasser og gjennom reduksjon
av foreldrebetaling i barnehager. Flertallet viser
til at bare ordningen med maksimalpris i barnehagen utgjør en reduksjon
på 1 150 2012-kroner i reell verdi pr. barnehageplass pr. mnd. Flertallet viser
til at denne satsingen sammen med en omlegging av kontantstøtteordningen
har gitt småbarnsfamiliene en reell valgmulighet med hensyn til
hvordan de ønsker å organisere sin hverdag med jobb og familie. Flertallet peker på
at mens dette enormt store løftet for barnefamiliene er blitt gjennomført,
har barnetrygden blitt videreført uendret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil likevel bemerke at satsene på
barnetrygd har vært nominelt uendret i perioden 2004–2012, og målt
i faste kroner har utbetalt barnetrygd derfor hatt en nedgang på
nesten 10 pst. Fordelingsutvalget (NOU 2009:10) pekte på at barnetrygdens
omfordelende effekt har blitt betydelig svekket i løpet av de siste
10–12 årene, fordi beløpet ikke har blitt justert i takt med prisstigningen
eller lønnsveksten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at flere faginstanser har tatt til orde for å justere opp satsene
på barnetrygden som et ledd i fattigdomsbekjempelse. Selv om barnetrygden
gis til alle barnefamilier, og bidrar til at færre familier lever
under EUs lavinntektsgrense, så har fattigdommen blant småbarnsfamilier
økt de siste årene, og en justering av satsene ville hjulpet flere
familier. Disse medlemmer er derfor ikke enig i forslagsstillers
forslag om å omfordele og inntektsgradere barnetrygden, men ber
regjeringen isteden oppjustere satsene i tråd med prisveksten i
økonomien.
Disse medlemmer viser til sitt
alternative statsbudsjett for 2013 hvor det settes av 300 mill. kroner
til prisregulering av barnetrygden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti ser barnetrygden som en viktig
og verdifull støtteordning for barnefamilier, særlig for familier med
lav inntekt. Disse medlemmer mener allikevel en inntektsgradering
kan svekke barnetrygden som universell velferdsordning.
Komiteens medlem fra Høyre vil
i denne sammenheng vise til Høyres alternative statsbudsjett hvor
det avsettes 150 mill. kroner til å styrke ordningen med inntektsgradert
foreldrebetaling i barnehage, og 125 mill. kroner for å tilby gratis
barnehage til barn av deltagere på introduksjonsprogrammet. Disse
ordningene gir målrettet direkte kostnadsreduksjon for familier med
lav inntekt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at dersom barnetrygden inntektsgraderes,
får barnetrygden mer karakter av å være et tiltak for omfordeling
av inntekt, og i mindre grad en universell velferdsordning for barnefamilier
generelt, som i seg selv verdsetter det å få barn.
Disse medlemmer vil påpeke at
overføringene til norske barnefamilier de senere år er blitt kraftig
redusert. Barnetrygden er ikke justert i tråd med lønns- og prisvekst
de siste 15 år, og skattefradragene til familiene er fjernet. Personer
med barn betaler i dag like mye skatt som personer uten barn, til
tross for lavere skatteevne. Kontantstøtten for toåringer er fjernet,
og flere partier har som siktemål å fjerne den også for ettåringene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at engangsstønaden ved fødsel for kvinner
uten rett til foreldrepenger utgjør fortsatt kun en tolvdel av det
de best stilte kvinnene får. Resultatet av det hele er mindre valgfrihet
og flere fattige barn.
Dette medlem vil vise til Kristelig
Folkepartis alternative budsjettforslag for 2013, der det foreslås
å innføre et nytt barnefradrag i skatten på 5 000 kroner pr. barn.
Familier som tjener for lite til å få fullt utbytte av fradraget
vil få differansen utbetalt kontant. Et slikt nytt barnefradraget
vil styrke økonomien til alle barnefamilier og monne mest for dem
som har minst fra før.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og sine merknader og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:9 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om omfordeling av barnetrygden – bifalles ikke.
Jeg viser til brev datert 25.10.2012 vedlagt forslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om omfordeling av barnetrygden. Representantene ber regjeringen om
å innføre inntektsgradering av barnetrygden slik at husstander med
lav inntekt får høyere barnetrygd enn husstander med høy inntekt.
Barnetrygden utbetales med samme beløp til alle barn
under 18 år. Unntakene fra denne universelle utformingen er det
såkalte finnmarkstillegget, som utbetales til barn bosatt i Finnmark, Nord-Troms
og på Svalbard, ordningen med en ekstra barnetrygd til enslige forsørgere
og et småbarnstillegg til enslige forsørgere på full overgangsstønad
med barn under 3 år.
Tidligere har barnetrygden blitt utbetalt med
et generelt småbarnstillegg til barn under tre år og med søskengraderte
satser. Bakgrunnen for småbarnstillegget (1991-2003) var at inntektsforskjellene
mellom familier med små barn og familier med eldre barn var større
på den tiden. Tillegget var også begrunnet med de høye etableringskostnadene
for småbarnsfamiliene, mangelen på småbarnsplasser i barnehagene
og de svært høye utgiftene til barnetilsyn. Søskentillegget (1967-2000)
var motivert ut fra at barnetrygden bare dekker en liten del av
foreldrenes utgifter til forsørging av barna; dermed blir de samlete
utgiftene foreldre med en stor søskenflokk må dekke svært mye høyere
enn i familier med få barn.
Denne Regjeringen har bl.a. prioritert å bygge
ut barnehagene til full dekning, å redusere foreldres utgifter til
barnehage og å gi gratis skolemateriell ut videregående skole for
de eldste. Siden år 2000 har stadig flere husholdninger økt inntektene
sine slik at den gjennomsnittlige familien ikke har store økonomiske
problemer med å forsørge barna sine. Derfor har ikke prisomregning
av barnetrygden fått prioritet. Dette ble det gjort rede for i Meld.
St. 30 (2010-2011) som ble drøftet i Stortinget tidligere i år.
Det er imidlertid riktig som forslagsstillerne
påpeker at ikke alle barnefamilier har fulgt like godt med i den
alminnelige velstandsutviklingen. Dette gjelder særlig familier
med innvandrerbakgrunn, aleneforeldrefamilier og familier med flere/mange
barn. Fordelingsutvalget (NOU 2009:10) pekte på betydningen av å
prisomregne barnetrygden for å bedre levekårene til de barnefamiliene
som har lave inntekter, og hvor barnetrygden derfor utgjør en større
del av totalinntektene. Utvalget drøftet også ulike måter å målrette
barnetrygden på. De konkluderer med at verken behovsprøving etter
inntekt eller skattlegging er særlig velegnet som virkemiddel til
å målrette barnetrygden. Her er utvalget på linje med alle tidligere
utredninger om samme spørsmål. Den målrettingen de peker på er en
eventuell gjeninnføring av søskengradering.
Det er også administrative forhold som taler
mot behovsprøving etter inntekt. En praktisk utforming må ta stilling
til hvilken inntekt som skal legges til grunn; husholdningens, fars
eller mors. Videre hvilket inntektsbegrep som skal benyttes; bruttoinntekt,
skattbar inntekt, totalinntekt som også inkluderer andre inntekter
enn de som stammer fra arbeidsaktivitet. Et sentralt spørsmål vil
også være hvor aktuell inntekten skal være; gode inntektsdata blir
fort minst to år gamle, noe som kan være et uhensiktsmessig grunnlag
for differensiering av barnetrygden mellom barnefamiliene. Departementet
er skeptisk til å gå bort fra dagens enkle forvaltningsordning.
De administrativt enkle måtene å differensiere barnetrygd på knytter
seg direkte til barna: alder, antall, forsørgerstatus og bosted. Disse
opplysningene ligger allerede inne i registrene og gir få feilutbetalinger.
Til aldersgradering kan det anføres at hvis
en skulle gradere ut fra foreldres vanlige inntektsutvikling, burde
barnetrygden være høyest for de minste barna. Skulle en derimot
gradere barnetrygden etter når barna medfører mest utgifter, bør
den være høyest for de eldste.
Jeg deler forslagsstillernes standpunkt om at
det er viktig å beholde en universell barnetrygd. Alle som forsørger
barn, har utgifter som andre ikke har, og barnetrygden er et tilskudd
til forsørgelsen som alle foreldre nyter godt av. Det er i tråd med
et viktig prinsipp for velferdsstaten. At barnetrygden går til alle
med samme beløp, gjør at den heller ikke motarbeider målet vi har
om at flest mulig skal delta i arbeidslivet. Hvis man vurderer å
begynne å arbeide eller arbeide mer, er det ikke nødvendigvis motiverende
for arbeid at man mister deler av barnetrygden.
Regjeringen er også bekymret for levekårene
til barna i de mest inntektsfattige familiene. Vi har derfor flere
tiltak som er spesielt målrettet mot både barn, ungdom og familiene
deres. Jeg kan nevne gratis kjernetid i barnehagen for familier
i noen bydeler i Oslo, Bergen og Drammen, tiltak for at barn og
deres familier skal kunne delta i aktiviteter og ferie som er vanlig
for andre barn i et rikt samfunn, tiltak for å fange opp unge med risiko
for å falle utenfor i overgangen mellom skole og arbeid, barnevernet
og ikke minst Introduksjonsprogrammet og Jobbsjansen (Ny sjanse!),
som bl.a. skal gi flere kvinner med innvandrerbakgrunn mulighet
for å komme i jobb. Dette er svært målrettede tiltak med god effekt for
dem de gjelder.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 4. desember 2012
Gunn Karin Gjul |
Solveig Horne |
leder |
ordfører |