Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

Kunnskapsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag til endringer i enkelte bevilgninger i statsbudsjettet for 2012. Denne innstillingen gjelder alle kapitler unntatt kap. 231 Barnehager som behandles av familie- og kulturkomiteen.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen på posten med 50 000 kroner, mot en tilsvarende økning på kap. 287 post 96. Reduksjonen er knyttet til at enkelte prosjekter har blitt rimeligere enn budsjettert. Det foreslås at de 50 000 kronene benyttes til aksjekapital for forskningsinfrastrukturen CESSDA (Council of European Social Science Data Archives), jf. omtale under kap. 287 post 96.

Departementet foreslår å øke inntektsbevilgningen på kap. 3222 post 2 med 3,5 mill. kroner som følge av høyere salgsinntekter fra fjernundervisning ved Sameskolen i Midt-Norge. Utgiftsbevilgningen på kap. 222 post 1 foreslås økt tilsvarende.

Det er i 2012 påløpt høyere kostnader enn forutsatt til gjennomføring av sentralt gitt eksamen for grunnskolen og videregående opplæring knyttet til blant annet sensur og trykking av eksamensoppgaver. Videre er det et merbehov på posten som følge av at flere elever har avlagt eksamen i 2012 enn tidligere anslått. Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 14,4 mill. kroner.

Det er i 2012 beregnet et mindrebehov på posten på grunn av lavere elevtall og aktivitet enn tidligere forutsatt. Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 4,6 mill. kroner.

Det er i 2012 forventet en noe lavere aktivitet enn tidligere anslått på grunn av færre asylsøkere i mottak og omsorgssentre. Departementet foreslår å redusere bevilgningen med om lag 2,4 mill. kroner.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen på posten med 937 000 kroner. Reduksjonen skyldes hovedsakelig at færre elever enn tidligere anslått følger opplæring i finsk.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen på posten med 5,9 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes endrede prognoser for belegg i asylmottak og omsorgssentre, jf. omtale under kap. 225 post 64. Den forholdsmessig store reduksjonen sammenholdt med endringen på kap. 225 post 64 skyldes endrede forutsetninger for beregningsgrunnlaget for ODA-refusjon.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 1,6 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at departementet setter av noe mindre til kompetanseutvikling i Ny GIV-prosjektet i 2012.

Departementet opplyser at det i 2012 vil bli benyttet midler innenfor rammen av Ny GIV til å kompensere Hedmark fylkeskommune for å opprettholde kvaliteten på opplæringstilbudet ved Tyrilistiftelsen og Fossumkollektivet i Hedmark fylke, jf. omtale i Prop. 1 S (2012–2013) for Kunnskapsdepartementet. Midlene vil benyttes til å videreføre antall stillinger knyttet til opplæringstilbudet ved institusjonene. Kompensasjonen gjelder den delen av tilbudet som gis utover det som er fylkeskommunens ansvar etter opplæringsloven.

Departementet foreslår å redusere bevilgning på posten med 2 mill. kroner fordi færre elever har fått opplæring ved skolene enn tidligere forutsatt. Hoveddelen av reduksjonen skyldes at Den norske skolen i Etiopia ble avviklet i 2011.

Det vises til Prop. 111 S (2011–2012) der det står at Signo grunn- og videregående skole og Briskeby videregående skole må følge privatskoleloven med forskrifter i anvendelsen av tilskuddet over kap. 227 post 74. Departementet gjør oppmerksom på at Signo i tillegg kan disponere tilskuddet over posten til drift av skolens internat.

For å sikre videre tilskudd til skolene på om lag samme nivå som før overgangen til privatskoleloven, er det gjort nye beregninger og justeringer av samlet tilskudd til skolene. Det er blant annet gjort justeringer som følge av at noen oppgaver skal utføres av Signos kompetansesenter i stedet for av skolen. Midler til disse oppgavene er flyttet til kap. 230. Skolene fikk driftstillatelse fra 1. august. Det betyr at de får tilskudd etter privatskoleloven fra denne dato og ikke 1. juli som forutsatt i Prop. 111 S (2011–2012). Midler for én måneds tilskudd er derfor flyttet til kap. 230. Basert på nye beregninger for samlet tilskudd til skolene og fordelingen av tilskuddet mellom kap. 228 post 75 og kap. 227 post 74, foreslås det at bevilgningen på posten reduseres med 5,1 mill. kroner.

Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås det et merbehov på posten på grunn av høyere elevtall enn det som er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Det er blant annet godkjent femten nye skoler som får tilskudd over posten høsten 2012. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 49,8 mill. kroner.

Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås det et merbehov på posten som følge av høyere elevtall enn lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 10,7 mill. kroner.

Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås det et mindre behov på posten som følge av lavere elevtall enn lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 1,9 mill. kroner.

Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås det et merbehov på posten som følge av høyere elevtall enn det som er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 4,3 mill. kroner.

Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås det et merbehov på posten som følge av høyere elevtall enn det som er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 0,6 mill. kroner.

Det vises til Prop. 111 S (2011–2012) der bevilgningsbehovet på posten var basert på at Signo grunn- og videregående skole og Briskeby videregående skole skulle få tilskudd etter privatskoleloven fra 1. juli 2012. Skolene fikk ikke driftstillatelse før 1. august 2012. De fikk derfor tilskudd over kap. 230 post 1 ut juli 2012. Dette medfører et redusert bevilgningsbehov på posten på 1,7 mill. kroner. Basert på elevtelling 1. oktober 2012, samt justert tilskudd til Signo og Briskeby, anslås det et mindrebehov på posten som følge av lavere elevtall enn det som er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 1,2 mill. kroner.

Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås det et mindrebehov på posten som følge av lavere elevtall enn det som er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 56 000 kroner.

Det er forventet et merbehov på posten som følge av flere elever ved Den tyske skolen i Oslo enn det som er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 0,6 mill. kroner.

Det er beregnet et merbehov på posten som skyldes høyere aktivitet enn forutsatt i gjeldende budsjett, blant annet som følge av at flere elever ved utenlandske eller internasjonale grunnskoler har fått kompletterende undervisning ved nettskoler. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 9,8 mill. kroner.

Det vises til omtale under kap. 227 post 74 og kap. 228 post 75 om tilskudd til Signo grunn- og videregående skole og Briskeby videregående skole. Basert på justerte beregninger av samlet tilskudd til skolene og endret oppstartsdato etter privatskoleloven foreslås driftsutgiftene på post 1 økt med 7,4 mill. kroner.

Departementet foreslår å øke bevilgningen over kap. 3230 post 1 med 9 mill. kroner som følge av økt oppdragsaktivitet ved kompetansesentrene, og utgiftsbevilgningen på kap. 230 post 21 foreslås økt tilsvarende.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen på posten med 6,8 mill. kroner, hovedsakelig som følge av endring i eurokursen.

I statsbudsjettet for 2012 er det bevilget 50 mill. kroner på posten til samarbeid, arbeidsdeling og faglig konsentrasjon (SAK) i universitets- og høyskolesektoren. Sektoren har sluttet opp om SAK-politikken og tatt mange initiativ til samarbeid. Noen av samarbeidsprosessene har vært i regi av private høyskoler og faggrupper under Universitets- og høgskolerådet (UHR). Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen med 10,3 mill. kroner mot en tilsvarende samlet økning på kap. 260 post 70 og kap. 281 post 78, jf. omtale under disse postene.

Det vises til omtale av SAK under kap. 260 post 50. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 1 mill. kroner.

Departementet foreslår å overføre 150 000 kroner fra posten til kap. 1560 Direktoratet for forvaltning og IKT post 22 Betaling av eID til private leverandører. Rammeoverføringen skyldes at kostnaden for bruk av eID på høyt sikkerhetsnivå i 2012 er høyere enn forventet for Samordna opptak.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 628 000 kroner. Mindrebehovet skyldes at kontingenten til Erasmus Mundus er redusert fordi den norske kronen er styrket i forhold til euroen.

Det vises til omtale av SAK under kap. 260 post 50. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 9,3 mill. kroner.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen på posten med 5,2 mill. kroner. De fleste kontingentene til internasjonale organisasjoner er betalt. Mindrebehovet skyldes i hovedsak lavere kontingenter til enkelte av organisasjonene. I tillegg var kursen på euro lavere på betalingstidspunktet enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett.

Departementet foreslår å bevilge 50 000 kroner på posten til aksjekapital i forbindelse med opprettelse av en midlertidig organisasjonsform for forskningsinfrastrukturen CESSDA (Council of European Social Science Data Archives).

CESSDA er en paraplyorganisasjon for samfunnsvitenskapelige dataarkiver over hele Europa, og er et av prosjektene på veikartet for prioriterte europeiske forskningsinfrastrukturer (ESFRI-veikartet). CESSDA skal nå etableres formelt med en egen driftsorganisasjon, og Norge har påtatt seg å være vertsland for CESSDAs hovedkontor.

EU har vedtatt en forordning om en egen juridisk organisasjonsform (ERIC – European Research Infrastructure Consortium) til bruk for slike felleseuropeiske infrastrukturer.

Et ERIC kan ikke etableres i Norge før Stortinget eventuelt har vedtatt å ta forordningen inn i EØS-avtalen og den er implementert i norsk lov. I påvente av denne avklaringen foreslår departementet å etablere et aksjeselskap som får funksjon som juridisk driftsenhet for CESSDA-samarbeidet: CESSDA AS. Dersom en overgang til organisasjonsformen ERIC blir mulig, vil aksjeselskapet etter planen oppløses og driften overføres til et ERIC-selskap. Ved å velge denne løsningen ivaretar Norge sine forpliktelser som vertsland, og CESSDA kan videreutvikle sitt faglige samarbeid uten forsinkelser.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 1,1 mill. kroner. Økningen er knyttet til endringer i valutakursene.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 40,5 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at den norske kronen er styrket i forhold til euroen.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 419 000 kroner. Anslaget for kontingenten til Det europeiske instituttet for innovasjon og teknologi er redusert fordi den norske kronen er styrket i forhold til euroen.

Departementet foreslår å overføre 200 000 kroner fra kap. 2410 post 1 til kap. 1560 Direktoratet for forvaltning og IKT post 22 Betaling av eID til private leverandører. Rammeoverføringen skyldes at kostnaden for bruk av eID på høyt sikkerhetsnivå til innlogging i Lånekassen i 2012 er høyere enn forventet.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med om lag 19,7 mill. kroner. Mindrebehovet i 2012 skyldes endret periodisering av kostnadene i moderniseringsprogrammet i Lånekassen, og innebærer ikke en endring av det samlede bevilgningsbehovet til programmet. Videre foreslår departementet å øke bevilgningen på posten med 4,9 mill. kroner for å finansiere implementering av funksjonalitet i Lånekassens nye IT-systemer som det ikke var tatt høyde for ved fastsettelse av kostnadsrammen for moderniseringsprogrammet. Forslaget innebærer at kostnadsrammen for moderniseringsprogrammet økes med 4,9 mill. kroner. Samlet foreslår departementet å redusere bevilgningen på posten med 14,8 mill. kroner.

Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 58,5 mill. kroner som følge av økningen i nye utlån på kap. 2410 post 90. Merbehovet skyldes flere mottakere av utdanningsstipend enn tidligere anslått. Søkertall tyder på en økning i antall studenter på 4 000 sammenlignet med det som er lagt til grunn i tidligere anslag. Av dette anslås det at økningen i antall studenter i Norge er på 2 800, mens tallet på studenter i utlandet øker med 1 200.

I statsbudsjettet for 2012 ble det vedtatt at kapitalinntekter skal regnes med i grunnlaget for behovsprøving av stipend, jf. Innst. 12 S (2011–2012) og Prop. 1 S (2011–2012) for Kunnskapsdepartementet. Sommeren 2012 varslet kunnskapsministeren at departementet ville ta initiativ til å endre reglene slik at renteinntekter fra Boligsparing for ungdom (BSU) ikke skal føre til redusert stipend. I forslag til endring av Forskrift om tildeling av utdanningsstøtte for undervisningsåret 2012–2013, sendt på høring 26. oktober, foreslås dette unntaket forskriftsfestet. For 2012 foreslår departementet en økning i bevilgningen på 2 mill. kroner som følge av endringsforslaget.

Samlet foreslår departementet en økning i bevilgningen på 60,5 mill. kroner.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 21,9 mill. kroner. Merbehovet skyldes flere mottakere av stipend til søkere med nedsatt funksjonsevne enn tidligere anslått. I tillegg øker antall mottakere av foreldrestipend.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 26,4 mill. kroner. Merbehovet skyldes i hovedsak flere studenter i utlandet, noe som innebærer økt bevilgningsbehov til stipend til skolepenger, tilleggsstipend og reisestipend i utlandet med mer.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 92,5 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes lavere rente enn tidligere anslått.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 119 mill. kroner. Det anslås at utbetaling av lån, blant annet som følge av økt antall støttemottakere, vil øke med 176,5 mill. kroner. Samtidig bidrar lavere rentenivå til at anslaget for blant annet påløpte renter reduseres med 101 mill. kroner.

Departementet forslår å redusere bevilgningen med 5 mill. kroner. Antall innbetalte purregebyr har gått ned sammenlignet med tidligere anslag.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 215,8 mill. kroner. Reduksjonen skyldes i hovedsak at innebetalte avdrag har blitt lavere enn tidligere forutsatt.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 37,6 mill. kroner. Omgjøring av studielån til stipend øker noe mer enn tidligere anslått.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 247 mill. kroner. Endringen skyldes lavere rente enn tidligere anslått.