Vedlegg
Jeg viser til ovennevnte forslag som er mottatt til vurdering.
Forslaget tar utgangspunkt i medias omtale av den prosessen som nå pågår med å tilpasse reintallet til ressursgrunnlaget, og da med utgangpunkt i at det nå er fastsatt nye reintall for samtlige distrikter i Norge. I Finnmark innebærer dette at reintallet skal reduseres betydelig.
Som Stortinget er blitt orientert om ved flere anledninger, sist da proposisjonen om reindriftsavtalen ble behandlet i juni i år, er vi nå inne i en viktig og avgjørende fase med reintallstilpasningen.
Stortinget vedtok en ny reindriftslov i 2007, som ga muligheter til å ta i bruk nye verktøy for å få tilpasset reintallet til beitegrunnlaget. Den nye reindriftsloven trådte i kraft 1. juli 2007. En vesentlig endring fra tidligere reindriftslov er at man har fått en helt ny fremgangsmåte for reintallsfastsetting og reintallsreduksjon, blant annet ved at næringen har fått et medansvar i prosessen.
Reindriftsloven av 2007 har klare regler for hvordan man skal gå frem ved fastsettelse og reduksjon av reintall. I tillegg gir den muligheter for myndighetene til å ta i bruk ulike sanksjoner dersom næringsutøverne ikke følger pålagte vedtak. Denne muligheten hadde man ikke i tidligere reindriftslov.
Etter at loven var vedtatt av Stortinget, startet prosessen med å organisere reindriften etter ny lov, blant annet ved at det skulle velges nye distriktsstyrer i samtlige distrikter.
Etter at dette var gjennomført, startet prosessen med å utarbeide bruksregler og nye bærekraftige reintall.
Det har gjennom lang tid vært lagt ned et betydelig arbeid både fra næringens og myndighetenes side med å få utarbeidet og godkjent bruksregler og reintall. Den viktigste årsaken til at dette arbeidet har tatt tid, er at reindriftslovens bestemmelser for utarbeidelse av bruksregler og fastsettelse av reintall er helt nytt i forhold til tidligere lov, blant annet ved at næringens ansvar og deltagelse i prosessen kom inn som noe helt nytt.
Videre har man i dette arbeidet møtt på en rekke utfordringer, noe som også har bidratt til at prosessen har tatt lang tid. Her kan jeg blant annet nevne at enkelte reintallsvedtak ble opphevet av Landbruks- og matdepartementet fordi det ikke var sannsynliggjort at de var bærekraftige. Dette førte til at det måtte gjennomføres nye reintallsprosesser for de berørte distriktene. I tillegg har noen av vedtakene vært påklaget.
Status nå er at samtlige sommer- og helårs beitedistrikter har fått godkjent sine bruksregler. Dette innebærer også at det er fastsatt nye reintall for disse distriktene.
Det er allerede sendt ut forhåndsvarsel til de mest berørte distriktene med tidsfrister for reduksjoner i reintall. Reindriftsstyret vil i nær fremtid fatte vedtak om dette. Fristene skal være basert på en konkret vurdering, hvor det legges opp til at de siidaene som må redusere mye kan få noe lengre tid til å gjennomføre reduksjonen enn de siidaene hvor reintallsreduksjonen er mindre.
Reintallet i Finnmark må betydelig ned for å få det i samsvar med vedtakene fastsatt av Reindriftsstyret. Det følger av reindriftsloven at ulike sanksjoner kan tas i bruk dersom vedtakene ikke blir etterlevd.
I første omgang vil dette være økonomiske sanksjoner. Tvangsmulkt vil i denne situasjonen være den sanksjonen som vil være mest aktuell. Det fremgår klart av loven at tvangstiltak først skal brukes dersom andre tiltak ikke fører frem eller er formålstjenlig.
Det er her som ellers, helt nødvendig at departementet og forvaltningen arbeider med utgangspunkt i legale bestemmelser og i henhold til god og forsvarlig forvaltningsskikk.
Avslutningsvis må jeg understreke at det arbeidet som nå pågår med å få redusert reintallet, er meget viktig og prioriteres høyt både av Reindriftsstyret, forvaltningen og departementet. Det er avgjørende både for næringen og for andre interesser at dette arbeidet lykkes.