VEDLEGG 13
Det vises til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev av 13.03.2012.
Helse- og omsorgsdepartementet har foretatt en gjennomgang av tilskuddsforvaltningen som ikke gjelder kommunesektoren (60-poster), og bruken av 21-poster i departementet. Det er tatt stikkprøver i posteringene på 70-poster og 21-poster for 2011, og det er ikke påvist brudd på Stortingets bevilgningsreglement eller Stortingets forutsetninger for bevilgningene.
Når det gjelder tilskudd på 60- og 70-poster er departementets søknadsbaserte tilskuddsforvaltning delegert til Helsedirektoratet. Det er etablert rutiner for utarbeiding av regelverk for alle tilskuddsordninger på departementets budsjett. De tilskudd som forvaltes i departementet er i hovedsak ordninger hvor tilskuddsmottaker fremkommer av budsjettproposisjonen på en slik måte at tilskuddet må anses som øremerket.
Unntak fra dette er tilskuddsordningen ”Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland” over Utenriksdepartementets kapittel 118, post 70, og forvaltet av Helse- og omsorgsdepartementet. For denne ordningen er det etablert en kunngjøringsordning, slik at målgruppen kan gjøre seg kjent med ordningen og søke på denne innen oppgitte frister. Videre er det et unntak knyttet til kapittel 769, post 70, ”Utredningsvirksomhet mv.” Her er ordningen omtalt i budsjettforslaget til Stortinget. Departementet har utarbeidet regelverk for posten.
Ansvaret for å følge opp Stortingets vedtak og forutsetninger påhviler forvaltningen. Bevilgningsreglementet, økonomiregelverket (reglementet og bestemmelsene) sammen med Finansdepartementets veileder i tilskuddsforvaltning og forvaltningsloven er lagt til grunn ved utarbeidelsen av regelverket for den enkelte tilskuddsordning, og for Økonomihåndboken i departementet. For tilskuddsordninger til de regionale helseforetakene og andre som er omtalt i budsjettproposisjonen eller i budsjettvedtaket kreves det ikke særskilt kunngjøring. For tilskudd til innsatsstyrt finansiering er det utarbeidet detaljert regelverk. Når mottakerne av tilskudd verken er omtalt i budsjettforslaget eller i bevilgningsvedtaket, vil det være nødvendig å kunngjøre tilskuddsordningen. Formen for kunngjøring vil avhenge av målgruppen, men formålet er at hele målgruppen skal kunne gjøre seg kjent med tilskuddsordningen og vilkårene for å komme i betraktning. Uavhengig av om det er utarbeidet regelverk for ordningene, er det alltid behov for oppfølging av at midlene er gått til det formålet Stortinget har bevilget dem til, og hva som er oppnådd ved bruken av midlene.
Forvaltningslovens regler om når en tjenestemann er inhabil gjelder også for politiske rådgivere, statssekretærer, embetsmenn og for statsråden som departementssjef. Alle nyansatte i Helse- og omsorgsdepartementet gjennomgår et introduksjonskurs hvor dette temaet berøres. Hver enkelt har selvstendig ansvar for å opplyse om det foreligger forhold som kan tilsi at vedkommende er inhabil. Den enkelte avgjør selv etter loven om vedkommende er inhabil, men i praksis tas dette opp med overordnet. I tvilstilfelle for statsråder tas habilitetsspørsmålet opp med Justis- og beredskapsdepartementets lovavdeling.
Departementets gjennomgang av tilskuddsforvaltningen og bruken av 21-poster har ikke avdekket uregelmessigheter mht til tildelingskriterier, utlysning eller habilitet. Departementet vil imidlertid fortsette det arbeidet som har pågått i noen år for å sikre at tilskuddsposter ikke inneholder driftsmidler, eller at det ikke ytes tilskudd over driftsposter.
Vedlagt følger to vedlegg som viser henholdsvis utbetalinger direkte fra Helse- og omsorgsdepartementet i 2011 over 70-poster og utbetalinger i 2011 over 21-poster. Beløp med minus foran indikerer tilbakebetaling av tidligere utbetalte, ubenyttede, tilskuddsmidler.