Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

VEDLEGG 11

Jeg viser til Kontroll- og konstitusjonskomitéens brev av 13. mars 2012 om forvaltningen av tilskuddsordninger i Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet.

Mitt svar til Stortinget omtaler departementets egen tilskuddsforvaltning. Redegjørelse om regelverk som har betydning for tilskuddsforvaltningen generelt dvs økonomiregelverket, bevilgningsregelverket og forvaltningsloven – er dette omhandlet i brev fra Finansministeren av 21.3.2012, og jeg (tillater meg å?)vise til dette

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet har utarbeidet en egen instruks for økonomiforvaltningen i departementet. Instruksen operasjonaliserer kravene i økonomireglementet og bevilgningsreglementet.

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet forvalter totalt 19 tilskuddsordninger på 70-poster. Ordningene er beskrevet i Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementets budsjettproposisjon for 2011. Av disse ordningene er det bare 1 som kunngjøres – Kap. 1540 post 70 Tilskudd til nasjonale minoriteter med en bevilgning på 5 841 000 kroner i 2011. Denne lyses ut gjennom rundskriv som sendes alle kommuner, fylkeskommuner, nasjonale minoriteters organisasjoner og organisasjoner med virksomhet i tilknytning til en nasjonal minoritet. Ordningen annonseres i tillegg på departementets nettsider. Se for øvrig vedlegg 2.

Bakgrunnen for at øvrige tilskuddsordninger ikke lyses ut er at tilskuddsmottakere er omtalt i budsjettproposisjonen på en slik måte at tilskuddsbevilgningen anses som øremerket for vedkommende. Dette gjelder blant annet fordeling av tilskudd mellom hovedsammenslutningene som er avtalefestet i henhold til Hovedtariffavtalen og tilskudd til kirkelige formål. Videre forvaltes departementets tilskudd til deltagelse i internasjonale programmer over 70-post og tilsvarende for kap. 1530 Tilskudd til de politiske partier, hvor det foreligger en teknisk beregningsmodell som utgangspunkt for fordeling av tilskuddet.

Departementet forvalter i tillegg en tilskuddsordning på kap 1590 Kirkelig administrasjon post 79 Til disposisjon, med en bevilgning på 500 000 kroner i 2011., Hensikten med ordningen er å gi støtte til prosjekter av kirkelig karakter som ikke faller inn under andre finansieringsordninger på kirkebudsjettet. Utover omtalen i Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementets budsjettproposisjon er ikke ordningen kunngjort fordi den er velkjent innenfor de kirkelige miljøer som er aktuelle tilskuddsmottakere. Departementet ser imidlertid at det kan være hensiktsmessig å kunngjøre også denne ordningen, og det vil bli gjort for tildeling av midler for 2011. I tillegg vil omtalen av posten i departementets årlige budsjettproposisjon inkludere oversikt over dem som har mottatt tilskudd.

I tillegg til definerte tilskuddsordninger har Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet også gått igjennom andre utbetalinger fra departementet i 2011 for å vurdere om disse kan ha karakter av tilskudd.

Gjennomgangen viser at informasjonen og oversikten over aktuelle målgrupper gjennomgående har vært tilstrekkelig og at kunngjøringskravet har vært oppfylt. Jeg vil likevel nevne følgende tilfeller der departementet til tross for grundige vurderinger før tildeling, i ettertid ser at vi kunne hatt mer fokus på kunngjøringsaspektet.

  • Medfinansiering på 250 000 kroner av Nasjonalt program for leverandørutvikling i regi av NHO og KS.

  • Prosjektstøtte på 705 000 kroner til Transparency International Norge for gjennomføring av en nasjonal integritetsstudie.

  • 225 000 kroner til Adalia Film & Media i form av prosjektstøtte i tilknytning til en dramaserie om klima og miljø for unge samt støtte til utvikling av en web-tv-blogg.

  • Tilskudd på 75 000 kroner til Saemien Sitje, museum og kultursenter for gjennomføring av et sørsamisk grenseoverskridende prosjekt.

Jeg mener at mitt departementet har gode rutiner for behandling av tilskuddssaker, men er likevel åpen for at rutinene og etterlevelsen av dem kan forbedres ytterligere. Jeg vil sikre åpenhet og likebehandling av alle departementets økonomiske disposisjoner gjennom å følge dette opp i tiden som kommer..

Vedlagt følger oversikt over nevnte tilskuddsordninger samt øvrige relevante utbetalinger.