I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om et
særskilt kompetanseløft for tilsatte i grunnskolen som mangler undervisningskompetanse
for trinnene de underviser på. Et slikt kompetanseløft skal komme
i tillegg til den eksisterende videreutdanningsstrategien «Kompetanse
for kvalitet», og innebære en tidfestet plan for hvordan alle tilsatte
i skolen med undervisning som oppgave kan få fullgod undervisningskompetanse.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tor Bremer, Svein Gjelseth, Stine Renate Håheim, Hadia Tajik, Truls
Wickholm og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug,
Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein
Harberg og Eivind Nævdal-Bolstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi
Sørensen, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti,
Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til representantforslaget.
Komiteen understreker at lærere
med høy faglig og pedagogisk kompetanse er avgjørende viktig for
en god skole.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til svarbrev 19. april 2012 der Kunnskapsdepartementet gjennomgår
de økte satsinger som er gjort for å øke lærernes kompetanse. Brevet
følger som trykt vedlegg til innstillingen.
Flertallet viser til brevet og
går ikke inn for forslaget i dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at ca.
3,6 pst. av lærerårsverkene, eller ca. 9 000 lærere i norsk grunnskole,
mangler undervisningskompetanse for de trinnene de underviser på. Disse
medlemmer mener kvalifiserte lærere i skolen er nødvendig
for å gi elevene den kompetansen de fortjener å ha etter fullført
skolegang. Disse medlemmer viser til at flere utdanningsinstitusjoner,
deriblant Høgskolen i Telemark, i samarbeid med andre aktører, har
spesialisert seg på å tilby fleksible lærerutdanninger som kan passe
nettopp denne gruppen lærere uten tilstrekkelig kompetanse.
Disse medlemmer mener at lærere
i skolen som av ulike årsaker ikke er kvalifisert til å undervise
på det trinnet de underviser på, fortjener oppfølging og reelle
muligheter til videreutdanning for å kvalifisere seg til yrket. Disse
medlemmer er klar over at denne gruppen er svært sammensatt,
både når det gjelder bakgrunn og motivasjon for å arbeide i skolen. Disse
medlemmer mener derfor at det er behov for å kartlegge disse
ca. 9 000 lærernes bakgrunn og behov for å lage målrettede videreutdanningsopplegg. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til tall fra SSB i fjerde
kvartal 2010 der hele 5 198 tilsatte lærere hadde videregående opplæring
eller lavere uten pedagogisk utdanning. Disse medlemmer mener
denne gruppen særskilt må prioriteres, siden det er denne gruppen som
har behov for mest omfattende videreutdanningstilbud.
Disse medlemmer viser til at
det i Prop. 84 L (2011–2012), jf. Innst. 321 L (2011–2012), blir satt
høyere krav til å undervise i ulike fag på ulike trinn enn det har
vært tidligere. Disse medlemmer vil understreke at
dette i en overgangsperiode vil føre til at enda flere lærere ikke har
tilstrekkelig kompetanse til å undervise på det trinn de underviser
i. Disse medlemmer mener det er særlig uheldig å
avvise et særskilt videreutdanningsløft for ukvalifiserte lærere samtidig
som man utvider kompetansekravene.
Disse medlemmer er klar over
at det er tverrpolitisk enighet om å satse på lærernes kompetanseheving
gjennom videreutdanning, men flertallets kontante avvisning av dette
forslaget viser at det ikke er tverrpolitisk vilje til å gjennomføre
slike løft. Disse medlemmer viser også til debattene
om det eksisterende videreutdanningssystemet «Kompetanse for kvalitet», der
staten, skoleeier og den enkelte lærer inngår i et spleiselag
med nøkkelen 50/25/25 for å finansiere videreutdanningskostnadene. Disse medlemmer viser
til at disse partier primært mener at staten burde stå for mer enn
50 pst. av kostnadene i en overgangsperiode for å få opp antallet
lærere som tar videreutdanning, og viser i denne sammenheng til
Innst. 26 S (2010–2011) og Innst. 12 S (2011–2012). Avvisningen
av dette forslaget går derfor etter disse medlemmers syn
inn i en lang rekke saker der flertallet ikke ønsker å prioritere
flere kvalifiserte lærere slik at elevene får den utdanningen de
fortjener.
Disse medlemmer fremmer derfor
forslaget i dokumentet.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
et særskilt kompetanseløft for tilsatte i grunnskolen som mangler
undervisningskompetanse for trinnene de underviser på. Et slikt
kompetanseløft skal komme i tillegg til den eksisterende videreutdanningsstrategien
«Kompetanse for kvalitet», og innebære en tidfestet plan for hvordan
alle tilsatte i skolen med undervisning som oppgave kan få fullgod
undervisningskompetanse.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:87 S(2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Borghild Tenden og Trine Skei Grande
om et særskilt videreutdanningsløft for tilsatte i grunnskolen som mangler
undervisningskompetanse – vedtas ikke.
Det vises til brev fra Kirke-, utdannings- og forsk-ningskomiteen
av 12. april 2012, hvor det bes om departementets kommentar til
representantforslag fra stortingsrepresentantene Borghild Tenden
og Trine Skei Grande om et særskilt videreutdanningsløft for tilsatte
i grunnskolen som mangler undervisningskompetanse.
Regjeringen har nylig lagt frem et lovforslag
om at det skal innføres et krav om relevant fagkompetanse for å
kunne undervise i et fag. I den fremlagte lovproposisjonen varsles
det om at endringene vil innebære krav om 60 relevante studiepoeng
for å undervise i de fleste fag på videregående skole. Samme poengkrav
vil gjelde for undervisning i norsk/samisk, matematikk og engelsk
på ungdomsskolen. For de fleste andre fag i ungdomsskolen og i norsk/samisk
og matematikk på barnetrinnet, blir kravet 30 studiepoeng. Kravet
skal ikke gjelde for dagens lærere som har utdanning fra tidligere.
De nærmere konkrete krav vil komme i forskrift som skal på egen
høring.
Dagens kompetanseregler er knyttet til i å bli tilsatt
i undervisningsstilling. I den forbindelse sier Opplæringsloven
§ 10-1 at det for tilsetting i undervisningsstilling i grunnskolen
og i den videregående skolen skal kreves relevant faglig og pedagogisk
kompetanse. De nærmere krav til nødvendig utdanning og praksis for
å kunne bli tilsatt på ulike årstrinn er gitt i forskrift til opplæringsloven
kap. 14. Dersom det ikke er søkere som oppfyller kompetansekravene
for tilsetting, kan en som ikke oppfyller kravene tilsettes midlertidig,
jf. opplæringsloven § 10-6. Med mindre det er avtalt en kortere
tilsettingsperiode varer en slik tilsetting ut skoleåret (dvs. til og
med 31. juli).
Kommunene, fylkeskommunene og private skoleeiere
har ansvar for kompetanseutvikling av egne ansatte slik det blant
annet er fastsatt opplæringsloven § 10-8. Kompetanseutviklingen må
være for-ankret i lokale behov i den enkelte kommune og fylkeskommune,
på den enkelte skole og hos den enkelte lærer.
Samtidig har statlige utdanningsmyndigheter
et medansvar og en rolle i etter- og videreutdanningen. Gjennom
strategien Kompetanse for kvalitet har
skoleeiere, lærere og nasjonale utdanningsmyndigheter siden 2009
brukt betydelig ressurser på videreutdanning i prioriterte fag og
områder.
Satsingen på videreutdanningen er statens bidrag til
skoleeierne for at lærerne raskere skal nå den standarden som er
satt for hvilken kompetanse de bør ha i undervisingsfagene. Videreutdanningen
skal målrettes mot fag og områder der det er særlig behov for å
styrke på landsbasis og være rettet inn mot lærere som profesjonsutøvere.
Kunnskapsdepartementet, KS og arbeidstakerorganisasjonene
ble høsten 2011 enige om en ny avtale for fordeling av kostnadene
til vikarmidler, der staten fra august 2012 vil dekke 50 prosent,
mens kommunenes og lærernes andel blir 25 prosent. Staten finansierer
kostnadene ved studieplassene, mens skoleeier dekker kostnader til
læremidler, reiser med videre. Målet med den nye avtalen er å få
flere kommuner til å delta, og det anslås at antallet deltakere
hvert år kan økes fra om lag 1500 til 1700 som følge av endringene.
Til videreutdanningstilbudene skal skoleeierne normalt prioritere
lærerne ved skoler og fag med store mangler i faglige kompetanse, slik
at de regionale forskjellene i antall ufaglærte som representantforslaget
til representantene viser til kan reduseres.
I 2009 ble ”GNIST – partnerskap for en helhetlig lærersatsning”
etablert. Bakgrunnen for denne satsingen var blant annet Kompetanse for utvikling 2005-2008 og Kompetanse
for kvalitet – strategi for videreutdanning av lærere fra
2008. GNIST-partnerskapet bygger på det nasjonale samarbeidet mellom
kommunesektoren, lærerorganisasjonene, skolelederne, universiteter
og høyskoler og statlige utdanningsmyndigheter som ble etablert
som følge av disse strategiene for kompetanseheving i skolesektoren.
Målet med GNIST-partnerskapet er å styrke skolens
faglige plattform og læreryrkets anseelse, og gjennom det bidra
til god rekruttering og profesjonell yrkesutøvelse. Gjennom GNIST-samarbeidet
arbeider regjeringen for å målrette og samordne innsatsen, blant
annet for å bedre lærernes kompetanse. Noen av de uttalte og ambisiøse
målsettingene for GNIST er ”fremragende kompetanse i lærerstanden”
og ”klarere forventninger til hva lærerkompetansen skal være”. Økt
kvalitet i lærerprofesjonen er med andre ord et av hovedmålene for
GNIST-partnerskapet.
Skoleeierne har som nevnt hovedansvaret for
organiseringen av skolen, rekruttering og utvikling av lærere, og
har dermed en helt sentral rolle i forhold til hvor attraktiv skolen
fremstår som arbeidsplass. Som partner i GNIST på nasjonalt nivå
arbeider KS med skoleeierne for å fremme målsettingene for GNIST-partnerskapet.
I forlengelsen av etablerte regionale samarbeidsfora, ble det i
2009 også etablert fylkesvise GNIST-partnerskap med de sentrale
partnerne i kompetanseutviklingsstrategien. I flere av de fylkesvise
GNIST-partnerskapene sitter representanter fra skoleeierne i fylkets
regioner, sammen med regionale representanter fra KS. Videreutdanning
har, ved siden av rekrutteringstiltak, vært det området under GNIST-paraplyen
som de fylkesvise GNIST-partnerskapene har konsentrert seg mest
om.
Videreutdanning er en prioritert nasjonal satsing,
og skal bidra til å redusere andelen lærere i grunnskolen som har
lav formell faglig fordypning i fagene de underviser i. Det er betydelig
forskjeller i faglig fordypning blant lærerne i videregående skoler.
I Kompetanse for kvalitet, strategi for
etter- og videreutdanning 2012 – 2015, slås det fast det vil bli
gjennomført undersøkelser av lærernes kompetanse på skolenivå i
forkant av hver ny strategiperiode.
Jeg vil fortsatt prioritere rekruttering til
læreryrket gjennom GNIST og satse på videreutdanning for lærere
i tråd med Kompetanse for kvalitet. Jeg
vil gjennom kartleggingene skaffe oversikt over hvordan skoleeierne
ivaretar lærernes kompetanse da disse nasjonale satsingene kommer
i tillegg til kommunene og fylkeskommunene sitt eget ansvar for
kompetanseutviklingen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 7. juni 2012
Marianne Aasen |
Heidi Sørensen |
leder |
ordfører |