Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tor Bremer, Svein Gjelseth, Stine Renate Håheim, Hadia Tajik, Truls
Wickholm og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug,
Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein
Harberg og Eivind Nævdal-Bolstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi
Sørensen, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti,
Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til representantforslaget.
Komiteen understreker at lærere
med høy faglig og pedagogisk kompetanse er avgjørende viktig for
en god skole.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til svarbrev 19. april 2012 der Kunnskapsdepartementet gjennomgår
de økte satsinger som er gjort for å øke lærernes kompetanse. Brevet
følger som trykt vedlegg til innstillingen.
Flertallet viser til brevet og
går ikke inn for forslaget i dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at ca.
3,6 pst. av lærerårsverkene, eller ca. 9 000 lærere i norsk grunnskole,
mangler undervisningskompetanse for de trinnene de underviser på. Disse
medlemmer mener kvalifiserte lærere i skolen er nødvendig
for å gi elevene den kompetansen de fortjener å ha etter fullført
skolegang. Disse medlemmer viser til at flere utdanningsinstitusjoner,
deriblant Høgskolen i Telemark, i samarbeid med andre aktører, har
spesialisert seg på å tilby fleksible lærerutdanninger som kan passe
nettopp denne gruppen lærere uten tilstrekkelig kompetanse.
Disse medlemmer mener at lærere
i skolen som av ulike årsaker ikke er kvalifisert til å undervise
på det trinnet de underviser på, fortjener oppfølging og reelle
muligheter til videreutdanning for å kvalifisere seg til yrket. Disse
medlemmer er klar over at denne gruppen er svært sammensatt,
både når det gjelder bakgrunn og motivasjon for å arbeide i skolen. Disse
medlemmer mener derfor at det er behov for å kartlegge disse
ca. 9 000 lærernes bakgrunn og behov for å lage målrettede videreutdanningsopplegg. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til tall fra SSB i fjerde
kvartal 2010 der hele 5 198 tilsatte lærere hadde videregående opplæring
eller lavere uten pedagogisk utdanning. Disse medlemmer mener
denne gruppen særskilt må prioriteres, siden det er denne gruppen som
har behov for mest omfattende videreutdanningstilbud.
Disse medlemmer viser til at
det i Prop. 84 L (2011–2012), jf. Innst. 321 L (2011–2012), blir satt
høyere krav til å undervise i ulike fag på ulike trinn enn det har
vært tidligere. Disse medlemmer vil understreke at
dette i en overgangsperiode vil føre til at enda flere lærere ikke har
tilstrekkelig kompetanse til å undervise på det trinn de underviser
i. Disse medlemmer mener det er særlig uheldig å
avvise et særskilt videreutdanningsløft for ukvalifiserte lærere samtidig
som man utvider kompetansekravene.
Disse medlemmer er klar over
at det er tverrpolitisk enighet om å satse på lærernes kompetanseheving
gjennom videreutdanning, men flertallets kontante avvisning av dette
forslaget viser at det ikke er tverrpolitisk vilje til å gjennomføre
slike løft. Disse medlemmer viser også til debattene
om det eksisterende videreutdanningssystemet «Kompetanse for kvalitet», der
staten, skoleeier og den enkelte lærer inngår i et spleiselag
med nøkkelen 50/25/25 for å finansiere videreutdanningskostnadene. Disse medlemmer viser
til at disse partier primært mener at staten burde stå for mer enn
50 pst. av kostnadene i en overgangsperiode for å få opp antallet
lærere som tar videreutdanning, og viser i denne sammenheng til
Innst. 26 S (2010–2011) og Innst. 12 S (2011–2012). Avvisningen
av dette forslaget går derfor etter disse medlemmers syn
inn i en lang rekke saker der flertallet ikke ønsker å prioritere
flere kvalifiserte lærere slik at elevene får den utdanningen de
fortjener.
Disse medlemmer fremmer derfor
forslaget i dokumentet.