I 2012 er det planlagt en minnemarkering for
etterlatte etter omkomne i regjeringskvartalet 22. juli 2011. Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet skal ha ansvaret for minnemarkeringen,
herunder dekke utgiftene til reise og opphold for de etterlatte.
Utgiftene til dette anslås til 0,1 mill. kroner.
Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 1500 post
1 med 0,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Regjeringen har besluttet å gjennomføre en ordinær
konseptvalgutredning (KVU) og kvalitetssikring i tidligfase (KS1)
for gjenoppbygging av regjeringskvartalet. Arbeidet ble lyst ut
11. mai 2012.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med
5 mill. kroner, for å dekke utgifter til innkjøp av konsulenttjenester
for utarbeidelse av KVU.
Det vises til omtale av språkprisen Gollegiella under
kap. 1534 Tilskudd til samiske formål, post 72 Samisk språk, informasjon
m.m. Som inndekking for utgifter til tildeling av prisen, foreslås
det å redusere bevilgningen på posten med 0,1 mill. kroner.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på kap. 1500
post 21 med 4,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
regjeringens forslag til bevilgning på dette budsjettkapitlet vedrørende
innkjøp av konsulenttjenester for utarbeidelse av den konseptutvalgutredning
og kvalitetssikring som må til for å realisere gjenoppbyggingen
av regjeringskvartalet. Disse medlemmer håper at
regjeringen på et senere tidspunkt kan komme tilbake til Stortinget
med en oversikt over prosjekter som må realiseres for å sikre gjenoppbyggingen
av regjeringskvartalet. Disse medlemmer vil uttrykke
forståelse for at en total oversikt over dette tar tid å utarbeide,
men håper likevel regjeringen kan synliggjøre både kortsiktige og
langsiktige behov for midler og prosjekter som sikrer en realisering
av gjenoppbyggingen.
I saldert budsjettet 2012 er det bevilget 75,4
mill. kroner på posten til tiltak under Departementenes servicesenter
(DSS) som følge av angrepet mot regjeringskvartalet 22. juli. 2011.
I Prop. 1 S (2011–2012) Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
ble det opplyst om at beløpet på 75,4 mill. kroner var et anslag
med en del usikkerhetsmomenter og uavklarte forutsetninger.
Det er behov for ytterligere 24,5 mill. kroner
til blant annet økt bemanning i DSS, for å ivareta vakt- og sikringsbehovet
i regjeringskvartalet og i andre lokaler der departementene nå er
lokalisert. For å ivareta behovet for vakthold er det i tillegg
innleid vektere fra private selskaper. Utgiftene til slike vektertjenester
er anslått til 55,9 mill. kroner i 2012.
Videre er det behov for en tilleggsbevilgning
på 16 mill. kroner i 2012 til blant annet innkjøp av møbler og kontorutstyr,
stabsfunksjoner i DSS, forvaltning av fellesarealer i departementenes lokaler,
samt til lisenser og vedlikeholdskontrakter for fjerntilgang.
Som følge av angrepene mot regjeringskvartalet 22. juli
2011 er det behov for å øke bevilgningen på posten med til sammen
96,4 mill. kroner.
Det foreslås samtidig å redusere bevilgningen
på posten med 3,0 mill. kroner, mot tilsvarende økning av bevilgningen
under kap. 1520 post 22, for å dekke utgifter til husleie for fellesarealer
i R6, jf. omtale under kap. 1520 post 22.
Videre foreslås det å øke bevilgningen på posten med
1,9 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen under
kap. 1520 post 45, for å dekke driftsutgifter til ny vaktsentral,
jf. omtale under, kap. 1520 post 45. Den gamle vaktsentralen var
plassert i Høyblokken, og fikk betydelige skader 22. juli 2011.
Den nye vaktsentralen etableres i Møllergata 17 i løpet av 2012.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på kap. 1520
post 1 med 95,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Regjeringsbygg 6 (R6) skal gi nye kontorlokaler for
Helse- og omsorgsdepartementet og Landbruks- og matdepartementet.
I tillegg vil DSS ha funksjoner i bygget som skal betjene hele regjeringskvartalet.
Byggestart for R6 var i august 2009 og bygget forventes ferdigstilt
i juni 2012.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 3,0
mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 1520
post 1, for å dekke utgifter til husleie for fellesarealer i R6,
jf. omtale under, kap. 1520 post 1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det er i saldert budsjettet 2012 bevilget 24,6 mill.
kroner på posten til tiltak under DSS knyttet til angrepet mot regjeringskvartalet
22. juli 2011. For å etablere nødvendig grunnsikring i regjeringskvartalet
og i andre lokaler hvor departementene for tiden holder til, er
det behov for en tilleggsbevilgning på 38,7 mill. kroner. Behovet
gjelder teknisk utstyr som alarm, adgangskontroll, kortlesere, låser,
og utstyr til TV-overvåking. Disse anskaffelsene er basert på anbefalinger
fra Rådgivningsgruppen for sikkerhet.
Det er i tillegg behov 6,9 mill. kroner for
å anskaffe tre nye vaktbiler, utstyr til TV-studio og plenumssal,
samt utstyr til kantinedrift.
Videre er det behov for 11,5 mill. kroner til
utbedring av dekningsgraden for nødnett, og til å etablere et gradert
nettverk for alle departementene.
Som følge av angrepene mot regjeringskvartalet 22. juli
2011 er det behov for å øke bevilgningen på posten med til sammen
57,1 mill. kroner.
Det foreslås samtidig å redusere bevilgningen
på posten med 1,9 mill. kroner mot tilsvarende økning av bevilgningen
under kap. 1520 post 1, for å dekke driftsutgifter til ny vaktsentral,
jf. omtale under, kap. 1520 post 1.
I budsjettet for 2012 er det satt av midler
til å skifte ut dørlåser i regjeringskvartalet. Som følge av at
prosjektet ble avviklet i 2011 (pga. angrepet 22. juli 2011) foreslås
det at bevilgningen til tiltaket reduseres med 3,1 mill. kroner.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på kap. 1520
post 45 med 52,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I Prop. 1 S (2011–2012) var det lagt til grunn
at det vil komme inntekter fra parkeringshuset i regjeringskvartalet.
På grunn av angrepene mot regjeringskvartalet 22. juli 2011 vil
slike inntekter bortfalle i 2012. Det foreslås derfor at bevilgningen
på posten reduseres med 1,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Engerdal kommune har siden 2007 blitt tildelt
et årlig tilskudd til drift av Elgå skole over kap. 1534 Tilskudd
til samiske formål, post 72 Samisk språk, informasjon m.m. Alle
de sørsamiskspråklige elevene vil fra høsten 2012 bli overført til
Engerdal barne- og ungdomsskole, og Engerdal kommune har vedtatt
å legge ned skoledriften ved Elgå skole fra samme tidspunkt. Dette
medfører at behovet for tilskudd til Elgå skole bortfaller. Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet foreslår å bruke det frigjorte tilskuddsbeløpet
til sørsamisk læremiddel- og terminologiutvikling. Ansvaret for
terminologiutvikling er lagt til Sametinget.
Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen
til Sametinget på kap. 1533 post 50 med 0,7 mill. kroner, mot tilsvarende
reduksjon av bevilgningen på kap. 1534 post 72, jf. omtale under kap.
1534 post 72.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Den nordiske samiske språkprisen Gollegiella blir
utdelt hvert andre år av Det nordiske embetsorganet for samiske
spørsmål. Prisbeløpet utgjør om lag 0,1 mill. kroner. Finansieringen
av prisen rullerer mellom de nordiske landene og i 2012 skal Norge
utbetale prisbeløpet.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 0,1
mill. kroner, til å dekke utgiftene til utdeling av prisen.
Det foreslås å redusere bevilgningen på posten med
0,7 mill. kroner, mot tilsvarende økning på kap. 1533 post 50, jf.
omtale ovenfor.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen
på kap. 1534 post 72 med 0,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Over tid har saksmengden til Klagenemnda for offentlige
anskaffelser (KOFA) økt vesentlig, samtidig som sakene har blitt
mer komplekse. Saksstatis-tikken viser også at antall saker som avvises
øker. Dette er saker som ikke egner seg til behandling i nemnda.
Det brukes likevel mye ressurser på disse sakene, og det er derfor
behov for tiltak som kan bidra til å redusere antallet slike klagesaker
i KOFA.
I dag er klagegebyret for rådgivende saker et rettsgebyr
på 860 kroner, mens det er gratis å klage på saker som omhandler
ulovlige direkte anskaffelser. 7. mars 2012 sendte Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet et forslag om økte klagegebyrer i KOFA på
høring. Høringen ble avsluttet 18. april 2012. Det kom inn 52 høringsuttalelser,
hvorav 37 hadde merknader. Høringsinstansene deler seg stort sett
i to grupper, der representantene for oppdragsgiversiden støtter
forslaget om økning i gebyrer, mens representantene for leverandørsiden mener
at forslaget om gebyrøkning bør vurderes i sammenheng med den øvrige
gjennomgangen av KOFA. Flertallet av høringsinstansene er enig i
at klagegebyret til KOFA bør økes. Enkelte mener også at det foreslåtte
klagegebyret er for lavt. De fleste høringsinstansene er bekymret over
for lang saksbehandlingstid. Dette tilsier at det er behov for å
innføre tiltak som kan bidra til å redusere saksbehandlingstiden
i KOFA.
I tråd med forslaget i høringsnotatet fra Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet foreslås det at klagegebyret
for rådgivende saker settes til 8 000 kroner, og til 1 000 kroner
for saker som gjelder ulovlige direkte anskaffelser. Det tas sikte
på at de nye gebyrsatsene kan få virkning f.o.m. 1. juli 2012.
Det forventes at økte klagegebyrer vil føre
til en viss reduksjon i antall saker. Det anslås at inntektene fra
klagegebyrene vil bli om lag 1,0 mill. kroner i 2012, som følge
av økte klagegebyrer. Det foreslås at inntekten fra klagegebyrene inngår
som en del av finansieringen av KOFAs virksomhet.
På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen
på posten med 1,0 mill. kroner. Det foreslås videre at det opprettes
en ny inntektspost under kap. 4550 post 4 Klagegebyr, som budsjetteres med
1,0 mill. kroner, jf. omtale under kap. 4550 postene 2 og (Ny) 4.
I tillegg foreslås det at Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet i 2012 gis fullmakt til å overskride bevilgningen
under kap. 1550 Konkurransetilsynet, post 23 Klagenemnda for offentlige
anskaffelser mot tilsvarende merinntekter under kap. 4550 Konkurransetilsynet, (Ny)
post 4 Klagegebyr, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og II under kapittel
22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
i forbindelse med justering av klagegebyret for rådgivende saker
til KOFA, legges opp til en tidobling av gebyret samt at saker som
gjelder ulovlige direkte anskaffelser som tidligere var gratis,
nå vil bli pålagt et gebyr på 1 000 kroner.
Bakgrunnen for forslaget opplyses å være at antallet
klager til KOFA har økt vesentlig de siste årene, slik at KOFA i
dag er i en vanskelig situasjon med hensyn til saksbehandlingstid, restanser
og økonomi.
Disse medlemmer er enig i at
det bør være en prioritert oppgave å legge til rette for at KOFAs saksbehandlingstid
kan reduseres. Den er nå blitt for lang, og må reduseres dersom
KOFA skal oppfylle sitt formål.
Disse medlemmer er opptatt av
at gebyr for behandling av saker i KOFA i størst mulig grad er selvfinansierende
med hensyn til sakens kompleksitet og omfang.
Dersom følgen av å øke gebyret blir at antallet klager
går ned (dvs. at noen som ellers ville klaget avholder seg for å
klage), risikerer man at også velbegrunnete klager ikke innkommer,
hvilket vil være uheldig. Disse medlemmer mener at det
ikke er grunnlag for å hevde at bare antallet ubegrunnete klager
reduseres. Disse medlemmer peker også på at dersom
man først skal ha et lavterskeltilbud for å ivareta samfunnsformål, så
må man generelt regne med et antall dårlig begrunnede henvendelser
også.
Disse medlemmer kan på denne
bakgrunn ikke se at forslaget om økning av gebyrene er velbegrunnet.
Disse medlemmer mener at målsettingen
om å redusere KOFAs saksbehandlingstid og restanser må løses gjennom
å tilføre KOFA ressurser. Dette åpenbare alternativet er ikke berørt i
regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett.
Det vises til omtale under kap. 1550 post 23.
Bevilgningen på kap. 4550, post 2 Ymse inntekter
gjelder i dag både gebyrinntekter som den klagende part må betale
for å få behandlet saken i nemnda, og inntekter fra gebyr ilagt
ved ulovlig direkte anskaffelser. Bevilgningen for 2012 er på 0,2
mill. kroner. Det foreslås at det opprettes en ny inntektspost under
kap. 4550, post 4 Klagegebyr – hvor gebyrene som den klagende part
må betale for å få behandlet saken i nemnda skal bevilges.
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
0,1 mill. kroner (halvårsvirkning) mot tilsvarende økning av kap.
4550 ny post 4, jf. omtale neden-for.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås at det bevilges 0,9 mill. kroner
på posten som følge av økte gebyrinntekter, jf. omtale under kap.
1550 post 23. Videre foreslås det at det bevilges 0,1 mill. kroner
mot tilsvarende reduksjon av post 2. Samlet foreslås det en bevilgning
på (Ny) post 4 Klagegebyr på 1,0 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til merknad under kap. 1550 post 23. Disse
medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 0,9 mill.
kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning
på 90 000 kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
4550 | | Konkurransetilsynet | |
| 4 | (Ny) Klagegebyr, bevilges med | 90 000» |
Komiteens medlem fra Venstre vil
understreke at det er viktig å legge til rette for yrkesaktivitet
for de som har redusert arbeidsevne. Mange som ikke kan arbeide
i full stilling, kan likevel gjøre en betydelig innsats for eksempel
i deltidsstillinger, midlertidige ansettelser og gjennom tilpassede
arbeidsoppgaver. Dette medlem vil ha mer bruk av
ordningen med tidsubestemt lønnstilskudd, både for å sikre dem som
er i ferd med å falle ut av arbeidsmarkedet på grunn av sykdom eller
andre årsaker, og for å gi mer fleksible muligheter til de som er
ute av arbeidsmarkedet. Mange andre tiltak er også viktig for å
gi flest mulig en reell mulighet til å bidra etter evne. Dette
medlem foreslår derfor økte bevilgninger på 53,5 mill. kroner
til 100 ekstra traineeplasser for personer med nedsatt funksjonsevne
i statsforvaltningen.
Dette medlem støttet ikke innlemmingen
av Statskonsult i det nye Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi),
men var av den oppfatning at arbeidsoppgavene som Statskonsult utførte
like gjerne kunne vært konkurranseutsatt og utført av andre enn
et statlig organ. Dette medlem mener fortsatt at
dette burde være gjort og foreslår å skille ut og selge det gamle
Statskonsult. En slik operasjon mener dette medlem vil
kunne innbringe om lag 40 mill. kroner i 2012.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1560 | | Direktoratet for forvaltning og IKT | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 13 500 000 |
| | fra kr 156 946 000
til kr 170 446 000» | |
Prosjektering av samlokalisering av Norges Veterinærhøgskole
(NVH) og Veterinærinstituttet (VI) med Universitetet for miljø-
og biovitenskap (UMB) er i avslutningsfasen. For at forprosjektet
for samlokalisering av universitetet, inkludert VI og et nytt Senter
for husdyrforsøk skal kunne ferdigstilles som planlagt til oktober 2012,
er det behov for å øke bevilgningen på posten med 50,5 mill. kroner.
Samlet bevilgningsbehov til prosjekteringen i 2012 utgjør med dette
107,0 mill. kroner.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 50,5
mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til merknader under pkt. 5.24
foran vedrørende samlokaliseringen av NVH, VI og UMB.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at det er av stor nasjonal betydning å få på plass universitetsaulaen
ved Universitetet i Bergen i tide til grunnlovsmarkeringen i 2014. Disse
medlemmer er kjent med at aulaen skulle bli en sentral del
av den nasjonale markeringen av 200-årsjubileet for Grunnloven.
Bygningen har stor nasjonal verdi, og er tegnet av den kjente arkitekten
J. H. Nebelong, som også hadde ansvaret for flere andre av nasjonens
prestisjebygg. Universitetet i Bergens plan var å åpne aulaen den
12. mai 2014, slik at man fikk en verdig og historisk ramme rundt
en så sentral nasjonal begivenhet som feiringen av den norske grunnloven
er. Disse medlemmer vil videre understreke at forprosjektet
er gjennomført, og at Statsbygg bare har ventet på bevilgninger
gjennom statsbudsjettet for å kunne starte selve rehabiliteringen
og ombyggingen. Disse medlemmer vil derfor foreslå
å bevilge 20 mill. kroner til rehabilitering og ombygging av museumsbygningen
ved Universitetet i Bergen. Disse medlemmer foreslår
å øke bevilgningen med 20 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 70,5 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1580 | | Byggeprosjekter utenfor husleieordningen | |
| 30 | Prosjektering av bygg, kan overføres, forhøyes med | 70 500 000 |
| | fra kr 57 000 000
til kr 127 500 000» | |
I forbindelse med markering av angrepene mot regjeringskvartalet
og AUFs sommerleir på Utøya 22. juli 2011, vil det bli avholdt flere markeringer
over hele landet 22. juli 2012. Det legges bl.a. opp til minnegudstjenester
i Hole kirke og i Oslo domkirke, hvor representanter fra myndighetene
vil være til stede. Dagen vil også bli markert i gudstjenester over
hele landet.
Kirkerådet vil utarbeide og sende ut materiell
til alle menighetene i Den norske kirke i forbindelse med gudstjenestene.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 0,1 mill. kroner,
for å dekke utgiftene til dette arbeidet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vil påløpe utgifter til opprigging av storskjerm
og andre arrangementsutgifter til gudstjenesten i Hole kirke, samt
ekstra vakthold og mediehåndtering ved Oslo domkirke. Det legges også
opp til utvidede åpningstider for domkirkene i forbindelse med markeringene.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 0,5
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at hovedorgelet i Nidaros
domkirke, Steinmeyerorgelet, har akutt behov for restaurering og
dermed også ny oppstilling. For å få til en restaurering av dette orgelet
er en avhengig av et spleiselag mellom menighet, kirkelig fellesråd
i Trondheim, Sør-Trøndelag fylkeskommune og staten. Disse medlemmer har
merket seg at regjeringen så langt ikke har gitt noen signaler om
bidrag utover rentekompensasjon. Resultatet er at orgelet kanskje
ikke blir ferdig til grunnlovsjubileet hvor høytidsgudstjeneste
i Nidaros domkirke vil være en av hovedmarkeringene. Disse
medlemmer anmoder regjeringen om å vurdere hvordan situasjonen
kan løses slik at restaureringen kan igangsettes. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn i første omgang å bevilge 10 mill. kroner for
2012 til restaurering av Steinmeyerorgelet i Nidaros domkirke.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1590 | | Kirkelig administrasjon | |
| 73 | Tilskudd til virksomheten ved Nidaros domkirke, forhøyes med
| 10 000 000 |
| | fra kr 3 000 000
til kr 13 000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet deler
kirkens bekymring for politikernes manglende oppfølging av trosopplæringsreformen.
For at kirken skal ha mulighet til å følge opp intensjonene i reformene mener disse
medlemmer at kirkens rolle i gjennomføringen av Kirkeforliket
må styrkes.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 20 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 20, 1 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1590 | | Kirkelig administrasjon | |
| 75 | Trosopplæring, kan overføres, kan nyttes under post 1,
forhøyes med | 20 000 000 |
| | fra kr 182 900 000
til kr 202 900 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti har siden 2006 vært kritisk til at opptrappingsplanen
for bevilgningene til trosopplæring i Den norske kirke ikke følges
opp. Dette medlem er negativ til at regjeringen har
skjøvet opptrappingsplanen for trosopplæringsreformen ut i det uvisse.
Dermed må veldig mange menigheter leve i uvisshet på ubestemt tid
for når de vil få trosopplæringsmidler. Stortinget har fastsatt
at Trosopplæringsreformen skal være et 5-årig prosjekt løpende fra
1. januar 2004 og at reformen så skulle trappes opp de neste fem
årene til 250 mill. kroner i 2003-kroner. Regjeringen bryter med
dette vedtaket. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen
med 40 mill. kroner for å nå den fastsatte målsettingen innen 2013.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1590 | | Kirkelig administrasjon | |
| 75 | Trosopplæring, kan overføres, kan nyttes under post 1,
forhøyes med | 40 000 000 |
| | fra kr 182 900 000
til kr 222 900 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Stortinget den 21. mai 2012 endret
Grunnloven som følge av det tverrpolitiske kirkeforliket fra april
2008. En slik reform utløser naturlig et stort informasjonsbehov
i befolkningen. Enkelte er urolige for hva reformen betyr for deres
relasjon til kirken og for landet. Det er pr. i dag ikke overført
friske midler til kirken for å håndtere kommunikasjonsutfordringen
som følger med kirkeforliket. Dette medlem foreslår
derfor å bevilge 25 mill. kroner til å dekke inn økte kostnader
etter grunnlovsendringer for Den norske kirke.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1590 | | Kirkelig administrasjon | |
| 76 | (Ny) Tilskudd for å dekke informasjonsutgifter etter grunnlovsendringer,
bevilges med | 25 000 000» |
I saldert budsjett 2012 er bevilgningen på posten -434,0
mill. kroner. Dette innebærer et krav til driftsresultat for Statsbygg
på 434,0 mill. kroner. Kravet til driftsresultat foreslås redusert
som følge av økte driftsutgifter etter angrepet mot regjeringskvartalet
22. juli 2011. I tillegg foreslås enkelte andre budsjettjusteringer.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I saldert budsjett 2012 er det bevilget 130
mill. kroner til å dekke kostnader for Statsbygg som følge av angrepene
mot regjeringskvartalet 22. juli 2011. Bevilgningen gjelder sikring
og utbedringsarbeider i regjeringskvartalet, husleie for erstatningslokaler,
og sikring av erstatningslokaler. Kostnadsanslagene som lå til grunn
for bevilgningen i saldert budsjett 2012 ble foretatt kort tid etter
22. juli 2011 med betydelig usikkerhet, jf. Prop. 1 S (2011–2012)
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet.
Angrepet mot regjeringskvartalet medførte betydelige
skader på bygningsmassen i regjeringskvartalet. Fire av bygningene;
H-blokken, S-blokken, Y-blokken og R4 fikk så store skader at de
ikke kunne brukes som kontorer. De øvrige bygningene, G-blokken,
R5, Grubbegata 1-3 og M19 fikk mindre skader, og er nå i all hovedsak tatt
i bruk. Deler av Y-blokken og R4 er også tatt i bruk igjen, men
benyttes fremdeles ikke som ordinære departementskontorer.
Sikrings- og utbedringsarbeidene har vist seg
og være langt mer omfattende enn det som ble lagt til grunn i de
tidlige kostnadsanslagene. Samlet kostnadsestimat utgjør nå 300
mill. kroner. Arbeidene ventes ikke ferdige før i 2013. Bevilgningsbehovet
for 2012 er på totalt 165 mill. kroner, mens det i saldert budsjett
2012 er avsatt 30 mill. kroner til arbeidene.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å øke bevilgningen
på posten med 135 mill. kroner til sikrings- og utbedringsarbeider
i regjeringskvartalet i 2012.
Det er inngått kontrakter om leie av erstatningslokaler
for Nærings- og handelsdepartement, Kunnskapsdepartementet, Justis-
og beredskapsdepartementet, Olje- og energidepartementet, Helse-
og omsorgsdepartementet, Arbeidsdepartementet og Departementenes
servicesenter, jf. Prop. 154 S (2010–2011) Tilleggsbevilgninger
i statsbudsjettet 2011 i forbindelse med angrepene mot regjeringskvartalet
og på Utøya. Statsbygg står som leietaker. Leiekontraktene innebærer
at utleier skal foreta nødvendige brukertilpasninger, og at Statsbygg
skal tilbakebetale utgiftene til brukertilpasninger over husleien
som betales til utleier. Brukertilpasningene for Justis- og beredskapsdepartementet
på Gullhaug torg og for Nærings- og handelsdepartementet i Kongensgt.
8/Kirkegt. 9 vil alene beløpe seg til om lag 300 mill. kroner totalt.
Utgiftene til husleie i 2012 anslås nå til 234 mill. kroner, mens
anslaget som lå til grunn for Prop. 1 S (2011–2012) var om lag 100
mill. kroner. Det hefter fortsatt en viss usikkerhet ved disse kostnadsanslagene, fordi
brukertilpasningene ikke er ferdigstilte.
Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen
på posten med 133 mill. kroner for å dekke husleie for erstatningslokalene
i 2012.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
har nedsatt en egen rådgivningsgruppe for sikkerhet, bestående av
ekspertise fra Forsvarsbygg, Politiets sikkerhetstjeneste, Oslo politidistrikt,
Nasjonal sikkerhetsmyndighet, Departementenes servicesenter og Statsbygg. Gruppen
har vurdert hvilke sikkerhetsmessige tiltak som er nødvendige i
aktuelle midlertidige departementslokaler. Anbefalte tiltak prosjekteres
av Statsbygg, og de samlede kostnadene til sikring av erstatningslokalene
er beregnet til om lag 250 mill. kroner. Arbeidet med sikringstiltak vil
pågå også i 2013. Det foreslås å øke bevilgningen på posten med
187 mill. kroner til sikringstiltak i 2012.
Det samlede bevilgningsbehovet for 2012 som følge
av angrepene mot regjeringskvartalet 22. juli 2011 utgjør 585 mill.
kroner. I Prop. 1 S (2011–2012) Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
var behovet anslått til 130 mill. kroner. Dette innebærer et merbehov
i 2012 på 455 mill. kroner.
Det foreslås samtidig andre justeringer som
påvirker kravet til driftsresultat på post 24. Disse justeringene
er i hovedsak av teknisk karakter, og utgjør isolert en reduksjon
på 9,0 mill. kroner. Blant årsakene til justeringene er nye anslag
for husleieinntekter, justering av avskrivinger, samt nedjustering
av det ordinære vedlikeholdsbudsjettet. Sistnevnte skyldes at omfanget
av ordinært vedlikehold i regjeringskvartalet blir mindre enn det
som lå til grunn for bevilgningsforslaget i Prop. 1 S (2011–2012).
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på posten med
446,0 mill. kroner, fra -434,0 mill. kroner til 12,0 mill. kroner.
Forslaget innebærer således et negativt krav til driftsresultat
for Statsbygg i 2012.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Regjeringen har besluttet at hovedtyngden av departementene
også i framtiden skal lokaliseres i eksisterende regjeringskvartal.
Videre legger regjeringen opp til at det skal gjennomføres en ordinær
konseptvalgutredning med etterfølgende ekstern kvalitetssikring,
jf. omtale under kap. 1500 post 21. Innenfor bevilgningen på posten
i saldert budsjett 2012 er det satt av 20 mill. kroner til å gjennomføre
prosjekteringsarbeider etter angrepet mot regjeringskvartalet. Oppdaterte
anslag for utgiftene i 2012 innebærer at bevilgningsbehovet til
prosjektering av nytt regjeringskvartal reduseres med 20 mill. kroner
i 2012.
Det foreslås videre 15 mill. kroner til prosjektering
av modernisering av Ullersmo fengsel. Etter at prosjekteringen ved
Ullersmo fengsel ble igangsatt har det blitt avdekket at byggene
er i dårligere stand enn tidligere antatt. Dette medfører at det
må avsettes 15 mill. kroner mer til arbeidet i 2012, dersom prosjekteringen
skal kunne fullføres i tråd med planen.
Det foreslås på denne bakgrunn å redusere bevilgningen
på posten med 5,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I saldert budsjett 2012 er det bevilget 168,4
mill. kroner på posten. Det er behov for å øke bevilgningen til
både prosjektering og igangsetting av kurantprosjekter, blant annet
til prosjektering av Framsenteret og igangsetting av bygging ved Ørje
Tollsted.
Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen
på posten med 130,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at det bevilges betydelige summer til ulike ordinære byggeprosjekter
og investeringer under Statsbyggs portefølje. Det er derfor grunn
til å tro at en mindre bevilgning i 2012 bare vil medføre enkelte
mindre forsinkelser på ulike prosjekter, jf. tidligere slike faseforsinkelser
i forbindelse med bevilgninger over ulike budsjett. Dette framgår
også av svarene fra Finansdepartementet til dette medlem i
forbindelse med forarbeidet til Stortingets behandling av forslaget
til statsbudsjett for 2012. Dette medlem foreslår
derfor at det bevilges 100 mill. kroner mindre samlet under ulike
byggeprosjekter enn det regjeringen legger opp til.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2445 | | Statsbygg | |
| 33 | Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres, nedsettes
med | 100 000 000 |
| | fra kr 1 356 000 000
til kr 1 256 000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at regjeringen ikke har budsjettert med salg av eiendom innenfor
Statsbyggs portefølje. Disse medlemmer mener det
er fullt mulig for Statsbygg å realisere noe av sin eiendomsmasse
og legger til grunn at det kan selges eiendommer for 200 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 200 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5445 | | Statsbygg | |
| 30 | (Ny) Salg av eiendom, bevilges med | 200 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til særskilt vedlegg til Prop. 1 S (2009–2010) Oversikt over statens
eiendommer, hvor det framgår over 320 sider hvilke eiendommer staten
eier. En rekke av disse eiendommene kan det åpenbart stille spørsmålstegn
om hensiktsmessigheten av eierskapet til. I svar på spørsmål fra
Venstre i forbindelse med budsjettbehandlingen i 2010 skrev også
departementet at:
«Fornyings- og administrasjonsdepartementet holder
på med en kartlegging av eiendommer som Statsbygg forvalter, men
som ikke naturlig hører inn under Statsbyggs ansvarsområde. Det vil
da vurderes om det er eiendommer som kan overføres til annen statlig
eller offentlig forvalter eller selges i det åpne marked.»
Dette medlem mener at denne kartleggingen har
tatt altfor lang tid og at det er på tide å selge en del av eiendommene
i det åpne marked. Dette medlem legger derfor til
grunn økte inntekter på 100 mill. kroner som følge av et slikt eiendomssalg.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5445 | | Statsbygg | |
| 30 | (Ny) Salg av eiendom, bevilges med | 100 000 000» |
Miljøverndepartementet er i dag lokalisert i Myntgata
2, som forvaltes av Forsvarsbygg. Lokalene er i utgangspunktet ikke
godt egnet som departementslokaler, og det er behov for større utbedringer
og oppgraderinger av lokalene. Regjeringen har tidligere lagt opp
til at Miljøverndepartementet skulle flytte til R5 i regjeringskvartalet.
På grunn av angrepet mot regjeringskvartalet 22. juli 2011 er innflyttingsplanene
for R5 endret.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
har vurdert alternativ lokalisering av Miljøverndepartementet. Det
er inngått intensjonsavtale om å leie i Kongensgate 18/Kirkegata
21 i Oslo. Det er i avtalen tatt forbehold om Stortingets samtykke.
Foreløpige beregninger av leiekostnadene tilsier en økning i årlig
bevilgningsbehov på inntil 45 mill. kroner, men det er usikkerhet
knyttet til anslaget. I tillegg vil det påløpe utgifter til sikring
av lokalene. Basert på erfaringstall anslås utgiftene til sikring
til 25–50 mill. kroner. Det er lagt til grunn en leieavtale på 10
år.
Forslaget om ny lokalisering av Miljøverndepartementet
medfører ingen bevilgningsmessige konsekvenser for 2012. Regjeringen
vil komme tilbake med forslag om nødvendige bevilgninger i forslaget
til statsbudsjettet for 2013.
På bakgrunn av ovennevnte bes det om fullmakt til
at Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet kan forplikte
seg til merutgifter på inntil 45 mill. kroner pr. år i 10 år f.o.m.
2013, til leie av lokaler for Miljøverndepartementet i Kongensgate
18/Kir-kegata 21, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VII.6 under kapittel
22 Komiteens tilråding.
Statsbygg engasjerte i november 2011 bygningstekniske
sakkyndige til å gjøre en utvidet tilstandsvurdering av bygningene
i regjeringskvartalet etter angrepet 22. juli 2011. Rapporten fra
de sakkyndige konkluderer med at ingen av bygningene i regjeringskvartalet
må rives som følge av skader i bæresystemene.
Konklusjonen fra tilstandsvurderingen for de mest
skadede bygningene kan oppsummeres som følger:
Ingen deler av H-blokkens
primære bæresystem har fått ødelagt eller redusert bæreevne etter
angrepet. Det er kun registrert mindre, helt overflatiske skader,
uten betydning for byggets sikkerhet og bæreevne.
Ingen deler av R4s primære bæresystem har
fått ødelagt bæreevne etter angrepet. Det er registrert mindre skader,
inkludert brannskader, som ikke er kritiske, men som bør repareres,
og en del helt overfladiske skader og skrammer.
Ingen deler av S-blokkens primære bæresystem har
fått ødelagt bæreevne etter angrepet. Det er kun registrert mindre,
overfladiske skader og skrammer.
Ingen deler av Y-blokkens bæresystem har
fått ødelagt bæreevne etter angrepet. Det er ikke registrert noen
skader på bæresystemet.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Det skal nå gjennomføres en konseptvalgutredning
(KVU) som grunnlag for regjeringens videre arbeid med rehabilitering
av regjeringskvartalet. Det skal utredes ulike alternativer der
hovedtyngden av departementene lokaliseres i regjeringskvartalet,
herunder alternativer hvor også Miljøverndepartementet og Utenriksdepartementet
inngår.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
kunngjorde anbudsgrunnlaget for konsept-valgsutredningen 11. mai
2012, og det tas sikte på inngåelse av kontrakt med ekstern konsulent
sommeren 2012. Arbeidet med konseptvalgutredningen vil pågå også
i 2013. Konseptvalgutredningen skal deretter kvalitetssikres i henhold
til Finansdepartementets ordning for kvalitetssikring av store statlige
investeringer over 750 mill. kroner (KS1).
På bakgrunn av konseptvalgutredningen og kvalitetssikringen,
vil regjeringen deretter ta stilling til valg av hovedkonsept for
rehabiliteringen av regjeringskvartalet.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Regjeringen foreslår å utvide investeringsrammen
for rentekompensasjonsordningen for kirkebygg med 300 mill. kroner
i 2012, til en samlet ramme på 450 mill. kroner for 2012. Det vises
til omtale under kap. 582 post 61.
Komiteen viser til
merknad om saken under kap. 582 post 61.