2. Generelt om forslaget til revidert forretnings-orden
Presidentskapets forslag til ny forretningsorden er fullstendig gjennomarbeidet og revidert. Det er bare gjort noen få, mindre endringer av materiell betydning, men teknisk og språklig er forretningsordenen helt omarbeidet. De viktigste endringene fra dagens versjon er:
Alle paragrafer har fått overskrift, for å gjøre det lettere å orientere seg i regelverket.
Den tematiske strukturen er endret, slik at de ulike temaene i størst mulig grad behandles samlet og i hensiktsmessig rekkefølge. Mange bestemmelser er flyttet og omstrukturert, noen er delt opp og deler flyttet til andre paragrafer. Enkelte tilfeller av dobbeltbehandling er luket vekk.
Bestemmelsene om den forberedende fullmaktskomité og om permisjon er flyttet til kapittel 1, ettersom dette har sammenheng med Stortingets konstituering.
De lengste paragrafene er splittet opp, f.eks. § 12, der reglene om saksfordelingen mellom fagkomiteene er gitt i nye § 14, mens de særlige saksbehandlingsreglene for kontroll- og konstitusjonskomiteen i § 12 annet ledd nr. 9 er flyttet til nye § 15. Nåværende § 53 om spørretime er delt i tre (nye §§ 69 til 71). Enkelte korte paragrafer er slått sammen, f.eks. er nåværende §§ 38 og 40 samlet i nye § 53 om taleregler.
Tredje kapittel om komiteene og arbeidsordningen, som i dag er det klart største kapitlet, er delt i to: Kapittel 3 om Stortingets komiteer og kapittel 4 om komiteenes arbeidsordning.
Nåværende tiende kapittel om Stortingets protokoller er flyttet frem som nytt kapittel 9, etter kapitlet om avstemninger. Nåværende åttende kapittel inneholder bare to bestemmelser om Stortingets oppgaver etter Grunnloven § 75; disse er i hovedsak flyttet til kapittel 6 om Stortingets arbeidsordning.
Det er ryddet opp i begrepsbruken. F.eks. foreslås å konsekvent bruke «stortingssesjon», i stedet for dagens «samling» og «sesjon», som betegnelse på hele sesjonen fra 1. oktober til siste møtedag i september. Begrepene «høstsesjon» og «vårsesjon» brukes ikke. Det brukes også konsekvent «valgperiode» om fireårsperioden mellom stortingsvalg, ikke bare «periode» e.l., som kan misforstås. Det foreslås videre å bruke «representant» konsekvent (ikke «stortingsrepresentant» eller «medlem av Stortinget»), og «regjeringsmedlem» i stedet for «medlem av regjeringen» (men enkelte steder er synonymet «statsråd» beholdt).
Det er ryddet opp i språkbruken, f.eks. brukes «frem» konsekvent (før både «frem» og «fram»). Språk- og begrepsbruken er også modernisert noe.
En begrenset innholdsmessig endring av regelverket kan nevnes, nemlig reglene om kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av kontrollsaker. Etter fast praksis kan en tredjedel av komitémedlemmene beslutte ikke bare at det skal åpnes kontrollsak, men også at det skal sendes henvendelse til ansvarlig statsråd med anmodning om opplysninger før det eventuelt åpnes kontrollsak. Dette går ikke klart frem av gjeldende § 12 nr. 9 sjette ledd. Det foreslås å presisere dette i nye § 15 første ledd.
Det er for øvrig gjort enkelte mindre endringer av regelverket som ikke vil ha innholdsmessig betydning, men som klargjør og presiserer gjeldende rettstilstand og praksis. Disse er omtalt i merknadene til de enkelte bestemmelsene i punkt 3 nedenfor.
Vedtak om endringer av Stortingets forretningsorden trer i utgangspunktet i kraft straks, med mindre noe annet bestemmes. I dette tilfellet er det tale om vedtak av en fullstendig revidert forretningsorden, med ny paragrafnummerering og flytting av en rekke bestemmelser. Dette vil kreve en del tilvenning. Etter presidentskapets mening kan det derfor være hensiktsmessig å vente med ikraftsettelsen av den nye forretningsordenen til starten av neste stortingssesjon, dvs. 1. oktober 2012. Den nye versjonen av forretningsordenen vil dermed først gjelde fra Stortinget formelt viderefører den ved starten av neste sesjon.
Presidentskapet forbereder også en innholdsmessig revisjon av reglene i forretningsordenen. Presidentskapet tar sikte på å igangsette et arbeid med dette høsten 2012, og vil eventuelt komme tilbake til Stortinget med forslag om mate-rielle endringer i forretningsordenen. Dersom Stortinget vedtar en ny versjon av forretningsordenen på grunnlag av forslaget i innstillingen her, vil den materielle gjennomgåelsen bygge på den nye, teknisk reviderte forretningsordenen.