Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 3

Jeg viser til brev fra familie- og kulturkomiteen av 26. april 2012 der komiteen spør om det er slik at jeg legger til grunn at alle inntekter som utgjør mindre enn 80 prosent av full stilling skal falle utenfor unntaket for skjønnsfastsettelse, og at personer som jobber over 100 prosent tilsvarende skal kunne gå ned mer enn 20 prosent uten skjønnsfastsettelse, så lenge redusert inntekt fortsatt utgjør minst 80 prosent av full stilling.

Barnebidraget skal fastsettes på grunnlag av aktuell og framtidig inntekt. Inntekten til begge foreldre har betydning for bidragsfastsettelsen, og ved fastsettelsen av beregningsgrunnlaget for utmåling av barnebidrag, er det personinntekt og kapitalinntekt som skal legges til grunn. Dette gjelder både for den bidragspliktige og bidragsmottakeren. For bidragsmottakere skal det i tillegg tas med utvidet barnetrygd, ekstra småbarnstillegg, kontantstøtte for bidragsbarnet og fordelen av å være lignet i skatteklasse 2. Beregningsgrunnlaget fastsettes som et årsbeløp.

Det er riktig at jeg legger til grunn at alle inntekter som utgjør mindre enn 80 prosent av inntekt i full stilling skal falle utenfor unntaket for skjønnsfastsettelse i forskrift 15. januar 2003 nr. 123 om fastsetjing og endring av fostringstilskot (fastsettelsesforskriften) § 4 sjette ledd tredje punktum. I slike tilfeller må det foretas en konkret og individuell vurdering av inntektsevnen og av hvorvidt det foreligger en rimelig grunn til at inntekten ikke er høyere, jf. fastsettelsesforskriften § 4 sjette ledd andre punktum.

Dersom en eller begge av bidragspartene har en inntekt over 100 prosent, må det foretas en vurdering av om inntekten utover 100 prosent skal tas med i beregningsgrunnlaget eller ikke. Overtidsarbeid eller ekstraarbeid skal bare tas med i beregningsgrunnlaget når det dreier seg om en mer påregnelig overtidsinntekt eller en stabil ekstrafortjeneste. Selv om en inntekt over 100 prosent anses som stabil og påregnelig, kan det imidlertid ikke oppstilles et generelt krav til at bidragspartene vedvarende skal opprettholde en inntekt på over 100 prosent. Det betyr at dersom en bidragspart går ned i inntekt, må inntektsreduksjonen vurderes ut fra faktisk brutto (lønns- og kapital) inntekt, og vedkommende vil følgelig rent faktisk kunne gå ned mer enn 20 prosent i inntekt uten skjønnsfastsettelse, så lenge redusert inntekt fortsatt utgjør minst 80 prosent av full stilling.

Jeg viser avslutningsvis til brev av 19. desember 2011 og 24. april 2012, og vil tilføye at det etter mitt syn kan være gode grunner for og mot å beholde regelen i bidragsregelverket som aksepterer at både bidragsmottakere og bidragspliktige uavhengig av årsak har en inntektsreduksjon inntil 20 prosent uten at inntekten skjønnsfastsettes. Jeg vil vurdere hensiktsmessigheten av å beholde nåværende regel og konsekvensene av eventuelle endringer.