Ovennevnte grunnlovsforslag, som er fremmet av
Alvhild Hedstein og Anne Margrethe Larsen, gjelder retten til asyl.
Forslagsstillerne viser til at retten til å
søke tilflukt i et annet land er internasjonalt anerkjent. I 1948
vedtok FNs generalforsamling Verdenserklæringen om menneskerettigheter.
Artikkel 14 lyder:
«Enhver har rett til i andre land å søke og ta imot asyl
mot forfølgelse.»
(«Everyone has the right to seek
and to enjoy in other countries asylum from persecution»).
Forslagsstillerne viser videre til at økt globalisering
har ført til at flere mennesker lettere kan bevege seg på tvers
av landegrensene, og flere søker asyl enn da menneskerettighetserklæringen
ble vedtatt.
Asyl betegnes som et fristed for personer som har
behov for beskyttelse mot forfølgelse på grunn av rase, religion,
nasjonalitet, medlemskap i en spesiell sosial gruppe eller politisk
oppfatning. Det er konvensjonen om flyktningers rettslige stilling
av 28. juli 1951 (flyktningkonvensjonen) med tilleggsprotokoll fra
1967 som er den mest sentrale internasjonale avtalen om beskyttelse
mot forfølgelse og overgrep. Konvensjonen inneholder bestemmelser
om hvem som anses som flyktning, hvilke rettigheter en flyktning
har, og hvilke forpliktelser statene har til å ta imot flyktninger.
En av de mest sentrale bestemmelsene er retten til ikke å bli returnert
til områder hvor vedkommendes liv eller sikkerhet er i fare, jf.
konvensjonens artikkel 33 (non refoulement-prinsippet).
For at en asylsøker skal ha et krav på beskyttelse etter
flyktningkonvensjonen, må risikoen for forfølgelse skyldes en av
forfølgelsesgrunnene i flyktningkonvensjonens artikkel 1A (2): rase,
religion, nasjonalitet, medlemskap i en spesiell sosial gruppe eller
politisk oppfatning. Personer som ikke oppfyller vilkårene i flyktningkonvensjonen,
kan likevel ha rett til vern mot utsendelse etter andre menneskerettskonvensjoner.
De mest sentrale bestemmelsene i denne sammenheng er den europeiske
menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 3, FNs konvensjon mot tortur
og annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller
straff artikkel 3 og FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter
artikkel 7.
Disse bestemmelsene er reflektert i lov om utlendingers
adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven) av 15. mai
2008 nr. 35 § 28:
Ǥ 28 Oppholdstillatelse for utlendinger som trenger
beskyttelse (asyl)
En utlending som er i riket eller
på norsk grense, skal etter søknad anerkjennes som flyktning dersom
utlendingen
a) har en
velbegrunnet frykt for forfølgelse på grunn av rase, religion, nasjonalitet,
medlemskap i en spesiell sosial gruppe eller på grunn av politisk
oppfatning, og er ute av stand til, eller på grunn av slik frykt
er uvillig til, å påberope seg sitt hjemlands beskyttelse, jf. flyktningkonvensjonen
28. juli 1951 artikkel 1 A og protokoll 31. januar 1967, eller
b) uten å falle inn under bokstav a likevel
står i reell fare for å bli utsatt for dødsstraff, tortur eller annen
umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff ved tilbakevending
til hjemlandet.
En utlending som anerkjennes som flyktning etter
første ledd, har rett til oppholdstillatelse (asyl).»
Forslagsstillerne mener at de som har krav på
oppholdstillatelse på bakgrunn av internasjonale konvensjoner, bør
få en grunnlovsfestet rett til asyl. Forslagsstillerne ser på retten
til å søke asyl, og å få asyl dersom man faktisk risikerer forfølgelse,
som en menneskerett som bør lovfestes på et høyere konstitusjonelt
nivå enn dagens utlendingslov.
Forslagsalternativ nr. 1, som gir et pregnant
uttrykk for hovedtanken, tar utgangspunkt i den historisk viktige
bestemmelsen i fortalen (preambelen) til den franske konstitusjonen
av 1946, som handler om menneskerettigheter som er «særlig nødvendige
i vår tid», mens alternativ 2 gjengir en forenklet versjon av hovedbestemmelsen
i den nye utlendingsloven.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«I Grunnloven gjøres følgende endringer:
Alternativ 1 A – Grunnloven § 100 d (ny) skal lyde:
Den som blir forfulgt på grunn av sin innsats
til forsvar for frihet, har rett til asyl i Norge, dersom tilfredsstillende
beskyttelse ikke kan sikres i et annet land.
Alternativ 1 B – Grunnloven § 100 d (ny) skal lyde:
Den, der bliver forfulgt paa Grund af sin Indsats til
Forsvar for Frihed, har Ret til Asyl i Norge, dersom tilfredsstillende
Beskyttelse ikke kan sikres i et andet Land.
Alternativ 2 A – Grunnloven § 100 d (ny) skal lyde:
Enhver som har en begrunnet frykt for forfølgelse
på grunn av rase, religion, nasjonalitet, sosial tilhørighet eller
politisk oppfatning, og som ikke kan påberope seg sitt hjemlands
beskyttelse eller på grunn av slik frykt er uvillig til å påberope
seg denne, har rett til asyl i Norge, dersom tilfredsstillende beskyttelse
ikke kan sikres i et annet land.
Alternativ 2 B – Grunnloven § 100 d (ny) skal lyde:
Enhver, der har en begrundet Frygt for Forfølgelse
paa Grund af Race, Religion, Nationalitet, social Tilhørighed eller
politisk Opfatning, og som ikke kan paaberaabe sig sit Hjemlands Beskyttelse,
eller paa Grund af slig Frygt er uvillig til at paaberaabe sig denne,
har Ret til Asyl i Norge, dersom tilfredsstillende Beskyttelse ikke kan
sikres i et andet Land.
Alternativ 3 A – Grunnloven § 100 d (ny) skal lyde:
Enhver som har en begrunnet frykt for forfølgelse
på grunn av rase, religion, nasjonalitet, sosial tilhørighet eller
politisk oppfatning, og som ikke kan, eller på grunn av slik frykt
er uvillig til, å påberope seg sitt hjemlands beskyttelse, har rett
til asyl i Norge, dersom tilfredsstillende beskyttelse ikke kan
sikres i et annet land. Det samme gjelder den som står i reell fare
for å bli utsatt for dødsstraff, tortur eller annen umenneskelig
eller nedverdigende behandling eller straff i hjemlandet.
Alternativ 3 B – Grunnloven § 100 d (ny) skal lyde:
Enhver, der har en begrundet Frygt for Forfølgelse
paa Grund af Race, Religion, Nationalitet, social Tilhørighed eller
politisk Opfatning, og som ikke kan paaberaabe sig sit Hjemlands Beskyttelse,
eller paa Grund af slig Frygt er uvillig til at paaberaabe sig denne,
har Ret til Asyl i Norge, dersom tilfredsstillende Beskyttelse ikke kan
sikres i et andet Land. Det samme gjælder den, der staar i reel
Fare for at blive udsat for Livsstraf, Tortur eller anden umenneskelig
eller nedværdigende Behandling eller Straf i Hjemlandet.
Alternativ 4–6 – Grunnloven § 100 c (ny) skal lyde:
[Som alternativ 1, 2 eller 3]
Alternativ 7–9 – Grunnloven § 100 b (ny) skal lyde:
[Som alternativ 1, 2 eller 3]
Alternativ 10–12 – Grunnloven § 100 a (ny) skal lyde:
[Som alternativ 1, 2 eller 3].»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til Dokument 16 (2011–2012) – rapport fra Menneskerettighetsutvalget
om menneskerettigheter i Grunnloven, som ble avgitt til Stortingets
presidentskap 19. desember 2011. Utvalget har utredet og fremmet
forslag til en begrenset revisjon av Grunnloven, med det formål
å styrke menneskerettighetenes stilling i nasjonal rett ved å gi
sentrale menneskerettigheter grunnlovs rang. Rapporten ligger for
tiden til behandling i kontroll- og konstitusjonskomiteen.
I forbindelse med oppfølgingen av Menneskerettighetsutvalgets
rapport, må det foretas en samlet vurdering av menneskerettighetenes
plass i Grunnloven.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre,
anser det derfor som lite hensiktsmessig å realitetsbehandle det
foreliggende forslaget i Dokument nr. 12:17 (2007–2008) om rett
til asyl nå.
På denne bakgrunn vil flertallet anbefale
at forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Venstre deler komiteens syn på at det må foretas en samlet
vurdering av menneskerettighetenes plass i Grunnloven, i forbindelse
med oppfølgingen av Menneskerettighetsutvalgets rapport. Disse
medlemmer mener likevel at det er viktig at grunnlovsforslagene
som ble fremmet i forrige periode, og som omhandler menneskerettigheter,
får en vanlig og grundig vurdering av komiteen og av Stortinget.
Disse medlemmer viser til at
beskyttelse av flyktninger er internasjonalt anerkjent og at retten
til å søke asyl og å få beskyttelse ved forfølgelse ble drøftet
i Rapport fra Menneskerettighetsutvalget (Dokument 16 (2011–2012). Disse
medlemmer viser videre til at menneskerettighetsutvalget
argumenterte for at retten til å søke asyl bør tas med i Grunnloven dersom
menneskerettighetsbestemmelsene i Grunnloven skal reflektere og
konkretisere verdier det norske samfunnet er bygget på. Disse medlemmer deler
denne oppfatningen.
Disse medlemmer vil understreke
at asyl ikke er et presist juridisk begrep. Begrepet er imidlertid
anerkjent som en betegnelse for et fristed for personer som har
behov for beskyttelse mot forfølgelse. Disse medlemmer mener
både retten til å søke asyl og å få asyl dersom en person betegnes
som flyktning etter flyktningkonvensjonen, er menneskerettigheter
som bør grunnlovsfestes. Disse medlemmer viser til at
retten til å søke asyl er mer ukontroversiell enn retten til å få
beskyttelse. Disse medlemmer har registrert at enkelte
mener det er krevende å grunnlovsfeste de nærmere vilkårene for
når det skal gis beskyttelse. Disse medlemmer deler ikke
dette synet. De grunnleggende vilkårene for å få beskyttelse er,
etter disse medlemmers mening, så grunnleggende at
det vanskelig kan argumenteres for at disse ikke vil være gyldige også
i fremtiden.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer anbefale
at alternativ 2 B i Dokument nr. 12:17 (2007–2008) bifalles.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre:
Forslag 1
Dokument nr. 12:17 (2007–2008) – grunnlovsforslag
fra Alvhild Hedstein og Anne Margrethe Larsen om ny § 100 d i Grunnloven
(om rett til asyl), alternativ 2 B – bifalles.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument nr, 12:17 (2007–2008) – grunnlovsforslag
fra Alvhild Hedstein og Anne Margrethe Larsen om ny § 100 d i Grunnloven
(om rett til asyl), samtlige alternativer – bifalles ikke.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 22. mai 2012
Anders Anundsen |
Per-Kristian Foss |
leder |
ordfører |