Komiteens merknader
- Flere enheter for lindrende behandling på sykehusene
- Minst 600 nye kommunale plasser de neste fire årene
- Finansiering av palliativ behandling i spesialisthelsetjenesten
- Ambulante team
- Kompetanseheving
- Kreftkoordinatorstilling i alle kommuner og bydeler
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen, Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie, Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, viser til den utviklingen som har vært i samfunnet over tid, og som har ført til at stadig flere mennesker avslutter sine liv på sykehus og sykehjem. Utviklingen hvor stadig færre dør i sine nære omgivelser hjemme, med sine nære rundt seg, kan også føre til at samfunnet totalt sett får et mindre bevisst forhold til livets naturlige slutt. Det er derfor viktig å ha fokus på hvordan samfunnet kan bidra til at den enkelte kan få en verdig avslutning på livet. På bakgrunn av dette vil komiteen også starte med å gi ros til forslagsstillerne for å bidra til å sette dette på den politiske agendaen.
Komiteen registrerer at det i løpet av de siste 10–15 år har vært en satsing på å forbedre helsetilbudet til alvorlig syke og døende. Nasjonal kreftplan (1997), Livshjelp-utredningen (1999), Legeforeningens standard for palliasjon (2004) og Nasjonal strategi for kreftområdet (2006–2009) viser noe av det som har dannet grunnlag for en trinnvis forbedring og strukturering av tilbudet. Komiteen vil påpeke at til tross for satsingen på det palliative tilbudet er behovet for helsehjelp i sluttfasen av alvorlig og dødelig sykdom økende. Komiteen mener man må bygge ut tilbudet videre for å bedre kompetanse og kvalitet.
Komiteen vil understreke at situasjonen stiller særlige krav til medisinskfaglig personells kunnskap og formidlingsevne i møte med alvorlig syke og døende pasienter samt deres pårørende. Komiteen viser til at inntil de senere år har hospice-filosofien blitt presentert i nasjonale styringsdokumenter som en bærebjelke som skal gjennomsyre alt palliativt arbeid som retter seg mot alvorlig syke og døende mennesker. Komiteen vil understreke viktigheten av at den helhetlige tilnærmingen Hospice-filosofien bygger på, med omsorg, omtanke, pleie og behandling til alvorlig syke og døende personer med pårørende, er viktig å bygge videre på og implementere i helsevesenet og samfunnet generelt. Komiteen vil peke på at det er etablert enheter for lindrende behandling både på sykehusene og i kommunene, og at det er viktig at disse vektlegger en helhetlig tilnærming til pasient og pårørende slik at ikke hovedfokuset utelukkende blir på diagnose og symptomlindring.
Komiteen finner også grunn til å understreke at livstruende sykdom eller livsbegrensende tilstander kan komme av mange ulike diagnoser, og at det kan ramme personer i alle aldre. Komiteen vil særlig understreke viktigheten av også å ha fokus på alvorlig syke og døende barn. Komiteen vil peke på at medisinsk og teknologisk utvikling har redusert spedbarns- og barnedødeligheten, men har på samme tid bedret overlevelsen for barn med alvorlige og potensielt dødelige patologier, som trenger kompleks palliativ omsorg. Komiteen viser til at et barn som er døende og dør, kan være et av de vanskeligste temaene i helsevesenet, og det kan gi en langvarig sorg også i forkant, ventesorg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at noen familier som har alvorlig syke og døende barn, opplever at når barnet dør, så forsvinner også hjelpeapparatet.
Komiteen viser til at WHO har trukket opp retningslinjer og formål med palliativ omsorg, hvor palliativ omsorg (care) beskrives som den totale aktive omsorg for pasienter, hvis sykdom ikke responderer på kurativ behandling. Formålet kan skisseres i følgende punkter:
«Palliativ omsorg
1. bekrefter livet og betrakter døden som en naturlig prosess
2. hverken fremskynder eller utsetter døden
3. lindrer smerte og andre symptomer
4. integrerer omsorgens psykologiske og åndelige aspekter
5. tilbyr støttefunksjon for å hjelpe pasienten til å leve så aktivt som mulig inntil døden
6. tilbyr støttefunksjon til familien under pasientens sykdom og i sorgen over tapet.»
Komiteen vet at respekten for livet utfordres i spørsmål knyttet til avslutningen av livsforlengende og symptomforebyggende behandling. Komiteen understreker at menneskeverdet er knyttet til eksistens, ikke til funksjon eller egenskaper. Komiteen mener at grunnsynet om menneskets ukrenkelighet går på tvers av livssyn og moraloppfatninger, noe som innebærer at alle har samme krav på å få bekreftet sitt verd og bli møtt med respekt i alle livets faser. Komiteen er av den oppfatning at det å vedlikeholde nytteløs, livsforlengende behandling som forlenger en lidelsesfull dødsprosess, kan krenke menneskers verdighet. Komiteen mener også at et bedre fokus på sykehusene for å unngå overbehandling både kan gi mer verdighet og en bedre prioritering av ressurser. Komiteen vil understreke at respekten for livet inkluderer respekt for en verdig død når døden forstås som en naturlig del av livet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at det fra enkelte faglige hold har blitt påpekt at aktuelle nasjonale styringsdokumenter i liten grad er dedikert døende. Som eksempel påpekte Hospiceforum Norge under høringen i komiteen at i Nasjonalt handlingsprogram for palliasjon i kreftomsorgen er døden kun nevnt to ganger.
Komiteen vil påpeke at det fortsatt er forskjeller på hvordan de enkelte instutisjoner bruker fastvakt hos døende. Komiteen vil understreke at det ligger en vesentlig kvalitet for en døende i å få ha sine nærmeste eller noen av pleiepersonalet rundt seg, for å få mer trygghet og ro i livets siste fase.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at bruken av fastvakt hos døende i institusjonstjenesten synes å ha blitt redusert i løpet av de senere årene, og at mange i dag dør uten å ha noen rundt seg. Disse medlemmer vil understreke at dette er en uheldig utvikling, og at det ligger en vesentlig kvalitet for en døende i å få ha sine nærmeste eller noen av pleiepersonalet som en kjenner, rundt seg, for å få den nødvendige trygghet.
Disse medlemmer viser til at en internasjonal undersøkelse utført av Economist Intelligence Unit (EIU) presentert i 2010 viser at Norge sammenlignet med 39 andre land skårer lavt med hensyn til tilgjengelighet til tilbud for alvorlig syke og døende.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til forslaget om å utarbeide en plan for satsing på livshjelp med fokus på seks områder. Flertallet er enig i mange av intensjonene i forslagene, men vil peke på at de ikke nødvendigvis passer sammen i en samlet plan siden det omfatter vidt forskjellige deler av tjenestene. Det kan for eksempel være problematisk å begynne å fjerne enkelte elementer i stykkprisfinansieringen gjennom en slik plan uten at man ser helheten med den samlede finansieringen. Det kan også være uhensiktsmessig å splitte opp ande planer for å innlemme noe av det i denne planen; her kan man peke på den kommende kreftstrategien som regjeringen vil legge fram i løpet av året som eksempel på dette.
Flertallet viser til brev av 26. mars 2012 fra helse- og omsorgsministeren til komiteen. Flertallet slutter seg til statsrådens vurderinger av hvert av de seks forslagene og vil ikke her kommentere disse nærmere.
Flertallet vil til slutt påpeke at en slik plan må anses å være satsingsforslag, og at de derfor hører hjemme i den ordinære budsjettprosessen. Flertallet foreslår på denne bakgrunn at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at forslagsstillerne foreslår at det skal utarbeides en plan for satsing på livshjelp som har fokus på seks ulike punkter som hvert omtales nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti registrerer at det er regionale kompetansesenter for lindrende behandling i alle helseregioner, og at det er etablert palliativt team og palliative enheter på universitetssykehus i alle regioner. Disse medlemmer registrerer også at det er etablert palliative team ved helseforetakene, men at det i liten grad er etablert enheter med dedikerte senger for lindrende behandling ved våre sykehus. Disse medlemmer har merket seg at Legeforeningen påpeker at årsaken til det dels er manglende kompetanse og dels manglende økonomiske insentiver som stimulerer til satsing på lindrende behandling.
Disse medlemmer støtter på denne bakgrunn forslagets punkt 1 om investering og drift for flere enheter for lindrende behandling ved sykehusene.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan for satsing på livshjelp som innbefatter investering og drift for flere enheter for lindrende behandling i sykehusene.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti deler forslagsstillernes oppfatning om at det må legges til rette for at flere døende kan få være hjemme eller i nærheten av hjemmet.
Disse medlemmer erkjenner at de sosiale og familiære forhold kan være avgjørende for mulighetene for å kunne avslutte livet i eget hjem. Disse medlemmer er opptatt av at veksling mellom hjemmetid og institusjonstid kan videreutvikles med styrket samhandling mellom helsepersonell på tvers av nivåer og enheter. Disse medlemmer viser til at faglige beregninger tilsier at behovet for palliative senger i kommunal regi skal være ca. 1 seng per 6 000–7 000 innbyggere. Dette tilsvarer om lag 800 senger i Norge. Disse medlemmer registrerer at det i dag finnes rundt 200 palliative sykehjemssenger.
Disse medlemmer er bekymret over signalene om at kommunene nå benytter korttidsplasser og avlastningsplasser i stor grad til utskrivningsklare pasienter som kommer fra sykehusene. Likeledes kommer det signaler om at senger øremerket palliasjon i kommunene nå benyttes til å bygge opp et tilbud for øyeblikkelig hjelp. Disse medlemmer mener at dette ikke er en akseptabel utvikling.
Disse medlemmer støtter derfor forslagsstillernes punkt 2 om minst 600 nye kommunale plasser (senger) for lindrende behandling de neste fire årene og tilskudd til drift av disse.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan for satsing på livshjelp som innbefatter minst 600 nye kommunale plasser (senger) for lindrende behandling de neste fire årene, og tilskudd til drift av disse.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at helsemyndighetene i 2003 opprettet DRG-refusjon for palliativ behandling. Dette avløste en fordeling av øremerkede midler etter søknad. Disse medlemmer understreker at det å lage en ordning innenfor rammen av innsatsstyrt finansiering skulle bidra til et mer forutsigbart system for palliativ behandling i sykehus. For å sikre et kvalitativt godt tilbud ble det fra 2004 satt som betingelse at sykehuset hadde opprettet et eget, organisert palliativt tilbud. I 2006 ble det opprettet en ny kode knyttet til DRG-refusjonen, «behandling ved palliativt senter». Disse medlemmer viser til at følgende krav ble skissert for at koden skulle benyttes:
«Det skal foreligge et spesifikt, organisert palliativt tilbud i form av et palliativt senter. For å kunne utløse tilleggsrefusjon skal det palliative senteret ha et behandlingsopplegg for pasienten. Behandlingsopplegget skal være beskrevet i pasientens journal. Det palliative senteret skal inneholde et palliativt team, eventuelt en palliativ enhet.»
Disse medlemmer viser til at dagens finansieringssystem virker slik at staten overfører penger til de regionale helseforetak, som har et selvstendig ansvar for å benytte disse midlene til å finansiere egne helseforetak og private virksomheter i samsvar med «sørge for»-ansvaret. Disse medlemmer viser til at innsatsstyrt finansiering (ISF) sammen med basisfinansiering skal kunne gjenspeile virksomhetenes kostnadsnivå knyttet til de ulike behandlingstilbud.
Disse medlemmer ser at foreløpige tall for 2011 viser tilleggsutbetalinger på om lag 78 mill. kroner for palliativ behandling over den innsatsstyrte finansieringen, noe som tilsvarer om lag 15 100 opphold, mens tilsvarende tall for 2007 var om lag 49 mill. kroner for om lag 12 400 opphold.
Disse medlemmer har merket seg at innføringen av en palliativ tilleggstakst i 2004 har gitt positive effekter, men at taksten, sammen med basisfinansiering, ikke fullt ut kompenserer de ekstra kostnader en palliativ enhet har med hensyn til personell- og ressursbehov. Disse medlemmer har videre merket seg at taksten ikke skiller mellom behandling på palliativ enhet og oppfølging av palliativt team i ordinær sykehusavdeling, noe som kan føre til at foretakene prioriterer å beholde palliative pasienter i travle sykehusavdelinger der ekstra liggetid eller enerom for å behandle kompliserte plager ikke er mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre understreker at kvaliteten på tilbudet, den tverrfaglige tilnærmingen, kombinasjonen av spesialistbehandling på sykehus og i hjemmet gjennom ambulante team, utrykning, telefonkonsultasjon og rådgivning tilsier at det er behov for innsatsstyrt finansiering på dette området som i langt større grad gir kompensasjon for den innsatsen som ytes. Disse medlemmer vil understreke at takstsystemet må innrettes slik at alvorlig syke og døende får en helhetlig og verdig behandling selv om dødsfasen trekker ut i langdrag, og selv om de skulle få sitt behandlingstilbud på en ordinær sykehusavdeling, eventuelt i kombinasjon med hjemmetid.
Disse medlemmer ser ikke at ren rammefinansiering vil kunne bidra til dette og støtter derfor ikke forslagets punkt 3 om å legge finansiering av tilbud for døende pasienter i sin helhet inn i de regionale helseforetakenes rammebevilgninger.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere å fjerne stykkprisfinansiering for døende pasienter i sykehus og dermed fullfinansiering over rammebevilgningene til de regionale helseforetakene.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti mener ambulante team i stor grad kan bidra til å sikre at pasienter får en verdig død både i sine hjem og i institusjoner med heldøgns pleie og omsorg.
Disse medlemmer vil understreke at et ambulant team må ha den nødvendige kompetanse. Det er naturlig at sykepleier og lege med nødvendig kompetanse knyttes til et ambulant team. Disse medlemmer vil understreke at et ambulant team ikke skal ta over behandlingsansvaret for pasienten, men at dette fortsatt bør ligge hos fastlegen for hjemmeboende og hos tilsynslegen når det gjelder sykehjemspasienter. Disse medlemmer vil også vise til at det er mange praktiske spørsmål som dukker opp for pasient og pårørende når det dreier seg om for eksempel familieforsørgere som er døende. Det er derfor naturlig at et ambulant team kan knytte kontakt med sosionom gjennom det offentlige tjenesteapparatet. Disse medlemmer viser også til at ambulant team må kunne være behjelpelig når det er behov for kontakt med blant annet fysioterapeut, ernæringsfysiolog, ergoterapeut og psykolog. Disse medlemmer vil også peke på de utfordringer det medisinske hjelpeapparatet står overfor når det gjelder å ivareta sjelesorg og pasientenes og de pårørendes åndelige behov. Etter disse medlemmers oppfatning er det naturlig at et ambulant team kan skaffe de nødvendige kontakter til prestetjenester/menigheter/trossamfunn ut fra pasientenes tro og livssyn. Disse medlemmer ser det også som naturlig at ambulant team i en viss utstrekning bør følge opp pårørende den nærmeste tiden etter dødsfall.
Disse medlemmer mener ambulante team bør ha en tverrfaglig sammensetning med flere av personellgruppene nevnt ovenfor. Det bør tilpasses ut fra lokale forhold som befolkningstetthet og tilgang på kompetanse om disse ambulante teamene bør være forankret i den kommunale helse- og omsorgstjenesten eller i spesialisthelsetjenesten – eller begge steder.
Disse medlemmer merket seg at det i Samhandlingsmeldingen (St.meld. nr. 47 (2008–2009)) står:
«I det videre arbeidet skal det vurderes å bygge opp flere ambulante tverrfaglige team i kommunene med et særskilt fokus på diabetes, kols, rehabilitering, habilitering, demens og lindrende behandling, psykisk hels og rus.»
Disse medlemmer mener det er av vesentlig betydning å få forsert satsingen på opprettelsen av ambulante team for lindrende behandling. Disse medlemmer vil peke på at kreftomsorgen ofte opptrer som «lokomotivet» i helsevesenet. For kreft-omsorgen er helhetlige behandlingskjeder med ambulante team for lindrende behandling av vesentlig betydning for kvaliteten på tilbudet. En vellykket satsing her vil gi positive effekter også for andre pasient-grupper. Det vil også kunne danne mal for opprettelsen av andre tverrfaglige team.
Disse medlemmer har merket seg at ISF-regelverket ble endret i 2009 slik at det åpner for en større fleksibilitet i bruk av personellressursene i sykehus, og at det er åpning for å inkludere ambulant virksomhet i innsatsstyrt finansiering. Disse medlemmer anser dette som positivt, da de ambulante tjenestene i hovedsak utføres av annet helsepersonell enn lege. Disse medlemmer registrerer at det nå er etablert regionale kompetansesentra for lindrende behandling i alle helseregionene, og at disse har en utadrettet virksomhet mot kommunene med kompetanseoppbygging og rådgivning. Disse medlemmer har også merket seg at nesten alle helseforetak har etablert ambulante team for palliativ behandling.
Disse medlemmer viser til at det gjennom 10 år har vært gitt tilskudd til ulike kommunale prosjekter for å øke kompetansen når det gjelder lindrende behandling og omsorg ved livets slutt. Disse medlemmer registrerer at dette blant annet har ført til at noen kommuner har etablert egne palliative team som tar seg av pasienter med behov for lindrende omsorg også som en del av hjemmetjenesten. Disse medlemmer ser at tilskuddsordningen skal evalueres senere i år. Disse medlemmer mener det er viktig å fortsette det gode arbeidet slik at alle landets kommuner og bydeler sikres ambulante team for lindrende behandling og omsorg.
Disse medlemmer støtter forslagets punkt 4 om opprettelse av ambulante team for lindrende behandling som dekker alle kommuner.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan for satsing på livshjelp som innbefatter opprettelse av ambulante team for lindrende behandling som dekker alle kommuner.»
Disse medlemmer vil rette fokus mot Fransiscushjelpen som er et supplerende ambulant tilbud som man har i Oslo. Fransiscushjelpen arbeider etter hospicefilosofien. Pleietjenesten i Fransiskushjelpen er et hjemmehospice og et ressurssenter på bydelsnivå og har lang erfaring og spesialkompetanse i palliasjon i hjemmene i Oslo. Den samarbeider tett med hjemmesykepleien i alle bydelene, med alle sykehus og sykehjem i Oslo, samt Hospice Lovisenberg.
Fransiskushjelpen er svært opptatt av lengst mulig hjemmetid med best mulig livskvalitet. Pasienter som følges tett opp hjemme med kompetanse og god omsorg hele døgnet, kan i større grad velge å være hjemme også i medisinsk avanserte situasjoner. Fleksibel håndtering av mer «akutte» situasjoner hjemme hindrer reinnleggelser i institusjon og bidrar til lengre hjemmetid. Fransiskushjelpens erfaring er at dens bakvaktsfunksjon, ved å ha sykepleier i bakvakt døgnet rundt året gjennom, gir en fleksibel håndtering og ikke minst trygghet for pasienter og pårørende som er hjemme. Sykepleier i bakvakt er tilgjengelig hele tiden på telefon og kan dra ut til pasientene når det er behov for det.
Avlastning er avgjørende. Pårørende har og tar et stort ansvar i hjemmesituasjonen ved å ha sine hjemme. Å kunne bidra med vakter over tid, for eksempel nattevakter av ti timer som Fransiskushjelpen gjør, gir en avgjørende avlastning for pårørende. Man deler ansvaret. Det at alle kan henvende seg til Fransiskushjelpen, samt at det ikke koster noe for den enkelte pasient, er også av stor betydning. Samlet sett vil Fransiscushjelpen medføre økt verdighet og trygghet i dødsprosessen. Økt trygghet og bedre lindring i hjemmet vil også redusere antall sykehusinnleggelser, noe som vil være økonomisk gunstig. Derfor mener disse medlemmer Fransiscushjelpen er et meget godt tilbud som bør komme flere til gode. Dette tilbudet bør komme i tillegg til allerede eksisterende ambulante team utgående fra spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti deler forslagsstillernes syn på at det er et stort behov for å styrke både etter- og videreutdanning samt forskningsinnsatsen på området lindrende behandling. Disse medlemmer mener det er behov for å styrke kunnskapen og ikke minst klokskapen om omsorg for døende i helseutdanningen, samt å styrke utdanningstilbudet innenfor palliativ omsorg og medisin. Disse medlemmer vil peke på at undervisningssykehjemmene har en særlig viktig rolle i dette kompetansebyggende arbeidet sammen med den kompetansebygging og kompetanseoverføring som vi kan få fra palliative enheter. Disse medlemmer man spesielt peke på behovet for å styrke den palliative kompetansen i kommunehelsetjenesten generelt og i sykehjem spesielt. Disse medlemmer vil fremholde behovet for godt samarbeid mellom fastlege, palliativt team, legevaktstjeneste og hjemmesykepleie, slik at palliativ kompetanse kan sikres i kommunene hele døgnet.
Disse medlemmer har merket seg og ser positivt på det arbeidet som gjøres med etisk kompetanseheving som en del av Omsorgsplan 2015. Disse medlemmer registrerer at det er opprettet en rekke legestillinger i palliativ medisin som i dag er besatt av leger med ulike kliniske spesialiteter. Disse medlemmer deler departementets oppfatning av at det er hensiktmessig at leger får mulighet til en påbygging av formell kompetanse innen palliativ medisin, men vil understreke viktigheten av at slikt tilbud om kompetansepåbygging må omfatte leger både i primær- og spesialisthelsetjenesten.
Disse medlemmer vil også peke på viktigheten av at det legges til rette for klinisk forskning på dette området, slik at pasientrelaterte forskningsprosjekter blir ivaretatt og undervisningen i større grad blir forskningsforankret.
Disse medlemmer støtter forslagets punkt 5 om heving av helsepersonells kompetanse.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan for satsing på livshjelp som innbefatter kompetanseheving av helsepersonell.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det er en utfordring i selve organiseringen av tjenestetilbudet at det kan oppleves uoversiktlig. Disse medlemmer viser til at intensjonen med Samhandlingsreformen er å få til gode pasientforløp med samhandling og tverrfaglighet på tvers av forvaltningsnivåene og innad i organisasjonen.
Disse medlemmer har i forbindelse med arbeidet med Samhandlingsreformen merket seg at en viktig tilbakemelding fra brukerne er at koordineringen av tjenestene ikke fungerer godt nok. Brukere og pårørende må ofte overta den koordineringsoppgaven som tjenestene skal ivareta. Det er ikke bare bedre systemer de ber om, men kontakt med ett menneske – en koordinator – som kjenner brukerens situa-sjon, og som på en samlet måte kan koordinere tjenestene det er behov for.
Disse medlemmer viser til at kommunene i dag har en lovfestet plikt til å tilby koordinator til pasienter og brukere med behov for langvarig og koordinerte tjenester. Disse medlemmer ser at en del alvorlig syke og døende pasienter i dag kan falle utenfor denne ordningen da det stilles krav om at behovet skal være av en viss varighet. Disse medlemmer har merket seg at Kreftforeningen har etablert en tilskuddsordning på 30 mill. kroner som kommunene kan søke på for å ansette en kreftkoordinator. Disse medlemmer ser det som vesentlig at alle landets kommuner og bydeler har tilgang til en kreftkoordinator.
Disse medlemmer støtter derfor forslagets punkt 6 om opprettelse av kreftkoordinatorstillinger i alle kommuner og bydeler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan for satsing på livshjelp som innbefatter opprettelse av kreftkoordinatorstillinger i alle kommuner og bydeler.»