Jeg viser til brev av 10. januar 2012 fra Arbeids- og
sosialkomitéen med vedlagt representantforslag 8:43 S (2011-2012)
fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Per Arne Olsen og Laila
Marie Reiert-sen.
Arbeids- og sosialkomiteen ber om en vurdering av
følgende forslag:
”Stortinget ber regjeringen
legge frem forslag til lov om endring i lov 28. februar 1997 nr.
19 om folketrygd slik at pasienter med alvorlige diagnoser får adgang
til en utvidet og fleksibel sykelønnsordning.”
Med utgangspunkt i begrunnelsen for forslaget, legger
jeg til grunn at forslaget om utvidet og fleksibel sykelønnsordning
for pasienter med alvorlige diagnoser dreier seg om følgende tre konkrete
endringer:
Gi adgang til å utvide
sykepengeperioden med inntil 14 uker for personer med alvorlige
diagnoser når det er klart at behandlingen ikke er fullført og at
slik fullført behandling vil gi pasienten bedre muligheter til å
bli frisk og vende tilbake til en yrkesaktiv tilværelse eller et normalt
liv.
Innføring av en ordning med tidskonto hvor varigheten
av sykepenger avhenger av sykmeldingsandel, men samtidig innenfor
en maksimalperiode på for eksempel to år.
Innføre unntak fra ”ventetiden” på 26 uker
for igjen å få rett til sykepenger dersom sykdommen på nytt gjør
det umulig å være i jobb.
Jeg forstår videre forslaget slik at det er
det første forslaget som er ment avgrenset til å gjelde pasienter
med alvorlige lidelser, mens de to andre skal gjelde for alle sykmeldte.
Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende
eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen
248 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra
trygden. Med tre år tilbake menes en treårsperiode fra siste sykmeldingsperiode.
Ved delvis arbeidsuførhet skal det ytes graderte sykepenger. Hver
dag med delvis sykmelding teller som en dag i stønadsperioden.
Den som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at
vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, opptjener ny sykepengerett.
Fra arbeidsgiver har arbeidstakeren derimot rett til sykepenger
i de første 16 dagene av hvert sykefravær, også i tilfeller der
vedkommende har brukt opp retten til sykepenger fra trygden.
Den som fortsatt er syk etter utløpet av sykepengeperioden,
eller på nytt blir syk uten å ha opparbeidet ny rett til sykepenger,
kan tilstås arbeidsavklaringspenger hvis arbeidsevnen er nedsatt
med minst 50 prosent. Arbeidsavklaringspenger gis med 66 prosent
av beregningsgrunnlaget. Dersom arbeidsevnen anses for varig nedsatt,
kan det tilstås uførepensjon.
I bakgrunnen er forslaget konkretisert til at
det skal gis en begrenset adgang til å utvide sykepengeperioden
med inntil 14 uker. Jeg forstår at begrensningen er knyttet til
at dette kun skal kunne innvilges for personer med alvorlige diagnoser og at
det skal være klart at behandlingen ikke er fullført og at slik
fullført behandling vil gi pasienten bedre muligheter til å bli
frisk og vende tilbake til en yrkesaktiv tilværelse eller et normalt
liv.
I representantforslaget vises det til at den lovfestede
sykepengeperioden kan bli for kort og/eller for lite fleksibel til
at nødvendig behandling og opptrening kan gjennomføres på en optimal
måte for pasien-ter med kreft eller andre alvorlige diagnoser som
krever et langvarig behandlingsløp. Når sykepengeperioden er brukt opp,
må pasienten over på arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd som
gir en lavere ytelse enn sykepenger.
Det vises til flere undersøkelser der det hevdes
at overgangen fra sykepenger til arbeidsavklaringspenger er en kritisk
fase for pasienten. En utvidet sykepengeordning vil kunne redusere
stress knyttet til økonomi og tilbakekomst til en normal arbeidssituasjon.
Det hevdes videre at de kreftrammedes motivasjon til å komme tilbake
i arbeid dermed vil kunne styrkes.
Den norske sykepengeordning må sies å være svært
god, også i en internasjonal sammenheng. Den gode dekningen det
første året av en sykdomsperiode sikrer at den som blir syk i liten grad
blir tvunget til å tilpasse sin livssituasjon og levestandard det
første året. De fleste har innrettet sin økonomi på den arbeidsinntekten
de har, og dette vil også sikre at man får en viss tid til å forberede
seg på en eventuell overgang til en lavere ytelse etter utløpet
av sykepengeperioden. Samtidig er det liten tvil om at overgangen
fra sykepenger til andre og lavere ytelser fra folketrygden er en
vanskelig overgang. Som nevnt av forslagsstillerne er den generelle
begrunnelsen for dette at det skal være økonomisk mer lønnsomt å
arbeide enn å motta trygd, blant annet for å stimulere til økt tilbakeføring
til arbeid.
Jeg antar at sistnevnte hensyn er bakgrunnen
for at forslagstillerne heller ikke ønsker en generell utvidelse
av sykepengeperioden, men en begrenset mulighet til å innvilge inntil
14 ukers utvidelse for personer med alvorlige diagnoser som krever
langvarig behandling. I tillegg skal det være et krav om at behandlingen
fører til at de kommer tilbake i arbeid eller et normalt liv.
Jeg er svært skeptisk til om dette forslaget
lar seg administrere av Arbeids- og velferdsetaten på en måte som
framstår som rimelig og rettferdig. Det er et betydelig skjønnsrom
knyttet definisjonen av hvilke diagnoser som er tilstrekkelig alvorlige til
å omfattes av unntaket, noe som kan bidra til betydelig forskjellsbehandling.
For å unngå dette, må en ha en opplisting av diagnoser som skal
omfattes av unntaket, og en vil helt åpenbart da komme opp i vanskelige
grensetilfeller knyttet til diagnoser som er innenfor eller utenfor denne
listen. Videre er det en rekke diagnoser som ikke nødvendigvis vil
regnes som alvorlige (livstruende), men der det likevel kan ta mer
enn ett år før vedkommende er i stand til å komme tilbake til arbeid.
Disse vil heller ikke omfattes av forslaget, slik jeg forstår det.
I tillegg vil det være et minst like stort skjønnsrom
knyttet til vurderingen av om behandlingen med rimelighet kan forventes
å føre til at de kommer tilbake i arbeid og/eller til et normalt liv.
Det er mange alvorlige diagnoser som man aldri kan regne med å bli
frisk av, og jeg antar at forslaget er ment å innebære at disse
ikke skal få rett til forlenget sykepengeperiode. Det vil ofte også
være vanskelig/umulig å forutsi om behandlingen fører til friskmelding
eller bare vil være livsforlengende. I sistnevnte tilfelle oppfatter
jeg at sykepengeperioden etter forslaget i utgangspunktet ikke skal
forlenges. Arbeids- og velferdsetaten vil uansett neppe ha nødvendig kompetanse
til å avgjøre hva som er en relevant medisinsk vurdering i det enkelte
tilfelle, noe som kan føre til betydelig forskjellsbehandling.
Jeg har forståelse for at personer som blir
rammet av kreft eller andre alvorlige diagnoser er i en vanskelig
situasjon. Jeg synes likevel ikke at det er rimelig at personer
med bestemte diagonser og som har muligheter for å bli frisk etter
behandling, skal ha rett til en bedre ytelse enn personer som aldri
har muligheten til å kunne komme tilbake til arbeidslivet. Sammenlignet med
de som må leve av trygdeytelser resten av livet, vil de økonomiske
konsekvensene av å gå ned i inntekt i en viss periode etter ett
år tross alt være mindre for dem som etter hvert kommer tilbake
i jobb.
Etter min vurdering er forslaget både vanskelig
å administrere og vil bidra til en forskjellsbehandling som framstår
som lite rimelig. Jeg kan derfor ikke støtte dette forslaget.
Jeg forstår representantene dithen at de også foreslår
å innføre en ordning med tidskonto hvor varigheten av sykepenger
avhenger av sykmeldingsandel. Det vises i den forbindelse til Kreftforeningens
forslag om dette, der det blant annet framgår at dette skal skje
innenfor en maksimalperiode på for eksempel to år. Jeg legger til grunn
at forslagsstillerne har ment at dette skal gjelde generelt, og
ikke utelukkende for personer med alvorlige lidelser. Forslagsstillerne
viser likevel til at pasienter med alvorlige diagnoser kan ha store
svingninger i sykdomsforløpet som gjør at det er mulig å være i
aktivitet i kortere eller lengre perioder.
Jeg har forståelse for at det kan virke urimelig
at personer med gradert sykmelding bruker opp sykepengeperioden
i samme utstrekning som personer med fulle sykepenger. En ordning
hvor varigheten på sykepenger avhenger av sykmeldingsgrad, vil for
eksempel kunne utformes slik at maksimal sykepengeperiode er proporsjonal med
graderingen av sykepengene. Mange har imidlertid flere kortere
sykmeldings-perioder med ulik sykmeldingsgrad, og det er i tillegg
en del som har ulik sykmeldings-grad innenfor en sammenhengende
sykmeldingsperiode. Det vil som en konsekvens av dette være komplisert
å til enhver tid holde oversikt over hvor lang den enkeltes gjenværende
sykepengeperioden er, både for Arbeids- og velferdsetaten og for
den enkelte sykmeldte. I praksis vil det kunne føre til at mange
mister oversikten over hvor lenge han eller hun har rett til sykepenger.
En tidskontoordning vil følgelig bli svært krevende å administrere,
og det blir en ordning som krever mye også av den enkelte sykmeldte.
Dersom forslagsstillerne har ment at en slik
ordning kun skal gjelde for personer med alvorlige diagnoser, vil
det øke den administrative kompeksiteten ytterligere. Jeg viser
i den forbindelse til mine merknader knyttet til forslaget om en
begrenset utvidelse av sykepengeperioden for visse grupper.
Administrative hensyn gjør at jeg mener at det ikke
er hensiktsmessig å innføre en tidskonto. Dersom forslaget er ment
avgrenset kun til personer med alvorlige lidelser, mener jeg dessuten at
det vil bidra til en forskjellsbehandling som framstår som lite
rimelig.
Forslagsstillerne hevder at en ordning der en
har mulighet til å ta ut sykepenger uten å måtte vente i 26 uker
dersom sykdommen på nytt gjør det umulig å være i jobb, vil bedre
muligheter for at disse kan bli værende i arbeidslivet når de igjen blir
friske. Det er noe uklart for meg om dette innebærer at forslagsstillerne
har ment at en bør oppheve venteperioden på 26 uker.
Et slikt unntak fra kravet til full arbeidsførhet
i en viss periode, vil i praksis medføre en tilnærmet ubegrenset
rett til sykepenger for personer som kun har et kortvarig arbeidsforhold mellom
to lengre sykdomsperioder. Dette vil i så fall være en betydelige
liberalisering av dagens regelverk, noe jeg ikke kan gi min tilslutning
til.
Det er et viktig prinsipp at det alltid skal
lønne seg å jobbe, og sykepengeperioden med full dekning bør derfor
ikke være for lang. En utvidelse av sykepengeperioden vil dessuten
øke folketrygdens utgifter betydelig. Jeg kan vanskelig begrunne
vesentlige endringer i en allerede svært god sykepengeordning.
Forslaget om å utvide sykepengeperioden for personer
med alvorlige diagnoser, men som etter ferdig behandling kan bli
friske, vil i praksis innebære vanskelige skjønnsavgjørelser. Det gjelder
både vurderingen av om sykdommen er alvorlig nok og vurderingen
av muligheten for å kunne komme tilbake i jobb etter ferdig behandling.
Det kan også vanskelig forsvares å gi en vesentlig bedre sykepengedekning
til personer som har en mulighet for å komme tilbake til arbeidslivet
enn til personer som blir varig syke og må leve på en trygdeytelse
resten av livet.
Forslaget om beregning av maksimal sykepengeperiode
i forhold til om man er 100 prosent sykmeldt eller delvis sykmeldt
vil i praksis bli svært komplisert og kan ikke anbefales.
Jeg viser ellers til at sykepengeordningen i
dag til en viss grad ivaretar hensynet til varierende helsetilstand.
Innenfor en treårsperiode kan man ha varierende sykepengeperioder,
men begrenset til et år til sammen. Ny sykepengerett opptjenes uansett
etter 26 uker som fullt arbeidsfør. Det å eventuelt oppheve 26 ukers
regelen vil i praksis innebære en tilnærmet ubegrenset sykepengerett,
noe jeg ikke kan gi min tilslutning til.