Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen har gjennomført en snuoperasjon i norsk landbruk
etter 2005. Siden 2005 har jordbruket hatt en vesentlig sterkere
inntektsvekst enn andre grupper. I tillegg er skogpolitikken gjenreist, og
vi har i dag et landbruk som leverer et rikere mangfold av produkter.
Målet om landbruk over hele landet er ivaretatt.
Flertallet merker seg at det
i meldingen slås fast at regjeringen vil fortsette satsingen på
norsk landbruk og videreutvikle denne politikken.
Flertallet merker seg at regjeringen
som en oppfølging av Riksrevisjonens undersøkelse av måloppnåelse
og styring i jordbruket, jf. Dokument 3:12 (2009–2010), vil videreutvikle
mål- og resultatstyringen på det landbruks- og matpolitiske området. Flertallet ser
dette som svært viktig, for å sikre at man innretter ressursinnsatsen
slik at gjennomføringen av politikken skjer på en mest mulig effektiv
måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til Meld. St. 9 (2011–2012) om landbruks-
og matpolitikken. Disse medlemmer ønsker den lenge
varslede meldingen velkommen. Som et land med lange mat- og landbrukstradisjoner
vil mat- og landbrukspolitikk være et tema med stor betydning for
samfunnet vårt. Alle nordmenn har et forhold til maten på tallerkenen
vår – det være seg laks fra Hitra, villsau fra Austevoll, melk fra
Røros eller erter fra Ringerike. Samtidig har vi blitt mer og mer
vant til nye smaker fra utlandet, og vårt forhold til mat og landbruk
er stadig i endring. Samfunnsendringene krever en ny og bedre landbrukspolitikk.
Disse medlemmer vil understreke
landbrukets sterke tilknytning til tradisjonelle borgerlige verdier
som respekten for privat eiendomsrett, frihet til å drive næringsvirksomhet
og vern om kultur og natur. Den frie og selvstendige bonden har
vært med på å legge grunnlaget for den nasjonen vi i dag kjenner
som Norge. Disse medlemmer viser til den sterke stillingen
norske bønder tradisjonelt har hatt i det norske samfunnet. Bondestanden
gjorde flere ganger opprør under dansketiden da kongen i København
skrev ut flere skatter og avgifter. Den selvstendige norske bonden
har ønsket minst mulig inngripen og mest mulig frihet. Dette er
verdier som bare er forenlig med et borgerlig samfunnssyn. Disse
medlemmer vil på bakgrunn av dette historiske bakteppet
understreke at Meld. St. 9 (2011–2012) omhandler et saksområde med
lange og stolte tradisjoner. Det er derfor viktig at meldingens
ambisjoner og målsettinger er forankret i en forståelse av bøndenes
viktige stilling i det norske samfunnet.
Disse medlemmer ønsker å ta i
bruk nye virkemidler for å sikre at de bøndene som ønsker å bli
i eller komme inn i yrket, skal oppleve en lettere hverdag og få
lyst til å satse videre. Til grunn for utviklingen av vår politikk
for norske bønder, ligger noen grunnleggende verdier disse
medlemmer har for det norske samfunnet:
personlig frihet
og livskvalitet
det skal lønne seg å jobbe og å investere
i norsk landbruk
politiske virkemidler skal være målrettede
og realistiske
Disse medlemmer mener det er
enkeltmenneskers innsats i hverdagen som har formet det norske samfunnet
til ett av verdens beste å bo i. Derfor er enkeltbøndenes muligheter
til å få utvikle sin gård og drift, avgjørende. Disse medlemmer ønsker
å fremme en ja-kultur hos myndighetene. En vesentlig livskvalitet
i bondeyrket er nettopp friheten over egen hverdag, en frihet som
må utvides ved å gjenreise eiendomsretten og det kommunale selvstyret.
Disse medlemmer mener utfordringene
innen norsk landbruk er store – ikke minst tærer det på mange bønder
at forskjellen mellom det virkelige liv og den virkelighet som beskrives
av offentlige myndigheter er stor. Disse medlemmer mener
at nytenking og nye løsninger er nødvendig. Støtteordningene må
utvikles slik at effektiv drift gir lønnsomhet. Det skal lønne seg å
drive jordbruk, også når det skjer i kombinasjon med andre yrker
– slik hverdagen er for flertallet av norske bønder. Men det må
bli slutt på at regelverket har store begrensninger. De som ønsker
å være bonde på heltid og å vokse må få flere muligheter og færre
reguleringer.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har sagt at hvert nedlagte bruk er et personlig nederlag.
Men antallet norske bønder synker, og det er nå færre enn 50 000
registrerte jordbruksforetak. Bondefamiliens inntekt er nå bygget
slik opp at bare 40 prosent av inntektene kommer fra konvensjonelt
jordbruk, ifølge tall fra NILF. Disse medlemmer mener
det er helt avgjørende at den offisielle virkelighetsbeskrivelsen
av norsk jordbruk faktisk stemmer med realitetene. Med bind for
øynene er det vanskelig å utforme god politikk. Disse medlemmer vil
understreke at landbrukspolitikken skal være realistisk i forhold
til utøverne.
Disse medlemmer merker seg at
regjeringen ofte kritiserer andre partiers landbrukspolitikk, men
ikke leverer på egne løfter om landbruk i hele landet. Riksrevisjonen
har konkludert med at det er en økende konsentrasjon av jordbruksbedrifter
i Rogaland, på Østlandet og i Nord-Trøndelag, og at enkelte produksjonsformer
ikke er tilstrekkelig attraktive til at rekrutteringen sikres i
et langsiktig perspektiv.
Disse medlemmer vil at landbrukspolitikken og
landbruksbyråkratene fester blikket på bonden som står i yrket,
og ikke ser seg blind på om en eiendom er registrert som en landbrukseiendom
i offentlige registre eller ei. Kreftene brukes feil når forvaltningen
jakter bopliktsyndere – og ikke lar bonden utvikle gården sin videre.
Norsk landbrukspolitikk er utformet slik at næringen pålegges ansvar
for en rekke samfunnsmål som har lite å gjøre med et lønnsomt og
levekraftig landbruk. For eksempel sier meldingen at landbrukspolitikken
skal utformes for å oppnå følgende mål:
distriktspolitiske
hensyn
variert bruksstruktur over hele landet
selvforsyningsgrad og matsikkerhet
kulturlandskap
bondens inntektsutvikling
kompensasjon for tap av inntekt som følge
av internasjonale avtaler
Disse medlemmer viser til at
bare 45 prosent av tilskuddene over jordbruksavtalen er orientert mot
flere av hovedmålene, ifølge Dokument 3:12 (2009–2010). De øvrige
er spesifikke tilskudd. 28 prosent er rettet mot å nå distrikts-
og bosettingsmål, 23 prosent er rettet mot å nå miljømål, mens 4
prosent er rettet mot mål om mat- og forbrukerorientering. Ved å
rendyrke sammenhengen mellom mål og virkemidler vil morgendagens
politikere lettere se om ordningene som er vedtatt faktisk virker,
og slik at nødvendige justeringer kan foretas. Landbruksnæringen
er ikke annerledes enn andre næringer. Dersom den er lønnsom, blir
både bosetting og sysselsetting med på lasset.
Disse medlemmer mener det ville
vært riktig å være mer tilbakeholdne med løftene i målsettingene,
og heller gitt næringens utøvere tro og optimisme på sin fremtid
gjennom å supplere med virkemidler som kunne gjøre målsettingene troverdige. Disse
medlemmer ønsker også å legge til rette for en økt matproduksjon
og for en best mulig lønnsomhet hos næringens utøvere, men mener
dette må forankres i en forbedring av konkurransekraften i landbruket. Disse
medlemmer vil heller ikke stille spesielle krav til innsatsmidlene
til den økte matproduksjonen over tid eller krav til hvor i landet
den skal foregå. Disse medlemmer mener best konkurransekraft
oppnås hos næringsaktørene ved at de har best mulige generelle rammebetingelser,
en størst mulig fleksibilitet i forhold til egen drift og egen eiendom,
og at budsjettstøttemidler så langt det er mulig innrettes for å stimulere
til økt virksomhet der hvor det kan gi best mulige resultater med
tanke på produksjonsutbytte og lønnsomhet.
Disse medlemmer vil påpeke landbruks-
og matmeldingens store svakhet: fravær av objektiv evaluering av
effekten og betydningen av dagens virkemidler. Det er spesielt oppsiktsvekkende
at meldingen unnlater å ettergå dagens fundamentale virkemidler
i utforming og gjennomføring, selve jordbruksavtalen og markedsordningene.
Disse medlemmer forventer at
en landbruks- og matmelding, uansett farge på regjeringen som avgir
den, tar seg bryet med grundige, objektive analyser av de bærende
virkemidlene i landbrukspolitikken når Stortinget inviteres til
å slutte seg til meldingen. Uten dette sentrale elementet i meldingen
svekkes klart tilliten til meldingens gode mål og intensjoner. Ikke
minst må en allerede nå slå fast at uten at dette er gjennomført –
i forkant av en framtidig proposisjon til Stortinget – kan Stortinget
vanskelig behandle en slik proposisjon.
Vitenskapelig dokumenterte og forskerbaserte vurderinger
av de mest sentrale virkemidlene i dagens landbrukspolitikk ville
ha styrket meldingen. Konklusjoner som sluttet opp om dagens løsninger,
ville sikre legitimiteten til videreføring av dagens verktøykasse
i landbrukspolitikken. Ved motsatte konklusjoner er det i alles
interesse å foreta nødvendig forbedringer.
Disse medlemmer er av den formening
at en landbrukspolitikk som skal stå seg i framtiden, må bygges
på et bredt politisk flertall.
Disse medlemmer mener en landbrukspolitikk
der de helt sentrale bærebjelkene velges av ideologiske årsaker
– uten at virkemidlene utsettes for grundige faglige analyser og
vurderinger – står i fare for verken å få en bred eller langsiktig
nok tillit utenfor landbrukets kjernefamilie.
Med samme begrunnelse er det vanskelig å se
at den systematiske konkurransevridningen mellom bondeeid matindustri
og annen industri kan videreføres i lengden. Det samme gjelder forskjellsbehandlingen
mellom bøndene der samvirkebøndene har klart merinnflytelse over utformingen
av bøndenes og matindustriens politiske kår og rammebetingelser.
Dette til tross for at i dag er for eksempel bare omtrent halvparten
av kjøtt- og fjørfebøndene organisert i Nortura SA.
Disse medlemmer er av den formening
at meldingen er svært lite konkret når det gjelder virkemidler generelt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
for øvrig til Fagforbundets innspill til Landbruksmeldingen 6. januar
2012 hvor de uttalte følgende:
«Dette har ført til dramatiske konsekvenser for norsk
jordbruk med nedbygging av egne arealer, svekka nasjonal matsikkerhet,
fallende lønnsomhet i sektoren, en kritisk gjeldssituasjon og svekka
rekruttering. Måten jordbruket i dag forvaltes på er verken er økonomisk,
økologisk eller sosialt bærekraftig.»
Disse medlemmer sier seg enige
i denne analysen.