Regjeringen vil:
fremme proposisjon
om ny jordskiftelov
innskrenke odelskretsen
oppheve reglene om odelsfrigjøring av landbrukseiendom
endre praksis i forbindelse med deling
av landbrukseiendom
sikre bedre kunnskap om eier- og bruksforhold
Regjeringen vil at ressursene på landbrukseiendommene
skal bli bedre utnyttet for å bidra til å opprettholde hovedtrekkene
i bosettingsmønsteret.
Formålet i jordloven er å legge forholdene til rette
slik at arealressursene kan bli brukt på den måten som er mest gagnlig
for samfunnet, og for de som har yrket sitt i landbruket. Formålet
i konsesjonsloven er å regulere og kontrollere omsetningen av eiendommer
slik at det kan oppnås et effektivt vern om landbrukets produksjonsarealer
og slike eier- og bruksforhold som er mest gagnlige for samfunnet.
Målene for eiendoms- og bosettingspolitikken i landbruket bygger
på disse bestemmelsene, som også er dekkende for de utfordringene
som er nevnt ovenfor. Et viktig virkemiddel i denne sammenhengen
er personlig boplikt for eier.
Eiendomslovgivningen for landbruket, herunder odelsloven,
konsesjonsloven og jordloven, inneholder sentrale virkemidler i
eiendoms- og bosettingspolitikken. Sammen med de øvrige virkemidlene
i landbrukspolitikken har lovgivningen hatt betydning for utviklingen
av den eiendoms- og bruksstrukturen vi har i dag. Sentrale landbrukspolitiske
mål er nedfelt i lovgivningen. Odelsretten og åsetesretten er gitt
et særlig vern i Grunnloven § 107, der det er fastsatt at odels-
og åsetesretten ikke kan oppheves.
Utviklingen i bosettings, eier- og bruksstruktur må
ses i et bredt og langsiktig perspektiv. Det ble fastsatt store
endringer i eiendoms- og bosettingslovgivningen i 2009. Sett i lys
av de endringer som er gjort, bygger drøftingene i meldingen i all hovedsak
på at de juridiske virkemidlene i eiendomspolitikken er oppdatert
i forhold til dagens behov. Arealgrensene for konsesjon og reglene om
bo- og driveplikt ligger fast.
Regjeringen mener at det bør gjøres enklere
enn i dag å kunne beholde eller dele fra romslige tomter eller bolighus
som ikke ligger i tunet. Slik fradeling skal være i tråd med jordvernhensynet og
med målene for landbruks- og matpolitikken. Dette krever konkrete
avveininger tilpasset lokale forhold. Delingsbestemmelsen bør fortsatt
gi et handlingsrom for kommunene ut fra konkrete utfordringer i
området. I praksis forutsetter dette at det foretas en konkret avveining både
av den eiendommen som vurderes fradelt, og av resteiendommen. I
noen tilfeller kan både bosettingshensynet og hensynet til økt harmonisering
mellom bruksstruktur og eiendomsstruktur ivaretas samtidig ved en
deling. I slike tilfelle kan hensynene samlet tilsi at delingssamtykke bør
gis, selv om de ikke hver for seg kan tillegges slik vekt at det
er aktuelt å gi delingssamtykke.
Regjeringen vil endre praksis i forbindelse
med deling av landbrukseiendom. Departementet vil arbeide med løsninger
som åpner for enklere fradeling, men som samtidig tar høyde for
de utfordringene som gjør seg gjeldende i spørsmål om deling av
landbrukseiendom. I den forbindelse er det sentralt at om selgeren
ønsker å beholde bygninger og tun, må det stilles vilkår om at både jord,
skog og utmark selges som tilleggsareal til nærliggende bruk i drift.
Kommuner som ønsker å stimulere til fradeling til boligformål, kan
i kommuneplanen åpne for at slik bruksendring blir enklere enn i
dag.
Dersom kjøperen skal bruke eiendommen til landbruksformål,
skal kommunen foreta priskontroll i forbindelse med konsesjonsbehandlingen.
Kontrollen er et virkemiddel for å ivareta flere mål. Den tar sikte
på å rekruttere aktive yrkesutøvere til næringen og legge til rette
for eierskap til landbrukseiendommer som gir grunnlag for langsiktig
god ressursforvaltning. Videre er det et mål å legge til rette for
inntektsmuligheter og sosiale forhold som skaper stabile heltids-
og deltidsarbeidsplasser i landbruket.
Departementet har etter en samlet vurdering kommet
til at reglene om priskontroll bør beholdes. Det er samtidig ønskelig
at flere landbrukseiendommer kommer ut på salg. Departementet vil
derfor vurdere en ytterligere heving av beløpsgrensen for hvilke
eiendommer som ikke skal undergis priskontroll.
Odelslovutvalget vurderte i NOU 2003:26 om odelskretsen
burde innskrenkes. Flertallet foreslo at dagens bestemmelser ble
opprettholdt. Ved Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 44 (2008–2009)
viste næringskomiteens flertall til at reglene om odelskretsens
omfang gir enkelte uheldige utslag, og komiteen ba regjeringen om
å se på reglene.
Den vide kretsen av odelsberettigede har i hovedsak
praktisk betydning dersom familien velger å selge til en kjøper
uten odelsrett. I slike tilfeller må det gjennomgående legges til
grunn at de odelsberettigede har liten tilknytning til eiendommen.
Regjeringen er på dette punktet enig med mindretallet i Odelslovutvalget.
Det fremstår ikke som rimelig at odelsberettigede med fjern tilknytning
til eiendommen skal kunne kreve eiendommen løst på odel når familien
har valgt å selge den til en utenfor odelskretsen.
Regjeringen vil gjøre endringer i dette. En
endring i odelskretsen må imidlertid vurderes i forhold til Grunnloven
§ 107 som fastsetter at odels- og åsetesretten ikke kan oppheves. Regjeringen
vil gå videre med et alternativ som innebærer at bare barn av odelsberettiget
eier skal ha odelsrett. En innskrenking av odelskretsen må også
vurderes i forhold til Grunnloven § 97, som setter forbud mot tilbakevirking. Regjeringen
mener at de nærmere detaljene for hvordan innskrenkingen bør skje
må gjennomgås grundig forut for at forslaget blir sendt på høring.
Jordskifteloven inneholder virkemidler som innebærer
at eiendoms- og bruksretter endrer innhold slik at eiendommen lettere
kan utnyttes på en bedre måte. Gjeldende lov er imidlertid gammel,
og den er vanskelig å forstå og anvende for mange. Regjeringen vil
derfor fremme forslag til Stortinget om en ny jordskiftelov. Målet
med lovendringen er å skape en lov som passer med tiden og forholdene
ut fra de behov eiere, rettighetshavere og samfunnet har for å løse
tvister og problemer knyttet til utnyttelse og bruk av fast eiendom.
Jordskifterettens arbeid i urbane områder bør
effektiviseres. Dette kan gjøres ved at kravene til å sette i gang
en slik sak forenkles. Valgfriheten mellom tingrett og jordskifterett
etter gjeldende servituttlov bør tas bort. Saker om endring (omskiping)
og bortfall (avskiping) av servitutter legges til jordskifteretten
alene. Endringene legger til rette for å oppnå bedre arealutnyttelse
i urbane strøk og dermed redusere behovet for å bygge ned andre
arealer. De tradisjonelle jordskifteoppgavene knyttet til å effektivisere
driften av landbrukseiendommer bør videreføres, og reglene bør moderniseres
for å passe til dagens og framtidens behov.
Det må skje et eierskifte før konsesjonsplikt
eller boplikt utløses. Landbrukseiendommer som blir stående i et
dødsbo blir derfor ikke omfattet av disse bestemmelsene før eiendommen
overføres til en (eller flere) av arvingene. Slike eiendommer blir
derfor ofte stående ubebodd og med lite eller ingen drift. Departementet
mener det er behov for en endring av bestemmelsene på dette punktet
for at hensynene bak konsesjonsloven og jordloven skal kunne ivaretas.
Reglene om driveplikt er et virkemiddel for
å ivareta hensynet til økt matproduksjon, landbruk i hele landet
og verdiskaping i landbruket. Reglene om driveplikt er sentrale,
men tilbakemeldingene etter lovendringen i 2009 tyder på at det
fortsatt foreligger et forbedringspotensial for å få reglene om
driveplikt til å fungere godt nok. Departementet foreslår derfor
å redusere tidsfristen for slike leieavtaler til 5 år. Hensynet
til leietaker tilsier likevel at det lovfestes en regel om bindingstid.
Departementet vil i tillegg til dette legge opp til noe mer smidige
regler knyttet til avtalen der det drives jordbruksdrift med vekstskifte,
og i tilfeller der eiendommen skifter eier. I tillegg bør regelverket
for oppfølging av brudd på driveplikt gjennomgås mer grunnleggende slik
at oppfølgingen kan bli mer effektiv.
Regjeringen mener etter en samlet vurdering
at dersom odelskretsen innskrenkes, jf. forslaget i kapittel 10.4.4
i meldingen, vil odelsfrigjøring være aktuelt i så få saker at hensynet
til regelforenkling og ønsket om å redusere offentlig ressursbruk
bør gå foran hensynet til den som har kjøpt tilleggsjord. Regjeringen
vil fremme forslag om at bestemmelsene om odelsfrigjøring i forbindelse
med kjøp av tilleggsjord oppheves.