Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

8.1 Sammendrag

Samlet utgiftsbevilgning til Forsvarsdepartementet i 2010 utgjorde 37 122 mill. kroner. Inntektsbevilgningen for 2010 utgjorde 1 656 mill. kroner. Departementet har ansvaret for fire virksomheter.

Riksrevisjonen har avgitt ett avsluttende revisjonsbrev uten merknad og tre revisjonsbrev med merknad til Forsvaret, Forsvarsbygg og Forsvarets forskningsinstitutt.

Riksrevisjonen konstaterer at det er flere utfordringer ved etatsstyringen av Forsvarsbygg. Riksrevisjonen vil peke på at flere av de forhold som er tatt opp ved revisjonen av Forsvarsbygg for 2010 også har vært omtalt ved tidligere års rapportering. For eksempel har brudd på anskaffelsesregelverket vært påtalt siden 2007, og mangelfull internkontroll siden 2008.

Riksrevisjonen registrerer at departementet mener at Forsvarsbygg ytterligere må forsterke innsatsen for å få på plass en fullt ut forsvarlig forvaltning og fungerende internkontroll, og at departementet vil følge opp dette nøye.

Riksrevisjonen har videre merket seg at forsvarlig forvaltning har vært et hovedmål for Forsvarsbygg siden 2006, og at departementet har fulgt opp tiltak for å rette opp kritikkverdige forhold gjennom styringsdialogen og månedlig rapportering. Videre har Riksrevisjonen merket seg at departementet har lagt ned styret i Forsvarsbygg i 2010 for å kunne gi klarere styringslinjer og styrke oppfølgingen av virksomheten, og at departementet har etablert en høynivågruppe for forsvarlig forvaltning. Det innebærer blant annet at departementsråden avholder regelmessige møter med etatssjefene.

Riksrevisjonen konstaterer at etablerte tiltak og Forsvarsdepartementets oppfølging gjennom styringsdialogen fremdeles ikke har hatt tilstrekkelig effekt.

Forsvarsdepartementet har ikke kommentert spørsmålet om departementets oppfølging og styringsdialog med Forsvarsbygg har vært tilstrekkelig.

Riksrevisjonen har tatt opp kritikkverdige forhold rundt materiellforvaltningen flere ganger de siste årene, blant annet for årene 2007, 2008 og 2009, og forholdene framgår også av Dokument 3:9 (2010–2011).

Riksrevisjonen er kritisk til at Forsvaret ikke har etablert et komplett sentralt materiellregnskap i SAP/FIF (felles integrert forvaltningssystem). Riksrevisjonen viser til Dokument 1 (2010–2011). Riksrevisjonen vil understreke viktigheten av at SAP/FIF kan fungere som Forsvarets verktøy til både overordnet og lokal styring av materiellbeholdningene.

Riksrevisjonen har merket seg at Forsvarsdepartementet presiserer at det er Forsvarets målsetting at et komplett og sentralt materiellregnskap skal være på plass så snart som mulig.

Riksrevisjonen forventer at departementet følger opp forholdet i styringsdialogen med Forsvaret.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at det fortsatt er svakheter i anskaffelsesprosessen.

Riksrevisjonen har i en årrekke tatt opp svakheter i rutiner for håndtering av driftsanskaffelser, blant annet for årene 2007, 2008 og 2009. Forholdene framgår også av Dokument 3:9 (2010–2011). Riksrevisjonen vil presisere viktigheten av at anskaffelsen er dokumentert i samsvar med bestemmelsene i gjeldende regelverk, og at bestillingsrutiner følges, slik at misligheter, økte kostnader og overfakturering kan unngås.

Riksrevisjonen har merket seg at Forsvarsdepartementet i oppfølgingen av Forsvaret vil ha fokus på kompetansen i anskaffelsesprosessen og en sterk involvering på de ulike ledelsesnivåene.

Riksrevisjonen er kritisk til at Forsvaret fortsatt bryter bevilgningsreglementet ved å framskynde utbetalinger ved årsskiftet, slik at disse ble belastet feil år. Samme forhold ble påpekt for 2007- og 2008-regnskapet.

Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger opp forholdet i styringsdialogen med Forsvaret.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at 12 av 34 reviderte investeringsprosjekter er forsinket med ett år eller mer i forhold til opprinnelige planer, og at to av disse er forsinket med minst fem år. Som et eksempel gjelder et av prosjektene anskaffelse av nye helikoptre. Riksrevisjonen vil peke på at forsinkelsene i leveranser av materiell kan ha negativ innvirkning på den operative evnen, og at dette har vært tilfeller for Sjøforsvaret.

Riksrevisjonen registrerer at Forsvarsdepartementet og forsvarsledelsen løpende vurderer kompenserende tiltak for å begrense omfanget av forsinkelser i investeringsprosjekter.

Riksrevisjonen er kritisk til at Hæren har betydelige personell- og materiellmangler. Riksrevisjonen registrerer at det har vært nødvendig å iverksette en rekke særskilte tiltak for å bedre Hærens måloppnåelse i forhold til hovedmålene i inneværende langtidsplan. Riksrevisjonen konstaterer at verken Kyst-eskadren eller Kystvakten nådde målene for samlet seilingsaktivitet i 2010. Riksrevisjonen har merket seg at Forsvarsdepartementet fortsatt vurderer at hovedmålene for 2012 er innenfor rekkevidde.

Riksrevisjonen registrerer at departementet vil forsere den planlagte utviklingen i Sjøforsvaret for å muliggjøre økt aktivitet i Nord-Norge, og bedre understøttelse av regjeringens nordområdesatsing.

Riksrevisjonen forventer at departementet følger opp forholdene i styringsdialogen med Forsvaret.

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at de senere års investeringer i nytt felles integrert forvaltningssystem, som også inkluderer et avansert økonomi- og regnskapssystem (FIF 2.0), ikke i større grad har bidratt til å bedre kvaliteten på budsjettprognosene og den økonomiske styringen. Riksrevisjonen viser til Dokument 1 for regnskapsårene 2006, 2007, 2008 og 2009 hvor forhold rundt nytt felles integrert forvaltningssystem er tatt opp. Riksrevisjonen vil peke på at det er investert ca. 1,5 mrd. kroner siden 2004.

Riksrevisjonen har merket seg at Forsvarsdepartementet ikke er tilfreds med Forsvarets oversikt over økonomiske forpliktelser i siste halvdel av 2010, og at forbedringstiltak er iverksatt. Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger opp forholdet i styringsdialogen med Forsvaret.

LOS-programmet inneholder flere prosjekter for å etablere et felles integrert forvaltningssystem for Forsvaret. Riksrevisjonen mener det er uheldig at det er foretatt utbetalinger til leverandører i LOS-programmet uten at fastsatte rutiner for fakturakontroll har blitt fulgt.

Riksrevisjonen har merket seg at Forsvarsdepartementet og Forsvaret har iverksatt en rekke tiltak for å styrke fakturakontrollen i Forsvaret, og at dette blir fulgt opp i styringsdialogen. Riksrevisjonen viser for øvrig til undersøkelsen av intern kontroll i forsvarssektoren, Dokument 3:9 (2010–2011).

Riksrevisjonen konstaterte i Dokument 1 (2010–2011) at økonomiprosjektet FIF 2.0 ble levert med betydelige feil og mangler. Riksrevisjonen har stilt spørsmål ved oppfølgingen av ansporingsmekanismene (bonuser og dagbøter) i hovedkontrakten. Forsvarsdepartementet svarer at bonuser ikke er kommet til anvendelse grunnet forhold på leverandørsiden i økonomiprosjektet FIF 2.0. Muligheten for å bruke dagbøter ble satt ut av spill ved at Forsvaret aksepterte den mangelfulle leveransen på et tidlig tidspunkt.

Riksrevisjonen forutsetter at Forsvarsdepartementet følger opp Forsvarets bruk og oppfølging av ansporingsmekanismer i kontraktene med leverandører ved forsinkelser på grunn av forhold på leverandørsiden.

Ved alle anskaffelser skal det både i henhold til lov og forskrift om offentlige anskaffelser og anskaffelsesregelverket for Forsvaret sørges for mest mulig konkurranse. Riksrevisjonen er kritisk til at det i forbindelse med anskaffelsen av nye feltsykehus i 2007/2008 ikke ble foretatt nye markedsundersøkelser, og at det ikke ble vurdert å splitte opp anskaffelsene. Riksrevisjonen er kritisk til at undersøkelsene fra kjøp av et tilsvarende feltsykehus i 2002 ble lagt til grunn. Videre er Riksrevisjonen kritisk til at kjøp av tilleggsutstyr, opprinnelig organisert som et eget prosjekt, ble implementert i hovedprosjektet, uten at det ble vurdert om dette skulle anskaffes separat og konkurranseutsettes.

Riksrevisjonen er kritisk til at tidspress er brukt som argument for direkte anskaffelse og begrunnelse av unntak fra anskaffelsesregelverket. Forsvarsdepartementet uttaler i sitt svarbrev at planlegging er en viktig suksessfaktor for å lykkes med et godt innkjøp. Riksrevisjonen vil peke på at det må settes av tilstrekkelig tid til gjennomføring av anskaffelser i henhold til regelverket, slik at hastebestemmelser kun unntaksvis gjøres gjeldende som grunnlag for direkte anskaffelser. Så langt det er mulig, bør det også ved inngåelse av internasjonale forpliktelser tas hensyn til dette. Riksrevisjonen konstaterer at anskaffelsen av feltsykehusene ble forsinket og at prosjektet fortsatt ikke er avsluttet da det gjenstår å gi materiellet korrekt kode slik at det kan regnskapsføres. Flere av forutsetningene for kjøpet med hensyn til blant annet systemlikhet og ombyttbarhet er ikke oppnådd.

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Forsvarsbygg ikke i tilstrekkelig grad har ivaretatt sitt forvaltningsansvar for forsvarssektorens eiendom, bygg og anlegg. Riksrevisjonen er kritisk til at Forsvarsbygg ikke kan dokumentere økt tilstandsbasert vedlikehold. Riksrevisjonen ser alvorlig på at analyser av eiendomsmassen i perioden 2004–2010 viser en negativ utvikling i tilstanden og et økende vedlikeholdsetterslep.

Riksrevisjonen har avdekket uhjemlet bruk av driftsmidler til investeringsformål, og mangler ved beregning og fakturering av husleie. Riksrevisjonen vil peke på at husleien skal være kostnadsdekkende og blant annet dekke kostnader til drift, forvaltning og avskrivninger. Riksrevisjonen har også funnet store svakheter ved drifts- og vedlikeholdsanskaffelser, og brudd på regelverket for offentlige anskaffelser og økonomireglementet.

Riksrevisjonen vil understreke at tilstandsbasert vedlikehold, kostnadsdekkende husleie og effektiv og målrettet bruk av vedlikeholdsbudsjettet er sentrale forutsetninger for å ivareta verdiene av forsvarssektorens eiendom, bygg og anlegg. Manglende etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser og økonomireglementet kan medføre risiko for økte kostnader og misligheter.

Riksrevisjonen har merket seg at Forsvarsdepartementet mener Forsvarsbygg må kunne dokumentere økt innsats når det gjelder tilstandsbasert vedlikehold. Riksrevisjonen registrerer at Forsvarsbygg har iverksatt tiltak for å rette opp påpekte forhold, også når det gjelder brudd på anskaffelsesregelverket. Riksrevisjonen har videre merket seg at departementet har presisert kravene for bruk av driftsmidler til brukerdefinert utvikling både overfor Forsvaret og Forsvarsbygg.

Riksrevisjonen forutsetter at Forsvarsdepartementet gjennom styringsdialogen følger opp at tiltakene vil forbedre kvaliteten på forvaltningen av forsvarssektorens eiendom, bygg og anlegg.

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Forsvarsbygg ikke har synliggjort tallmessig hvordan de har ivaretatt effektiviseringskravet på 0,5 prosent for kostnadene som ikke dekkes av Forsvaret. Riksrevisjonen konstaterer at det ikke har vært mulig å konkludere med at kravet er innfridd. Riksrevisjonen vil peke på at interneffektivisering i forsvarssektoren er en forutsetning for omstillingen av Forsvaret.

Riksrevisjonen har merket seg at departementet med virkning fra og med 2011 har etablert nye styringsparametre for å sikre at krav til effektivisering av Forsvarsbyggs ytelser utenom husleien kan kvantifiseres. Riksrevisjonen forutsetter at departementet vil følge opp effektiviseringskravet gjennom styringsdialogen.

Riksrevisjonen er kritisk til at Forsvarets forsk-ningsinstitutt ikke er à jour med å identifisere, klassifisere og prioritere informasjonsaktiva, og at det ikke er utarbeidet tilstrekkelige risikoanalyser. Riksrevisjonen vil peke på at disse manglene kan øke risikoen for kompromittering av data, samt svekket datakvalitet og tilgjengelighet.

Riksrevisjonen merker seg at Forsvarsdepartementet i styringsdialogen vil følge opp de forhold Riksrevisjonen har påpekt.

Av tidligere rapporterte forhold er følgende saker avsluttet:

  • Bankkontoer knyttet til Foreign Military Sales

  • Intern kontroll – lønn

  • Rettidig betaling

Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende revisjonen:

  • Driftsstabilitet av økonomiprosjektet FIF 2.0

  • Nye fregatter

  • Forsvarets sanitet

  • Informasjonssikkerhet