Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Brev fra Kulturdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 19. januar 2012

Kontroll- og konstitusjonskomiteen stiller i brev av 20. desember 2011 to spørsmål vedrørende Kulturdepartementets oppfølging av Norsk Tipping AS, begge som oppfølging av Dokument 1 (2011–2012) fra Riksrevisjonen.

Jeg vil innledningsvis vise til at Kulturdepartementet de siste årene har hatt et sterkt fokus på eierstyring og forbedring og videreutvikling av denne, bl.a. på bakgrunn av Riksrevisjonens utvidede gjennomgang av Norsk Tipping og departementets eierstyring av selskapet. Dette har jeg tidligere gjort rede for overfor Stortinget, bl.a. i oppfølgingen av Dok 3:14 (2008–2009) Riksrevisjonens utvidede revisjon av Norsk Tipping AS, jf. også Innst. 340 S (2009–2010), og behandlingen av disse i Stortinget 16. juni 2010.

Ett sentralt element i dette arbeidet har vært utarbeiding av ”Retningslinjer for eierstyring av selskaper under Kulturdepartementets ansvarsområde”. Retningslinjene gir bl.a. bestemmelser om prinsipper for eierrollen, resultatoppfølging, styreevaluering og departementets overordnede ansvar for styrets ivaretakelse av internkontrollen i selskapene. Videre innholder retningslinjene særskilte regler for det enkelte selskap. Retningslinjene er nå under implementering for alle selskaper under Kulturdepartementet, og får full virkning for styringen av Norsk Tipping fra 2012.

Som oppfølging av Retningslinjene for eierstyring er det for Norsk Tippings vedkommende bl.a. innført tre årlige eiermøter på administrativt nivå, med fast agenda. I tillegg gjennomføres et årlig møte mellom statsråd og styre. Møtene er nedfelt i en styringskalender for kontakten mellom departementet og Norsk Tipping. Møtene brukes bl.a. til å tydeliggjøre eiers forventninger til selskapet, klargjøre ansvarsdeling mellom eier og selskap og følge opp departementets overordnede ansvar for selskapets internkontroll. I tillegg utveksles informasjon om selskapets resultater og utvikling (økonomisk, markedsmessig mv.), planer for fremtiden og andre aktuelle saker.

I min løpende oppfølging av selskapet de senere år har jeg vært opptatt av å sikre at Riksrevisjonens påpekninger knyttet til hhv regelverket for offentlige anskaffelser og forholdet til datterselskapet blir fulgt opp av selskapet. Som det vil fremgå nedenfor, har selskapet lagt mye arbeid ned i oppfølgingen av Riksrevisjonens merknader.

Det er avdekket at Norsk Tipping AS fortsetter å bruke avtaler som er inngått i strid med lov og forskrift om offentlige anskaffelser. I følge selskapet vil terminering og konkurranseutsetting av disse avtalene først skje i 2012 eller senere. Hva vil statsråden gjøre for å få fortgang i prosessen slik at potensielle leverandører av varer og tjenester til Norsk Tipping AS blir likestilt?

Jeg har i forbindelse med komitéens brev bedt Norsk Tipping om en oppdatert redegjørelse for status for den pågående gjennomgang av selskapets avtaler. Norsk Tippings redegjørelse datert 18. januar 2012 følger vedlagt. I etterkant av Riksrevisjonens gjennomgang av anskaffelser 2010 ble samtlige eldre – ikke tidligere konkurranseutsatte avtaler gjennomgått på nytt og videre fremdriftsplan for disse ble bestemt. En rekke av de omtalte avtalene er nå erstattet av nye avtaler etter endt anbudsprosess. Den resterende kontraktsmengde som skal konkurranseutsettes etter regelverket er enten utlyst eller planlagt konkurranseutsatt i 2012. Det fremgår av redegjørelsen at selskapet er i ferd med å gjennomføre en meget omfattende prosess for å konkurranseutsette avtaler som har blitt inngått uten forutgående konkurranse.

Selskapet redegjør også for gjennomførte endringer i organisasjonen, arbeidsmetodikk og støttesystemer, samt for kompetansehevende tiltak. Disse endringene i interne kvalitetssikringssystemer har til formål å sikre at hele organisasjonen er innrettet mot etterlevelse av kravene i anskaffelsesregelverket.

Jeg hadde helst sett at arbeidet med å konkurranseutsette eldre avtaler hadde gått raskere. Samtidig har jeg forståelse for kompleksiteten i dette arbeidet. Som det fremgår av selskapets redegjørelse er dette en svært omfattende oppgave, der mye av jobben nå er gjort. Jeg ser det imidlertid som positivt at selskapet i løpet av inneværende år vil ha konkurranseutsatt samtlige anskaffelsesavtaler som etter regelverket skal gjøres til gjenstand for dette. Jeg legger også stor vekt på at selskapet har gjennomført en omfattende intern utviklingsprosess som kan sikre at hele organisasjonen er innrettet mot etterlevelse av regelverket for offentlig anskaffelser.

I min videre styringsdialog med selskapet vil jeg fokusere på at selskapet når målet om at alle aktuelle avtaler skal være konkurranseutsatt i løpet av 2012. Jeg vil også gjennomgå alle avtaler som eventuelt ikke konkurranseutsettes, for å kvalitetssikre at disse faller inn under unntaksbestemmelser i anskaffelsesregelverket. I tillegg vil jeg følge opp at selskapet fortsetter sitt arbeid med å utvikle interne kvalitetssikringsrutiner.

Norsk Tipping AS har ennå ikke gjennomført tiltak som dokumenterer at det ikke forekommer ulovlig subsidiering/kryssubsidiering i datterselskaper og tilknyttede selskaper, til tross for at slike tiltak ble vedtatt av styret i mai 2009. Det er dessuten risiko for at forbudet mot offentlig støtte til næringslivet kan være brutt. Hvordan vil statsråden sikre at de tiltak som nå skisseres blir fulgt opp?

Norsk Tippings redegjørelse av 18. januar 2012 inneholder også en gjennomgang av tiltak som skal sikre at det ikke forekommer ulovlig subsidiering/kryssubsidiering. I redegjørelsen viser selskapet til at Fabelaktiv ble solgt november 2011 (med overtakelse 1. desember). Videre redegjør selskapet for prosessen med å konkurranseutsette tjenesteområdet som i dag leveres av datterselskapet Buypass. Et anbud på dette tjenesteområdet ble utlyst 16. januar 2012. Kulturdepartementet har besluttet at selskapsrevisor fra 2012 også skal føre særskilt tilsyn med at selskapets kommersielle datterselskaper opptrer i overensstemmelse med ordinære markedsmessige prinsipper. Norsk Tipping har selv tatt initiativ til at revisor som et tilleggsoppdrag skal utarbeide slik rapport også for 2011. For en mer detaljert fremstilling av disse tiltakene viser jeg til selskapets egen redegjørelse i vedlegget.

Som departementet skrev i svar til Riksrevisjonen av 29. september 2011, sitert i Dok. 1, mener vi at en streng etterlevelse av anskaffelsesregelverket kombinert med gode interne rutiner på området, er effektive virkemidler for å motvirke ulovlig subsidiering/kryssubsidiering. Videre vil jeg vise til at salget av Fabelaktiv bidrar til å redusere fremtidige utfordringer på dette området.

Arbeidet med konkurranseutsetting av tjenesteområdet som i dag leveres av Buypass har tatt lang tid. Forprosjektet ble igangsatt i slutten av 2010. Først 16. januar 2012 ble anbudet utlyst. Det har følgelig tatt over et år fra igangsetting av forprosjekt til konkurranseutsetting av forretningsområdet. Jeg ser samtidig at omfanget og kompleksiteten i id- og betalingsløsningen som i dag leveres av Buypass har gjort det nødvendig med et grundig forberedende arbeid for å kunne konkurranseutsette denne type tjeneste. Dette er en tjeneste som er av helt avgjørende betydning for blant annet selskapets omdømme, inntjeningsevne og mulighet for å kartlegge eventuelle uheldige konsekvenser av spillene som tilbys. Følgelig er det svært viktig at konkurranseutsetting gjennomføres på en måte som sikrer at grunnleggende krav i hht lov og forskrift om offentlige anskaffelser samt at de fremtidige løsningene er av tilfredsstillende kvalitet.

Som nevnt ovenfor har departementet bestemt at revisor på årlig basis skal utarbeide en rapport om virksomheten i datterselskapet/tilknyttede selskaper. Dette er gjort etter modell fra Norsk rikskringkasting, som i flere år har hatt et slikt krav nedfelt i vedtektene. Rapporten vil bli behandlet på ordinær generalforsamling.

Jeg legger til grunn at salget av Fabelaktiv, konkurranseutsetting av Buypass’ tjenesteområde samt en årlig rapport fra revisor om virksomheten i datterselskaper i sum vil være tilstrekkelige til å sikre at ulovlig subsidiering/kryssubsidiering ikke finner sted.

Redegjørelsen over dokumenterer etter mitt syn at det er grunnlag for å konstatere at Norsk Tipping har kommet langt i arbeidet med å imøtekomme Riksrevisjonens merknader. I løpet av 2012 skal samtlige avtaler selskapet har inngått være i tråd med anskaffelsesregelverket og forholdet til egne datterselskaper/tilknyttede selskaper skal være organisert på en tilfredsstillende måte. I tillegg skal selskapet ha implementert interne kvalitetssikringsrutiner som må kunne antas å sikre de hensyn Riksrevisjonen har pekt på, og som jeg har vært opptatt av i min styringsdialog med selskapet.

Jeg vil følge nøye med at Norsk Tipping følger opp de forhold som Riksrevisjonen har påpekt og som jeg er opptatt av.