Vedlegg
Jeg viser til brev fra Stortinget ved Familie- og kulturkomiteen av 21. desember 2011 med Dokument 8:37 S (2011-2012) fra stortingsrepresentantene Solveig Horne, Ib Thomsen og Øyvind Korsberg med følgende forslag:
”I
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en nedleggelse av Norsk kulturråd, og underliggende enheter, i sin nåværende form. I stedet opprettes Råd for et levende kulturliv, basert på intensjonene i Dokument 8:37 S(2011-2012).
II
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige forslag til lovendringer for å sikre bedre transparens i tildelinger og avslag fra Norsk kulturråd/Råd for et levende kulturliv.
III
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjett for 2013 om å innrette kulturfinansieringen etter prinsippet om at sentrale tiltak finansieres utelukkende over statsbudsjettet, mens Norsk kulturråd/Råd for et levende kulturliv skal stimulere til bred deltakelse gjennom såkornsmentalitet og oppstartsincentiver.”
I
Norsk kulturråd er svært viktig for norsk kulturliv, og jeg vil ikke ta initiativ til en nedlegging av Kulturråd. For kulturlivet er det viktig at Kulturrådet har høy kompetanse og faglig og kunstnerisk selvstendighet. De økonomiske rammene for Kulturrådet er økt vesentlig side 2006. Dette gir Kulturrådet god handlefrihet og nødvendig rom for stimulering av nye initiativ i tråd sektorens ulike behov. I Meld. St. 10 (2011-2012) Kultur, inkludering og deltaking er det i tråd med dette foreslått at Norsk kulturråd skal bidra til inkludering av nye stemmer i kultursektoren, oppsøkende kulturformilding og formidlingsordninger over hele landet.
II
Det er viktig at det blir lagt til rette for innsyn og åpenhet i fordelingen av midler fra Norsk kulturråd. Som statlig organ skal Norsk kulturråd følge de alminnelige lover og regler som gjelder for forvaltningen, herunder lov om offentlighet i forvaltningen, lov om arkiv og forvaltningsloven som er viktige i en slik sammenheng. Møtene i Norsk kulturråd er i utgangspunktet åpne for alle. Et viktig bidrag til økt innsyn vil også være en felles søker- og tilskuddsportal for tilskudd fra ulike kilder som Norsk kulturfond, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere og Utvalget for statens stipend- og garantiinntekter.
III
Det gis ikke faste tilskudd fra Norsk kulturfond, men Kulturrådet gir både tilsagn om tilskudd fra Norsk kulturfond for ett år og om tilskudd for flere år. Tilsagn om tilskudd for mer enn ett år gis med forbehold om Stortingets vedtak og vanligvis for inntil tre år, men kan fornyes for ytterligere perioder.
Med virkning fra 2011 er et betydelig antall enkelttiltak overført fra faste poster til Norsk kulturfond, post 56 Flerårig prosjekttilskudd. Med det har vi sikret at fordeling av tilskudd til disse tiltakene blir foretatt på bakgrunn av Kulturrådets faglige og kunstneriske skjønn og at brukerne har forutsigbarhet ved at tilsagn kan gis for flere år av gangen.
Tilsvarende har Norsk kulturråd fått fullmakt til å fordele bevilgningen under kap 320 Allmenne kulturformål, post 74 Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd etter eget faglig skjønn.
Departementets budsjett til kulturformål for øvrig er i det alt vesentlige bundet opp til statsinstitusjoner, nasjonale institusjoner, region-/landsdelsinstitusjoner og til knutepunktinstitusjoner. Når det gjelder region-/landsdelsinstitusjoner og knutepunktinstitusjoner, er staten bidragsyter sammen med regionale tilskuddsparter. Dette systemet ble utviklet i forbindelse med oppfølging av Stortingsmelding nr. 61 (1991-1992) Kultur i tiden. Jeg ser det som viktig at samarbeidet mellom staten og kommunalt nivå om finansiering av institusjoner blir videreført.
Jeg er også opptatt av at Kulturrådet skal kartlegge hvilke grupper av søkere Kulturfondet har og på bakgrunn av det vurdere om det skal settes i verk særskilte tiltak for å nå nye grupper av søkere. Dette vil jeg ha en dialog om med Kulturrådet framover.