1. Sammendrag
- 1.1 Innledning
- 1.2 Departementets vurderinger og forslag
- 1.3 Ikrafttredelse
- 1.4 Økonomiske og administrative konsekvenser
Det legges i proposisjonen frem forslag til endring i lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons- og trygdeytelser. Forslaget gjelder samordning av uførepensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning med alderspensjon fra folketrygden.
I folketrygden overføres uføre fra uførepensjon til alderspensjon fra 67 år. Pensjonistene vil da omfattes av reglene om levealderjustering som ble innført fra 1. januar 2011. I de offentlige tjenestepensjonsordningene får uførepensjonistene alderspensjon når de har nådd aldersgrensen for stillingen, som i mange tilfeller er 70 år. Frem til denne alderen vil disse pensjonistene ha alderspensjon fra folketrygden som blir levealdersjustert og uførepensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning som ikke blir levealdersjustert.
Stortinget vedtok 15. desember 2011 at det skal innføres et tillegg til uføres alderspensjon fra folketrygden som skal gi delvis skjerming for levealdersjustering for personer født i årene 1944–1951, jf. Prop. 130 L (2010–2011) Endringer i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon til uføre) og Innst. 80 L (2011–2012). I proposisjonen her foreslås det at dette tillegget skal gå til fradrag i uførepensjon fra tjenestepensjonsordning.
Det vises til proposisjonens kapitel 2 hvor det redegjøres nærmere for bakgrunnen for lovforslaget.
Et forslag til tilpasninger i samordningsregelverket har vært på høring. De høringsinstansene som uttalte seg, støtter forslagene om at alderspensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning ikke skal samordnes med skjermingstillegget i folketrygdens alderspensjon, men at uførepensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning skal samordnes med skjermingstillegget. Det vises til proposisjonens kapitel 3 hvor det redegjøres nærmere for innholdet i høringsnotatet og høringsuttalelsene.
Det vises til proposisjonens kapittel 7 hvor det redegjøres for merknader til endringen i samordningsloven.
Uføre har ikke mulighet til å kompensere for levealdersjusteringen ved å jobbe lenger, jf. Prop. 130 L (2010–2011) Endringer i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon til uføre). Tillegget i uføres alderspensjon fra folketrygden skal skjerme uføre for en del av effekten av levealdersjusteringen. Uføre som er medlemmer av offentlige tjenestepensjonsordninger har i like liten grad som andre uføre muligheten til å kompensere for levealdersjusteringen. Disse bør derfor også dra nytte av skjermingstillegget.
Dersom alderspensjon fra offentlige tjenestepensjonsordninger samordnes med skjermingstillegget, vil økt folketrygd gjennom skjermingstillegget motsvares av redusert tjenestepensjon gjennom et samordningsfradrag. Alderspensjonen til medlemmer av offentlige tjenestepensjonsordninger som er uføre, vil da ikke bli skjermet som forutsatt. Det foreslås at alderspensjon fra offentlige tjenestepensjonsordninger ikke skal samordnes med skjermingstillegget til uføres alderspensjon fra folketrygden.
Uførepensjon fra offentlige tjenestepensjonsordninger ytes frem til aldersgrensen og levealdersjusteres ikke. Uføre med offentlig tjenestepensjon omfattes først av levealdersjusteringen når uførepensjonen opphører og de overføres til alderspensjon. Aldersgrensen er som hovedregel 70 år, men er satt lavere i enkelte yrker. Personer som har en aldersgrense på 70 år, mottar en levealdersjustert alderspensjon fra folketrygden fra fylte 67 år, men brutto tjenestepensjon blir ikke levealdersjustert før de uføre blir overført til alderspensjon ved fylte 70 år. Siden samlet pensjon ikke blir redusert ved 67 år, er det heller ikke noe behov for et tillegg i pensjonen for å skjerme for levealdersjusteringen. Det foreslås at uførepensjon fra offentlige tjenestepensjonsordninger skal samordnes med skjermingstillegget til uføres alderspensjon fra folketrygden.
Uføre som etter en overgangsordning mottar en samordningspliktig brutto enke- eller enkemannspensjon, får ikke levealdersjustert bruttopensjonen. Slik bruttopensjon samordnes på en annen måte enn det som gjøres for uførepensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning: Samordningsfradraget beregnes med en alderspensjon som ikke levealdersjusteres. Samlet pensjon til uføre som mottar brutto enke- eller enkemannspensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning eller pensjon fra personskadetrygdene reduseres derfor med den fulle effekten av levealdersjustering av folketrygdens alderspensjon. Det foreslås derfor at brutto enke- og enkemannspensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning ikke skal samordnes med skjermingstillegget til uføres alderspensjon fra folketrygden.
Personskadetrygdene yter pensjon etter særlovgivningen om yrkesskadetrygd og krigspensjonering. Personskadetrygdene er bruttopensjoner som samordnes med blant annet pensjoner fra folketrygden. De aller fleste som i dag mottar pensjon fra personskadetrygdene er eldre enn de årskullene som omfattes av skjermingstillegget i folketrygdens alderspensjon. Det vil likevel kunne forekomme enkelte tilfeller, hovedsakelig etterlatte, av uføre i årskullene 1944–1951 som mottar pensjon fra personskadetrygdene. Pensjon fra personskadetrygdene samordnes på samme måte som brutto enke- og enkemannspensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning. Det foreslås derfor at personskadetrygdene ikke skal samordnes med skjermingstillegget til uføres alderspensjon fra folketrygden.
Ved lov 25. juni 2010 nr. 86 ble det innført en individuell garanti for opptjente rettigheter i offentlige tjenestepensjonsordninger. Garantien gjelder for personer født til og med 1958 og sikrer en samlet pensjon, etter levealdersjustering, på 66 pst. av pensjonsgrunnlaget ved full opptjening. Et medlem av offentlig tjenestepensjonsordning som står i stilling utover 67 år, vil få en høyere alderspensjon fra folketrygden. Denne økningen inngår i prøvingen av den individuelle garantien. En økning av alderspensjon som skyldes skjermingstillegg til et medlem som er ufør, skal inngå i prøvingen av den individuelle garantien på samme måte.
Det legges dermed til grunn at det bare er uførpensjon fra tjenestepensjonsordning som skal samordnes med det nye foreslåtte tillegget i uføres alderspensjon. Det foreslås at dette tillegget som hovedregel skal gå til fradrag i tjenestepensjonen.
I tilfeller der uførepensjonen fra tjenestepensjonsordning er gradert, vil også tillegget i folketrygden være gradert. Samordningsfradraget skal ikke reduseres i forhold til uføregraden. Fradraget må imidlertid begrenses forholdsmessig dersom pensjonisten ikke har full tjenestetid i tjenestepensjonsordningen, i samsvar med de samordningsregler som ellers gjelder.
Det foreslås at endringen i samordningsloven trer i kraft 1. juli 2012. Det vil innebære betydelige administrative ressurser for tjenestepensjonsleverandørene dersom lovendringen gis virkning fra det tidspunkt skjermingstillegget blir utbetalt. Gitt de svært små beløpene utbetalt skjermingstillegg vil utgjøre frem til 1. juli 2012 foreslås det at endringen i samordningsloven gis virkning fra samme dato.
Forslaget innebærer at utgiftene til alderspensjon i tjenestepensjonsordningene ikke påvirkes av skjermingstillegget. Utgiftene til uførepensjon i offentlige tjenestepensjonsordninger reduseres noe, men i svært begrenset omfang. Forslaget vil imidlertid kreve tilpasninger i IKT-systemene hos Arbeids- og velferdsetaten og hos pensjonsleverandørene. De tekniske løsningene i Arbeids- og velferdsetaten håndteres innenfor gjeldende budsjettrammer.