Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Jeg viser til brev 7. desember 2011, vedlagt Dokument nr. 8:34 S (2011-2012) representantforslag fra Per-Willy Amundsen, Oscar J. Grimstad, Bård Hoksrud, Kenneth Svendsen og Ketil Solvik-Olsen om å frita et GTL-drivstoff fra mineraloljeavgift. I dokumentet bes Regjeringen legge til grunn den vitenskapelige definisjonen av mineralsk materiale ved innkreving av mineraloljeavgift, slik at dette drivstoffet slipper denne avgiften.

GTL-diesel fremstilles gjennom en prosess som kalles gas-to-liquid (GTL). Prosessen består i at naturgass omdannes til syntesegass, og som deretter omdannes til ulike flytende produkter, herunder syntetisk diesel (GTL-diesel). Kull kan også benyttes til å produsere syntetisk diesel(CTL- carbon to liquid). Shell er den største produsent av GTL-diesel på verdensbasis, med produksjon i flere land. Shell omsetter ikke ren GTL-diesel i Norge, men benytter GTL-diesel som innblanding i sin Shell V-power diesel som er i ordinært salg. GTL-diesel omfattes av EUs energiskattedirektiv (2003/96/EF). I Danmark og Sverige avgiftlegges GTL-diesel i tråd med føringene i energiskattedirektivet, og innbærer at GTL-diesel som benyttes til framdrift av motorvogn avgiftlegges på linje med tilsvarende energiprodukter, regnet etter energiinnhold.

Spørsmålet om den avgiftsmessige behandlingen av GTL-diesel har kommet opp etter at et firma startet import og salg av slik diesel uten å innberette veibruksavgift på drivstoff. Avgiftsmyndighetene har slått fast at GTL-diesel omfattes av veibruksavgiften på drivstoff. Den forvaltningsmessige siden av saken er nå ferdigbehandlet, og tvisten om gyldigheten av Toll- og avgiftsdirektoratets vedtak er brakt inn for domstolene.

Veibruksavgiften på drivstoff omfatter i dag bensin og olje til framdrift av motorvogn, herunder mineralolje og biodiesel. Hva som omfattes av mineraloljebegrep er nærmere definert i særavgiftsforskriften § 3-11-1 annet ledd, der det sies at som mineralolje anses parafin, fyringsparafin, gassolje, dieselolje og lett fyringsolje. Om et produkt er avgiftpliktig eller ikke, avgjøres på grunnlag av hvordan produktet fremstår på det tidspunkt avgiftsplikten oppstår. At et produkt er fremstilt av råvarer som ikke er avgiftspliktige, betyr derfor ikke at også sluttproduktet er det. Den nærmere avgrensingen mellom avgiftspliktige og ikke avgiftspliktige produkter, må her som ellers, bero på en tolkning av gjeldende rettskilder. Hva som forstås med "mineralsk" i en kjemisk sammenheng vil inngå i denne vurderingen, men er ikke avgjørende for den endelige avgrensningen av avgiftplikten.

I tillegg til å skaffe staten inntekter, har veibruksavgiftene til hensikt å stille brukeren overfor de eksterne kostnadene som kjøring på vei forårsaker i form av ulykker, kø, støy, utslipp til luft og veislitasje. Dette er i tråd med prinsippet om at forurenser skal betale, og reduserer omfanget av de uønskede effektene som bruk av kjøretøy medfører.

Regjeringen varslet i budsjettet for 2012 at en ønsker en omlegging til en mer generell veibruksavgift. Innen 2020 skal alle drivstoff ilegges veibruksavgifter etter energiinnholdet i drivstoffet. Regjeringen har dermed signalisert at en ønsker en mer omfattende veibruksavgift som også ilegges drivstoff som i dag ikke har avgift. Det vil ikke være i tråd med denne retningen å innføre ytterligere fritak fra veibruksavgiftene, for eksempel for GTL-diesel.