Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Jeg viser til representantforslag 9 S fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold og Torgeir Trældal om en lovfestet, fullverdig nettolønnsordning for sjøfolk. Forslaget lyder:

”Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en lovfestet, fullverdig nettolønnsordningen for sjøfolk.”

Denne regjeringen fører en helhetlig maritim politikk for å sikre og skape arbeidsplasser i Norge. Regjeringen la i oktober 2007 fram Maritim strategi 2007 – Stø kurs. Strategien inneholder regjeringens plan for å støtte opp under videre vekst og utvikling av de norske maritime næringene. Denne regjeringen har satset på maritim næring gjennom konkrete tiltak, ikke bare nettolønn, og maritim næring har gode rammevilkår.

Jeg viser til at regjeringen i sitt første statsbudsjett foreslo en utvidelse av nettolønnsordningen til å gjelde all konkurranseutsatt fart i NOR. Bondevik II-regjeringen gikk i sitt budsjettfremlegg for 2006 inn for å innføre en kompetansemodell, som ville innebære en vesentlig innstramming ordningen for sysselsetting av norske sjøfolk. I denne regjeringens statsbudsjett for 2007 ble også sikkerhetsbemanningen på Hurtigruta inkludert i ordningen, med virkning fra 1. juli 2007. Næringen opplever at det er etablert ro og stabilitet i ordningene, og satser på grunnlag av dette på rekruttering og opplæring av norske mannskaper. Nettolønnsordningen bidrar også til viktige opplærings- og rekrutteringstiltak, fordi den forutsetter at rederiene innbetaler til et kompetansefond. Regjeringen ser denne ordningen som et viktig virkemiddel for å sikre norske arbeidsplasser og veksten i den maritime næringen, og å sikre det maritime næringsmiljøet på land tilgang på praktisk maritim kompetanse. Dette er avgjørende for næringens konkurransedyktighet i fremtiden.

Regjeringen har i Prop. 1 S (2011 – 2012) foreslått en videreføring av tilskuddsordningene, herunder nettolønnsordningene i 2012. Regjeringen har gjennom budsjettiltak aktivt bidratt til forutsigbarhet for næringen. Det er videre fastsatt en egen forskrift som omhandler nettlønn med tilhørende veiledninger, jf. forskrift om forvaltning av tilskudd til sysselsetting av sjøfolk av 21. desember 2005 nr. 1720. Etter mitt syn kan nettolønnsordningens ordningens forutsigbarhet ikke knyttes opp til en lovfesting av ordningen eller ikke. Også en lovbestemt ordning vil kunne endres.

Econ Pöyry i gjennomførte i 2010, på oppdrag fra Nærings- og handelsdepartementet, en evaluering av sysselsettingsordningen for sjøfolk. Hovedkonklusjonene fra evalueringen viser at ordningens mål om økt sysselsetting nås, og at uten ordningen ville det vært færre norske sjøfolk. Videre er ordningen godt organisert.

Regjeringen foreslo i revidert budsjett for 2008 (St.prp. nr. 59(2007-2008)) å innføre et tak for nettolønnsordningen fra 1. juli 2008. Begrunnelsen var at utviklingen i tilskuddsutbetalingene økte kraftig uten en tilsvarende økning i antall sjøfolk. Økningen var i hovedsak på de fartøygruppene som mottok nettolønn, og særlig på offshorefartøy. For å begrense ytterligere vekst for de samlede utgifter under refusjonsordningen ble det innført et tak på 198 000 kroner per sysselsatt.

I forslag til statsbudsjett for 2012 er det gitt en overslagsbevilgning på 1 600 mill kroner, med utgangspunkt i videreføring av taket og at 10 100 sjøfolk omfattes av ordningen. Taket på maksimalt 198 000 kroner i refusjon per sysselsatt tilsvarer en brutto årslønn på om lag 510 000 kroner. En avvikling av denne begrensingen vil medføre et betydelig provenytap i form av skatter og avgifter fra sjøfolk i høyere inntektsgrupper enn dette. På usikkert grunnlag anslås dette provenytapet til 325 mill. kroner på årsbasis. Beløpsanslaget er usikkert og vil bl.a. avhenge av utviklingen i antall sjøfolk og lønnsnivået for refusjonsberettigede sjøfolk under ordningen, jf. Prp. 1 S (2011-2012).

Det er ikke gjort anslag for dynamiske virkninger knyttet til eventuell om- og innflagging til NOR- registeret som følge av økt refusjon.

Etter mitt syn bidrar nettolønnsordning, slik den i dag er utformet, til å gi de maritime næringene fremtidsrettede betingelser for sjøfolk, samt legger til rette for rekruttering til yrket.