Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om utbygging og finansiering av E6 på den gjenstående delstrekningen Minnesund–Skaberud på E6 Gardermoen–Kolomoen i Akershus og Hedmark. I tillegg presenteres finansieringsopplegget for hele utbyggingen av E6 på strekningen Gardermoen–Kolomoen.

E6 Gardermoen–Kolomoen, en strekning på til sammen 65 km, omtales i St.meld. nr. 24 (2003–2004) Nasjonal transportplan 2006–2015. Første utbyggingsetappe av prosjektet, delstrekningene Gardermoen (Hovinmoen)–Dal og Skaberud–Kolomoen ble åpnet for trafikk i oktober 2009, som forutsatt i St.prp. nr. 87 (2006–2007). Anleggsarbeidene på andre utbyggingsetappe startet høsten 2009, jf. St.prp. nr. 82 (2008–2009). Strekningen Dal–Minnesund ble åpnet for trafikk i november 2011, mens Skaberudkrysset stod ferdig i november 2010.

Det er lagt til grunn et samlet kostnadsoverslag på om lag 8 350 mill. 2011-kroner ved utbygging av E6 til firefelts veg på hele strekningen E6 Gardermoen–Kolomoen. Dette er en økning på vel 850 mill. kroner i forhold til det som ble lagt til grunn ved behandlingen av St.prp. nr. 82 (2008–2009). Kostnadsøkningen er i hovedsak knyttet til etappe 3 Minnesund–Skaberud.

Finansieringsopplegg for utbygging av E6 på hele strekningen Gardermoen–Kolomoen går nærmere fram av pkt. 5 i proposisjonen.

Det er lagt opp til etterskuddsinnkreving av bompenger i seks automatiske bomstasjoner. Det er ikke forutsatt bomstasjoner på sidevegnettet. Innkrevingen er forutsatt å starte etter hvert som delstrekningene blir åpnet for trafikk. Det er i finansieringsanalysen lagt opp til 15 års innkreving i hver bomstasjon.

Takstene vil føre til en samlet takst på om lag 111 kroner (om lag 1,70 kroner pr. km) for lette kjøretøyer og om lag 222 kroner (om lag 3,40 kroner pr. km) for tunge kjøretøyer som kjører hele strekningen etter åpningen av tredje etappe høsten 2014.

Basert på forutsetningene i proposisjonen er det beregnet at bompengeinnkrevingen vil dekke om lag 5,85 mrd. kroner av investeringskostnadene. I tillegg kommer om lag 3,5 mrd. kroner til å dekke lånerenter og om lag 0,45 mrd. kroner til å dekke innkrevingskostnader og kostnader ved drift av bompengeselskapet. Dette gir et samlet bompengebidrag på om lag 9,8 mrd. kroner.

I kostnadsoverslaget er det inkludert om lag 55 mill. kroner til etablering av seks automatiske bomstasjoner og om lag 75 mill. kroner til avbøtende tiltak (trafikksikkerhetstiltak) på lokalvegnettet i Ullensaker, Eidsvoll og Stange kommuner siden bompengeinnkrevingen forventes å gi noe økning av trafikken på dette vegnettet.

Lokalpolitisk behandling av bompengeopplegget for E5 går fram av pkt. 3 i proposisjonen.

Trafikkgrunnlag for E6 går nærmere fram av pkt. 4 i proposisjonen. For Østlandsområdet har det vært mindre trafikkvekst i 2008 og 2009 enn det som var forutsatt i den generelle trafikkprognosen i St.prp. nr. 82 (2008–2009). Den oppdaterte prognosen er justert på denne bakgrunn.

I St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019 er det lagt til grunn samtidig planlegging og utbygging av ny E6 og ny Dovrebane på strekningen Minnesund/Langset–Skaberud/Kleverud. Jernbaneverket og Statens vegvesen har organisert utbyggingen som et felles prosjekt, Fellesprosjektet E6-Dovrebanen, jf. Prop. 1 S (2010–2011) og Prop. 1 S (2011–2012). I Prop. 13 S (2011–2012) blir det også redegjort for gjennomføringen av fellesprosjektet, herunder forslag til styrings- og kostnadsrammer.

Fellesprosjektet E6-Dovrebanen omfatter utbygging av E6 på den 21 km lange strekningen Minnesund–Skaberud til firefelts veg og utbygging av dobbeltsporet jernbane på den 17 km lange strekningen Langset–Kleverud.

Samferdselsdepartementet legger til grunn en styringsramme for Fellesprosjektet E6-Dovrebanen på 8 500 mill. 2011-kroner og en kostnadsramme på 10 100 mill. 2011-kroner.

Det legges opp til at prosjektet i størst mulig grad skal styres som ett felles prosjekt. Samferdselsdepartementet legger til grunn at dette innebærer innsparinger og videre reduserer ulempene for innbyggere og trafikanter langs denne strekningen i anleggs-perio-den.

E6-strekningen Minnesund–Skaberud i Akershus og Hedmark er 21 km og utgjør tredje utbyggingsetappe. Som det framgår av St.meld. nr. 16 (2008–2009) har det vært uenighet om trasévalget. Miljøverndepartementets vedtak av 25. februar 2009 innebærer et kompromiss mellom kommunenes og Statens vegvesens utgangspunkter.

På E6 skal det bygges tre toløpstunneler, på om lag 2,3 km, om lag 0,7 km og om lag 0,6 km. Reguleringsplaner ble godkjent i Eidsvoll og Stange kommuner i november 2010.

Det er lagt opp til anleggsstart på E6-strekningen Minnesund–Skaberud våren 2012, og det er ventet at strekningen kan åpnes for trafikk høsten 2014. Det er lagt til grunn en styringsramme på 4 300 mill. 2011-kroner og en kostnadsramme på 5 200 mill. 2011-kroner.

Forslag til finansieringsplan for tredje utbyggingsetappe er vist i tabellen. Det er foreløpig lagt til grunn at bompengeselskapet forskutterer om lag 600 mill. kroner av forutsatte statlige midler til prosjektet.

Finansieringsplan for tredje utbyggingsetappe

mill. 2011-kr

2006–2009

2010–2013

2014–2019

Sum

Statlige midler

0

0

1 310

1 310

Bompenger

80

2 140

770

2 990

Sum

80

2 140

2 080

4 300

Akershus og Hedmark fylkeskommuner har fattet garantivedtak for et maksimalt bompengelån på til sammen 6 900 mill. kroner i 2011, fordelt med 3 450 mill. kroner på hver av garantistene. Garantiene stilles som selvskyldnerkausjon. Vedtakene inkluderer tidligere garantivedtak for første og andre utbyggingsetappe.

Jernbanen får to tunneler på om lag 3,9 km og om lag 0,7 km. Det gamle jernbanesporet skal bygges om til gang- og sykkelveg i en lengde på 17 km og inngå i en sammenhengende sykkelveg rundt hele Mjøsa («Mjøstråkk»).

For utbygging av jernbanen på strekningen Langset–Kleverud er det lagt til grunn en styringsramme på 4 200 mill. 2011-kroner og en kostnadsramme på 4 900 mill. 2011-kroner.

Det legges opp til at jernbanens andel av kostnadene skal dekkes med bevilgninger over kap. 1350 Jernbaneverket.

Gjennom Stortingets behandling av Prop. 1 S (2010–2011) er det bevilget midler til forberedende arbeider på jernbanen i 2011, for å muliggjøre anleggsstart på fellesprosjektet i 2012 og ferdigstillelse av jernbanedelen i 2015. I Prop. 1 S (2011–2012) er det foreslått å avsette 514 mill. 2012-kroner over jernbanebudsjettet til mulig byggestart i 2012.