Vedlegg 5
Jeg viser til brev 13.oktober 2011 fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen. Med bakgrunn i at hovedspørsmålet for henvendelsen gjelder nødetatenes samarbeid med Sivilforsvaret, avgrenses besvarelsen til Sivilforsvarets bistand til politiet, jf problemstilling 6.
Sivilforsvaret kan bistå politiet med skadeforebyggende og skadebegrensende tiltak ved redning, alvorlige ulykker, store branner, ekstremvær, flom, skred og andre naturskapte hendelser og terror. Erfaringsmessig kan Sivilforsvarets bistand også bli etterspurt ved mindre alvorlige hendelser som leteaksjoner og mindre brannet. Etter at den akutte initialfasen for håndteringen av hendelse er over, vil Sivilforsvarets videre bistand kunne endres til bistand til kommunen.
Sivilforsvaret vil kunne bistå med førstehjelp, søk, ordensinnsats og samband, veiledning av publikum, observasjon, vakthold og trafikkdirigering av enklere art som ikke krever politimyndighet. På materiellsiden vil relevant utstyr være telt, pumper, strøm- og vanneaggregater, bårer, lysutstyr og annet redningsmateriell som frigjørings- og sikringsutstyr.
Utover materiellstøtte, tilsier erfaring at det er fredsinnsatsgruppene som politidistriktene har stor nytte av. Adgangen til å rekvirere bistand fra Sivilforsvaret er erfaringsmessig god. Politidirektoratet har ikke mottatt informasjon fra politimestrene om at det er registrert problemer med å få bistand med tilstrekkelig antall mannskaper, relevant kompetanse eller materiell. Tilgjengeligheten av personell og materiell later til å ha dekket de behovene politiet i sin alminnelighet har for bistand fra Sivilforsvaret.