Forslagsstillerne er opptatt av at arbeidet
med å heve kvaliteten i barnehagene ikke må gå på bekostning av
de ansattes tid sammen med barna.
Forslagsstillerne er videre opptatt av å sikre
en fortsatt innovativ barnehagesektor og ønsker systemer som legger
til rette for en utvikling som sikrer bedre kvalitet for alle barnehagebarn. Forslagsstillerne
mener at arbeidet med innholdet i barnehagene har stagnert i prosessen
med å oppnå full barnehagedekning.
Forslagsstillerne er opptatt av å bevare mangfoldet
i barnehagesektoren fremover ved å sikre god utvikling og forutsigbare
rammer for både de private og offentlige barnehagene. For forslagsstillerne
er det et viktig hovedprinsipp at kommunale og private barnehager
skal behandles likt. Likebehandlingsprinsippet for barnehagene er
vedtatt av et samlet storting. Forslagsstillerne er bekymret for
de mange uklarhetene forskrift om likeverdig behandling ved tildeling
av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager har skapt for
de private barnehagene. Forslagsstillerne fremhever at barnehagene
må sikres like vilkår. Forskriften må gjennomgås, og de mang-lene
som kommer frem etter hvert som forskriften tas i bruk, må endres.
Forslagsstillerne mener at maksprisordningen slik
den praktiseres i dag, ikke bidrar til sosial utjevning. Alle foreldrene
som ønsker og trenger et barnehagetilbud for sine barn, skal gis
mulighet til å få det. Inntektsgradert foreldrebetaling bidrar til
at familier med lavest inntektsnivå igjen kan nyte godt av et barnehagetilbud
til en lavere pris.
Forslagsstillerne er bekymret for at arbeidet
med å bedre pedagogtettheten i barnehagene går for sakte og etterlyser
flere tiltak for kompetanseheving i barnehagene.
Forslagsstillerne vil styrke arbeidet med etter- og
videreutdanningen av de som arbeider i barnehagene. Forslagsstillerne
foreslår at regjeringen skal ta initiativ til en tilsvarende strategi
for barnehagesektoren som «Kompetanse for kvalitet – Strategi for
videreutdanning av lærere» er for skoleverket.
Forslagsstillerne ønsker å bedre pedagogtettheten
i barnehagene gjennom å lage en egen «gjen-rekrutteringsstrategi»
for førskolelærere i barnehagene. Det arbeider i dag mange førskolelærere
utenfor barnehage- og utdanningssektoren. For å bedre den pedagogiske
bemanningen er det vesentlig at denne gruppen finner det attraktivt
å komme tilbake til barnehagene.
Forslagsstillerne mener det bør etableres en
nettportal som gir foreldre mulighet til å få grundig og sammenlignbar
informasjon om innholdet og kvaliteten på tilbudet i de ulike barnehagene. Foreldrene
kan, gjennom å benytte seg av en slik portal, velge hvilken barnehage
som passer best for deres barn. I utformingen av en slik nettportal er
det viktig at dette ikke skaper merarbeid for barnehagene, og at
man finner ubyråkratiske og lønnsomme ordninger.
Regjeringen har tidligere varslet etablering
av et nasjonalt system for å følge med på kvaliteten i barnehagesektoren
(St.meld. nr. 41 (2008–2009)). Et slikt system er ifølge forslagsstillerne fremdeles
ikke på plass. Forslagsstillerne vil ha fortgang i arbeidet med
slike kvalitetsindikatorer for å få på plass et nasjonalt sammenlignbart
system for å vurdere kvalitet i barnehagene.
Forslagsstillerne er opptatt av å stimulere
barnehagene til å ta i bruk nye virkemidler for å gi barnehagebarn
en bedre hverdag, flere fornøyde foreldre og en enklere hverdag
for de ansatte. Innovasjon i barnehagen handler både om nyvinninger
i det pedagogiske opplegget og i selve organiseringen av driften.
Forslagsstillerne mener at det kun er fantasien som setter begrensninger
på å finne smarte løsninger som bedrer kvaliteten og innholdet i
barnehagene. For å stimulere barnehagesektoren og andre til mer
innovasjon i barnehagene mener forslagsstillerne det bør opprettes
en egen innovasjonspris for barnehagesektoren.
Forslagsstillerne viser til at det i dag er
tilnærmet full barnehagedekning etter regjeringens definisjon, hvor
barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året
det søkes om barnehageplass, er sikret plass. Dette er en utfordring
for foreldre med barn født etter 1. september da de risikerer å
ikke få barnehageplass når permisjonstiden er over. Forslagsstillerne
mener det er viktig å vurdere mer fleksible løsninger for barnehageopptak,
uavhengig av når barnet er født på året.
Forslagsstillerne mener barns oppholdstid i barnehagen,
og hvordan barnehagene organiserer sine åpningstider, fortsatt må
være opp til den enkelte barnehage sammen med foreldrene.
Det er ifølge forslagsstillerne behov for mer uavhengig
forskning på effekter av ulike omsorgsformer for de aller minste
barna. Formålet må være å avdekke fordeler og ulemper ved opphold
i barnehage i forhold til annen omsorg for barn.
Forslagsstillerne viser til at siden kommunene fra
1. januar 2011 overtok det totale ansvaret for barnehagesektoren,
pålegger en kommunene et særlig stort ansvar for å fange opp barn
som trenger ekstra oppfølging, alt fra dårlig språkutvikling til
å avdekke omsorgssvikt. Forslagsstillerne understreker behovet for
å styrke samarbeidet mellom ulike etater i kommunen. Når det gjelder
språkkartlegging, etterlyser forslagsstillerne et nytt og egnet
kartleggingsverktøy for å kartlegge barns språkutvikling, som regjeringen
tok til orde for i St.meld. nr. 41 (2008–2009) om kvalitet i barnehagen.
Forslagsstillerne mener at selv om organiseringen
av den forebyggende innsatsen er et kommunalt ansvar, påligger det
staten å legge til rette for at dette følges opp på en god måte.
Forslagsstillerne mener at barnehagens rolle
i det forebyggende arbeidet i kommunen med fordel kan styrkes, og
ønsker å styrke fagområdet barnehageledelse, både i kommunen og
i barnehagene. Forslagsstillerne mener at ledelsesfokuset i førskolelærerutdanningen
bør styrkes. Forslagsstillerne ber regjeringen vurdere å opprette
en egen mastergrad med fokus på ledelse i barnehagen.
Forslagsstillerne er bekymret for at arbeidet
med å styrke kvalitetsarbeidet i barnehagene og de tiltakene som
er fremmet i blant annet St.meld. nr. 41 (2008–2009) om kvalitet
i barnehagen, går for sakte.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen gjøre nødvendige
endringer i forskrift om likeverdig behandling ved tildeling av
offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager for å sikre at
likebehandlingsprinsippet følges.
II
Stortinget ber regjeringen sikre at barnefamiliene
med dårligst betalingsevne får ordninger med inntektsgradert betaling.
III
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
til gjenrekrutteringsstrategi for å få flere førskolelærere som
nå arbeider utenfor barnehage- og utdanningssektoren, tilbake i
barnehagen.
IV
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
en tilsvarende strategi som «Kompetanse for kvalitet» er for skoleverket,
for dem som jobber i barnehagesektoren.
V
Stortinget ber regjeringen lage en nettportal
for barnehagesektoren hvor informasjon om barnehagene og kvaliteten
på barnehagene gjøres lett tilgjengelig for foreldrene.
VI
Stortinget ber regjeringen få på plass objektive og
sammenlignbare kvalitetsindikatorer for barnehagesektoren for å
kunne lage nasjonale systemer for kvalitetsmåling.
VII
Stortinget ber regjeringen opprette en egen
innovasjonspris for barnehagene for å stimulere til mer innovasjon
og nyskaping i barnehagesektoren.
VIII
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
om et mer fleksibelt barnehageopptak uavhengig av når på året barnet
er født.
IX
Stortinget ber regjeringen få på plass egnet kartleggingsverktøy
for språkkartlegging av barn og sikre at alle fireåringer blir kartlagt
ved fireårsalder, enten i barnehagen eller på helsestasjonen.
X
Stortinget ber regjeringen prioritere ledelse
som fag i arbeidet med den fremtidige førskolelærerutdanningen og
vurdere muligheten for å opprette en egen mastergrad med fokus på
ledelse i barnehagen.»