Forslagsstillerne er opptatt av at arbeidet
med å heve kvaliteten i barnehagene ikke må gå på bekostning av
de ansattes tid sammen med barna.
Forslagsstillerne er videre opptatt av å sikre
en fortsatt innovativ barnehagesektor og ønsker systemer som legger
til rette for en utvikling som sikrer bedre kvalitet for alle barnehagebarn. Forslagsstillerne
mener at arbeidet med innholdet i barnehagene har stagnert i prosessen
med å oppnå full barnehagedekning.
Forslagsstillerne er opptatt av å bevare mangfoldet
i barnehagesektoren fremover ved å sikre god utvikling og forutsigbare
rammer for både de private og offentlige barnehagene. For forslagsstillerne
er det et viktig hovedprinsipp at kommunale og private barnehager
skal behandles likt. Likebehandlingsprinsippet for barnehagene er
vedtatt av et samlet storting. Forslagsstillerne er bekymret for
de mange uklarhetene forskrift om likeverdig behandling ved tildeling
av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager har skapt for
de private barnehagene. Forslagsstillerne fremhever at barnehagene
må sikres like vilkår. Forskriften må gjennomgås, og de mang-lene
som kommer frem etter hvert som forskriften tas i bruk, må endres.
Forslagsstillerne mener at maksprisordningen slik
den praktiseres i dag, ikke bidrar til sosial utjevning. Alle foreldrene
som ønsker og trenger et barnehagetilbud for sine barn, skal gis
mulighet til å få det. Inntektsgradert foreldrebetaling bidrar til
at familier med lavest inntektsnivå igjen kan nyte godt av et barnehagetilbud
til en lavere pris.
Forslagsstillerne er bekymret for at arbeidet
med å bedre pedagogtettheten i barnehagene går for sakte og etterlyser
flere tiltak for kompetanseheving i barnehagene.
Forslagsstillerne vil styrke arbeidet med etter- og
videreutdanningen av de som arbeider i barnehagene. Forslagsstillerne
foreslår at regjeringen skal ta initiativ til en tilsvarende strategi
for barnehagesektoren som «Kompetanse for kvalitet – Strategi for
videreutdanning av lærere» er for skoleverket.
Forslagsstillerne ønsker å bedre pedagogtettheten
i barnehagene gjennom å lage en egen «gjen-rekrutteringsstrategi»
for førskolelærere i barnehagene. Det arbeider i dag mange førskolelærere
utenfor barnehage- og utdanningssektoren. For å bedre den pedagogiske
bemanningen er det vesentlig at denne gruppen finner det attraktivt
å komme tilbake til barnehagene.
Forslagsstillerne mener det bør etableres en
nettportal som gir foreldre mulighet til å få grundig og sammenlignbar
informasjon om innholdet og kvaliteten på tilbudet i de ulike barnehagene. Foreldrene
kan, gjennom å benytte seg av en slik portal, velge hvilken barnehage
som passer best for deres barn. I utformingen av en slik nettportal er
det viktig at dette ikke skaper merarbeid for barnehagene, og at
man finner ubyråkratiske og lønnsomme ordninger.
Regjeringen har tidligere varslet etablering
av et nasjonalt system for å følge med på kvaliteten i barnehagesektoren
(St.meld. nr. 41 (2008–2009)). Et slikt system er ifølge forslagsstillerne fremdeles
ikke på plass. Forslagsstillerne vil ha fortgang i arbeidet med
slike kvalitetsindikatorer for å få på plass et nasjonalt sammenlignbart
system for å vurdere kvalitet i barnehagene.
Forslagsstillerne er opptatt av å stimulere
barnehagene til å ta i bruk nye virkemidler for å gi barnehagebarn
en bedre hverdag, flere fornøyde foreldre og en enklere hverdag
for de ansatte. Innovasjon i barnehagen handler både om nyvinninger
i det pedagogiske opplegget og i selve organiseringen av driften.
Forslagsstillerne mener at det kun er fantasien som setter begrensninger
på å finne smarte løsninger som bedrer kvaliteten og innholdet i
barnehagene. For å stimulere barnehagesektoren og andre til mer
innovasjon i barnehagene mener forslagsstillerne det bør opprettes
en egen innovasjonspris for barnehagesektoren.
Forslagsstillerne viser til at det i dag er
tilnærmet full barnehagedekning etter regjeringens definisjon, hvor
barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året
det søkes om barnehageplass, er sikret plass. Dette er en utfordring
for foreldre med barn født etter 1. september da de risikerer å
ikke få barnehageplass når permisjonstiden er over. Forslagsstillerne
mener det er viktig å vurdere mer fleksible løsninger for barnehageopptak,
uavhengig av når barnet er født på året.
Forslagsstillerne mener barns oppholdstid i barnehagen,
og hvordan barnehagene organiserer sine åpningstider, fortsatt må
være opp til den enkelte barnehage sammen med foreldrene.
Det er ifølge forslagsstillerne behov for mer uavhengig
forskning på effekter av ulike omsorgsformer for de aller minste
barna. Formålet må være å avdekke fordeler og ulemper ved opphold
i barnehage i forhold til annen omsorg for barn.
Forslagsstillerne viser til at siden kommunene fra
1. januar 2011 overtok det totale ansvaret for barnehagesektoren,
pålegger en kommunene et særlig stort ansvar for å fange opp barn
som trenger ekstra oppfølging, alt fra dårlig språkutvikling til
å avdekke omsorgssvikt. Forslagsstillerne understreker behovet for
å styrke samarbeidet mellom ulike etater i kommunen. Når det gjelder
språkkartlegging, etterlyser forslagsstillerne et nytt og egnet
kartleggingsverktøy for å kartlegge barns språkutvikling, som regjeringen
tok til orde for i St.meld. nr. 41 (2008–2009) om kvalitet i barnehagen.
Forslagsstillerne mener at selv om organiseringen
av den forebyggende innsatsen er et kommunalt ansvar, påligger det
staten å legge til rette for at dette følges opp på en god måte.
Forslagsstillerne mener at barnehagens rolle
i det forebyggende arbeidet i kommunen med fordel kan styrkes, og
ønsker å styrke fagområdet barnehageledelse, både i kommunen og
i barnehagene. Forslagsstillerne mener at ledelsesfokuset i førskolelærerutdanningen
bør styrkes. Forslagsstillerne ber regjeringen vurdere å opprette
en egen mastergrad med fokus på ledelse i barnehagen.
Forslagsstillerne er bekymret for at arbeidet
med å styrke kvalitetsarbeidet i barnehagene og de tiltakene som
er fremmet i blant annet St.meld. nr. 41 (2008–2009) om kvalitet
i barnehagen, går for sakte.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen gjøre nødvendige
endringer i forskrift om likeverdig behandling ved tildeling av
offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager for å sikre at
likebehandlingsprinsippet følges.
II
Stortinget ber regjeringen sikre at barnefamiliene
med dårligst betalingsevne får ordninger med inntektsgradert betaling.
III
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
til gjenrekrutteringsstrategi for å få flere førskolelærere som
nå arbeider utenfor barnehage- og utdanningssektoren, tilbake i
barnehagen.
IV
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
en tilsvarende strategi som «Kompetanse for kvalitet» er for skoleverket,
for dem som jobber i barnehagesektoren.
V
Stortinget ber regjeringen lage en nettportal
for barnehagesektoren hvor informasjon om barnehagene og kvaliteten
på barnehagene gjøres lett tilgjengelig for foreldrene.
VI
Stortinget ber regjeringen få på plass objektive og
sammenlignbare kvalitetsindikatorer for barnehagesektoren for å
kunne lage nasjonale systemer for kvalitetsmåling.
VII
Stortinget ber regjeringen opprette en egen
innovasjonspris for barnehagene for å stimulere til mer innovasjon
og nyskaping i barnehagesektoren.
VIII
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
om et mer fleksibelt barnehageopptak uavhengig av når på året barnet
er født.
IX
Stortinget ber regjeringen få på plass egnet kartleggingsverktøy
for språkkartlegging av barn og sikre at alle fireåringer blir kartlagt
ved fireårsalder, enten i barnehagen eller på helsestasjonen.
X
Stortinget ber regjeringen prioritere ledelse
som fag i arbeidet med den fremtidige førskolelærerutdanningen og
vurdere muligheten for å opprette en egen mastergrad med fokus på
ledelse i barnehagen.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til Dokument 8:172 S (2010–2011) om en bedre barnehage med
mer mangfold og kvalitet.
Komiteen mener på linje med forslagsstillerne at
barnehagen utgjør en viktig del av barns oppvekst i Norge. Komiteen mener
det er svært viktig med mangfoldige og kvalitativt gode barnehager
for alle barn.
Komiteen viser til statsrådens
svarbrev av 19. oktober 2011 (vedlegg) hvor det fremkommer at det
vil bli lagt frem en stortingsmelding på barnehageområdet høsten
2012, og at dette skal være en melding om fremtidens barnehager hvor
det blir viktig å finne frem til strategier og tiltak som gjør at
barnehagene kan tilby alle barn et rikt, stimulerende og ut-ford-rende læringsmiljø,
uansett alder, kjønn, funksjonsnivå, sosial og kulturell bakgrunn.
Videre er komiteen kjent med at den kommende stortingsmeldingen
også kan bidra til grunnlaget for revidering av barnehageloven etter
at Barnehagelovutvalget har levert sin innstilling.
Komiteen mener at
høy og likeverdig kvalitet er viktig i alle barnehagene i landet.
Komiteen vil vise til forskriften
om likeverdig behandling som ble innført i januar 2011 som følge
av rammefinansieringen av barnehagesektoren, og er kjent med at
forskriften vil bli fulgt opp med et rundskriv med nødvendige oppdateringer
og justeringer. Komiteen merker seg at statsråden
vil vurdere endringer i forskriften om likeverdig behandling når
den har virket en stund, dersom det er tegn til et svekket barnehagetilbud
i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å få på
plass full økonomisk likebehandling av barnehager raskere enn regjeringen
legger opp til. Det offentlige stiller like krav overfor private
og offentlige barnehager, da er det også viktig at de får like vilkår. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til disse partiers alternative
budsjett for 2012.
Disse medlemmer mener at overføringen
av barnehagene til kommunene fra 1. januar 2011 var en forhastet
avgjørelse som kan få alvorlige konsekvenser for utviklingen av
barnehagetilbudet i kommunene. Overføringen har ført til unødvendig
usikkerhet blant foreldre, ansatte, barnehageeiere og kommunene
med tanke på både uklare økonomiske rammer og vilkår for videre
drift. Disse medlemmer mener at staten bør sørge
for å ha på plass nødvendige forskrifter og rammebetingelser før
man overfører viktige velferdsoppgaver til andre forvaltningsnivå
for å sikre trygghet for brukerne, i dette tilfelle barna. Disse
medlemmer viser videre til at regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2012 ikke stimulerer til fortsatt barnehageutbygging og likebehandling
av barnehagene. Disse medlemmer mener at regjeringens
fjerning av investeringstilskuddet til nye barnehager, fjerning
av kontantstøtten for toåringer sammen med forslaget om å kun øke
prosentsatsen for likebehandling av kommunalt tilskudd til de private barnehagene
med 1 prosent, bidrar til å redusere mangfoldet i barnehagesektoren
og skaper usikkerhet omkring rammevilkårene for de private barnehagene. Disse
medlemmer ser på denne utviklingen som meget uheldig og
frykter at flere barn vil stå uten barnehageplass i 2012. Disse medlemmer viser
i den sammenheng til disse partiers alternative budsjett for 2012.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre nødvendige
endringer i forskrift om likeverdig behandling ved tildeling av
offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager, for å sikre at
likebehandlingsprinsippet følges.»
Komiteen mener på
lik linje med forslagsstillerne at barnehage skal være for alle
uansett betalingsevne. Komiteen er kjent med at kommunene
er pålagt å ha moderasjonsordninger som kan tilby barnefamilier
med lavest betalingsevne en reduksjon i eller fritak for foreldrebetaling.
Komiteen merker seg at Statistisk
Sentralbyrå (SSBs) foreldrebetalingsundersøkelse viser at både høy-
og lavinntektsfamilier har fått redusert foreldrebetaling etter
innføring av maksimalpris, men at reduksjonen har vært minst for
lavinntektsfamiliene. Komiteen mener det er viktig
at SSB på bakgrunn av Barnetilsynsundersøkelsen 2011 har fått i
oppdrag å gjennomføre en beregning av provenyeffekten av endringer
i maksimalpris.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
maksimalprisens uheldige virkninger for familiene med lavest inntekt
må korrigeres i sterkere grad enn det regjeringen legger opp til,
og viser til økte bevilgninger til inntektsgradering av foreldrebetalingen
i Høyres alternative budsjett for 2012.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer dermed følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at barnefami-liene
med dårligst betalingsevne får ordninger med inntektsgradert betaling.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det bør innføres pålegg om inntektsgraderte
foreldrebetalingssatser, eller eventuelt friplasser, for å sikre
at alle familier har reell mulighet til å velge barnehage som omsorgsform
for sine barn. Dette medlem viser i denne sammenheng
til Kristelig Folkepartis alternative budsjett for 2012.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil påpeke at kommunene allerede i dag er pålagt å ha moderasjonsordninger
og vil vise til Forskrift om foreldrebetaling i barnehager § 3 tredje
ledd hvor det fremgår at kommunene er pålagt å ha moderasjonsordninger
som kan tilby barnefamilien med lavest betalingsevne en reduksjon
eller fritak for foreldrebetaling. Videre vil flertallet vise
til at 73 pst. av kommunene tilbyr friplass etter særskilt behandling
gjennom sosialkontor, barnevernsnemnd eller skolekontor, mens 58 pst.
av kommunene tilbyr moderasjonsordninger utenfor barnehagens ordinære
betalingssystem i 2011.
Komiteen mener det
er viktig å beholde førskolelærerne i barnehagene, samtidig som
det er viktig å rekruttere nye. Komiteen merker seg
at to NOVA-rapporter fra 2008 og 2009 viser at førskolelærere er
mer stabil arbeidskraft enn andre ansatte i barnehagen. Komiteen mener
på lik linje med forslagsstillerne at gode barnehager består av
flinke og kompetente ansatte, og mener derfor at fokuset må ligge
på å beholde viktig kompetanse samtidig som man rekrutterer ny. Komiteen er
kjent med at det for tiden arbeides med en stor rekrutteringskampanje
som lanseres tidligst våren 2012. Komiteen mener
dette er viktig for at flere skal søke førskolelærerutdanningen,
samt for å øke statusen for både yrket og barnehagene.
Komiteen viser ellers til statsrådens
svarbrev om utarbeidelse av forslag til ny rammeplan for førskolelærerutdanningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener alle barnehager må ha
høy kvalitet, og at førskolelærere og annet kvalifisert personale
er avgjørende for kvaliteten i barnehagetilbudet. Kvalitet innebærer
først og fremst en trygg hverdag med nok antall voksne pr. barn,
men også godt pedagogisk innhold og nok pedagoger, dvs. at det er
minst en tredjedel som er utdannet førskolelærere blant de ansatte. Disse
medlemmer viser til at dette er kravet i dag, men at det er
store mangler. Disse medlemmer viser til at nye tall
viser at Norge mangler 6 000 pedagoger. Disse medlemmer viser
videre til at når regjeringen nå fjerner kontantstøtten for toåringene,
vil det bli behov for enda flere førskolelærere. Disse medlemmer viser
til at disse partier mener at innsatsen på dette feltet må styrkes
utover det regjeringen legger opp til for å rekruttere nok førskolelærere,
samt sikre personalet god etter- og videreutdanning og trivsel.
Disse medlemmer viser til rapport
om kvalitet i dagtilbudet utført av Høgskolen i Hedmark i 2011,
der nesten halvparten av de 3 000 spurte barna viser tegn til mistrivsel. Disse medlemmer mener
det er viktig å prioritere arbeidet med å øke trivselen og styrke
kvaliteten i barnehagene gjennom ulike tiltak, blant annet ved å
styrke kompetansen til de ansatte i barnehagene og å øke midlene
til forsk-ning. Disse medlemmer viser til partienes
respektive alternative budsjett for 2012.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
til gjenrekrutteringsstrategi for å få flere førskolelærere som
nå arbeider utenfor barnehage- og utdanningssektoren, tilbake i
barnehagen.»
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
en tilsvarende strategi som ‘Kompetanse for kvalitet’ er for skoleverket,
for dem som jobber i barnehagesektoren.»
Komiteen mener at
det er viktig med god og tilgjengelig informasjon om barnehagene,
og viser til at det skal opprettes en nettportal for barnehager,
og at utdanningsdirektoratet etter planen vil få i oppgave å starte
arbeidet med å legge til rette for en slik portal i 2012 .
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at opprettelsen av en slik nettportal
ble foreslått i forbindelse med stortingsmeldingen om kvalitet i
barnehagen i 2010 og mener derfor at det har tatt for lang tid å starte
opp dette arbeidet. Disse medlemmer forventer at
regjeringen rapporterer tilbake status for dette arbeidet i forbindelse
med statsbudsjettet for 2013.
Komiteen viser til
St.meld. nr. 41 (2008–2009) Kvalitet i barnehagen om at det skal
utvikles et system for å vurdere kvaliteten i barnehagene. Komiteen merker
seg at arbeidet med dette systemet er i gang. Videre merker komiteen seg
at det er viktig at barnehagesektorens synes og at behovet for et
slikt kvalitetssystem er tatt med i arbeidet.
Komiteen er kjent med at Utdanningsdirektoratet
vil overta oppgaver på barnehageområdet i 2012, og at videre utvikling
av et slikt kvalitetssystem vil være en av oppgavene som Utdanningsdirektoratet
får i 2012.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre forventer at regjeringen rapporterer tilbake status
for dette arbeidet i forbindelse med statsbudsjettet for 2013.
Komiteen deler forslagsstillernes
syn om å stimulere barnehagene til å ta i bruk nye virkemidler. Komiteen mener
videre at det foregår mye kreativt og innovativt arbeid i barnehagene i
dag, og viser til at det for første gang i år skal deles ut en innovasjonspris
for universell utforming til nyskapende produkter.
Komiteen deler også forslagsstillernes
syn på at IKT-verktøy kan bidra til å forenkle driften, samt bedre
informasjonsflyt og dokumentasjon mellom de ansatte og foreldrene,
og at IKT-verktøy kan brukes kreativt på en pedagogisk måte. Komiteen vil
vise til Senter for IKT i utdanningen, som ble opprettet januar
2010, som blant annet skal vurdere ny teknologi og digitale medier
og analysere deres pedagogiske potensial.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at de kreative ideene i barnehagesektoren
må stimuleres ytterligere i form av å ha en egen innovasjonspris
for barnehagesektoren. Disse medlemmer mener senter
for IKT i utdanningen og innovasjonsprisen for universell utforming
av nyskapende produkter ikke tar inn over seg alle mulighetene for
innovasjon i sektoren og at flere aspekter ved nytenkning bør premieres.
Disse medlemmer fremmer dermed
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen opprette en egen inno-vasjonspris
for barnehagene for å stimulere til mer innovasjon og nyskaping
i barnehagesektoren.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener det er viktig å faktisk anerkjenne at det foregår mye god
og spennende nyskaping og innovasjon i barnehagene. Videre vil flertallet vise
til at som en følge av regjeringens innsats for full barnehagedekning
og den store barnehageutbyggingen, har det også vært arkitektonisk
nyskaping med gode løsninger og nyskapende bygg.
Flertallet vil vise til eksemplene
som omtales i statsrådens svarbrev, og er enig med regjeringen i
at det foregår mye godt, kreativt og innovativt arbeid i barnehagesektoren.
Eksemplene viser ikke bare at barnehagene er en del av dette arbeidet,
men også at de hevder seg på mange ulike arenaer.
Komiteen vil vise
til at dagens ordning med ett opptak i året er en minimumsplikt
for kommunene, jf. barnehageloven. Komiteen merker seg
at mange kommuner har fulgt opp muligheten med å tilby flere opptak
i året.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at forslaget vil kunne dreie seg om milliardbeløp, og
ser det derfor som helt naturlig at det behandles i budsjettsammenheng.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
også til Dokument 8:168 S (2010–2011), hvor det foreslås å innføre
en ordning med nettopp løpende opptak for å sikre barnehageplass
for ettåringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at barn født etter
1. september kan risikere å vente lenge på å få barnehageplass,
da retten til plass først trer inn 1. august året etter at barnet
fyller ett år. Det er særlig i vekstkommuner denne problematikken
er størst, da tilfanget av barn er stor og det ikke i utgangspunktet
er ledig kapasitet i barnehagene i kommunen. Disse medlemmer viser
videre til regjeringens endringer i kontantstøtteordningen og at
regjeringen vil fjerne kontantstøtten for toåringer. Alle disse
barna har rett til barnehageplass og kommunene er ansvarlig for
å oppfylle denne retten. Disse medlemmer viser videre
til at det er uenighet om hvor stort det antatte behovet for nye barnehageplasser
blir som følge av denne endringen. For å sikre at flest mulig barn
får barnehageplass når de trenger det, fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
et mer fleksibelt barnehageopptak uavhengig av når på året barnet
er født.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke at det må
legges til rette for at alle får barnehageplass når de trenger det.
Det er ikke full dekning før også de som er født etter 1. september
får plass. Disse medlemmer mener det er nødvendig
med flere opptak i året enn ett. Målet må være at opptaket er mest
mulig løpende og at rett til plass gjelder for alle.
Komiteen deler forslagsstillernes
tilfredshet med at forskningsinnsatsen på barnehagefeltet trappes
opp. Komiteen viser ellers til statsrådens svarbrev
og omtale av forskningsprogrammene PRAKUT og Utdanning2020.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil vise til at forskningsinnsatsen på barnehageområdet er styrket, og
at målet om styrking av forskningen i og om barnehager følges opp
i regjeringens budsjettforslag for 2012.
Flertallet vil påpeke at de fleste
prosjektene fra 2010 er inne i sin avsluttende fase, og at endelig
resultat fra de fleste prosjektene vil bli presentert i en samlet
rapport i 2012. Videre vil flertallet vise til at
noen av resultatene ble presentert på konferansen Forskning og utdanning
i 2010 – hva vet vi om god praksis i barnehage og grunnopplæring,
Oslo 2012. Fremdriftsrapportene fra barnehageprosjektene tyder på
at disse vil medvirke med betydelig ny kunnskap på sentrale områder
på feltet. Flertallet vil vise til at dette gjelder
prosjekter som tar opp spørsmål knyttet til språk, medvirkning fra
små barn i lek og læring i barnehagen. Flere prosjekt omhandler
tilbud til barn med nedsatt funksjonsevne og tema som inkludering
og mangfold. Flertallet vil påpeke at i tillegg til
ny kunnskap på viktige områder er det forventet at barnehageprosjektene
vil gi betydelig kompetanseheving innenfor forskning ved institusjoner
som driver førskolelærerutdanning, i tråd med et av hovedmålene
for PraksisFOU.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener forskningsinnsatsen på barnehagefeltet
må styrkes ytterligere og viser til disse partiers alternative budsjett
for 2012.
Komiteen deler forslagsstillernes
syn om viktigheten av tidlig innsats, og at innsatsen må rettes
inn tidlig der det er behov for det. Komiteen mener
på lik linje med både forslagsstillerne og statsråden at tverrfaglig
innsats og kompetanse hos alle som arbeider med barn er avgjørende
for å avdekke behov for hjelp og støtte hos barn med ulike utfordringer. Komiteen viser
til at det nå legges til rette for at barnehagene skal tilby alle
barn språkkartlegging ved treårsalderen og at helsestasjonene kartlegger barns
språk ved fireårskontrollen. Videre viser komiteen til
at Språkløftet har vist at det forutsetter at kommunen gjør en aktiv
innsats overfor foreldre for å nå alle barn, enten gjennom barnehagen
eller ved helsestasjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg forslaget fra regjeringen om frivillig
språkkartlegging for 3-åringer i barnehagen. Tilbud om språkkartlegging
forutsetter at barnehagen har tilgang på den kompetanse som kreves
for å gjennomføre tiltaket.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise
til at flere av høringsinstansene har pekt på at kompetanse raskt
kan bli en betydelig knapphetsfaktor om de fleste barna, etter foreldrenes samtykke,
vil ta imot tilbudet om språkkartlegging.
Disse medlemmer viser til at
ikke alle barn går i barnehagen, og mener at også disse barna må
inkluderes i tilbudet om språkkartlegging. Disse medlemmer vil
også påpeke at et frivillig tilbud kan bety at barn som trenger språkmessig
oppfølging, ikke blir oppdaget og får den hjelpen de burde hatt
som forberedelse til skolestart.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at systematisk språkkartlegging før skolestart er en viktig forutsetning
for at alle barn skal stille best mulig forberedt i første klasse. Disse
medlemmer mener derfor språkkartlegging må være obligatorisk
og viser til tidligere forslag fra disse partier om at slik kartlegging
bør bli en del av 4-årskontrollen på helsestasjonen.
Disse medlemmer mener imidlertid
at der forholdene ligger til rette for det, kan språkkartlegging
også skje i barnehagen. Disse medlemmer vil da påpeke
at barn som ikke går i barnehage, må fanges opp av helsestasjonen.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at språkkartleggingen utføres av kvalifisert personell
og følges opp med tiltak overfor barn som trenger det. Den raske
barnehageutbyggingen de senere årene har medført betydelig knapphet
på førskolelærere, og det er derfor ingen selvfølge at barnehagene
alle steder har den nødvendige kompetanse til å forestå og følge
opp språkkartleggingen av barnehagebarn i førskolealder. Disse
medlemmer mener PP-tjenesten må ha en viktig rolle for å
kvalitetssikre all språkkartlegging og etterfølgende tiltak.
Disse medlemmer ønsker å ta et
sterkere grep enn regjeringen for å kartlegge og følge opp barn som
kan stå i fare for skjevutvikling. En rapport fra Folkehelseinstituttet
i 2011 om barnepass viser at 41 pst. av de 12 000 femåringene i
undersøkelsen krysset av for ulike problemer som utviklingsproblemer,
språkvansker, motoriske vansker m.m. Disse medlemmer mener
derfor det er viktig å sikre at alle barn blir kartlagt og at det
er barnehagene og helsestasjonen som sammen må ta dette ansvaret. Disse
medlemmer mener videre at resultatet av en slik kartlegging
må følges opp med tiltak tilpasset det enkelte barn, slik at barnet
blir stimulert til god utvikling. En forutsetning for dette er at
det er tilstrekkelig og kompetent personell i barnehagene og på
helsestasjonene til å følge opp disse barna.
På bakgrunn av dette fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen lovfeste obligatorisk språkkartlegging
for alle barn etter fylte tre år, i barnehagen eller på helsestasjonen,
i den hensikt å avdekke eventuelle behov for hjelpetiltak for at barnet
skal være best mulig forberedt ved skolestart.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti har advart mot
språkkartlegging i barnehagen, og Kristelig Folkeparti har vektlagt
betydningen av det kommunale ansvaret her, slik at alle barn følges
opp, uavhengig av barnehagedeltakelse. Dette medlem ønsker
ikke for mye kartlegging og dokumentasjon, arbeid som vil fjerne
pedagogene fra direkte arbeid med barna. Dette medlem viser
til at erfaringer fra Danmark viser at det brukes unødvendig mye
tid på å kartlegge barn som overhodet ikke trenger noen spesiell
oppfølging, i stedet for å følge opp de barna som trenger det.
Dette medlem frykter at forslag
om ytterligere kartlegging leder barnehagen i skolefaglig retning,
i stedet for å styrke barnehagen som arena for læring gjennom lek.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil vise til St.meld. nr. 23 (2007–2008) hvor kommunenes ansvar
ble understreket, og behovet for etablering av en helhetlig tiltakskjede.
Videre vil flertallet vise til at helsestasjonen
kan fange opp barn som ikke går i barnehage ved fireårskontrollen,
og at det er viktig at kommunene har systemer som sikrer at man
når alle barn, enten gjennom barnehagen eller helsestasjonen.
Flertallet mener at det viktigste
ved kartleggingen er å finne ut hvordan barnehagen best kan tilby
støtte og språkstimulering for barn både gjennom tilrettelegging
for den enkelte og gjennom tilrettelegging av et godt språkmiljø. Flertallet vil
vise til Ekspertutvalget, som nå vurderer språkkartleggingsverktøyene
som brukes til kartlegging av barns språk i barnehagene i dag og
som vurderer hvordan verktøyene kan fungere for majoritetsspråklige
og minoritetsspråklige barn, og barn med nedsatt funksjonsevne.
Komiteen er enig med
forslagsstillerne i at ledelse som fag i arbeidet med den fremtidige
førskolelærerutdanningen er svært viktig, og viser videre til statsrådens
svarbrev hvor det fremkommer at ledelse er et eget kunnskapsområde lagt
til tredje studieår i forslag til ny rammeplan for førskolelærerutdanningen,
som vil bli sendt ut på høring i november.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen gjøre nødvendige
endringer i forskrift om likeverdig behandling ved tildeling av
offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager, for å sikre at
likebehandlingsprinsippet følges.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
til gjenrekrutteringsstrategi for å få flere førskolelærere som
nå arbeider utenfor barnehage- og utdanningssektoren, tilbake i
barnehagen.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
en tilsvarende strategi som «Kompetanse for kvalitet» er for skoleverket,
for dem som jobber i barnehagesektoren.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
om et mer fleksibelt barnehageopptak uavhengig av når på året barnet
er født.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen opprette en egen
innovasjonspris for barnehagene for å stimulere til mer innovasjon
og nyskaping i barnehagesektoren.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen lovfeste obligatorisk språkkartlegging
for alle barn etter fylte tre år, i barnehagen eller på helsestasjonen,
i den hensikt å avdekke eventuelle behov for hjelpetiltak for at barnet
skal være best mulig forberedt ved skolestart.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen sikre at barnefamiliene
med dårligst betalingsevne får ordninger med inntektsgradert betaling.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:172 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Linda C. Hofstad Helleland, Sylvi Graham,
Sonja Irene Sjøli og Svein Harberg om en bedre barnehage med mer
mangfold og kvalitet – vedlegges protokollen.
Jeg viser til dokument 8-forslag av 17. juni
d.å. fra stortingsrepresentantene Linda C. Hofstad Helleland, Sylvi
Graham, Sonja Irene Sjøli og Svein Harberg om en bedre barnehage
med mer mangfold og kvalitet.
For foreldre og barn kan en god barnehageplass utgjøre
hele forskjellen i hverdagen. Full barnehagedekning, lav pris og
høy kvalitet på barnehagetilbudet har derfor vært et av regjeringens aller
viktigste satsingsområder. Regjeringen retter nå oppmerksomheten
mot å heve kvaliteten på barnehagetilbudet. Alle barn – uansett
alder, bakgrunn og bosted skal få mulighet til å gå i en god, trygg
og utviklende barnehage. Det skal legges frem en ny stortingsmelding
på barnehageområdet høsten 2012. Dette skal være en melding om framtidens
barnehage. I denne meldingen blir det viktig å finne fram til strategier
og tiltak som gjør at barnehagen kan tilby alle barn et rikt, stimulerende
og utfordrende læringsmiljø, uansett alder, kjønn, funksjonsnivå,
sosial og kulturell bakgrunn. De konklusjonene som fattes, og grunnlaget
som legges i denne meldingen, vil være viktig for utvikling av bl.a.
en ny kompetansestrategi for alle ansatte i barnehagen og en fremtidig
revidering av rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver. Meldingen
kan også bidra til grunnlaget for revidering av barnehageloven etter
at Barnehagelovutvalget har levert sin innstilling. I meldingen vil
jeg legge fram et kunnskapsgrunnlag med ny forskning og undersøkelser
på barnehagefeltet.
Representantene etterlyser mer uavhengig forsk-ning
på effekter av ulike omsorgsformer for de aller minste barna for
å avdekke fordeler og ulemper ved opphold i barnehage i forhold
til annen omsorg for barna. Jeg mener at barnehagen har kommet for
å bli. Det er et universelt, offentlig velferdsgode på lik linje
med andre viktige velferdsgoder som skole og eldreomsorg. Forskningsinnsatsen
på barnehagefeltet har økt de siste årene. Vi retter nå innsatsen
inn på å få enda bedre kunnskap om førskolebarn og barnehagen. Vi
har etablert forskningsprogrammene PRAKUT og Utdanning2020 som vil
gi kunnskap for politikkutforming, praksis og førskoleutdanningen.
Det lyses ut 140 mill. kr til ulike forskningsprosjekter – om forskning
om barnehagen som lærings-, omsorgs- og oppvekstarena for små barn.
Norges forskningsråd har fått i oppdrag å lyse ut et nytt stort
femårig forskningsprosjekt om hva slags barnehager som er bra for
trivselen og utviklingen til barn, og hvor gode barnehagene er i
Norge. Her vil de se på bl.a. tilbudet til de yngste barna. Dette
prosjektet vil gi oss mye kunnskap om kvaliteten på barnehagene. SSB
har i barnetilsynsundersøkelsen sett på ulike tilsynsordninger for
barn. Mor-Barn-studien gir oss kunnskap om barnehagens betydning for
språkutvikling og sosial kompetanse, og resultatene viser at de
språklige ferdighetene eller den psykiske fungeringen hos barn ikke
varierer med hva slags passordning de har vært i, hvor gamle barna
var da de startet i barnehagen eller i annen barnepass utenfor hjemmet.
Forskning tar tid, men vi er i gang, og om noen år vil vi få ny og
økt kunnskap om barna i barnehagen. Dette vil gi oss et bedre kunnskapsgrunnlag
for en videre utvikling av barnehagetilbudet og vil gjøre barnehagen
til et enda bedre sted å være.
Stortinget ber regjeringen
gjøre nødvendige endringer i forskrift om likeverdig behandling
ved tildeling av offentlig tilskudd til ikke-kommunale barnehager
for å sikre at likebehandlingsprinsippet følges.
Regjeringen vil sikre høy og likeverdig kvalitet
i alle landets barnehager, og er opptatt av å sikre private barnehager
gode og stabile rammevilkår, som vil bidra til å utjevne forskjeller
i lønns- og arbeidsvilkår mellom kommunale og private barnehager.
Regjeringen varslet i 2009 at den i løpet av en periode på inntil
fem år tar sikte på å trappe opp tilskuddet til private barnehager
til full økonomisk likeverdig behandling. I 2010 økte tilskuddet
til de private barnehagene fra 85 pst. til 88 pst. av det de kommunale
barnhagene i gjennomsnitt mottar fra det offentlige. Tilskuddet
økte til 91 pst. i 2011. I statsbudsjettet for 2012 foreslår regjeringen
å bevilge 28,5 mill. kroner til ytterligere opptrapping av tilskuddet
til private barnehager fra 1. august 2012. Dette legger til rette
for å øke minimumsnivået for tilskudd til private barnehager fra
91 til 92 pst. av det kommunale barnehager mottar i offentlige tilskudd.
Forskriften om likeverdig behandling ble innført i
januar 2011 som følge av innføringen av rammefinansiering av barnehagesektoren.
Jeg følger med på hvordan kommunene praktiserer forskriften om likeverdig
behandling, blant annet gjennom fylkesmennene, knyttet til utmåling
av tilskudd til ikke-kommunale barnehager. Jeg vil i nær framtid
gi ut et rundskriv med nødvendige oppdateringer og justeringer.
I dette rundskrivet vil jeg blant annet klargjøre krav til dokumentasjon
ved utmåling av kommunalt tilskudd til ikke-kommunale barnehager.
Jeg vil, når forskriften har virket en stund, vurdere behovet for
endringer i forskrift om likeverdig behandling dersom det er tegn
til et svekket barnehagetilbud i kommunene.
Stortinget ber regjeringen
sikre at barnefami-liene med dårligst betalingsevne får ordninger med
inntektsgradert betaling.
Jeg er opptatt av lik tilgang til barnehager uavhengig
av betalingsevne. Kommunene er allerede i dag pålagt å ha moderasjonsordninger som
kan tilby barnefamilier med lavest betalingsevne en reduksjon i
eller fritak for foreldrebetaling. Dette går fram av forskrift om foreldrebetaling
i barnehager § 3 tredje ledd. Det er opp til den enkelte kommunen
å finne gode løsninger for hvordan de oppfyller denne plikten. Eksempler
på hvordan kommuner har fulgt opp plikten er inntektsgradert betaling
og friplass i barnehage.
SSBs foreldrebetalingsundersøkelse for 2011 viser
at 21 pst. av kommunene har inntektsgraderte satser i foreldrebetalingen.
Det er særlig de større kommunene som tilbyr inntektsgraderte satser.
Nesten halvparten av alle barn i kommunale barnehager hører til
en kommune som tilbyr inntektsgradering. Blant de private barnehagene er
det 24 pst. som rapporterer at de benytter inntektsgraderte satser.
Det er stor variasjon i hvordan inntektsgraderingen er utformet,
både når det gjelder hvilken inntekt det refererer til, hvor høy
inntekt man kan ha og størrelsen på reduksjonen. Enkelte kommuner
tilbyr friplasser eller andre rabattordninger utenfor det ordinære systemet
for betaling til barnehagen. Foreldrebetalingsundersøkelsen viser
at 73 pst. av kommunene tilbyr friplass etter særskilt behandling
gjennom sosialkontor, barnevernsnemnd eller skolekontor, mens 58
pst. av kommunene tilbyr moderasjonsordninger utenfor barnehagens
ordinære betalingssystem i 2011. Fire kommuner har gratis barnehagetilbud.
SSBs foreldrebetalingsundersøkelse viser også at
både høy- og lavinntektsfamilier har fått redusert foreldrebetaling
etter innføring av maksimalpris, men reduksjonen har vært minst
for lavinntektsfamiliene. På bakgrunn av tall fra Barnetilsynsundersøkelsen
2010 har SSB fått i oppdrag av departementet å gjennomføre en beregning
av bl.a. provenyeffekten av endringer i maksimalpris og innføring
av inntektsgraderte satser. Dette vil kunne gi et bedre grunnlag
for å vurdere spørsmålet om innføring av inntektsgraderte foreldrebetalingssatser
for å sikre at barnefamiliene med dårligst betalingsevne får ordninger
med inntektsgradert betaling.
Stortinget ber regjeringen
legge frem forslag til gjenrekrutteringsstrategi for å få flere
av førskolelærerne som nå arbeider utenfor barnehage- og utdanningssektoren
tilbake i barnehage.
Det er viktig å rekruttere og beholde så mange som
mulig av førskolelærerne i barnehagene. Det er også ønskelig å få
flere av førskolelærerne, men som ikke jobber i sektoren, tilbake
til barnehagene.
To NOVA-rapporter fra 2008 og 2009 viser at førskolelærere
er mer stabil arbeidskraft enn andre ansatte i barnehagen. Av førskolelærere
som jobbet i barnehage i 2003 hadde 16 pst. av disse forlatt barnehagen
som arbeidsplass i 2007. Sammenligner vi med andre ansattegrupper
i barnehagen hadde hele 37 pst. av de som jobbet i barnehage i 2003
forlatt jobben i 2007.
L. Gulbrandsen: Hva med de andre? Barnehageansatte som
ikke er førskolelærere, NOVA (1/08) og L. Gulbrandsen: Førskolelærere
og barnehageansatte, NOVA (4/09)
Det er gledelig at førskolelærerne utgjør et
forholdsvis stabilt innslag i barnehagenes bemanning. I 2005 jobbet,
for første gang, over halvparten av alle i yrkesaktiv alder med
førskolelærerutdanning, i barnehage. Det er samtidig stadig færre
førskolelærere som jobber i grunnskolen. I 2000 jobbet 25,6 pst.
av førskolelærere i yrkesaktiv alder i grunnskolen, og i 2007 hadde
denne prosentandelen sunket til 17 pst.
Fra 2000-2007 har barnehagene opplevd et tilsig på
8 713 flere førskolelærere som jobber i barnehage. Av de 8 431 i
yrkesaktiv alder med førskolelærerutdanning som ikke jobbet i barnehage
i 2007, jobbet flesteparten av disse hovedsakelig med å levere tjenester
til helse- og sosialsektoren (35 pst.), undervisning (26,5 pst.) og
offentlig administrasjon (14 pst.). 14 pst. av førskolelærerne som
ikke jobber i barnehagen jobber innenfor førskole- og grunnskoleundervisning
og av disse jobber 4,4 pst. med spesialskoleundervisning og 6,5
pst. med PP-tjenester, dvs. med andre viktige velferdsoppgaver,
som også er direkte relevant for barn.
Jeg tror derfor det er viktig at hovedfokus
bør være på å rekruttere nye studenter
til utdanningen og jobbe for å beholde de
ansatte som allerede er ansatt i barnehagene. Jeg jobber for tiden
med en stor rekrutteringskampanje, som lanseres tidlig våren 2012.
Vi håper at kampanjen vil bidra til å få flere til å søke førskolelæreutdanningen
og å øke statusen for barnehagen.
På bakgrunn av en evaluering gjennomført av NOKUT
og endringene i barnehagesektoren de siste årene, har departementet
satt ned et utvalg som skal utarbeide et forslag til ny rammeplan for
førskolelærerutdanning som skal gjelde fra høsten 2012. Den nye
førskolelærerutdanningen skal være en integrert, profesjonsrettet
og forskningsbasert utdanning som er attraktiv, innovativ og krevende
og som har høy kvalitet. Jeg tror at den nye utdanningen sammen
med rekrutteringskampanjen vil bidra til økt rekruttering til utdanningen,
bedre førskolelærere og økt kvalitet i barnehagene. Jeg vil oppnevne
en egen følgegruppe som skal følge institusjonenes arbeid med implementering
av den nye utdanningen og oppfølging av NOKUTs evaluering.
Rammeplanutvalget vil i løpet av kort tid levere sitt
forslag til ny rammeplan for førskolelærerutdanningen.
Stortinget ber regjeringen
ta initiativ til en tilsvarende strategi som «Kompetanse for kvalitet» er
for skoleverket, for dem som jobber i barnehagesektoren.
Manglende kompetanse vil kunne gi ulik og varie-rende
kvalitet i barnehagetilbudet. Regjeringen fortsetter innsatsen for
økt kompetanse i barnehagene. I perioden 2005 –2011 har bevilgningene
til tiltak for kvalitet blitt doblet. Det er innført flere kompetanse-
og videreutdanningstilbud innenfor barnehagefeltet. Dette inkluderer
opprettelse av flere studieplasser, videreutdanning i pedagogisk
utviklingsarbeid for førskolelærere, lederutdanning for styrere,
arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning rettet mot assistenter
og veiledning av nyutdannede førskolelærere. Departementet jobber
også med egne tiltak mot regionene som har stor mangel på førskolelærere.
Disse tilbudene er imidlertid ikke samlet i et eget strategidokument.
I strategien Kompetanse for kvalitet
samarbeider Kunnskapsdepartementet med KS, lærerorganisasjonene
og Universitets- og høyskolerådet. Dette samarbeidet bidrar også
til å styrke innsatsen på kompetanseheving for ansatte i barnehagen.
Både Strategi for kompetanseutvikling
i barnehagesektoren og Strategi for rekruttering
av førskolelærere i barnehagen er inne i sitt siste år. For
å følge opp, forsterke og koordinere det videre arbeidet med kompetanseutvikling
i barnehagene har Kunnskapsdepartementet satt i gang prosjektet
Kompetanse 2020 for å utarbeide en helhetlig satsing på kompetanse
for alle ansatte i barnehagen. Et av elementene i denne satsingen er
en rekrutteringskampanje som skal gå over minst tre år, for å motivere
flere til å ta førskolelærerutdanningen samt heve statusen for barnehagen.
Stortinget ber regjeringen
lage en nettportal for barnehagesektoren hvor informasjon om barnehagene
og kvaliteten på barnehagene gjøres lett tilgjengelig for foreldre.
Stortinget ber regjeringen
få på plass objektive og sammenlignbare kvalitetsindikatorer for barnehagesektoren
for å kunne lage nasjonale systemer for kvalitetsmåling.
Dagens statistikk og ulike undersøkelser om barnehagesektoren
gir et visst grunnlag for å vurdere kvaliteten i barnehagene, men
det finnes ingen helhetlig og systematisk sammenstilling av disse
som gir en god oversikt over hvordan regelverket om barnehagens
innhold og kvalitet følges opp. Det ble derfor forslått i St.meld.
nr. 41 (2008-2009) Kvalitet i barnehagen at
det skal utvikles et system for å vurdere kvaliteten i barnehagene.
Kunnskapsdepartementet har startet arbeidet med dette, der videreutvikling
og utvikling av nye kvalitetsindikatorer vil være sentral. I arbeidet
har det vært viktig å få barnehagesektorens syn på og behov for
et slikt kvalitetsvurderingssystem. Departementet arrangerte derfor
et fagseminar sommeren 2011 med representanter fra fylkesmenn, kommuner, Statistisk
sentralbyrå og forskningsmiljøet. Utdanningsdirektoratet vil overta
oppgaver på barnehageområdet fra 2012, og videre utvikling av et
slikt kvalitetsvurderingssystem vil være en av de oppgavene som
Utdanningsdirektoratet får i 2012.
Kunnskapsdepartementet vil at det skal opprettes
en nettportal om og for barnehager. Utdanningsdirektoratet vil etter
planen få i oppgave i 2012 å starte arbeidet med å legge til rette
for etablering av en slik portal. På den måten kan de se ulike tiltak
i sammenheng. Informasjonen må være lett tilgjengelig for foreldre.
Stortinget ber regjeringen
opprette en egen innovasjonspris for barnehagene for å stimulere til
mer innovasjon og nyskaping i barnehagesektoren
Det foregår mye nyskaping og innovasjon i barnehagene.
Med den store barnehageutbyggingen har det også vært arkitektonisk
nyskaping med gode løsninger og nyskapende bygg. Jeg kan for eksempel
nevne Fagerborg menighetsbarnehage hvor både barn og ansatte er
godt ivaretatt. Dette har bidratt til å gi en bedre barnehagehverdag
for både barn og voksne. Slike nye bygg, men ikke minst også ombygging av
eksisterende bygninger har gitt muligheter for mer fleksible måter
å organisere barnehagehverdagen på og bedre tilrettelegging for
både store og små.
For første gang skal det i år deles ut en innovasjonspris
for universell utforming til nyskapende produkter, tjenester og
omgivelser som er universelt utformet. Prisen er den første i sitt
slag i Norden. Det er Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
som deler ut prisen, mens Norsk Designråd styrer selve prosessen.
Prisen deles ut innen arkitektur, uteområder og landskap, transport,
produktdesign, møbel og interiør samt interaksjons- og tjenestedesign.
Margarinfabrikken barnehage er en av syv finalister til selve hovedprisen
Innovasjonsprisen for universell utforming
2011. For å stimulere til kunst og kreativitet opprettet departementet
Barnehageprisen i 2007. Det er Nasjonalt senter for kunst og kultur
i opplæringen som administrerer og deler ut prisen. Prisen har blitt
gitt til barnehager som bruker kultur kreativt og hvor barna er
med å skape, gjenskape og fornye kulturen. I et flerkulturelt samfunn
gir det mange og spennende muligheter. De mange bidragene som har kommet
inn gjennom årenes løp viser at det foregår mange former for nytenkning
og kreativitet i barnehagene.
Senter for IKT i utdanningen ble
opprettet 1. januar 2010. Senteret har ansvar for å formidle forsknings-
og praksisbasert kunnskap av høy kvalitet om IKT og læring til alle
aktørene i utdanningsløpet - også barnehagene. Senteret skal blant
annet vurdere ny teknologi og digitale medier og analysere deres
pedagogiske potensial. Her har man øynene åpne for de store mulighetene
som ligger i bruk av IKT på nye og kreative måter. I 2008 hadde
Kulturparken barnehage på Tøyen et kunstprosjekt de kalte ”Andy
Warhol i barnehagen”. Der inngikk IKT på linje med andre verktøy,
materialer og teknikker
Eksemplene viser at det foregår mye godt, kreativt
og innovativt arbeid på mange ulike arenaer som også barnehagene
er en del av og hvor de hevder seg. Jeg mener derfor at det ikke
er behov for en egen innovasjonspris for barnehagene.
Stortinget ber regjeringen
legge fram forslag om et mer fleksibelt barnehageopptak uavhengig
av når på året barnet er født.
I dag er det i barnehageloven tydelig lovfestet
at dagens ordning med ett opptak i året er en minimumsplikt for
kommunene. Kommunene er på denne måten gitt anledning til å ha en
opptaksordning tilpasset lokale forhold. Mange kommuner har fulgt
opp denne muligheten med å tilby flere opptak i året. Rapporteringer
pr. 20. september 2010 viste at 235 kommuner ikke hadde ventetid for
å få barnehageplass og at resterende 195 kommuner hadde ventetid
som i gjennomsnitt var 6,1 uker. Barnehagestatistikken fra Statistisk sentralbyrå
for 2010 viser også at 11 400 ettåringer uten rett til plass går
i barnehage i dag. Dette viser at mange kommuner reelt praktiserer plikten
som en minimumsplikt i tråd med lovens intensjon, og legger til
rette for løsninger som passer barnefamiliene i kommunen. Flere
opptak i barnehage i året vil imidlertid gi betydelige økonomiske
konsekvenser. Løpende opptak vil medføre høyere kostnader enn ett
opptak (dagens rett) fordi kommunene må bygge ut større kapasitet
(etablere lokaler og ansatte personer) for å kunne tilby plasser
tidligere enn i august når det i forbindelse med overgang til skole frigjøres
barnehageplasser. Det vil innebære at det i perioder vil være overkapasitet
på barnehageplasser. Kostnaden, som beregnes for ettåringene, avhenger
av kommunes fleksibilitet til å ta opp barn over hele året. Jeg
har tidligere opplyst overfor Stortinget, bl.a. i svar på spørsmål
til statsbudsjettet, at dette vil utgjøre milliardbeløp. Spørsmålet
måtte derfor eventuelt vært vurdert i ordinær budsjettsammenheng.
Stortinget ber regjeringen
få på plass egnet kartleggingsverktøy for språkkartlegging av barn
og sikre at alle fireåringer blir kartlagt ved fireårsalder, enten
i barnehagen eller på helsestasjonen.
Denne regjeringen er opptatt av at alle barn
skal få en god start, og at innsats settes inn tidlig der det er
behov for det. Det er ingen uenighet mellom oss når det gjelder
behovet for tverrfaglig innsats og kompetanse hos alle som arbeider med
barn for å avdekke behov for hjelp og støtte barn med ulike utfordringer.
I St.meld. nr. 23 (2007-2008) understreket vi kommunenes ansvar
og behovet for at det etableres en helhetlig tiltakskjede, slik
at alle barn som har forsinket språkutvikling eller behov for opplæring
i norsk kan få et oppfølgingstilbud så tidlig som mulig. Vi legger
nå til rette for at barnehagene skal tilby alle barn språkkartlegging
ved tre års alder. Gjennom kartleggingen legges et godt grunnlag for
den videre oppfølgingen av hvert enkelt barn i barnehagen. Det viktige
ved kartleggingen er å finne ut hvordan barnehagen best kan tilby
støtte og språkstimulering for barn, både gjennom tilrettelegging
for den enkelte og gjennom tilrettelegging av et godt språkmiljø. Ekspertutvalget
som nå vurderer språkkartleggingsverktøyene som brukes til kartlegging
av barns språk i barnehagene i dag, vurderer også hvordan verktøyene
kan fungere i forhold til majoritetsspråklige og minoritetsspråklige
barn, og også barn med nedsatt funksjonsevne. De skal også gi råd
om hvilke verktøy som kan fungere i barnehagen og om noen av de
verktøyene som brukes i dag ikke egner seg. Rådene fra ekspertutvalget
skal danne grunnlag for en veileder som vil gjøre at barnehager
og kommuner kan foreta kvalifiserte valg av verktøy som vil fungere
i forhold til formålet. Helsestasjonene kartlegger barns språk ved
fireårskontrollen. De kan fange opp barn som ikke går i barnehage, men
det er også avhengig av at kommunen har systemer som sikrer at man
når alle barn, enten gjennom barnehagen eller ved helsestasjonen. Utviklingsprosjekt
som Språkløftet har vist at det forutsetter at kommunen gjør en
aktiv innsats overfor foreldre.
Stortinget ber regjeringen
prioritere ledelse i fag i arbeidet med den fremtidige førskolelærerutdanningen
og vurdere muligheten for å opprette en egen mastergrad med fokus
på ledelse i barnehagen.
I forslag til ny rammeplan for førskolelærerutdanning
som vil bli lagt ut på høring i november 2011, er ledelse et eget
kunnskapsområde lagt til tredje studieår i førskolelærerutdanningen.
I St. meld. nr. 41 Kvalitet i barnehagen ble
det foreslått et videreutdanningstilbud i ledelse for styrere for
å sikre og videreutvikle kvaliteten i barnehagen. Lederutdanning
for styrere ble igangsatt våren 2011 med 300 studieplasser og satsingen
videreføres i 2012. Studietilbudet gir 30 studiepoeng som skal kunne
inngå i en masterutdanning.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 24. november 2011
Gunn Karin Gjul |
Lene Vågslid |
leder |
ordfører |