Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til forslagene i Dokument 8:173 S (2010–2011).

Komiteen vil understreke betydningen av en bred front mot organisert kriminalitet, herunder 1% MC-kriminalitet. Komiteen er derfor positiv til innholdet i forslagene fra representantene Werp, Dahl, Helleland, Kambe og Schou knyttet til bekjempelse av 1% MC-klubber.

Komiteen mener at kampen mot organisert kriminalitet er en av de mest alvorlige og krevende oppgaver som vi som samfunn står overfor. Organisert kriminalitet gjør seg gjeldende på mange samfunnsområder, og de kriminelle rår over store ressurser som hjelp til å gjennomføre sin kriminelle aktivitet. Komiteen er enig med forslagsstillerne i at de såkalte 1% MC-klubbene utgjør en alvorlig trussel med sin kriminelle aktivitet, som består av grov vold, narkotikaomsetning, torpedovirksomhet og alvorlige trusler. Komiteen mener at samfunnet må sette inn alle tilgjengelige ressurser til å bekjempe denne kriminaliteten og ber om at dette prioriteres. Komiteen er enige med forslagsstillerne og i situasjonsbeskrivelsen i forslaget, og mener at dersom en ikke får kontroll over denne situasjonen vil samfunnet få særdeles store utfordringer i tiden som kommer. Klubber som Hells Angeles, Bandidos og Outlaws hevder selv at de ikke bedriver kriminell aktivitet, men kun består av motorsykkelinteresserte mennesker. Komiteen vil i denne sammenheng vise til at politi- og påtalemyndighetene gang på gang har kunnet tilbakevise disse påstandene ved å få medlemmer av disse organisasjonene straffedømt. Av fullverdige medlemmer i disse organisasjonene er et stort flertall straffedømt for alvorlig kriminalitet, slik det fremkommer i forslaget. Komiteen viser til at Politidirektoratet har utarbeidet en strategi – Politiets bekjempelse av kriminelle MC-gjenger i perioden 2011 til 2015 – som i detalj beskriver situasjonen og konkrete tiltak for bekjempelse av denne alvorlige kriminaliteten. Komiteen viser til at komiteen nylig også har behandlet Meld. St. 7 (2010–2011) hvor kampen mot de kriminelle MC-miljøene er beskrevet og hvor det er fremmet konkrete tiltak. Komiteen vil likevel nok en gang presisere viktigheten av at det settes inn nødvendige tiltak slik at kriminaliteten fra disse miljøene minimaliseres og at de aktuelle gjerningspersonene straffeforfølges.

Komiteen fremmer følgende forslag:

«I

Med utgangspunkt i stortingsmelding «Kampen mot organisert kriminalitet», Meld. St. 7 (2010–2011), ber Stortinget regjeringen bidra til at det utarbeides et bredt virkemiddelapparat for kommuner i arbeidet med å bekjempe 1 %-klubbene.

II

Stortinget ber regjeringen i løpet av 2012 fremme egnede lovendringsforslag som bedre ivaretar vitners og informanters sikkerhet.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at regjeringen i Meld. St. 7 (2010–2011) Kampen mot organisert kriminalitet – en felles innsats pålegger Politidirektoratet å instruere politidistriktene om å forsterke sitt samarbeid med regionale og lokale kontrolletater, tollvesen, skatte- og avgiftsmyndigheter samt Nav. Justisdepartementet samarbeider dessuten med KS og KRÅD for å redusere MC-kriminalitet, og det er nedsatt en arbeidsgruppe som skal utarbeide en veileder for kommunene i dette arbeidet. Flertallet påpeker videre at samarbeidet mellom politi og kommuner er omtalt i Politidirektoratets handlingsplan mot MC-kriminalitet. Flertallet mener derfor intensjonen med et virkemiddelapparat for kommunene i arbeidet med å bekjempe 1%-klubbene, som fremmet i forslag I, er ivaretatt.

Flertallet påpeker at Oslo politidistrikt er pålagt et nasjonalt bistandsansvar for spaningsressurser knyttet til organisert kriminalitet. Flertallet viser videre til at Justisdepartementet mot slutten av 2012 vil fremme en melding til Stortinget om en resultatreform, og mener det er hensiktsmessig å avvente behandlingen av meldingen forut for en konklusjon angående Kripos' operative kapasiteter, som omtalt i forslag II.

Flertallet mener vitne- og kildebeskyttelse er sentralt i kampen mot organisert kriminalitet. Stortinget har i sin behandling av Meld. St. 7 (2010–2011) Kampen mot organisert kriminalitet – en felles innsats fremmet forslag til endringer på dette området. Flertallet påpeker at Justisdepartementet i oppfølgingen av NOU 2009:15 Skjult informasjon – åpen kontroll i løpet av 2012 vil fremme lovendringer for et bedre vern av kilder og informanter. Flertallet mener derfor at også intensjonen i forslag III er ivaretatt.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, påpeker at regjeringen sommeren 2010 nedsatte et utvalg for å gjennomgå gjeldende våpenlovgivning, og at dette utvalget har et bredt mandat som gir anledning til å vurdere forslagene knyttet til våpenlovgivningen. Da utvalget skal legge frem sitt arbeid for Justisdepartementet innen 1. desember 2011, mener dette flertallet det er naturlig å avvente behandlingen av forslag IV-VI til utvalgets konklusjon foreligger.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener at flertallspartiene i komiteen er for lite offensive i sin tilnærming til bekjempelse av den samfunnsskadelige kriminaliteten som utføres av medlemmer og tilknyttede miljøer til 1% MC-klubbene. Stortingets behandling av representantforslaget gir etter disse medlemmers oppfatning en god mulighet for justiskomiteen og Stortinget til å være en ledende aktør i kampen mot organisert kriminalitet. Det er med skuffelse det registreres at anledningen ikke benyttes.

Disse medlemmer viser til forslaget om forsterking av Kripos' operative kapasitet. Ved komiteens høring viste politijuristene til at Kripos hadde benyttet kun 100 timer spaning fra Oslo politidistrikt inntil oktober 2011, selv om den totale kapasiteten som er til Kripos' disposisjon er 10 000 timer i året. Etter disse medlemmers oppfatning viser dette et klart misforhold mellom planverket og den reelle ressursen som anvendes. Etterforskning av organisert kriminalitet er erfaringsmessig svært tidkrevende, og krever store personellressurser. Ved Stortingets behandling av stortingsmeldingen om organisert kriminalitet uttrykte en samlet justiskomité at det hastet med å gi dette arbeidet økt prioritet i politiet. Det er etter disse medlemmers oppfatning ikke et tilfredsstillende alternativ å avvente Stortingets behandling av den varslede stortingsmeldingen om resultatreform, som komiteen enda ikke har fått informasjon om framdrift for.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I

Stortinget ber regjeringen vurdere å forsterke den operative kapasiteten til Kripos, for eksempel ved at de får egen spaningsavdeling.

II

Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget med forslag til strengere regulering av import og overdragelse av plomberte våpen.

III

Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om felles registrering av alle skytevåpen som importeres til Norge, inkludert plomberte våpen.»

Komiteens medlemmer fra Høyre vil vise til at både justisminister og politidirektør Øystein Mæland har, til ulike medier, kommentert behovet for en strengere våpenlovgivning. Dette skjer før våpenlovutvalget har levert sin innstilling, som er ventet i desember 2011. Disse medlemmer ønsker, i likhet med justisministeren og politidirektøren, at flere problemstillinger knyttet til våpenlovgivningen avgjøres av Stortinget tidligere enn det som vil være mulig hvis Stortinget skal avvente regjeringens behandling av forslagene som fremmes av våpenlovutvalget. Disse medlemmer viser i denne sammenheng til Stortingets behandling av straffeloven av 2005, ved vedtakelsen av straffebudene i 2009. Stortinget vedtok da endringer i straffeloven av 1902, fordi det var ønskelig med umiddelbare lovendringer. Det var Stortingets forutsetning at straffeloven av 2005 ikke kunne tre i kraft umiddelbart, på grunn av IKT-problemene i politiet, samt utarbeidelse og overgang til nytt IKT-system. Disse medlemmer ser derfor ingen gode grunner til at Stortinget ikke skal kunne ta stilling til viktige endringer i våpenloven før utvalgets arbeid er ferdig.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I

Stortinget ber regjeringen innføre et forbud mot at fullverdige medlemmer av 1 %-klubber kan være innehavere av våpenkort.

II

«Stortinget ber regjeringen om at det innen framleggelsen av revidert nasjonalbudsjett for 2012 fremmes forslag om endring i våpenloven, eventuelt våpenforskriften, som medfører at fullverdig medlemskap i en 1% MC-klubb er gyldig grunn for å nekte våpenlisens.»