Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim og Tove-Lise
Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Ulf Leirstein,
Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre, André Oktay Dahl
og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry,
og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til forslagene
i Dokument 8:173 S (2010–2011).
Komiteen vil understreke betydningen
av en bred front mot organisert kriminalitet, herunder 1% MC-kriminalitet. Komiteen er
derfor positiv til innholdet i forslagene fra representantene Werp,
Dahl, Helleland, Kambe og Schou knyttet til bekjempelse av 1% MC-klubber.
Komiteen mener at kampen mot
organisert kriminalitet er en av de mest alvorlige og krevende oppgaver
som vi som samfunn står overfor. Organisert kriminalitet gjør seg
gjeldende på mange samfunnsområder, og de kriminelle rår over store
ressurser som hjelp til å gjennomføre sin kriminelle aktivitet. Komiteen er
enig med forslagsstillerne i at de såkalte 1% MC-klubbene utgjør
en alvorlig trussel med sin kriminelle aktivitet, som består av
grov vold, narkotikaomsetning, torpedovirksomhet og alvorlige trusler. Komiteen mener
at samfunnet må sette inn alle tilgjengelige ressurser til å bekjempe
denne kriminaliteten og ber om at dette prioriteres. Komiteen er
enige med forslagsstillerne og i situasjonsbeskrivelsen i forslaget,
og mener at dersom en ikke får kontroll over denne situasjonen vil
samfunnet få særdeles store utfordringer i tiden som kommer. Klubber
som Hells Angeles, Bandidos og Outlaws hevder selv at de ikke bedriver
kriminell aktivitet, men kun består av motorsykkelinteresserte mennesker. Komiteen vil
i denne sammenheng vise til at politi- og påtalemyndighetene gang
på gang har kunnet tilbakevise disse påstandene ved å få medlemmer
av disse organisasjonene straffedømt. Av fullverdige medlemmer i
disse organisasjonene er et stort flertall straffedømt for alvorlig
kriminalitet, slik det fremkommer i forslaget. Komiteen viser
til at Politidirektoratet har utarbeidet en strategi – Politiets
bekjempelse av kriminelle MC-gjenger i perioden 2011 til 2015 –
som i detalj beskriver situasjonen og konkrete tiltak for bekjempelse
av denne alvorlige kriminaliteten. Komiteen viser
til at komiteen nylig også har behandlet Meld. St. 7 (2010–2011)
hvor kampen mot de kriminelle MC-miljøene er beskrevet og hvor det
er fremmet konkrete tiltak. Komiteen vil likevel
nok en gang presisere viktigheten av at det settes inn nødvendige
tiltak slik at kriminaliteten fra disse miljøene minimaliseres og
at de aktuelle gjerningspersonene straffeforfølges.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«I
Med utgangspunkt i stortingsmelding «Kampen mot
organisert kriminalitet», Meld. St. 7 (2010–2011), ber Stortinget
regjeringen bidra til at det utarbeides et bredt virkemiddelapparat
for kommuner i arbeidet med å bekjempe 1 %-klubbene.
II
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2012 fremme
egnede lovendringsforslag som bedre ivaretar vitners og informanters
sikkerhet.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen i Meld. St. 7 (2010–2011) Kampen mot organisert
kriminalitet – en felles innsats pålegger Politidirektoratet å instruere
politidistriktene om å forsterke sitt samarbeid med regionale og lokale
kontrolletater, tollvesen, skatte- og avgiftsmyndigheter samt Nav.
Justisdepartementet samarbeider dessuten med KS og KRÅD for å redusere
MC-kriminalitet, og det er nedsatt en arbeidsgruppe som skal utarbeide
en veileder for kommunene i dette arbeidet. Flertallet påpeker
videre at samarbeidet mellom politi og kommuner er omtalt i Politidirektoratets
handlingsplan mot MC-kriminalitet. Flertallet mener
derfor intensjonen med et virkemiddelapparat for kommunene i arbeidet
med å bekjempe 1%-klubbene, som fremmet i forslag I, er ivaretatt.
Flertallet påpeker at Oslo politidistrikt
er pålagt et nasjonalt bistandsansvar for spaningsressurser knyttet
til organisert kriminalitet. Flertallet viser videre
til at Justisdepartementet mot slutten av 2012 vil fremme en melding
til Stortinget om en resultatreform, og mener det er hensiktsmessig
å avvente behandlingen av meldingen forut for en konklusjon angående Kripos'
operative kapasiteter, som omtalt i forslag II.
Flertallet mener vitne- og kildebeskyttelse
er sentralt i kampen mot organisert kriminalitet. Stortinget har
i sin behandling av Meld. St. 7 (2010–2011) Kampen mot organisert
kriminalitet – en felles innsats fremmet forslag til endringer på
dette området. Flertallet påpeker at Justisdepartementet
i oppfølgingen av NOU 2009:15 Skjult informasjon – åpen kontroll
i løpet av 2012 vil fremme lovendringer for et bedre vern av kilder
og informanter. Flertallet mener derfor at også intensjonen
i forslag III er ivaretatt.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, påpeker at regjeringen sommeren 2010 nedsatte et
utvalg for å gjennomgå gjeldende våpenlovgivning, og at dette utvalget
har et bredt mandat som gir anledning til å vurdere forslagene knyttet
til våpenlovgivningen. Da utvalget skal legge frem sitt arbeid for
Justisdepartementet innen 1. desember 2011, mener dette flertallet det er
naturlig å avvente behandlingen av forslag IV-VI til utvalgets konklusjon
foreligger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at flertallspartiene i komiteen er for lite
offensive i sin tilnærming til bekjempelse av den samfunnsskadelige
kriminaliteten som utføres av medlemmer og tilknyttede miljøer til
1% MC-klubbene. Stortingets behandling av representantforslaget
gir etter disse medlemmers oppfatning en god mulighet
for justiskomiteen og Stortinget til å være en ledende aktør i kampen
mot organisert kriminalitet. Det er med skuffelse det registreres
at anledningen ikke benyttes.
Disse medlemmer viser til forslaget
om forsterking av Kripos' operative kapasitet. Ved komiteens høring
viste politijuristene til at Kripos hadde benyttet kun 100 timer
spaning fra Oslo politidistrikt inntil oktober 2011, selv om den
totale kapasiteten som er til Kripos' disposisjon er 10 000 timer
i året. Etter disse medlemmers oppfatning viser dette
et klart misforhold mellom planverket og den reelle ressursen som anvendes.
Etterforskning av organisert kriminalitet er erfaringsmessig svært
tidkrevende, og krever store personellressurser. Ved Stortingets behandling
av stortingsmeldingen om organisert kriminalitet uttrykte en samlet
justiskomité at det hastet med å gi dette arbeidet økt prioritet
i politiet. Det er etter disse medlemmers oppfatning
ikke et tilfredsstillende alternativ å avvente Stortingets behandling
av den varslede stortingsmeldingen om resultatreform, som komiteen
enda ikke har fått informasjon om framdrift for.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen vurdere å forsterke den
operative kapasiteten til Kripos, for eksempel ved at de får egen
spaningsavdeling.
II
Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget
med forslag til strengere regulering av import og overdragelse av
plomberte våpen.
III
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
om felles registrering av alle skytevåpen som importeres til Norge,
inkludert plomberte våpen.»
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at både justisminister og politidirektør Øystein Mæland
har, til ulike medier, kommentert behovet for en strengere våpenlovgivning. Dette
skjer før våpenlovutvalget har levert sin innstilling, som er ventet
i desember 2011. Disse medlemmer ønsker, i likhet
med justisministeren og politidirektøren, at flere problemstillinger
knyttet til våpenlovgivningen avgjøres av Stortinget tidligere enn
det som vil være mulig hvis Stortinget skal avvente regjeringens
behandling av forslagene som fremmes av våpenlovutvalget. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til Stortingets behandling
av straffeloven av 2005, ved vedtakelsen av straffebudene i 2009.
Stortinget vedtok da endringer i straffeloven av 1902, fordi det
var ønskelig med umiddelbare lovendringer. Det var Stortingets forutsetning
at straffeloven av 2005 ikke kunne tre i kraft umiddelbart, på grunn
av IKT-problemene i politiet, samt utarbeidelse og overgang til
nytt IKT-system. Disse medlemmer ser derfor ingen
gode grunner til at Stortinget ikke skal kunne ta stilling til viktige
endringer i våpenloven før utvalgets arbeid er ferdig.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen innføre et forbud
mot at fullverdige medlemmer av 1 %-klubber kan være innehavere
av våpenkort.
II
«Stortinget ber regjeringen om at det innen
framleggelsen av revidert nasjonalbudsjett for 2012 fremmes forslag
om endring i våpenloven, eventuelt våpenforskriften, som medfører
at fullverdig medlemskap i en 1% MC-klubb er gyldig grunn for å
nekte våpenlisens.»