Stortingsrepresentantene Hans Frode Kielland Asmyhr,
Per Sandberg, Åse Michaelsen, Anders Anundsen og Morten Ørsal Johansen
fremmet 5. mai 2011 følgende forslag:
«I
Vedtak til lov
om endring i domstolloven (fotoforbud overfor fornærmede
og pårørende)
I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstolene skal § 131 a
første ledd lyde:
Under forhandlingene i straffesaker er fotografering,
filmopptak og opptak for radio eller fjernsyn tillatt med mindre
retten beslutter noe annet. Retten kan også beslutte forbud mot
fotografering eller lyd- og fjernsynsopptak av den siktede eller
domfelte og fornærmede eller pårørende, på veg til eller fra rettsmøtet
eller under opphold i den bygning hvor rettsmøtet holdes, med mindre
vedkommende motsetter seg det.
II
Loven trer i kraft straks.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheimog Tove-Lise
Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Ulf Leirstein,
Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre, André Oktay Dahl
og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry,
og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Frode Kielland Asmyhr, Per Sandberg, Åse
Michaelsen, Anders Anundsen og Morten Ørsal Johansen om lov om endring
i domstolloven (fotoforbud overfor fornærmede og pårørende).
Komiteen deler forslagsstillernes
syn om viktigheten av åpenhet rundt straffesaker, og at dette må
balanseres med hensynet til vernet av fornærmede og pårørende. Komiteen mener
pressen har et viktig ansvar, og understreker viktigheten av pressens
eget etiske regelverk.
Komiteen viser til at spørsmålet
om endringer av fotoforbudet i domstolene har vært oppe til behandling
en rekke ganger. Fotoforbudet ble utvidet både når det gjelder situasjon
og personkrets ved vedtak av straffeloven § 390 c, men bestemmelsen
trådte ikke i kraft og er heller ikke videreført i straffeloven
2005. Komiteen understreker at kritikken mot straffeloven
§ 390 c primært var rettet mot utvidelsen av de situasjoner som
fotoforbudet skulle gjelde og ikke utvidelsen av den persongruppen
bestemmelsen skulle verne.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
deler forslagsstillernes intensjon om å verne fornærmede og pårørende
i straffesaker, men mener i likhet med justisministeren (jf. vedlagte svarbrev
til komiteen 23. mai 2011) at forslaget reiser så prinsipielle spørsmål
at det er tjent med en grundig prosess. Flertallet viser
til justisministerens nevnte svarbrev til komiteen hvor det vises
til at spørsmålet om fotoforbud vil kunne vurderes i forbindelse
med gjennomføringen av Europarådets konvensjon om beskyttelse og
bekjempelse av vold mot kvinner og vold i nære relasjoner. Flertallet merker
seg også at arbeidet med en fullstendig revisjon av domstolloven
vil bli påbegynt i 2011, og at spørsmålet om fotoforbud her kan
sees i sammenheng med andre forslag som berører offentligheten i rettspleien.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forslaget og slutter seg til de argumenter som forslagsstillerne
legger til grunn for forslaget. Disse medlemmer mener
det er svært positivt at den samlede komité anerkjenner behovet
for også å verne om fornærmede (ofrene) og deres pårørende og at
den samlede komité gir signaler om at man ser behovet for fotoforbud
også overfor disse persongruppene.
Disse medlemmer mener imidlertid
at det ikke er riktig å stille dette viktige lovendringsarbeidet
i bero, i påvente av en mer fullstendig revisjon av domstolloven
eller gjennomføringen av Europarådets konvensjon om beskyttelse
og bekjempelse av vold mot kvinner og vold i nære relasjoner.
Disse medlemmer understreker
at lovverket er gjenstand for stadige revisjoner, og det er ikke i
seg selv en avgjørende grunn til ikke å forbedre lovverket, at det
er andre endringer eller revisjoner i vente. Videre bemerker disse
medlemmer at fornærmede og pårørende vil kunne ha behov
for den beskyttelse forslagsstillerne foreslår, også i situasjoner
der offeret ikke er kvinne, eller det ikke er en sak som gjelder
vold i nære relasjoner. Å avvente gjennomføringen av Europarådets
konvensjon om beskyttelse og bekjempelse av vold mot kvinner og
vold i nære relasjoner vil ikke gi andre grupper av fornærmede og
pårørende vern mot fotografering.
Disse medlemmer påpeker at det
kan oppleves vel så belastende for fornærmede og pårørende å bli
identifisert, som for siktede eller domfelte. I de fleste saker
er de fornærmede allerede svært belastet. Disse er heller ikke siktet eller
domfelt i saken, og deres identitet eller utseende vil i de aller
fleste tilfeller ikke ha noen beskyttelsesverdig interesse for offentligheten. De
samme hensyn med hensyn til åpenhet og offentlighet i rettspleien
vil derfor ikke gjøre seg gjeldende når det gjelder de fornærmede
som tvert imot er i en situasjon der det er større grunn til å verne
dem mot den ekstrabelastningen fotografering vil medføre.
Disse medlemmer påpeker videre
at lovendringsforslaget kun gir domstolen en rett til å nedlegge
fotoforbud. I eventuelle tilfeller der hensynene til åpenhet og
offentlighet er svært fremtredende, vil retten kunne foreta et overveid skjønn
der dette hensyn veies opp mot hensynene til fornærmede og pårørendes
behov for beskyttelse mot fotografering.
Disse medlemmer viser ellers
til begrunnelsen gitt av forslagsstillerne og fremmer følgende forslag:
«Vedtak til lov
I lov 4. april 1995 nr. 15 om domstolene (domstolloven)
I
§ 131a første avsnitt skal lyde:
Under forhandlingene i straffesaker er fotografering,
filmopptak og opptak for radio eller fjernsyn tillatt med mindre
retten beslutter noe annet. Retten kan også beslutte forbud mot
fotografering eller lyd- og fjernsynsopptak av den siktede eller
domfelte og fornærmede eller pårørende, på veg til eller fra rettsmøtet
eller under opphold i den bygning hvor rettsmøtet holdes, med mindre
vedkommende motsetter seg det.
II
Loven trer i kraft straks.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Vedtak til lov
I lov 4. april 1995 nr. 15 om domstolene (domstolloven)
I
§ 131a første avsnitt skal lyde:
Under forhandlingene i straffesaker er fotografering,
filmopptak og opptak for radio eller fjernsyn tillatt med mindre
retten beslutter noe annet. Retten kan også beslutte forbud mot
fotografering eller lyd- og fjernsynsopptak av den siktede eller
domfelte og fornærmede eller pårørende, på veg til eller fra rettsmøtet
eller under opphold i den bygning hvor rettsmøtet holdes, med mindre
vedkommende motsetter seg det.
II
Loven trer i kraft straks.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:143 L (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Frode Kielland Asmyhr, Per Sandberg,
Åse Michaelsen, Anders Anundsen og Morten Ørsal Johansen om lov
om endring i domstolloven (fotoforbud overfor fornærmede og pårørende)
– vedlegges protokollen.
Jeg viser til komiteens brev 13. mai 2011, hvor det
bes om uttalelse til forslagene fra stortingsrepresentantene Hans
Frode Kielland Asmyhr, Per Sandberg, Åse Michaelsen, Anders Anundsen
og Morten Ørsal Johansen: Dokument 8:143 L (2010-2011).
Jeg er enig med forslagstillerne i at åpenhet
rundt straffesaker er viktig for å sikre kontroll over at straffesaker
gjennomføres på en akseptabel måte og i samsvar med de rettsstatlige
prinsipper som vår rettergangsordning bygger på. Jeg er videre enig
med forslagstillerne i at det er viktig å gi fornærmede og pårørende
tilstrekkelig vern i forbindelse med gjennomføring av etterforskning
og straffeforfølgning. Departementet vil derfor vurdere forslagene
fra forslagsstillerne nærmere.
Arbeidet med et høringsnotat som tar for seg forslag
til lovendringer som er nødvendig for å gjennomføre Europarådets
konvensjon om beskyttelse og bekjempelse av vold mot kvinner og
vold i nære relasjoner, kan være en god anledning til å vurdere
om den persongruppen som er vernet av domstolloven § 131 a første
ledd bør utvides.
Forslaget om å tillate fotografering med mer
under rettsmøtet med mindre retten beslutter noe annet, samt forslaget
om å tillate fotografering av siktede, fornærmede eller pårørende
på vei til eller fra rettsmøtet med mindre vedkommende motsetter
seg det, reiser så prinsipielle spørsmål at det her er behov for
en grundigere prosess enn det nevnte arbeid gir mulighet for. Det
er også naturlig å se disse forslagene i sammenheng med andre forslag
som berører offentlighet i rettspleien. Departementet anser det
som naturlig å komme tilbake til disse forslagene i et arbeid med
en fullstendig revisjon av domstolloven. Arbeidet vil etter planen
bli påbegynt i løpet av 2011.
Jeg vil for øvrig gjøre oppmerksom på at fotoforbudet
i domstolloven § 131 a første ledd er vurdert nokså nylig. Lovgiver
utvidet i 1999 (lov 4. juni 1999 nr. 37) både situasjonen og personkretsen
som var vernet av fotoforbudet i domstolloven § 131 a ved vedtakelsen
av straffeloven § 390 c. Bestemmelsen trådte ikke i kraft og ble heller
ikke videreført i straffeloven 2005. Forbudets virkeområde skulle
for det første utvides til å gjelde fornærmede. I tillegg skulle
forbudet mot fotografering og filming også gjelde i to andre situasjoner.
For det første skulle man forby filming og fotografering av mistenkte
som var i politiets varetekt. For det andre skulle man forby fotografering
eller filming av mistenkte som under etterforskning var sammen med
politiet.
Bakgrunnen for lovendringen var et forslag fra stortingsrepresentant
Olav Akselsen, inntatt i dokument 8: 75 (1994-1995). Han pekte på
at navn og bilde av mistenkte og siktede var blitt slått stort opp
i media, og at dette kunne ha en uheldig stemplingseffekt. I en
del drapssaker var også ofrene blitt fremstilt på en negativ måte. Justiskomiteen
ba Regjeringen vurdere om det var nødvendig med lovendringer for
å bedre vernet til mistenkte, siktede og fornærmede i straffesaker.
Justiskomiteen ba Regjeringen også vurdere hvordan forslaget kunne
gjennomføres, jf. Innst. S. nr. 45 (1995-1996). I tillegg reiste riksadvokaten
spørsmål om fotoforbudet også burde gjelde på etterforskningsstadiet.
Det var på denne bakgrunn at § 390 c ble utformet, jf. Ot.prp. nr.
55 (1997-1998) om lov om endringer i rettergangslovene m.m. (kildevern
og offentlighet i rettspleien) side 57-59. Lovendringen ble sanksjonert
ved lov 4. juni 1999 nr. 37, men møtte stor motstand fra pressehold.
Det ble besluttet at endringene ikke skulle tre i kraft før det
var foretatt en nærmere utredning, jf. kgl. res. 4. juni 1999 nr.
567.
Den 14. desember 1999 sendte Justisdepartementet
ut et høringsbrev med forslag til endring av reglene. Også de nye
forslagene ble møtt med skepsis av en rekke høringsinstanser. I
forbindelse med revisjonen av Grunnloven § 100 uttrykte Ytringsfrihetskommisjonen
skepsis til § 390 c, og tok til orde for en revisjon, jf. NOU 1999:
27 side 125-128 og side 251. I St.meld. nr. 26 (2003-2004) om endring
av Grunnloven § 100 side 58 - 60 sluttet departementet seg til forslaget om
å vurdere utformingen av § 390 c på ny.
Lovendringen ble videre vurdert av departementet
i Ot. prp. nr. 22 (2008-2009) om lov om endringer i straffeloven
20. mai 2005 nr. 28, side 169-170. Departementet uttalte at de beste
grunner taler for ikke å videreføre de vedtatte endringene i straffeloven
1902 § 390 c. Departementet konkluderte derfor med at adgangen til
å offentliggjøre bilder og opptak av mistenkte fortsatt vil være
regulert av domstolloven § 131 a jf. § 198 tredje ledd og åndsverksloven
§ 45 c jf. § 54.
Kritikken mot straffeloven § 390 c synes primært
å være rettet mot utvidelsen av de situasjoner som fotobruddet skulle
gjelde og ikke utvidelsen av den persongruppen som bestemmelsen
skulle verne. Konklusjonen i Ot. prp. nr. 22 (2008-2009) om ikke
å videreføre straffeloven § 390 c kan derfor ikke forstås som en
stillingstakende til hvorvidt domstolloven § 131 a bør utvides til
også å gi vern for fornærmede og pårørende. Spørsmålet er ikke særskilt drøftet
i denne proposisjonen.
Oslo, i justiskomiteen, den 15. november 2011
Per Sandberg |
Stine Renate Håheim |
leder |
ordfører |