Til Stortinget
Det norske lovverket er utformet gjennom mange år og endres/forbedres
stadig. Utgangspunktet for lovgivningen er å sikre en god rettsorden,
sikre borgernes rettssikkerhet og beskytte norske borgere. En viktig
dimensjon i lovgivningen er også muligheten for å straffe lovbrytere.
Lovverket forteller også hvordan offentlige myndigheter, herunder
politiet, domstolene og kriminalomsorgen skal opptre og hva de kan
og ikke kan gjøre.
Domstolloven regulerer domstolenes rolle i samfunnet. Loven har
bestemmelser om gjennomføringen av domstolsprosesser og stiller
krav til hvordan parter skal opptre i rettssalen og i rettsbygningen,
og dessuten inneholder loven bestemmelser om forhold utenfor selve
rettsbygningen. Domstolloven har videre bestemmelser om hvilke rettigheter
og plikter både dommer, aktoratet, forvarer, siktede, pårørende, tilhørere
og pressen har.
Domstolloven § 125 omhandler behandling av rettssaker under lukkede
dører. Grunner for å lukke et rettsmøte kan være hensynet til privatlivets
fred eller hensynet til ærbarhet, fornærmedes ettermæle eller andre
grunner som retten finner fyllestgjørende, som det heter. Dette
er en viktig paragraf, som skal balanseres opp mot pressefriheten
og allmennhetens rett til å vite, og allmennhetens kontroll av rettsstaten.
Denne bestemmelsen beskytter i begrenset grad den fornærmede og
de pårørende i saken. Den er også beskyttende for den siktede.
Forslagsstillerne viser til at media har en utfordring når det
gjelder å formidle og referere fra en straffesak med hensyn til
hva allmennheten har behov for å få informasjon om, og hensynet
til den eller de som er offer eller pårørende. I den mye omtalte overgrepssaken
i Alvdal ble pressens dekning utsatt for mye kritikk for ikke å
ha tatt tilstrekkelig hensyn til ofrene.
I domstolloven er det en rekke bestemmelser som er ment å beskytte
siktede og dennes rettigheter. En siktet i en straffesak skal ha
rettigheter og krav på beskyttelse.
Domstolloven § 131 a gir generelle regler om forbud mot fotografering,
filmopptak og opptak for radio eller fjernsyn. Det er også generelt
forbud mot tilsvarende når siktede er på vei til eller fra rettsbygningen,
med mindre vedkommende samtykker. Bestemmelsen lyder i dag slik:
«Under forhandlingene i straffesaker er fotografering, filmopptak
og opptak for radio eller fjernsyn forbudt. Det er også forbudt
å fotografere eller gjøre opptak av den siktede eller domfelte på
veg til eller fra rettsmøtet eller under opphold i den bygning hvor rettsmøtet
holdes, om han ikke samtykker.»
Det er altså forbudt å filme, ta bilder eller gjøre opptak av
siktede eller domfelte. Man kan være enig eller uenig i dette, men
det er viktig at en rettsstat har visse prinsipper som beskytter
alle, og gir alle visse rettigheter. Samtidig skal man ta hensyn
til allmennhetens behov for å vite og også ivareta allmennhetens kontrollfunksjon
av rettsstaten. Åpenhet rundt rettssaker er en av kontrollfunksjonene.
Forbudet mot lyd- og filmopptak, herunder forbudet mot direkteoverføring
av rettsbehandlingen, er en klar begrensning i medias rett til fri
gjengivelse fra relevante straffesaker.
Bestemmelsen gir særlig beskyttelse til den siktede og eventuelt
senere domfelte. Det finnes ingen lignende beskyttelse for fornærmede
eller andre berørte. Det er altså ikke forbudt å filme, fotografere
eller gjøre opptak av offer eller pårørende på vei til eller fra rettslokalet.
Dette er etter forslagsstillernes mening en svakhet i loven og
viser igjen at en siktet eller dømt har større beskyttelse gjennom
lovverket enn offer og pårørende. Forslagsstillerne mener det er
en skjevhet i lovverket når kun én av partene har en lovbestemt
rett til spesiell beskyttelse.
Det er her viktig å presisere at pressen har et stort ansvar
på dette området, et ansvar de har tatt på alvor i de aller fleste
tilfeller. Men man vet også at pressen blir stadig mer tabloidisert,
og konkurransen om lyttere, lesere og seere blir stadig tøffere.
Det er et spørsmål om hvor lang tid det går før den etiske grensen
rundt beskyttelsen av offer og pårørende brytes. Forslagsstillerne
legger til grunn at norske medier er seg sitt ansvar bevisst.
Lovparagrafen om beskyttelse av den siktede ivaretar dennes rettigheter.
Forslagsstillerne mener det ikke er noen god grunn til å forskjellsbehandle
den siktede, eventuelt senere domfelte, og fornærmede og dennes
familie. Forslagsstillerne vil derfor gi offer og pårørende den
samme beskyttelsen som siktede har i dag.
Samtidig er forslagsstillerne av den oppfatning at det bør være
større åpenhet rundt rettssaker generelt. Dette er en kombinasjon
som til tider kan være krevende, men som retten selv bør ha mulighet
til å vurdere fra sak til sak. Det er viktig å tenke på offer og pårørende
i minst like stor grad som siktet og domfelt, samtidig som pressen
får større mulighet til å videreformidle det som skjer i rettssalen.
Offer og pårørende har ofte enda større behov for beskyttelse enn siktet
og domfelt, men for deres del er det også viktig at allmennheten
kan kontrollere rettssystemet gjennom åpenhet i rettsbehandlingen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Vedtak til lov
om endring i domstolloven (fotoforbud overfor
fornærmede og pårørende)
I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstolene skal § 131 a første
ledd lyde:
Under forhandlingene i straffesaker er fotografering, filmopptak
og opptak for radio eller fjernsyn tillatt
med mindre retten beslutter noe annet. Retten kan også beslutte
forbud mot fotografering eller lyd- og fjernsynsopptak av
den siktede eller domfelte og fornærmede eller
pårørende, på veg til eller fra rettsmøtet eller under opphold
i den bygning hvor rettsmøtet holdes, med mindre
vedkommende motsetter seg det.
II
Loven trer i kraft straks.
5. mai 2011