10. Komiteens tilråding
Komiteens tilråding til romertall I–XXIII fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteens tilråding til romertall XXIV fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteens tilråding til romertall XXV–LIII fremmes av Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
A
Rammeområde 17
(Transport og kommunikasjon)
I
På statsbudsjettet for 2012 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | ||
Utgifter | ||||||
456 | Direktoratet for nødkommunikasjon | |||||
1 | Driftsutgifter | 526 340 000 | ||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 1 483 562 000 | ||||
1062 | Kystverket | |||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 45 | 1 499 703 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 117 900 000 | ||||
30 | Nyanlegg og større vedlikehold, kan overføres | 483 740 000 | ||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 1 | 176 510 000 | ||||
60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg, kan overføres | 37 320 000 | ||||
70 | Tilskudd Redningsselskapet | 54 400 000 | ||||
1070 | Samfunnet Jan Mayen og Loran-C | |||||
1 | Driftsutgifter | 43 646 000 | ||||
1300 | Samferdselsdepartementet | |||||
1 | Driftsutgifter | 135 200 000 | ||||
70 | Tilskudd til internasjonale organisasjoner | 30 700 000 | ||||
71 | Tilskudd til trafikksikkerhetsformål mv. | 31 100 000 | ||||
72 | Tilskudd til samferdselsberedskap | 2 600 000 | ||||
1301 | Forskning og utvikling mv. | |||||
21 | Utredninger vedrørende miljø, trafikksikkerhet mv. | 17 600 000 | ||||
50 | Samferdselsforskning, kan overføres | 155 500 000 | ||||
72 | Tilskudd til miljøvennlig transport, Transnova-prosjektet, kan overføres | 74 800 000 | ||||
1310 | Flytransport | |||||
70 | Kjøp av innenlandske flyruter, kan overføres, kan nyttes under kap. 1311 post 71 | 705 600 000 | ||||
1311 | Tilskudd til regionale flyplasser | |||||
71 | Tilskudd til ikke-statlige flyplasser, kan overføres, kan nyttes under kap.1310 post 70 | 27 400 000 | ||||
1313 | Luftfartstilsynet | |||||
1 | Driftsutgifter | 183 900 000 | ||||
1314 | Statens havarikommisjon for transport | |||||
1 | Driftsutgifter | 60 600 000 | ||||
1320 | Statens vegvesen | |||||
23 | Drift og vedlikehold av riksveger, trafikant- og kjøretøytilsyn m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72 | 7 437 400 000 | ||||
26 | Vegtilsyn | 11 200 000 | ||||
29 | Vederlag til OPS-prosjekter, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 30 | 434 000 000 | ||||
30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31 og post 72 | 5 610 400 000 | ||||
31 | Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post 30 | 536 900 000 | ||||
35 | Vegutbygging i Bjørvika, kan overføres | 330 000 000 | ||||
36 | E16 over Filefjell, kan overføres | 270 000 000 | ||||
37 | E6 vest for Alta, kan overføres | 420 000 000 | ||||
61 | Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene | 175 000 000 | ||||
62 | Tilskudd til rassikring på fylkesvegnettet, kan overføres | 538 400 000 | ||||
72 | Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 30 | 491 900 000 | ||||
1330 | Særskilte transporttiltak | |||||
60 | Særskilt tilskudd til kollektivtransport, kan overføres | 493 100 000 | ||||
70 | Kjøp av sjøtransporttjenester på strekningen Bergen-Kirkenes | 738 500 000 | ||||
1350 | Jernbaneverket | |||||
23 | Drift og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 30 | 5 185 600 000 | ||||
25 | Drift og vedlikehold av Gardermobanen, kan overføres | 92 000 000 | ||||
30 | Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23 | 4 395 600 000 | ||||
31 | Nytt dobbeltspor Oslo-Ski, kan overføres | 275 000 000 | ||||
1351 | Persontransport med tog | |||||
70 | Kjøp av persontransport med tog, kan overføres | 2 516 700 000 | ||||
1354 | Statens jernbanetilsyn | |||||
1 | Driftsutgifter | 56 900 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter - tilsyn med tau- og kabelbaner og park- og tivolianlegg | 18 700 000 | ||||
1370 | Posttjenester | |||||
70 | Kjøp av post- og banktjenester | 89 000 000 | ||||
1380 | Post- og teletilsynet | |||||
1 | Driftsutgifter | 167 500 000 | ||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 14 300 000 | ||||
70 | Tilskudd til telesikkerhet og -beredskap, kan overføres | 27 000 000 | ||||
1561 | IKT-politikk | |||||
22 | Samordning av IKT-politikken, kan overføres | 13 288 000 | ||||
71 | Tilskudd til fri programvare | 4 536 000 | ||||
72 | Tilskudd til forebyggende informasjonssikring | 6 641 000 | ||||
73 | Tilskudd til digital kompetanse | 2 041 000 | ||||
1562 | Internasjonalt IKT-samarbeid og utviklingsprogram | |||||
1 | Driftsutgifter | 4 269 000 | ||||
70 | Tilskudd til internasjonale program, kan overføres | 29 906 000 | ||||
Totale utgifter | 36 233 902 000 |
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | ||
Inntekter | ||||||
3456 | Direktoratet for nødkommunikasjon | |||||
1 | Brukerbetaling | 103 074 000 | ||||
2 | Refusjoner | 18 479 000 | ||||
4062 | Kystverket | |||||
2 | Andre inntekter | 10 052 000 | ||||
4070 | Samfunnet Jan Mayen og Loran-C | |||||
1 | Inntekter fra kioskdrift | 566 000 | ||||
7 | Refusjoner | 4 310 000 | ||||
4300 | Samferdselsdepartementet | |||||
1 | Refusjon fra Utenriksdepartementet | 2 200 000 | ||||
4313 | Luftfartstilsynet | |||||
1 | Gebyrinntekter | 133 500 000 | ||||
4320 | Statens vegvesen | |||||
1 | Salgsinntekter m.m. | 161 300 000 | ||||
2 | Diverse gebyrer | 296 900 000 | ||||
3 | Refusjoner fra forsikringsselskaper | 30 800 000 | ||||
4350 | Jernbaneverket | |||||
1 | Kjørevegsavgift | 27 400 000 | ||||
2 | Salg av utstyr og tjenester mv. | 239 200 000 | ||||
6 | Videresalg av elektrisitet til togdrift | 272 200 000 | ||||
7 | Betaling for bruk av Gardermobanen | 92 000 000 | ||||
4354 | Statens jernbanetilsyn | |||||
1 | Gebyrer for tilsyn med tau- og kabelbaner og park- og tivolianlegg | 14 500 000 | ||||
4380 | Post- og teletilsynet | |||||
1 | Diverse gebyrer | 161 800 000 | ||||
51 | Fra reguleringsfondet | 10 000 000 | ||||
5619 | Renter av lån til Oslo Lufthavn AS | |||||
80 | Renter | 201 800 000 | ||||
5624 | Renter av Svinesundsforbindelsen AS | |||||
80 | Renter | 33 000 000 | ||||
Totale inntekter | 1 813 081 000 |
II
Salg og bortfeste av fast eiendomStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2012 kan selge og bortfeste fast eiendom inntil en verdi av 50 mill. kroner i hvert enkelt tilfelle.
III
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2012 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1313 post 1 | kap. 4313 post 2 |
IV
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2012 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1320 postene 23, 30 og 72 | kap. 4320 postene 1, 2 og 3 |
V
Fullmakt til forskutteringStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2012 kan inngå avtaler om forskuttering av midler til vegformål utover gitt bevilgning på kap. 1320 Statens vegvesen, post 30 Riksveginvesteringer, post 31 Rassikring, post 36 E16 over Filefjell og post 37 E6 vest for Alta, likevel slik at samlede, løpende refusjonsforpliktelser ikke overstiger 5 000 mill. kroner. Forskutteringene skal refunderes uten kompensasjon for renter og prisstigning.
VI
Fullmakter til å pådra staten forpliktelser knyttet til investeringsprosjekterStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2012 kan:
1. gjennomføre de investeringsprosjektene som er omtalt i merknadene til kap. 1320 Statens vegvesen i Prop. 1 S (2011–2012) innenfor de kostnadsrammer som der er angitt.
2. forplikte staten for framtidige budsjettår utover gitt bevilgning på kap. 1320 Statens vegvesen, post 30 Riksveginvesteringer, post 31 Rassikring, post 36 E16 over Filefjell og post 37 E6 vest for Alta, for investeringsprosjekter som ikke er omtalt med kostnadsramme overfor Stortinget, likevel slik at samlet ramme for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger 1 600 mill. kroner.
VII
Fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover budsjettåret for vedlikeholdsarbeiderStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2012 kan forplikte staten for framtidige budsjettår utover gitt bevilgning på kap. 1320 Statens vegvesen, post 23 Drift og vedlikehold av riksveger, trafikant- og kjøretøytilsyn m.m., slik at samlet ramme for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger 4 300 mill. kroner, og slik at forpliktelsene som forfaller hvert år ikke overstiger 2 000 mill. kroner.
VIII
Fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover budsjettåret for riksvegferjedriftenStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2012 kan forplikte staten for framtidige budsjettår utover gitt bevilgning på kap. 1320 Statens vegvesen, post 72 Kjøp av riksvegferjetjenester, slik at samlet ramme for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger 3 400 mill. kroner, og slik at forpliktelsene som forfaller hvert år ikke overstiger 460 mill. kroner.
IX
Investeringsramme transporttiltak i fylkeneStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2012 kan gi tilsagn om rentekompensasjon tilsvarende en investeringsramme på 2 000 mill. kroner over kap. 1320 Statens vegvesen, post 61 Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene.
X
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2012 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
Kap. 1350 postene 23 og 30 | Kap. 4350 postene 1, 2 og 6 |
Kap. 1350 post 25 | Kap. 4350 post 7 |
Kap. 1350 post 30 | Kap. 4350 post 37 |
Kap. 1354 post 21 | Kap. 4354 post 1 |
XI
BestillingsfullmakterStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2012 kan bestille materiell utover gitte bevilgninger, likevel slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1350 | Jernbaneverket | ||
23, 25 og 30 | Drift, vedlikehold og investeringer | 800 mill. kroner |
XII
TilsagnsfullmakterStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2012 kan gi tilskudd utover gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1350 | Jernbaneverket | ||
30 | Investeringer i linjen | 10 mill. kroner |
XIII
Fullmakt til forskutteringStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2012 kan inngå avtaler om forskuttering av midler til jernbaneformål utover gitt bevilgning på kap. 1350 Jernbaneverket, post 30 Investeringer i linjen, likevel slik at samlede, løpende refusjonsforpliktelser ikke overstiger 200 mill. kroner. Forskutteringene skal refunderes uten kompensasjon for renter og prisstigning.
XIV
Fullmakter til å pådra staten forpliktelser knyttet til investeringsprosjekterStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2012 kan:
1. gjennomføre de investeringsprosjektene som er omtalt i merknadene til kap. 1350 Jernbaneverket i Prop. 1 S (2011–2012) innenfor de kostnadsrammer som der er angitt.
2. forplikte staten for framtidige budsjettår utover gitt bevilgning på kap. 1350 Jernbaneverket, post 30 Investeringer i linjen og post 31 Nytt dobbeltspor Oslo-Ski, for investeringsprosjekter som ikke er omtalt med kostnadsramme overfor Stortinget, likevel slik at samlet ramme for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger 400 mill. kroner.
XV
Fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover budsjettåret for vedlikeholdsarbeiderStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2012 kan forplikte staten for framtidige budsjettår utover gitt bevilgning på kap. 1350 Jernbaneverket, post 23 Drift og vedlikehold og post 25 Drift og vedlikehold av Gardermobanen, slik at samlet ramme for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger 2 500 mill. kroner, og slik at forpliktelsene som forfaller hvert år ikke overstiger 600 mill. kroner.
XVI
Restverdisikring for eksisterende materiell, oppgraderinger av eksisterende materiell og investeringer i nytt materiellStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet, for det materiellet som inngår i statens rammeavtale med NSB, i 2012 kan:
1. gi NSB AS en restverdigaranti for bokførte verdier på inntil 2 815 mill. kroner.
2. gi NSB AS ytterligere restverdigaranti på oppgraderinger og nyinvesteringer innenfor en ramme på inntil 3 225 mill. kroner.
XVII
Fullmakt til å inngå kontrakt om kjøp av persontransporttjenester med togStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2012 kan inngå kontrakt med NSB AS om kjøp av persontransporttjenester med tog for perioden 2012–2017 innenfor en samlet økonomisk ramme på 15 420 mill. kroner målt i prisnivået for 2012.
XVIII
Overføringer til og fra reguleringsfondetStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2012 kan overføre inntil 10 mill. kroner til eller fra Post- og teletilsynets reguleringsfond.
XIX
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Justis- og politidepartementet i 2012 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 456, post 1 | kap. 3456, post 2 |
kap. 456 post 45 | kap. 3456 post 2 |
XX
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet i 2012 kan:
1.
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekt under
kap. 1062 postene 1 og 45
kap. 4062 post 2 og kap. 5575 post 74
2. nytte inntil 10 mill. kroner av salgsinntekter fra salg av ikke næringsaktive fiskerihavner under kap. 4062 post 2 til følgende formål under kap. 1062 post 30:
a) dekning av salgsomkostninger forbundet med salget
b) oppgradering og vedlikehold av fiskerihavner under kap. 1062 post 30.
XXI
Fullmakt til overskridelserStortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet i 2012 kan overskride bevilgningen under kap. 1062 Kystverket, post 21 Spesielle driftsutgifter, med inntil 70 mill. kroner dersom det er nødvendig å sette i verk tiltak mot akutt forurensning uten opphold og før Kongen kan gi slikt samtykke.
XXII
BestillingsfullmakterStortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet i 2012 kan foreta bestillinger utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1062 | Kystverket | ||
30 | Nyanlegg og større vedlikehold | 476 mill. kroner | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 3 mill. kroner |
XXIII
TilsagnsfullmakterStortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet i 2012 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1062 | Kystverket | ||
60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg | 20 mill. kroner |
B
Rammeuavhengige forslagXXIV
Forhåndsinnkreving av bompengerStortinget samtykker i at:
1.) bompengeselskapet får tillatelse til å forhåndsinnkreve bompenger til å finansiere videre planlegging og prosjektering av fv. 659 Nordøyvegen i Møre og Romsdal. Vilkårene framgår av Prop. 1 S (2011–2012) Samferdselsdepartementet og Innst. 13 S (2011–2012).
2.) Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler for innkrevingen.
XXV
Stortinget ber regjeringen endre konsesjonsvilkårene for Moss Lufthavn Rygge slik at tak på antall flybevegelser fjernes og åpningstid settes til kl. 06.00–24.00. Ved forsinket ankomst tillates landing etter kl. 24.00.
XXVI
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med arbeidet med statsbudsjettet for 2013 dele dagens kap. 1320 post 23 i flere budsjettposter slik at det kommer klarere frem hvor mye som bevilges til de enkelte formålene posten i dag omfatter.
XXVII
Stortinget ber regjeringen legge frem et nytt og forpliktende opplegg for fornyelse av skiltparken i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2012.
XXVIII
Stortinget ber regjeringen forsere arbeidet med Alnabruterminalen ved å sette bort planarbeidet og utbyggingen til en ekstern aktør gjennom anbud.
XXIX
Stortinget ber regjeringen utarbeide og ta i bruk konkrete mål for hva som er god vei for henholdsvis riksvei og fylkesvei i form av minstestandard. Stortinget legger til grunn at veiene jevnlig blir målt av tilsynsmyndighet i henhold til fastlagt standard, og at brudd på krav møtes med sanksjoner.
XXX
Stortinget ber regjeringen sørge for at tilfredshet med riks- og fylkesveier jevnlig måles blant veibrukerne.
XXXI
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan nye, større investeringsprosjekter kan prosjektfinansieres for å sikre rasjonell og sammenhengende utbygging av prosjektene.
XXXII
Stortinget ber regjeringen utrede kystriksvei i Finnmark.
XXXIII
Stortinget ber om at regjeringen systematisk kartlegger rasfaren langs riks- og fylkesveiene, og utarbeider en forpliktende handlingsplan. Siktemålet må være at norske riksveier skal være sikret mot farlige ras og påfølgende uheldig veistenging.
XXXIV
Stortinget ber regjeringen kartlegge behov og utrede muligheter for utvidet åpningstid på aktuelle riksveifergestrekninger.
XXXV
Stortinget ber regjeringen forsere arbeidet med bygging av midtdelere på utsatte strekninger i henhold til Statens vegvesens oversikt over prioriterte veier.
XXXVI
Stortinget ber regjeringen intensivere satsingen på holdningskampanjer med mål om økt trafikksikker adferd.
XXXVII
Stortinget ber regjeringen utarbeide en egen ungdomsstrategi for å redusere antallet trafikkulykker som involverer ungdom mellom 16 og 24 år.
XXXVIII
Stortinget ber regjeringen i 2012 legge frem egen melding om drosjenæringens rammebetingelser og nødvendige lovendringer.
XXXIX
Stortinget ber regjeringen fremme sak om å konkurranseutsette persontransporten på Kongsvingerbanen.
XL
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om modernisering av organisering og drift av jernbanetransport i Norge.
XLI
Stortinget ber regjeringen utrede en modell for statlig låneordning for samferdselsformål, og legge dette frem for Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2012.
XLII
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan nye, større investeringsprosjekter kan prosjektfinansieres for å sikre rasjonell og sammenhengende utbygging av prosjektene.
XLIII
Stortinget ber regjeringen utrede en helhetlig plan for kryssingsspor og møtespor på Østfoldbanens østre linje, med den hensikt å sikre linjens trafikkregularitet og hastighet.
XLIV
Stortinget ber regjeringen utarbeide en KVU for samordnet utbygging av E16 og Vossebanen.
XLV
Stortinget ber regjeringen sette flere av jernbanens drift- og vedlikeholdsoppgaver ut på anbud for å styrke satsingen på jernbanen.
XLVI
Stortinget ber regjeringen konkurranseutsette persontransport på jernbane på flere av strekningene som i dag drives av NSB.
XLVII
Stortinget ber regjeringen utarbeide egen sak om alternative finansierings- og organiseringsformer, herunder OPS, og beskrive både veg- og jernbaneprosjekter som etter en faglig vurdering dette kan være egnet for.
XLVIII
Stortinget ber regjeringen i langt større grad ta i bruk livsløpsentrepriser og totalentrepriser ved bygging av store vei- og jernbaneprosjekter.
XLIX
Stortinget ber regjeringen legge frem sak med forslag om tiltak for å redusere planleggingstiden for veibygging i Norge, øke planproduksjonen og sikre en planberedskap for utbygging og vedlikehold av et moderne, sikkert og miljøvennlig veinett.
L
Stortinget ber regjeringen gjennomføre endringer i planprosessen for å oppnå kortere planleggingstid for store prosjekter.
LI
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om praktiseringen av båndlegging og innløsing av eiendom knyttet til planlagte veiprosjekter. Saken skal spesielt avklare rettigheter for eiendomsbesittere, og hvilke tidsfrister og prosedyrer som må innføres for å unngå at enkeltmennesker må bære urimelige byrder på statens veier når prosjekter trekker ut i tid.
LII
Stortinget ber regjeringen utarbeide en egen Barnas transportplan. Denne planen innarbeides i senere rulleringer av Nasjonal transportplan som en integrert del av NTP. Barnas transportplan skal inneholde en bred gjennomgang av utfordringer, samt konkrete forslag til tiltak som vil gjøre hverdagen tryggere og sikrere for barn og unge som ferdes i trafikken.
LIII
Stortinget ber regjeringen legge til rette for at organisasjoner som driver med redningsarbeid, gis anledning til å benytte det nye Nødnett.