I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«I
I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m.,
kan overføres,
kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes med | 2 000 000 000 |
| | fra kr 7 170 100 000 til kr 9 170 100 000 | |
II
I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | |
| 68 | (NY) Veivedlikehold, bevilges med
| 2 000 000 000 |
| | fra kr 0 til kr 2 000 000 000» | |
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen,
Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars
Myraune og Ingjerd Schou, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut
Arild Hareide, viser til at vinteren 2010/2011 ble nok en
hard vinter for det norske veinettet. Etter mange års økende etterslep
innenfor veivedlikehold har de to siste vintrene med ekstra mye
snø og kulde gitt ekstra vedlikeholdsmessige utfordringer.
Flertallet er kjent med at det
fra veimyndighetene nok en gang er satt i gang kartlegging av vedlikeholdsetterslepet
på stam- og fylkesveinettet. Flertallet peker på
at kartlegging ikke bedrer veinettet, men kan utsette nødvendig
ekstra innsats for å ruste opp veikapitalen og derved gi ytterligere
forfall. Flertallet viser til en rekke medieoppslag
som på en tydelig måte dokumenterer riks- og fylkesveier med dårlig
standard over hele landet. Flertallet viser også
til rapporter fra ulike instanser, bl.a. Rådgivende Ingeniørers
Forening, som både bekrefter og dokumenterer situasjonen. Flertallet har
også merket seg fra transport- og kommunikasjonskomiteens egne befaringsreiser
i landets fylker, at vedlikeholdssituasjonen på riks- og fylkesveier
mange steder er svært dårlig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland, og fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås,
mener vedlikeholdte veier er viktig både for god fremkommelighet
og for trafikksikkerhet, og er glad for at regjeringen med budsjettet
for 2011 stopper forfallet på veinettet i Norge. Bevilgningene til
veivedlikehold er på 1,55 mrd. kroner i 2011, en økning på 60 pst.
fra 2010. Det legges opp til at 3 600 km vei får nytt dekke i løpet
av 2011. Disse medlemmer mener det er viktig at arbeidet
med å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på norske veier fortsetter
i årene som kommer. Disse medlemmer vil også peke
på at fylkene ved overføringen av øvrige riksveier i 2010 fikk styrket
sin ramme med 1 mrd. kroner i frie inntekter. Denne rammen er videreført
i 2011.
Disse medlemmer viser til at
det ikke vil være mulig å øke bevilgningene på den måten forslagsstillerne
legger opp til innenfor eksisterende asfaltkontrakter eller entreprenørmarkedet, og
registrerer at Fremskrittspartiets urealistiske overbudspolitikk
ikke vil være gjennomførbar. Disse medlemmer vil
videre vise til svarbrev fra Samferdselsdepartementet til komiteen
datert 11. mai 2011 (vedlagt), og har for øvrig ingen merknader.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer foreslå at
forslaget ikke vedtas.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har videre merket seg tydelige tilbakemeldinger
fra mange av landets fylkeskommuner om at den forsterkede vedlikeholdsutfordringen
som forvaltningsreformen har gitt, ikke kan løses uten ekstra midler
fra staten ut over det opplegget som hittil har fulgt reformen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er påkrevet med en omfattende innsats fra statlig hold for å
ruste opp dagens riks- og fylkesveier. Det må gjøres i ordinære
budsjetter, men bør påbegynnes gjennom bevilgning av ekstraordinære
midler i 2011 slik medlemmene fra Fremskrittspartiet foreslår i denne
saken.
Disse medlemmer mener derfor
at det er nødvendig med ekstraordinære tiltak for å styrke veivedlikeholdet.
Av foreslått beløp på 4 mrd. kroner legger disse medlemmer til
grunn at 1 mrd. kroner brukes til vedlikehold av broer og tunneler,
og at det samlede beløp fordeles med en halvpart hver til hhv. riksveier
og fylkesveier.
Disse medlemmer har merket seg
at samferdselsministeren i sine kommentarer til forslaget, gitt
i brev datert 11. mai 2011 hevder at det ikke vil være mulig å bruke
så mye ekstra på vedlikehold i inneværende år. Disse medlemmer deler
ikke dette synet. Disse medlemmer mener at en betydelig
ekstrabevilgning nå gir et tydelig signal om ekstra satsing på vedlikehold slik
at både planlegging og gjennomføring kan skje i 2011.
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringspartiene mener at økt innsats til vedlikehold av norske
veier i 2011 ut over det beløpet som følger av regjeringens budsjett
for 2011, er «urealistisk overbudspolitikk». Disse medlemmer avviser
at økt innsats for å utbedre dårlige veier i Norge er urealistisk
i forhold til økonomi og kapasitet, og viser for øvrig til representantforslaget.
Disse medlemmer fremmer derfor
forslaget i representantforslaget, og foreslår:
«I
I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m.,
kan overføres,
kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes med | 2 000 000 000 |
| | fra kr 7 170 100 000 til kr 9 170 100 000 | |
II
I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | |
| 68 | (NY) Veivedlikehold, bevilges med
| 2 000 000 000 |
| | fra kr 0 til kr 2 000 000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til forslag i Høyres transportplan og Høyres alternative statsbudsjett
om et vedlikeholdsfond på 50 mrd. kroner, og hvor avkastningen skal
øremerkes å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på vei og bane.
Disse medlemmer mener det er
behov for en ekstraordinær innsats og er lite tilfreds med at regjeringen
ikke er villig til å gå inn for løsninger som kunne brakt veiene
i bedre stand raskere.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis forslag og merknader
i forbindelse med Nasjonal transportplan 2010–2019, samt Kristelig
Folkepartis alternative statsbudsjett for 2011, jf. Innst. 13 S (2010–2011). Dette
medlem er enig med forslagsstillerne i at det trengs betydelig
innsats for å forbedre kvaliteten på veiene, men at bevilgningsforslag
på denne størrelsen primært bør behandles i forbindelse med de ordinære
budsjettprosesser.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
«I
I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m.,
kan overføres,
kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes med | 2 000 000 000 |
| | fra kr 7 170 100 000 til kr 9 170 100 000 | |
II
I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | |
| 68 | (NY) Veivedlikehold, bevilges med
| 2 000 000 000 |
| | fra kr 0 til kr 2 000 000 000» | |
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:133 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen,
Ingebjørg Godskesen og Arne Sortevik om 4 mrd. kroner ekstra i straksbevilgning
til vedlikeholdstiltak på veinettet – vedtas ikke.
Jeg viser til brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen
av 26. april 2011.
Regjeringen er opptatt av at riks- og fylkesvegnettet
forvaltes på en god måte. Regjeringen har derfor økt satsingen på
veg i Nasjonal transportplan 2010-2019 og i de årlige budsjettene.
Bevilgningene til veg er nå på et historisk høyt nivå. I budsjettet
for 2011 er det satt av 1,55 milliarder kr til vedlikehold. Dette
er en økning på 60 prosent i forhold til saldert budsjett for 2010. Denne
økningen ble gjort for å sikre at forfallet ikke øker ytterligere.
Statens vegvesen er bedt om å utrede behovet
for drift og vedlikehold nærmere i forslag til Nasjonal transportplan
2014-23. I dette arbeidet inngår også å utrede hva som trengs for
å ta igjen forfallet i veginfrastrukturen.
Forslagsstillerne foreslår en ekstra tildeling
til vedlikehold i 2011 på totalt 4 milliarder kroner. Etter Samferdselsdepartementets
mening er det ikke mulig å bruke så mye ekstra på vedlikehold i
inneværende år. Innenfor eksisterende asfaltkontrakter har Statens
vegvesen anledning til å øke kontraktene med inntil 15 % av kontraktsummen,
dvs. om lag 270 millioner kroner på riks- og fylkesveg til sammen.
Det er mulig å lyse ut nye anbud, men det vil ikke være praktisk mulig
med utlysning i den størrelsesorden forslagsstillerne forespeiler.
Samferdselsdepartementet viser til forslaget
om å øremerke midler til vedlikehold på fylkevegnettet. Det ble
ved forvaltningsreformen lagt til grunn at det nye fylkesvegnett
skulle rammefinansieres i tråd med hovedprinsippet for finansiering
av kommunesektoren. Midlene som ble overført fra staten til fylkeskommunene
ved forvaltningsreformen, inkludert midler til drift og vedlikehold,
bevilges derfor over rammetilskuddet til fylkeskommunene på Kommunal-
og regionaldepartementet (KRD) sitt budsjett. Rammefinansiering
gir rom for lokale prioriteringer basert på lokale behov, og gir
samlet sett lite administrasjon og den mest effektive og treffsikre
ressursbruken. Prinsipielt sett bør eventuelle økte bevilgninger
til vedlikehold på fylkesveg nettet komme i form av rammetilskudd.
Etter at forvaltningsreformen trådde i kraft 1. januar
2010, har fylkeskommunene fått en langt viktigere rolle som vegeier
med ansvar for 44 000 km veg, mot 17 000 km tidligere. Fylkeskommunene
fikk i 2010 overført de midlene staten tidligere hadde brukt til
oppgavene. I tillegg til å videreføre nivået på de tidligere statlige
bevilgningene til samferdselsoppgavene, ble fylkeskommunenes rammer
styrket med 1 milliard kroner i frie inntekter, fordelt mellom fylkene
etter samme modell som investeringsmidlene. Den økonomiske rammen til
fylkeskommunene over KRD er samlet sett økt med 6,9 milliarder kroner
i forbindelse med overtakelsen av samferdselsoppgavene. Denne rammen
er videreført i 2011. Det er videre etablert en ordning med rentekompensasjon
for transporttiltak i fylkene, og det bevilges statlige midler til
rassikring på fylkesvegnettet. I Nasjonal transportplan 2010-2019
er det lagt opp til ei årlig ramme til rassikring på fylkesveger
på 500 millioner kroner.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 24. mai 2011
Knut Arild Hareide |
Arne Sortevik |
leder |
ordfører |