Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Kari Storstrand, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til representantforslag fra Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold, Torgeir Trældal og Jon Jæger Gåsvatn om endring av regelverk for mobile slakterier.

Komiteen ønsker å legge til rette for mobile slakterier, da disse reduserer behovet for lange dyretransporter og stressbelastning på dyra. Dette er viktig for å ivareta høye krav til dyrevelferden. Mobile slakterier kan også bidra til småskalaproduksjon og lokal utnyttelse av ressursene i tråd med de landbrukspolitiske målsettingene.

Komiteen er samtidig opptatt av at det skal stilles strenge krav til hygiene også for mobile slakterier, og at mattrygghet er et perspektiv som uansett må vektlegges.

Komiteen viser til brev fra helse- og omsorgsministeren til næringskomiteen, datert 15. april 2011 (vedlagt), der det fremgår at Mattilsynet forvalter regelverk som ivaretar ulike formål, bl.a. trygg mat, forbrukerhensyn, dyrevelferd og miljøvennlig produksjon. Alle formålene er viktige, men matlovens viktigste formål er helsemessig trygg mat. Det vises også til at mattryggheten er grunnleggende for kravene i regelverket og grunnleggende når ulike forhold skal vurderes og avveies mot hverandre ved forvaltning av regelverket.

Komiteen er kjent med at næringsmiddel-hygie-neforskriften fastsetter allmenne krav som gjelder for alle slags typer av næringsmiddelvirksomheter. Animaliehygieneforskriften fastsetter bransjevise tilleggskrav til virksomheter som framstiller mat fra dyr, for eksempel meierier, slakterier eller fiskemottak. Disse tilleggskravene er mer detaljerte eller tilpasset aktuelle forhold i de enkelte bransjene. Krav til toaletter, håndvasker, garderober og personlig hygiene er krav som bare er omtalt i de allmenne kravene. Dette innebærer at det etter dagens regelverk stilles like strenge krav til mobile slakterier som til permanente slakterier.

Komiteen viser til at Mattilsynet ut fra faglig skjønn skal ta stilling til om de tiltakene som virksomhetene setter i verk, anses som tilstrekkelige til å oppfylle kravene i regelverket.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, legger til grunn at Mattilsynets rutiner understøtter den fleksibilitet som ligger i dagens regelverk, og at Mattilsynet utnytter det handlingsrommet som regelverket gir for å finne gode løsninger for de mobile slakteriene.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, legger videre til grunn at regjeringen fortsatt bidrar til at Mattilsynet har enhetlige rutiner og godkjenningsordninger som ivaretar kravene til de mobile slakteriene på en god måte.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil imidlertid bemerke at Mattilsynet i den aktuelle sak vedrørende Mobilslakt AS ikke har utvist skjønn, men har lagt en tolkning til grunn om at regelverket ikke åpner for differensierte krav for mobile slakterier i forhold til permanente slakterier.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til statsrådens svar, datert 12. mai 2011 (vedlagt), hvor det i regelverket fastsettes at det skal finnes et «egnet» antall vannklosetter/håndvasker og «egnede» garderober. Disse medlemmer vil bemerke at begrepet «egnet» eller «egnede» ikke kan tolkes på samme vis som «eget». Det er denne tolkning Mattilsynet ser ut til å ha lagt til grunn.

Disse medlemmer vil bemerke at «egnet» eller «egnede» åpner for en utvidet tolkning hvor også permanente personalrom og garderobefasiliteter på det enkelte gårdsbruk kan medregnes i å være egnet til bruk for ansatte ved mobile slakterier.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at den tolkning regjeringen Stoltenberg II legger til grunn ved å likestille kravene for mobile og permanente slakteri, er spesielt distrikts- og næringsfiendtlig for dem som ønsker å etab-lere mobile slakteri som supplement til markedsregulatoren og monopolisten Nortura SA sine permanente slakterier for å ta vare på dyrevelferden.

Komiteen er videre kjent med at også EU nå ønsker å øke bruken av mobile slakterier for å begrense transporttiden for dyrene, og at de mobile slakteriene vies oppmerksomhet i en komitéinnstilling til Europaparlamentet til forordning om vern av dyr ved avlivning (1099/2009/EF).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, legger til grunn at regjeringen på bakgrunn av den utvikling dette saksfeltet nå synes å ha i EU, vurderer om det kan være aktuelt å etablere nasjonale retningslinjer for mobile slakterier på sikt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at HANEN, som er bransje- og markedsorganisasjonen for norsk bygdeturisme og gardsmat, har påtatt seg ansvaret for utvikling, utarbeidelse og i etterkant forvaltning av Nasjonale retningslinjer for småskala slakterier og kjøttforedlingsbedrifter inklusive mobilt slakteri for husdyr. Gjeldende nasjonale retningslinjer er datert februar 2010.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser det imidlertid ikke som aktuelt at regjeringen nå skal bes om å utarbeide forslag til et permanent regelverk for slakterier hvor det skilles mellom krav til permanente og mobile slakterier, slik forslagsstillerne foreslår.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser for øvrig til forslaget om dispensasjon til Mobilslakt AS for å kunne videreføre slaktingen, og er kjent med at dette ikke lenger synes å være aktuelt.

Dette flertallet tilrår derfor at representantforslaget ikke bifalles.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre vil presisere at det ikke er snakk om en dispensasjon, men en betinget godkjenning Mattilsynet kan gi Mobilslakt AS for å videreføre dagens virksomhet med slakting av husdyr.

Disse medlemmer registrerer at komiteens flertall legger til grunn at Mobilslakt AS sitt behov for dispensasjon ikke lenger synes å være aktuelt. Slik disse medlemmer forstår saken, arbeider Mobilslakt AS med en løsning, men at de nødvendige godkjenninger per dags dato ikke foreligger. Disse medlemmer mener det er positivt at en samlet komité ønsker å legge til rette for mobile slakterier, og mener dette må få konsekvenser for det offentliges møte med bedriften Mobilslakt AS.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen medvirke til at det gis betinget godkjenning til Mobilslakt AS for å kunne videreføre slaktingen.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utarbeide forslag til permanent regelverk for slakteri hvor det skilles mellom krav til permanente og mobile slakteri.»

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at det også i EU skjer en utvikling på dette saksfeltet, og disse medlemmer registrerer at regjeringen vurderer om det kan være aktuelt å etablere nasjonale retningslinjer for mobile slakterier på sikt. Disse medlemmer mener regjeringen bør utvise en mer aktiv holdning i dette spørsmålet, som er svært viktig av hensyn til dyrevelferden, men også for å kunne opprettholde et landbruk i hele landet. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn foreslå følgende:

«Stortinget ber regjeringen igangsette et arbeid med å etablere nasjonale retningslinjer for mobile slakteri på sikt.»

Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår at forslaget vedlegges protokollen.