Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Tage Pettersen, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til at prosjektet rv. 70 Oppdølstranda er omtalt i St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019, Prop. 1 S (2009–2010) og Prop. 1 S (2010–2011). Prosjektet omfatter bygging av en veg på om lag 9 km, inkludert en tunnel på om lag 7,6 km, i Sunndal kommune i Møre og Romsdal. Prosjektet vil gi en rassikker veg på den rasfarlige strekninga mellom Sunndalsøra og Oppdøl. Oppdølstranda er vurdert som den mest rasutsatte strekningen i Møre og Romsdal. Derfor er det viktig å komme i gang med prosjektet snarest mulig.

Komiteen viser til at det er gjennomført ekstern kvalitetssikring som har gitt styringsramme for prosjektet på 880 mill. kroner og kostnadsramme på 945 mill. kroner (2011-nivå).

Komiteen viser til at det er lagt opp til anleggsstart på prosjektet våren 2011, og at den nye vegen forventes åpnet for trafikk ved årsskiftet 2013/2014.

Komiteen sluttet seg til forslaget i proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet forutsetter at nye veger bygges etter gjeldende vegnormaler. Disse medlemmer mener derfor at det ikke er nødvendig med detaljert informasjon ved behandling av alle store vegprosjekt såfremt vegnormalene følges. Disse medlemmer viser også til brev fra Samferdselsdepartementet datert 7. april 2011 med opplysning om hvilke årlige finansieringsbehov det arbeides etter.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker at bygging av rassikker vei på rv. 70 Oppdølstranda er et svært viktig prosjekt for å erstatte gammel farlig vei med moderne og sikker vei. Disse medlemmer bemerker likevel at endelig finansieringsplan mangler i fremlagt proposisjon, men at det er henvist til informasjon gitt i Nasjonal transportplan 2010–2019, der det fremgår at staten finansierer prosjektet i sin helhet, og til omtale i budsjettene for Samferdselsdepartementet for hhv. 2010 og 2011.

Disse medlemmer peker også på at det i disse dokumentene er sparsomt med opplysninger om veistandard og veikapasitet i forhold til forventet trafikkutvikling neste 20 år (SVV håndbok 017), og videre sparsomt om konkrete trafikksikringstiltak med unntak av opplysninger om at det på en 9 km lang strekning bygges om lag 0,5 km gang- og sykkelvei. Disse medlemmer mener at det i behandling av alle nye veiprosjekter bør være en grundigere og mer helhetlig omtale av prosjektene vedrørende veistandard, veikapasitet og transporthastighet, samt trafikksikkerhetstiltak.