Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Kjell Børre Hansen, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, fung. leder Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til behandlingen av Innst. 3 S (2010–2011), jf. Prop. 1 LS (2010–2011), hvor det i en flertallsmerknad bes om at overgangs-reg-lene gis et bredere anvendelsesområde enn det som beskrives i Prop. 1 LS (2010–2011), jf. Innst. 3 S (2010–2011) pkt. 4.3.3.2. Komiteen mener at Prop. 59 S (2010–2011) ivaretar dette.
Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative skatteopplegg for pensjonister fremmet i forbindelse med Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2011, jf. Innst. 3 S (2010–2011). Fremskrittspartiets skatteopplegg ville innebåret langt lavere skatt for pensjonister enn med regjeringens opplegg. Disse medlemmer mener pensjonister burde betale mindre skatt, ikke mer skatt. Disse medlemmers forslag fikk imidlertid ikke flertall, men disse medlemmer ser det som positivt at regjeringen utbedrer urimelige utslag av endringene i skattesystemet for pensjonister og støtter på den bakgrunn regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre ser de overgangsordninger som foreslås som et utslag av at omleggingen i pensjonistbeskatningen vedtatt med statsbudsjettet i fjor høst, har gitt utslag overfor enkelte pensjonistgrupper som regjeringen ikke hadde forutsett. Disse medlemmer viser til Høyres forslag til forbedringer av pensjonistbeskatningen i Innst 3 S (2010–2011). Overgangsordningen vil kortsiktig forbedre situasjonen for de gruppene dette gjelder, men når den ene gruppen beskrives som «pensjonister med høye renteutgifter, men så lav inntekt at de er skattlagt etter skattebegrensningsregelen», så frykter disse medlemmer at overgangsordningen bare er en utsettelse av utfordringene som omleggingen av pensjonistbeskatningen har gitt disse pensjonistene. Høye renteutgifter skyldes som regel høy gjeld og disse medlemmer ser det som lite sannsynlig at denne gruppen kan rette opp sin finansielle situasjon i løpet av en tre-årig overgangsperiode. Disse medlemmer mener det derfor er grunn til å følge utviklingen i denne gruppen nøye framover.