Vedlegg
Det vises til Dokument 8:9 S (2010–2011) fra Stortinget ved oversendelse 2. desember 2010.
I fremlegget ber stortingsrepresentantene Erna Solberg, Bent Høie, Sonja Irene Sjølie, Svein Harberg og Elisabeth Aspaker regjeringen utarbeide en handlingsplan for å etablere en offentlig nettbasert helseportal med følgende elementer:
kvalitetssikret og oppdatert informasjon om helse,
samt ulike sykdommer og lidelser
god informasjon om helsetjenesten og ulike helsetilbud
informasjon om kvalitet og ventetider
informasjon om pasientrettigheter og instanser
som kan bistå med å ivareta disse rettighetene
mulighet for elektronisk kommunikasjon med
helsetjenesten, eksempelvis timebestilling
gi pasienten innsyn i sin egen journal, og mulighet
for å få informasjon om prøvesvar, henvisninger
God informasjon både om helserelaterte spørsmål og om helsetjenestens tilbud er en viktig forutsetning for mål om å sikre gode og likeverdige helsetjenester til alle. Videre er det viktig å legge til rette for økt pasient- og brukermedvirkning. Helse- og omsorgssektoren må i mye større grad enn i dag involvere pasientene og brukerne, og gjøre det mulig å være en aktiv deltaker i spørsmål og problemstillinger rundt egen helse. Dette gjelder både med tanke på forebygging og underveis i et behandlingsforløp.
Det finnes i dag en rekke nettsteder, men ikke én felles inngangsportal for helseinformasjon. Erfaring fra andre land viser at informasjon, selvbetjening og dialog på nett kan bedre behandlingen og samtidig gi innsparing.
Regjeringen har derfor allerede foreslått i budsjettet for 2011(Prop. 1 S 2010–2011, kap 720 post 21), at det bevilges midler til å etablere én nasjonal felles inngangsportal for helseinformasjon, en Nasjonal Helseportal. Stortinget har gjennom sin behandling av statsbudsjettet sluttet seg til forslaget, jf Innst 11 S (2010–2011). Målet er å etablere en nasjonal tjeneste som inkluderer både nettjenester og telefontjenester. Helsedirektoratet er godt i gang med dette prosjektet.
I den nasjonale helseportalen vil pasienter, brukere og pårørende få enkel tilgang til relevant og kvalitetssikret informasjon om sykdom og behandling, om tjenestetilbudet i sektoren, ventetider, samt veiledning om rettigheter og støtteordninger. Det legges også opp til at tjenester som bytte av fastlege, oversikt over egne resepter og innbetalte egenandeler skal være tilgjengelig.
Helseportalen planlegges å være i drift i juni 2011. Portalen skal deretter løpende videreutvikles med supplerende innhold og mer funksjonalitet som f.eks elektronisk timebestilling, innsyn i egne journalopplysninger, fjernkonsultasjoner, dialog mellom bruker og tjeneste, fornying av resepter med mer.