Merknader frå komiteen
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Bendiks H. Arnesen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Laila Thorsen, frå Framstegspartiet, Oskar J. Grimstad, Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, frå Høgre, Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel og Siri A. Meling, frå Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, frå Senterpartiet, leiaren Erling Sande, og frå Kristeleg Folkeparti, Line Hen-riet-te Hjemdal, viser til dei foreslåtte endringane på statsbudsjettet for 2010 under Olje- og energidepartementet, og som det er gjort greie for i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at bevilgningene over kap. 1833 CO2-håndtering, post 21 Spesielle driftsutgifter, som skal dekke planlegging og forberedelser av fullskala rensing på Mongstad, planlegging og forberedelser av transport og lagring for CO2 og arbeid knyttet til utredning av integrasjonsløsninger for gasskraftverk med CO2-håndtering og gassprosesseringsanlegg på Kårstø, med dette er redusert fra 1 360 mill. kroner i det opprinnelige budsjettet for 2010 til 398 mill. kroner i Prop. 35 S (2010–2011). Det er en reduksjon på 970 mill. kroner, eller 70 pst. av den opprinnelige bevilgningen.
Disse medlemmer har videre merket seg at olje- og energiministeren i forbindelse med presentasjonen av statsbudsjettet for 2010 presenterte budsjettet som tidenes største satsing på fangst, transport og lagring av CO2.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen i proposisjonen foreslår å redusere bevilgningene til CO2-håndtering i 2010 med til sammen 400 mill. kroner. Bevilgningene til arbeidet med fullskala CO2-håndtering på Kårstø reduseres med 40 mill. kroner. Bevilgningene til arbeidet med fullskala CO2-håndtering på Mongstad reduseres med 180 mill. kroner, og bevilgningene til arbeidet med transport og lagring av CO2 reduseres med 176 mill kroner. Samtlige reduksjoner er begrunnet med endringer i fremdriftsplan og redusert behov for midler til utredning.
Dette medlem viser til at reduksjon i bevilgningene til CO2-håndtering ved utgangen av året er blitt en årviss tradisjon med den rød-grønne regjeringen. Tidfestede lovnader om rensing av gasskraftverket på Kårstø innen 2009, og månelanding på Mongstad innen 2014, er skrinlagt. Avsatte midler til CO2-håndtering trekkes tilbake med begrunnelse i endrede fremdriftsplaner.
Dette medlem viser til at regjeringen i statsbudsjettet for 2011 ikke gir noen signaler om at Kårstø i det hele tatt vil bli renset. Renseprosjektet er lagt på is inntil videre.
Dette medlem er også urolig for de signaler som gis i statsbudsjettet for 2011 om fare for ytterligere utsettelser av fullskala CO2-fangst og lagring på Mongstad.
Dette medlem vil påpeke at manglende rensing på Kårstø og Mongstad undergraver målsettingene i Klimaforliket, og vil gjøre arbeidet med å innfri allerede ambisiøse målsettinger for nasjonal reduksjon av klimagassutslipp enda vanskeligere.
Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett for 2011, hvor det foreslås å bevilge 55 mill. kroner til å gjenoppta anbudsprosessen for fullskala CO2-fangst og lagring på Kårstø.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen i St.meld. nr. 37 (2008–2009) Helhetlig forvaltning av det marine miljø i Norskehavet varslet at den ønsket å igangsette en åpningsprosess for petroleumsvirksomhet ved Jan Mayen, med sikte på tildeling av utvinningstillatelser. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti i forbindelse med behandlingen av forvaltningsplanen i Stortinget gikk imot tilrettelegging for petro-leums-aktivitet i dette sårbare området, og ba regjeringen om å stanse åpningsprosessen for petroleumsaktivitet utenfor Jan Mayen. Jan Mayen er et sårbart naturområde hvor vanskelighetene med å drive meningsfullt oljevern er enda større enn ved even-tuelle utbygginger i de omstridte havområdene utenfor Lofoten og Vesterålen.
Dette medlem viser til at regjeringen i proposisjonen foreslår å gi Oljedirektoratet fullmakt til å inngå kontrakt med et seismikkfartøy om geologisk kartlegging av havområdene ved Jan Mayen, og til i den forbindelse å pådra seg forpliktelser utover gitt bevilgning på opptil 110 mill. kroner. Dette medlem ønsker ikke å åpne for petroleumsvirksomhet utenfor Jan Mayen, og går derfor imot forslag vedtak II i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen i statsbudsjettet for 2010 foreslo en bevilgning på 40 mill. kroner under kap. 1825 post 70 til tilskuddsordningen for elektrisitetssparing i husholdninger. Disse medlemmer viser til at køen for å få støtte fra denne ordningen er lang, og at støttebehovet langt overgår de midlene regjeringen har stilt til disposisjon. Ifølge en artikkel på nettstedet E24 torsdag 2. desember har Enova opptil 200 henvendelser om strømsparing hver dag, men støttekvoten for norske hjem er brukt opp. Alle bevilgede midler for 2010 er disponert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener at Enova innenfor sine totale bevilgninger må kunne finne midler til å gi tilskudd til elektrisitetssparing også for resten av 2010 til alle som tilfredssstiller kriteriene for slik støtte.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener bevilgningene til tilskudd for elektrisitetssparing i husholdninger bør økes betydelig, og viser til at noen av de frigjorte midlene fra arbeidet med CO2-håndtering bør kunne omdisponeres til dette formålet.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at 100 mill. kroner av den reduserte bevilgningen på totalt 400 mill. kroner under kap. 1833 CO2-håndtering overføres til kap. 1825 post 70 Tilskudd til elektrisitetssparing i husholdninger.»