Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til komiteens behandling av St.prp. nr. 1 (2009–2010) og de respektive partiers merknader i Innst. S. nr. 15 (2009–2010), samt Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett for 2010, jf. Innst. 350 S (2009–2010).

Når det gjelder kapitler og poster som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de fremlagte forslagene i proposisjonen.

Komiteen viser for øvrig til de respektive partiers merknader i forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2010–2011) statsbudsjettet for 2011, kapitler under Arbeidsdepartementet, Barne-, inkluderings- og likestillingsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet (rammeområde 7), jf. Innst. 15 S (2010–2011).

Post 1 Driftsutgifter blir foreslått auka med 1,444 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått auka med 4 mill. kroner.

Post 70 Tilskot blir foreslått redusert med 3 mill. kroner.

Post 45 Større utstyrskaffingar og vedlikehald, kan overførast, kan nyttast under post 21, blir foreslått redusert med 80 mill. kroner.

Post 1 Driftsutgifter blir foreslått redusert under post 1 med 4 mill. kroner.

Post 1 Driftsutgifter blir foreslått redusert med 2,5 mill. kroner.

Post 1 Driftsutgifter, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 39 mill. kroner.

Post 22 Sluttoppgjer blir foreslått auka med 1 mill. kroner.

Post 1 Driftsutgifter blir foreslått auka med 4 mill. kroner.

Post 90 Utlån, overslagsløyving, blir foreslått auka med 3 100 mill. kroner.

Post 1 Gebyrinntekter, lån blir foreslått auka med 4 mill. kroner.

Post 90 Tilbakebetaling av lån blir foreslått auka med 200 mill. kroner.

Post 80 Renter blir foreslått auka med 24 mill. kroner.

Post 1 Driftsutgifter blir foreslått redusert med 11 mill. kroner.

Post 1 Premieinntekter blir foreslått auka med 8 mill. kroner.

Post 1 Driftsutgifter blir foreslått redusert med 6 mill. kroner.

Post 76 Tiltak for arbeidssøkjarar, kan overførast, blir foreslått auka med 75 mill. kroner.

Det gjeras også framlegg om å redusere total tilsegnsfullmakt for 2010 med 240 mill. kroner, jf. framlegg om vedtak II.

Post 85 Innfordring av feilutbetaling blir foreslått auka med 0,5 mill. kroner.

Post 1 Venteløn, overslagsløyving, blir foreslått auka med 10 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Prop. 1 S (2009–2010) om bevilgninger på statsbudsjettet for 2010, hvor det fremgikk at det var en nedgang i antall personer som går på ventelønn. Det er derfor urovekkende at det i saldert budsjett fremkommer en økning av antall brukere og kostnader enn det som lå til grunn i de opprinnelige anslagene.

Disse medlemmer viser også til sitt alternative statsbudsjett for 2011 hvor man fremmet forslag om å avvikle ordningen for nye tilfeller fra 1. januar 2011.

Post 1 Refusjon statleg verksemd blir foreslått auka med 9 mill. kroner.

Post 85 Innfordring av feilutbetaling av venteløn blir foreslått redusert med 0,9 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Petroleumstilsynet skal føre tilsyn med 120 bedrifter som opererer på norsk sokkel. Petroleumsvirksomheten er gigantisk i Norge. Det er her snakk om en sektor som er i drift 24 timer i døgnet, sju dager i uken og 365 dager i året.

Disse medlemmer viser til nyhetsoppslag i TV2 26. november 2010, hvor det fremgår at Petroleumstilsynet ikke har tilstrekkelig med ressurser til å kunne utføre forsvarlig tilsyn med denne sektoren.

Disse medlemmer viser også til nyhetsoppslag i TV2 26. november 2010 hvor det fremkommer at Petroleumstilsynet har bedt om 22 nye stillinger i forbindelse med statsbudsjettet for 2011, men at dette ikke har blitt tatt høyde for i regjeringens forslag.

Disse medlemmer mener det er svært uheldig at Stortinget ikke har blitt informert om de faktiske forholdene knyttet til det reelle behovet for ressurser tilsynet har, og har hatt, for å kunne utføre et forsvarlig tilsyn.

Disse medlemmer viser også til brev fra stortingsrepresentant Ketil Solvik-Olsen, datert 29. november 2010, til Arbeidsdepartemenet samt til svarbrev fra konstituert arbeidsminister Rigmor Aasrud, datert 30. november 2010.

Disse medlemmer mener det er avgjørende at Petroleumstilsynet sikres forsvarlige bevilgninger slik at helse, miljø og sikkerhet kan ivaretas på en god måte for hele petroleumsvirksomheten.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 14 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

642

Petroleumstilsynet

1

Driftsutgifter, kan overføres, økes med

14 000 000

fra kr 172 100 000 til kr 186 100 000

Disse medlemmer ber videre om at det gis fullmakt til at bevilgningen kan overføres og benyttes i 2011.

Post 50 Statstilskot blir foreslått auka med 1,8 mill. kroner.

Post 70 Tilskot, militære, overslagsløyving, blir foreslått auka med 5 mill. kroner.

Post 71 Tilskot, sivile, overslagsløyving, blir foreslått auka med 19 mill. kroner.

Post 70 Tilskot blir foreslått redusert med 15,3 mill. kroner.

Post 70 Tilskot blir foreslått redusert med 48 mill. kroner.

Post 70 Tilskot, overslagsløyving, blir foreslått auka med 10,4 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i forbindelse med behandlingen av Innst. 15 S (2010–2011) om bevilgninger på statsbudsjettet for 2011, kapitler under Arbeidsdepartementet, Barne-, inkluderings- og likestillingsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet (rammeområde 7), hvor det fremkommer at disse medlemmer mener ordningen med supplerende stønad bør overføres til kommunenes budsjettrammer.

Post 24 Driftsresultat blir foreslått redusert med 15,664 mill. kroner.

Post 70 Lønsgaranti ved konkurs blir foreslått redusert med 150 mill. kroner.

Post 2 Dividende blir foreslått redusert med 70 mill. kroner.

Post 70 Overgangsstønad, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 46 mill. kroner.

Post 72 Stønad til barnetilsyn blir foreslått redusert med 60 mill. kroner.

Post 73 Utdanningsstønad blir foreslått redusert med 16 mill. kroner.

Post 76 Forskottering av underhaldsbidrag blir foreslått redusert med 10 mill. kroner.

Post 70 Sjukepengar for arbeidstakarar mv., overslagsløyving, blir foreslått redusert med 3 010 mill. kroner.

Post 71 Sjukepengar for sjølvstendige, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 150 mill. kroner.

Post 72 Omsorgs- og pleiepengar ved sjukdom hos barn mv., overslagsløyving, blir foreslått redusert med 60 mill. kroner til 510 mill. kroner.

Post 75 Feriepengar av sjukepengar, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 70 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er tilfreds med at tallet på sykepengedager pr. sysselsatt vil kunne reduseres med 8 pst. fra 2009 til 2010, noe som er mer enn de opprinnelige anslagene regjeringen la til grunn i statsbudsjettet for 2010.

Disse medlemmer vil likevel påpeke viktigheten av at de foreslåtte tiltakene i ny IA-avtale gjennomføres, samt at man opprettholder ambisjonene om at sykefraværet fortsatt skal reduseres.

Post 70 Arbeidsavklaringspengar, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 903 mill. kroner.

Post 70 Rehabiliteringspengar, overslagsløyving, blir forslått auka med 47 mill. kroner.

Post 71 Legeerklæringar blir forslått auka med 7 mill. kroner.

Post 70 Attføringspengar, overslagsløyving, blir forslått auka med 235 mill. kroner.

Post 71 Attføringsstønader, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 45 mill. kroner.

Post 70 Grunnpensjon, overslagsløyving, blir forslått auka med 9 mill. kroner.

Post 71 Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 369 mill. kroner.

Post 72 Særtillegg, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 15 mill. kroner.

Post 74 Tidsavgrensa uførestønad, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 110 mill. kroner.

Post 75 Ménerstatning ved yrkesskade, overslagsløyving, blir forslått auka med 15 mill. kroner.

Post 70 Grunnstønad, overslagsløyving, blir forslått redusert med 20 mill. kroner.

Post 71 Hjelpestønad, overslagsløyving, blir forslått redusert med 45 mill. kroner.

Post 73 Hjelpemiddel mv. til arbeid og utdanning blir forslått med 2 mill. kroner.

Post 74 Tilskot til bilar blir forslått redusert med 160 mill. kroner.

Post 75 Betring av funksjonsevna, hjelpemiddel blir forslått redusert med 29,3 mill. kroner.

Post 76 Betring av funksjonsevna, hjelpemiddel som tenester blir foreslått auka med 2 mill. kroner.

Post 77 Ortopediske hjelpemiddel blir foreslått auka med 25 mill. kroner.

Post 78 Høyreapparat blir foreslått auka med 35 mill. kroner.

Post 70 Grunnpensjon, overslagsløyving, blir foreslått auka med 160 mill. kroner.

Post 71 Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir foreslått auka med 397 mill. kroner.

Post 73 Særtillegg, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 25 mill. kroner.

Post 70 Grunnpensjon, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 7 mill. kroner.

Post 71 Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir foreslått auka med 29 mill. kroner.

Post 72 Særtillegg, overslagsløyving, blir foreslått auka med 3 mill. kroner.

Post 74 Utdanningsstønad blir foreslått redusert med 0,85 mill. kroner.

Post 75 Stønad til barnetilsyn, overslagsløyving, blir foreslått med 4 mill. kroner.

Post 70 Gravferdsstønad, overslagsløyving, blir foreslått auka med 10 mill. kroner.

Post 70 Sjukestønadsutgifter i utlandet blir foreslått redusert med 5 mill. kroner.

Post 77 Pasientar frå avtaleland blir foreslått redusert med 35 mill. kroner.

Post 2 Diverse inntekter blir foreslått auka med 60 mill. kroner.

Post 3 Hjelpemiddelsentralar m.m. blir foreslått auka med 7 mill. kroner.

Post 71 Refusjon ved yrkesskade blir foreslått redusert med 118 mill. kroner.

Post 73 Refusjon bidragspliktige blir foreslått auka med 5 mill. kroner.

Post 74 Refusjon medisinsk handsaming blir foreslått auka med 44 mill. kroner.

Post 1 Refusjon dagpengar, statsgaranti ved konkurs blir foreslått redusert med 20 mill. kroner.

Post 3 Refusjon av dagpengar frå EØS-land blir foreslått auka med 2 mill. kroner.