Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

7.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til Riksrevisjonens kontroll av Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet og dets underliggende virksomheter. Komiteen merker seg at Riksrevisjonen har avgitt 22 avsluttende revisjonsbrev uten merknad og to revisjonsbrev med merknader til Departementenes servicesenter og Statens pensjonskasse.

Komiteen viser til at den i brev av 4. november 2010 stilte fornyings-, administrasjons- og kirkeministeren flere spørsmål i tilknytning til Riksrevisjonens rapportering. Statsråden svarte i brev av 16. november 2010. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Det vises også til brev med tilleggsspørsmål fra komiteen, samt statsrådens svarbrev av 30. november 2010.

Komiteen viser til at Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet har et overordnet samordningsansvar for IKT-politikken som innbefatter utarbeidelse av strategier, oppfølging av sektorovergripende problemstillinger mv. Komiteen har merket seg at det ikke er stilt tilstrekkelige krav til informasjonssikkerhetsarbeidet i statsforvaltningen og at det heller ikke er utarbeidet oversikter over hvilke tiltak som skal iverksettes på området. Komiteen vil påpeke viktigheten av at dette blir gjort og at arbeidet gis høy prioritet.

Komiteen har videre merket seg at Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at virksomheter underlagt Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet ikke har tilfredsstillende informasjonssikkerhet, spesielt med bakgrunn i departementets rolle i arbeidet med IKT-politikken. Komiteen viser også til Riksrevisjonens gjennomgang av Departementenes servicesenter (DSS) hvor det er avdekket alvorlige mangler knyttet til informasjonssikkerheten og at IKT-infrastrukturen som departementene benytter ved behandling av politisk og administrativ informasjon, ikke er tilstrekkelig sikret. Komiteen har merket seg at departementet har pålagt DSS å utarbeide en bindende plan for oppfølgning av manglene på IKT-området. Komiteen viser til svarbrevet fra statsråden hvor det opplyses at de fleste tiltakene er planlagt implementert i løpet av våren 2011 og at prosjektet skal være avsluttet høsten 2011. Komiteen viser til statsrådens brev av 30. november 2010 hvor hun påpeker at avdekkede svakheter umiddelbart ble tatt opp med alle departementer der det hadde blitt påvist kompromitterte maskiner. Komiteen sier seg enig med statsråden i at arbeidet med å informere departementene om utfordringene i det ugraderte nettet burde vært gjort både mer presist og i større grad. Det vises til statsrådens svar: «…i denne perioden kunne ha blitt informert både i større grad og mer presist til departementene om utfordringene i det ugraderte nettet».

Komiteen er tilfreds med at det er engasjert en ekstern kvalitetssikrer til dette arbeidet. Komiteen har videre merket seg at departementet den 2. november 2010 har tilskrevet samtlige departementer vedrørende IKT-sikkerheten. Komiteen ser det som positivt at svarene vil bli brukt med tanke på videre oppfølgning og i forbindelse med revisjon av gjeldende nasjonale retningslinjer for informasjonssikkerhet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser for øvrig til artik-ler i Aftenposten 24. og 25. november 2010 der det fremgår at Nasjonal sikkerhetsmyndighet har sendt varsel om pålegg til DSS om brudd på reglene for håndtering av sikkerhetsgradert informasjon. Flertallet ser det som svært viktig at man uten ugrunnet opphold følger opp denne saken. Flertallet vil forutsette at Stortinget, på egnet måte, holdes informert om arbeidet med å løse disse utfordringer.

Komiteen har merket seg at arkivforskriften og offentlegforskriften gir rom for at det kan foreligge en eller flere papirbaserte offentlige journaler i tillegg til de journaler som publiseres gjennom ny offentlig elektronisk postjournal (OEP). Komiteen vil understreke at målsettingen om allmenn og enkel tilgang vanskelig kan oppfylles så lenge det ikke kreves at OEP inneholder fullstendige journaler.

Komiteen har videre merket seg at departementet har iverksatt en rekke tiltak for å bedre forvaltningens brukerretting av offentlige tjenester og forventer at departementet som overordnet fagdepartement aktivt følger opp de tiltak som er iverksatt.

Komiteen viser til at departementet ikke har gitt Opplysningsvesenets fond konkrete styringssignaler knyttet til bruk av datterselskaper og rammer som regulerer investeringsvirksomheten til fondet. Komiteen har merket seg at departementet vil gjennomgå og vurdere fondets rammeverk og det overordnede instruksverket.