Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Finansdepartementet hadde i 2009 et utgiftsbudsjett
på 461,3 mrd. kroner. Departementet har ansvar for seks virksomheter,
fem fond og tre særlovsselskaper.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at gevinster
og tap, som utgjør en vesentlig del av resultatelementet i Statens
pensjonsfond utland (SPU), blir utelatt i Meld. St. 3, statsregnskapets framstilling
av overskuddet i SPU. Finansdepartementet opplyser blant annet at
overskuddsbegrepet er i tråd med nasjonalregnskapets definisjoner
og at netto finansinvesteringer i offentlig forvaltning er en sentral
referansestørrelse ved internasjonale sammenlikninger av offentlige
finanser. Departementet viser videre til at Statistisk sentralbyrå
(SSB) har ansvar for å forvalte nasjonalregnskapsbegrepene, og at
det vil forholde seg til den standard SSB etablerer.
Riksrevisjonen er av den oppfatning at SPUs gevinster
og tap må inkluderes i statsregnskapets resultatframstilling for
å gi et korrekt og relevant bilde og kan ikke se av bevilgningsreglementet at
nasjonalregnskapets prinsipper skal legges til grunn ved utarbeidelse
av statsregnskapet.
Riksrevisjonen ser det ikke som tilfredsstillende at
statens kjøp og salg av aksjer i Statoil ASA framstilles dobbelt
i statsregnskapet, som endring i balansen til både SPU og Olje-
og energidepartementet. Nåværende framstilling i statsregnskapet
kan oppfattes av leseren som om det kjøpes og selges aksjer i Statoil
ASA for SPU. Riksrevisjonen har merket seg at departementet i forbindelse
med Statsregnskapet 2010 vil vurdere om presentasjonsformen i kapittel
3 bør justeres.
Det framgår av de etiske retningslinjene at
utelukkelse av selskaper fra SPUs investeringsunivers gjelder også
for Statens pensjonsfond Norge (SPN). Likevel hadde SPN ved utgangen
av 2009 aksjer og obligasjoner i et selskap som var utelukket fra
SPUs investeringsunivers. Riksrevisjonen ser det som uheldig at
Finansdepartementet, fem år etter at de etiske retningslinjene ble
gjort gjeldende for begge fondene, fortsatt ikke har rutiner for
å varsle Folketrygdfondet og Norges Bank samtidig om selskaper der
departementet ikke lenger ønsker å være eier. Riksrevisjonen har
merket seg at departementet er enig med Riksrevisjonen og departementet
uttaler at det vil utarbeide nye rutiner for hvordan Folketrygdfondet
skal varsles om slike uttrekk.
Revisjonen har vist at SPU har investert i rentebærende
verdipapirer som var utelukket fra fondets investeringsunivers.
Departementet opplyser at det ved en inkurie har utelatt rentebærende
instrumenter fra instruksjonene til Norges Bank for perioden 2007
til 2009. Riksrevisjonen finner det ikke tilfredsstillende at SPU ikke
ble forvaltet i tråd med de etiske retningslinjene som Stortinget
har sluttet seg til.
SPU ble i 2009 belastet med forvaltningskostnader
på totalt 3,2 mrd. kroner av Norges Bank, hvorav 1,4 mrd. kroner
var avkastningsavhengige honorarer til eksterne forvaltere. En avtale med
en ekstern forvalter uten øvre grense for avkastningsavhengig honorar,
resulterte etter reforhandling i utbetalt honorar på ca. 500 mill. kroner.
Opprinnelig avtale ville ha medført et honorar på ca. 900 mill.
kroner. Honoraret framstår både før og etter reforhandling av avtalen som
påfallende høyt, så vel beløpsmessig som prosentuelt.
Departementet opplyser at det har løpende oppfølging
av bankens totale kostnader knyttet til forvaltningen av SPU. Departementet
uttaler videre at det ikke er involvert i godkjenning eller kvalitetssikring
av avtalene med enkeltforvaltere da det er bankens organer som har
ansvar for risikostyring og internkontroll.
Riksrevisjonen finner det sterkt kritikkverdig
at det inngås avtaler til slike vilkår og stiller spørsmål ved Norges
Banks internkontroll i denne sammenheng. Riksrevisjonen ser det
som kritikkverdig at Finansdepartementet ikke engasjerer seg i arbeidet
med oppfølging av eksterne forvaltere slik de har avtalemessig adgang til.
Riksrevisjonen vurderer departementets begrensede oppfølging i denne
sammenheng som alvorlig og mener at det tilligger Finansdepartementet
et mer proaktivt oppfølgingsansvar.
Riksrevisjonen vurderer det som kritikkverdig
at lønnsopplysninger om faktisk utbetalt lønn til Norges Bank Investment
Managements (NBIM) ledergruppe verken ble opplyst i SPUs årsrapport
som noteopplysning eller til Riksrevisjonen. Departementet viser
til at Norges Bank har gitt opplysninger i henhold til regnskapsprinsipper fastsatt
av representantskapet og Norges Banks vurdering av hvem som anses
for «ledende ansatte». Riksrevisjonen har merket seg at Finansdepartementet
i utkast til ny forskrift foreslår krav om noteopplysninger vedrørende
ytelser til ledende personer knyttet til forvaltningen av investeringsporteføljen.
Meravkastning er et mål på hvor stort bidrag
den aktive forvaltningen i Norges Bank har gitt til fondets samlede
avkastning. Inntekter fra utlån av verdipapirer inngår i rapporteringen
av brutto meravkastning. Etter hva departementet erfarer er det
vanlig internasjonalt å rapportere inntekter fra utlån av verdipapirer
som en del av brutto meravkastning. Riksrevisjonen er av den oppfatning
at internasjonal praksis også viser eksempler på at inntekter fra
utlån av verdipapirer ikke utelukkende rapporteres som meravkastning.
Riksrevisjonen finner det uheldig at Stortingets forutsetning
om transparens og åpenhet ikke tilfredsstilles fullt ut, eksempelvis
ved at kostnader for aktiv forvaltning ikke framkommer. Selv om
det internasjonalt er vanlig å rapportere brutto meravkastning,
mener Riksrevisjonen at for å tilfredsstille Stortingets forutsetning
om transparens og åpenhet bedre, bør departementet vurdere å rapportere
netto meravkastning slik at kostnadene for aktiv forvaltning tydelig
framkommer i både prosent og kroner.
SPU skal følge internasjonalt anerkjente standarder
ved avkastningsmåling. Global Investment Performance Standard (GIPS)
anses som den anerkjente internasjonale standarden på området og
krever at både beregninger og rapportering er i henhold til standarden.
Departementet anfører at SPUs avkastningsberegning fra og med 1998
har funnet sted i tråd med denne standarden. Riksrevisjonen ser
det som uheldig at rapporteringen ikke har omfattet opplysninger om
belåning i fondet og slik ikke tilfredsstilt GIPS fullt ut.
Riksrevisjonen vurderer det som uheldig at NBIMs
avstemmingsrutiner for SPUs avkastningsberegninger ikke har fastsatt
terskelverdi for akseptert avvik mellom regnskaps- og avkastningssystemet.
Riksrevisjonen vurderer det som uheldig at Finansdepartementets
konsulentselskap, i publiserte rapporter på departementets hjemmeside,
i perioden 2007–2009 har opplyst om en annen avkastningsmetode enn
den som faktisk har vært benyttet for kontrollmåling. Departementet
opplyser at det ville vært vanskelig å oppgi riktige opplysninger
uten samtidig å avsløre detaljer om den pågående innfasingen av
høyere aksjeandel.
Riksrevisjonen ser det som kritikkverdig at SPUs
transaksjonsdata har vært sendt som usikret e-post og anser det
som en svakhet fra et ikt-sikkerhetsperspektiv. Finansdepartementet viser
til at Norges Bank og departementet har tatt initiativ til at slike
oversendelser av historiske beholdningsdata kun skjer via sikker
e-post. Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger opp at
SPUs transaksjonsdata sendes som sikker e-post framover.
SPUs prosentmessige avkastning målt i internasjonal
valuta for 2009 ble rapportert til 25,6 prosent, tilsvarende 613
mrd. kroner. Beløpet framkommer av resultatrapportering for SPU som
resultat før valutakursreguleringer. Finansdepartementet bygger
blant annet på dette i rapporteringen til Stortinget. Riksrevisjonens analyse
av hvordan valutakurseffekten påvirker SPUs regnskapsmessige avkastning,
viste at det var vesentlig usikkerhet knyttet til om det presenterte
resultatet reflekterer den faktiske verdiendringen for 2009. Usikkerheten
har sammenheng med valg av metode for å skille ut valutakurseffekten.
Metoden gir ekstra usikkerhet i perioder med store valutakurssvingninger.
Departementet opplyser at SPU har en del særtrekk
som gjør at det kan være ulike syn på hva som er «korrekt rapportering».
Videre opplyses det at dagens metode som primært benyttes som del
av intern regnskapsrapportering, er anerkjent internasjonal regnskapspraksis.
Etter Riksrevisjonens vurdering er det viktig å ta hensyn til SPUs
særtrekk i rapporteringen, og internasjonal regnskapspraksis for
«intern rapportering» synes her ikke hensiktsmessig for rapportering
til Stortinget og allmennheten.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det benyttes ulike
metoder for rapportering av SPUs regnskapsmessige avkastning før
og etter valutakursreguleringer. Etter Riksrevisjonens vurdering bør
det legges vekt på at det benyttes identiske beregningsmetoder.
Riksrevisjonen viser til at SPUs avkastning rapporteres både i prosent
og kroner. Selv om departementet legger størst vekt på rapportering
av den prosentmessige avkastning, er det viktig at den regnskapsmessige avkastningen
som departementet rapporterer til Stortinget er korrekt. Riksrevisjonen
har merket seg at Finansdepartementet vil vurdere denne problemstillingen
på bakgrunn av innspill fra høringsinstansene vedrørende forskrift
om regnskapsregelverk for Norges Bank.
Utviklingen i skatteetatens kontrollvirksomhet har
over flere år vist en vridning fra tyngre kontroller til mer avgrensede
kontroller, redusert treffprosent på regnskapskontroller og oppgavekontroller,
samt nedgang i antall anmeldelser etter kontroll. Da forholdet med
negativ utvikling i andel kontrollerte næringsdrivende og mangelfull
satsning på tyngre kontroller ble tatt opp i Dokument nr. 1 (2008–2009)
for budsjettåret 2007, forutsatte Riksrevisjonen at dette dreide
seg om en midlertidig svekkelse slik Finansdepartementet opplyste,
og at departementet gjennom styringsdialogen ville følge utviklingen i
kontrollarbeidet med tanke på kontrollvolum og kontrolltyper. Riksrevisjonen
kan fortsatt ikke se at Finansdepartementets intensjon om økt satsning
på kontroll av mer komplekse og tyngre saker, samtidig som kontrollvolumet
opprettholdes, er innfridd.
Revisjonen for 2009 har vist at det ved ligning
av store selskaper, utenom Oljeskattekontoret og Sentralskattekontoret
for storbedrifter, i liten grad gjennomføres utvidede ligningskontroller.
Riksrevisjonen er kritisk til om vridningen
fra regnskapskontroll til enklere kontrolltyper bidrar til å avdekke
og forfølge alvorlig og omfattende skattekriminalitet. Riksrevisjonen
ser det som svært bekymringsfullt at det til tross for betydelige
satsningsmidler på kontrollområdet, fortsatt gjennomføres et lavere
antall regnskapskontroller enn det som ble gjennomført i årene før
reorganiseringen av skatteetaten.
Riksrevisjonen ser kritisk på at skatteetaten
ikke har lykkes i å dreie en større del av ressursbruken over på
ligning av næringsdrivende og selskaper.
Riksrevisjonen mener det er kritikkverdig at
Finansdepartementets oppfølging av skatteetaten ikke i tilstrekkelig
grad har bidratt til økt innsats mot illojale brukere og svart økonomi.
Pålitelighet i skatteetatens rapportering ble
tatt opp i Dokument 1 (2009–2010) for budsjettåret 2008. Kontroll-
og konstitusjonskomiteen delte Riksrevisjonens bekymring over tvetydig
bruk av begreper knyttet til skatteetatens kontrollarbeid. Komiteen
uttalte at indikasjon på større omfang av tyngre kontroller enn
det som i virkeligheten har funnet sted, er uakseptable utslag og krevde
umiddelbar handling. Revisjonen har vist at skatteetatens rapportering
for 2009 fortsatt er upresis. Rapporteringen kan dermed gi et feilaktig
bilde av situasjonen på viktige områder, blant annet knyttet til
skatteetatens kontrollvirksomhet og restansene og regnskapsføringen
ved Skatteoppkrever utland.
Riksrevisjonen registrerer at Finansdepartementet
har forståelse for at datakvaliteten i en så stor etat som skatteetaten
vil være en gjennomgående og vedvarende utfordring. Riksrevisjonen
vil presisere at data som rapporteres må være pålitelige og etterprøvbare
for at det skal være mulig å vurdere om målene for det enkelte budsjettår
er nådd.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det fortsatt
er uklar begrepsbruk og ulik registrering av data som danner grunnlag
for resultatrapportering. Dette medfører at det rapporteres en større
andel tyngre og komplekse kontroller enn det som i realiteten er
gjennomført. Videre rapporteres det et større antall oppgavekontroller
enn hva som er gjennomført.
Riksrevisjonen ser det som kritikkverdig at
skatteetatens rapportering av utvidede kontroller under ligningen
av næringsdrivende og selskaper ikke er korrekt. De rapporterte
kontrollene trenger ikke være prioritert og underlagt en reell oppfølging
og kontroll. Skattedirektoratet opplyser at dette er en svakhet
i rapporteringssystemet som vil bli fulgt opp umiddelbart. Finansdepartementet
har ikke gitt kommentarer til dette.
Riksrevisjonen er videre kritisk til at det
er påvist feil og mangler i rapportering av restanser og regnskaps-
og avstemmingsarbeidet ved Skatteoppkrever utland.
Riksrevisjonen er kritisk til at Finansdepartementet
ikke har fulgt opp at skatteetatens rutiner for å sikre kvalitet
i registrering og rapportering av data er tilfredsstillende. Dette
gjelder spesielt i forhold til rapportering som danner grunnlag for
departementets styring og oppfølging av etaten.
Riksrevisjonen har tidligere tatt opp likebehandling
knyttet til anmeldelser og tilleggsskatt, jf. Dokument nr. 1 (2007–2008)
og Dokument 1 (2009–2010). Kontroll- og konstitusjonskomiteen uttalte
i Innst. S. nr. 172 (2007–2008) vedrørende manglende anmeldelser,
at det er et grunnleggende prinsipp i en rettsstat at like saker skal
behandles likt, uavhengig av geografisk tilhørighet.
Revisjonen i 2009 har vist at skatteetaten har
ulik praksis når det gjelder ileggelse av tilleggsavgift ved oppgavekontroll
og anmeldelse på grunn av mang-lende oppgavelevering.
Riksrevisjonen har merket seg at Finansdepartementet
og Skattedirektoratet legger stor vekt på rettssikkerhet og likebehandling,
men det gis uttrykk for at det i en stor etat vil være visse utfordringer
knyttet til likebehandling i saker som bygger på en konkret skjønnsmessig
vurdering.
Riksrevisjonen er kritisk til at skatteetaten
ikke har et overordnet kvalitetssikringssystem som sikrer likebehandling
av skatte- og avgiftspliktige uavhengig av geografisk tilhørighet.
Riksrevisjonen forutsetter at de iverksatte tiltak gis høy prioritet
og at departementet følger opp at tiltakene i praksis sikrer likebehandling
i regionene ved gjennomføring av oppgavekontroll.
Riksrevisjonen er videre kritisk til at Finansdepartementet
ikke har hatt en gjennomgående oppfølging av skatteetaten for å
sikre at like saker behandles likt.
Det ble rapportert i Tillegg 1 til Dokument
1 (2009–2010) at SPUs regelverk ikke inneholdt bestemmelser om hvilket
regnskapsregelverk som gjaldt spesifikt for SPU.
Riksrevisjonens gjennomgang viste at det var motstrid
mellom de ulike regnskapsregelverk som gjaldt for SPU, og at SPUs
regnskap med noter ikke tilfredsstilte internasjonale standarder og
beste praksis fullt ut. Riksrevisjonen bemerket at regelverket som
skal gjelde for SPU utledes fra sentralbankloven, og stilte spørsmål
om departementet legger til grunn at «Santiago-prinsippene» skal
gjelde for SPU.
Departementet legger til grunn at SPUs regnskap inngår
i regnskapet til Norges Bank og at regnskapsrapportering skal skje
i henhold til Norges Banks regnskapsprinsipper. Videre opplyser
departementet at det nye regnskapsregelverket for Norges Bank er
i tråd med «Santiago-prinsippene» som Finansdepartementet har vært
med på å utarbeide.
Riksrevisjonen viser til at kontroll- og konstitusjonskomiteen
forutsatte at departementet gir arbeidet med å sikre at kvaliteten
på fondets regnskap tilfredsstiller internasjonale standarder høy
prioritet. Riksrevisjonen vurderer det som uheldig at regnskapsregelverk
som benyttes for SPUs regnskapsrapportering utledes indirekte fra
sentralbankloven og Norges Banks regnskapsprinsipper. Tidligere
års revisjoner har vist at Norges Bank har gjort en rekke unntak
fra regnskapslovgivningen som ble begrunnet med sentralbankspesifikke
forhold. Disse forholdene hadde imidlertid ikke relevans for SPU,
men likevel omfattet unntakene også SPU ved utarbeidelse av regnskapsrapportering
og noteopplysninger.
Sett fra et revisjonssynspunkt mener Riksrevisjonen
at det er uheldig at SPU ikke har et eget regnskap, men har status
som noteopplysninger til Norges Banks regnskap. Riksrevisjonen er
av den oppfatning at det bør avlegges eget regnskap for SPU med
de krav det innbærer. Markedsverdien av SPU ved utgangen av 2009
utgjorde to tredeler av statens balanse, og fondet har omfattende
aktivitet og verdiendringer som påvirker statens balanse. Den vesentlige
delen fondet utgjør av statens kapital og fondets størrelse og kompleksitet,
tilsier at det bør avlegges et eget regnskap for SPU. Etter Riksrevisjonens
oppfatning bør det framgå direkte av regler om forvaltningen av
SPU hvilken regnskapslovgivning som skal gjelde for fondet ved utarbeidelse
av SPUs regnskapsrapportering. Riksrevisjonen vil også peke på at
i henhold til «Santiago-prinsipp» nr. 11 skal det utarbeides regnskap
for statlige investeringsfond.
Det framgår av forslaget til forskrift om regnskapsregler
for Norges Bank § 1-2 at SPU ikke er et eget rettssubjekt. Riksrevisjonen
kan ikke se at det faktum at SPU ikke er et eget rettssubjekt er
til hinder for at det kan avlegges eget regnskap for SPU. Riksrevisjonen
viser til at selv om SPN inngår i balansen til Folketrygdfondet, avlegges
det et eget regnskap for SPN. Etter Riksrevisjonens syn bør det
også framgå av regler for forvaltningen av SPU hvilke regnskapsregler som
skal gjelde for SPU.