Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

18.1 Sammendrag

Samferdselsdepartementet hadde i 2009 et utgiftsbudsjett på 33,1 mrd. kroner. Departementet har ansvar for seks virksomheter og seks selskaper,

Riksrevisjonen har avgitt fire avsluttende revisjonsbrev uten merknad og to revisjonsbrev med merknad til Statens vegvesen og Jernbaneverket.

Riksrevisjonen konstaterer at mellomværende med fylkeskommuner når det gjelder investering, drift og vedlikehold av fylkesveier ikke blir rapportert som en del av statens kapitalregnskap. Samferdselsdepartementet vil følge dette opp.

Riksrevisjonen har avdekket mangler i Samferdselsdepartementets etatsstyring av informasjonssikkerheten i underliggende virksomheter. Departementet har i liten grad stilt krav til eller gitt føringer i tilstrekkelig grad til underliggende virksomheter om en felles tilnærming til hvordan de skal klassifisere informasjon. Departementet har heller ikke gitt føringer for hvordan samfunns- og virksomhetskritisk infrastruktur skal beskyttes. Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at departementet ikke stiller konkrete krav til sektorene vei og jernbane når det gjelder informasjonssikkerhet.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at Statens vegvesen ikke har rutiner som sikrer dokumentasjon og likebehandling ved fastsettelse og utbetaling av grunnerstatning ved veiprosjekter. Riksrevisjonen registrerer at nye supplerende rutiner for grunnerverv som skal ivareta internkontroll og dokumentasjonskrav, først vil være på plass per 1. november 2010. Riksrevisjonen forutsetter at Samferdselsdepartementet følger opp at innføring av nye rutiner iverksettes som forutsatt og at departementet vurderer om rutinene gir den forventede forbedringen.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at Statens vegvesen fortsatt har mangelfulle rutiner for kvalitetssikring og etterkontroll av faste og variable lønnsdata. Tilsvarende forhold på lønnsområdet ble tatt opp av Riksrevisjonen allerede i 2006-regnskapet, jf. Dokument nr. 1 (2007–2008). Riksrevisjonen registrerer at Statens vegvesen nå har prioritert arbeid med nye rutiner for lønnsdata i 2010, og at Vegdirektoratet vil gjennomføre revisjoner på lønnsområdet for å sikre at de nye rutinene blir fulgt. Riksrevisjonen forutsetter at Samferdselsdepartementet følger opp Statens vegvesens arbeid på dette området.

Riksrevisjonen er kritisk til at Statens vegvesen har nedprioritert arbeidet med å sikre gode rutiner for innkreving av midler fra bompengeselskap og andre eksterne aktører. Riksrevisjonen vil peke på at mangelfulle rutiner kan føre til at staten taper renteinntekter. Riksrevisjonen forutsetter at Samferdselsdepartementet følger opp forholdene og at Statens vegvesen utvikler rutiner som sikrer statens interesser ved riktig rekvirering av eksterne midler.

Riksrevisjonen hadde også i 2007 og 2008 merknader til anleggsdriften og stilte da spørsmål blant annet om planleggingen og prosjekt- og kontraktsstyringen var god nok. Riksrevisjonen ser alvorlig på at kvalitetssikring av kostnadsoverslag og konkurransegrunnlag ved vegprosjekter ikke gjennomføres og dokumenteres i samsvar med kravene i Statens vegvesens håndbok 151. Riksrevisjonen har merket seg at det er vedtatt nye rutiner og prosedyrer for kvalitetssikring av kostnadsoverslag og konkurransegrunnlag på regionsnivå, og at disse er eller vil bli iverksatt i tre regioner fra 1. juli 2010, og i to regioner fra 1. desember 2010. Riksrevisjonen registrerer også at Statens vegvesen nå er i gang med å ta i bruk systemet Porteføljesys som grunnlag for kontroll av kvalitetssikring av konkurransegrunnlag, og at dette forventes fullt operativt fra 2011. Riksrevisjonen forutsetter at Samferdselsdepartementet følger opp de tiltak som er iverksatt.

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Statens vegvesen ikke har tilfredsstillende rutiner for å følge opp og dokumentere at statlige interesser ivaretas ved inngåtte kontrakter i tilknytning til offentlig og privat samarbeid (OPS). Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet har varslet at det i 2010 vil bli iverksatt rutiner for å dokumentere hvilke kontroller som gjennomføres, samt beskrivelse av omfang og resultat av disse.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at det ennå ikke foreligger en ny avtalemal for bompengeselskapene tre år etter at Riksrevisjonen første gang tok opp saken med departementet, jf. Dokument nr. 1 (2007–2008). Riksrevisjonen vil peke på at Vegdirektoratet arbeidet med en ny avtalemal i 2007 og at et forslag skulle behandles våren 2008. Riksrevisjonen har merket seg at Vegdirektoratet vil oversende departementet en utredning om regionale/fylkeskommunale selskaper, og at arbeidet med en ny avtalemal skal sluttføres først når det foreligger en avklaring om denne utredningen.

Riksrevisjonen er kritisk til Vegdirektoratets oppfølging av bompengeselskapenes forvaltning av låneavtalene. Riksrevisjonen registrerer at innrapportert rente fra bompengeselskapene for 2009 er lavere enn for 2008, men legger til grunn at dette skyldes et generelt lavere rentenivå.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at Statens vegvesen har mangler og avvik innenfor ikt-området når det gjelder risikoanalyser, ikt-infrastruktur og informasjonssikkerhetsbrudd. Vesentlige mangler og hendelser blir i dag ikke loggført og rapport til departementet. Samferdselsdepartementet opplyser at Statens vegvesen vil innføre et system for loggføring som vil sikre rapportering til departementet. Riksrevisjonen forutsetter at de foreslåtte tiltak følges opp.

Riksrevisjonen mener det er uheldig at Statens vegvesen ved årsskiftet hadde et samlet mindreforbruk på 941 mill. kroner, hvor omtrent 500 mill. kroner av mindreforbruket var knyttet til endringer i statsbudsjettet med tiltak for arbeid. Samtidig merker Riksrevisjonen seg at Samferdselsdepartementet mener at tiltakspakken har gitt den tilsiktede sysselsettingseffekten, men at den ble forskjøvet mer over i 2010 enn forventet ved oppstart.

Riksrevisjonen er kritisk til at Jernbaneverket ikke har en samlet kontinuitetsplan for ikt-området. Jernbaneverket har en katastrofeplan og en beredskapshåndbok for flere ikt-områder, men disse planene inneholder ikke nødprosedyrer for manuell/redusert drift og gjenopprettingsprosedyrer. Riksrevisjonen vil understreke faren for at en slik oppdeling vil føre til en undervurdering av truslene på ikt-området i forhold til Jernbaneverkets avhengighet av ikt. Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet vil følge dette opp.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at Jernbaneverket gjennom flere år ikke har hatt tilstrekkelig framdrift i rassikringsprosjekter. Av et budsjett på 84 mill. kroner er det kun brukt 27 mill. kroner i 2009. Riksrevisjonen vil peke på at rassikringstiltak ifølge St.prp nr. 1 (2008–2009) skal prioriteres høyt innenfor sikkerhetsområdet.

Riksrevisjonen mener det er uheldig at Jernbaneverket ved årsskiftet hadde et samlet mindreforbruk på 929 mill. kroner, hvor ca. 260 mill. kroner av mindreforbruket var knyttet til endringer i statsbudsjettet med tiltak for arbeid. Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet mener at estimerte sysselsettingseffekter og dokumenterbare positive effekter på jernbaneinfrastrukturen likevel tyder på at bruken av midlene har vært rimelig hensiktsmessig og hatt tilsiktede effekter.

Av tidligere rapporterte forhold vil følgende saker bli fulgt opp i den løpende revisjon:

  • Kostnadsøkninger og tilleggsarbeid ved Statens vegvesen

  • Overtakelsesforretning – dagmulkt ved Statens vegvesen

  • Mellomværende med fylkene – rekvirering av fylkesmidler

  • Mindreforbruk – fylkenes investeringsmidler

  • Utvikling og drift av ikt-systemer ved Statens vegvesen

  • Kontrollvirksomheten ved Statens vegvesen

  • Inntekter ved Jernbaneverket

  • Merkur

  • Punktlighet i togtrafikken